نوشته شده توسط : yasamin

هر شرکت تجارتی زمانی معتبر است و از نظر قانونی رسمیت دارد و شخصیت حقوقی آن کامل می شود که به ثبت رسیده باشد.در واقع هر شرکتی برای اینکه رسمیت یابد و شخصیت حقوقی پیدا نماید باید به ثبت برسد، بنابراین ثبت شرکت ها الزامی می باشد.سوالی که ممکن است مطرح شود اینست که به موجب کدام یک از قوانین الزامی بودن آن ها تصریح شده است.

پاسخ اینست که در این خصوص سه قانون به شرح زیر وجود دارد:
1-ماده ی 195 قانون تجارت که می گوید:«ثبت کلیه ی شرکت های مذکور در این قانون الزامی و تابع جمیع مقررات ثبت شرکت ها است».
2-برابر قانون ثبت اسناد، ثبت شرکت نامه ها اجباری می باشد.طبق ماده ی 47 قانون ثبت(در نقاطی که در اداره ی ثبت اسناد و املاک دفاتر رسمی موجود بوده و وزارت عدلیه مقتضی بداند ثبت اسناد ذیل اجباری است:
1)کلیه ی عقود و معاملات راجعه به عین یا منافع اموال غیر منقوله که در دفتر املاک ثبت نشده.
2)صلحنامه و هبه نامه و شرکت نامه
3-ماده ی 48-سندی که مطابق مواد فوق باید به ثبت برسد،اگر به ثبت نرسیده باشد، در هیچیک از ادارات و محاکم پذیرفته نخواهد شد.

توصیه می شود مقالات زیر را بخوانید:

- آدرس و تلفن اداره کل ثبت شرکت ها و ادارات ثبت شرکت های مراکز استان های کشور

- نحوه ی ثبت شرکت به صورت آنلاین در سایت اداره ثبت شرکت ها

- آدرس اداره ثبت شرکت ها در اصفهان

- آدرس اداره ثبت شرکت ها در مشهد

در همین رابطه تبصره های ذیل به بند 2 ماده 14 اضافه می گردد:
تبصره 1-کلیه ی شرکتهایی که مشمول قانون نظام صنفی می باشند موظفند ظرف مدت یک سال پس از لازم الاجرا شدن این قانون نسبت به اخذ پروانه ی کسب از اتحادیه ی مربوطه اقدام نمایند،در غیر این صورت ثبت آن ها در اداره ی کل ثبت شرکت ها غیر قانونی می باشد و همچنین از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون ثبت شرکت های مشمول قانون نظام صنفی فاقد پروانه ی کسب ممنوع خواهد بود.
بموجب تبصره ی 1 ماده ی 5 قانون اصلاح قانون نظام صنفی مصوب 31/2/1368 ثبت شرکت ها الزامی می باشد.در این تبصره آمده است:کلیه ی شرکت هایی که مشمول قانون نظام صنفی می باشند موظفند ظرف مدت یک سال پس از لازم الاجرا این قانون نسبت به اخذ پروانه ی کسب از اتحادیه ی مربوطه اقدام نمایند،در غیر این صورت ثبت آن ها در اداره ی کل ثبت شرکت ها غیر قانونی می باشد و همچنین از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون ثبت شرکت های مشمول قانون نظام صنفی فاقد پروانه ی کسب ممنوع خواهد بود.
نظامنامه ی قانون تجارت وزارت عدلیه مصوب 1311 ثبت شرکت های تجارتی را الزامی نموده است.بر اساس ماده ی 1 این نظامنامه در هر محلی که اداره ی ثبت اسناد و یا دفتر اسناد رسمی موجود است شرکت های تجارتی که در محل تشکیل می شود باید به موجب شرکت نامه ی رسمی تشکیل گردد.همچنین در ماده ی 2 آمده است:
ثبت شرکت های تجارتی باید در دایره ی ثبت شرکت ها و در خارج تهران در اداره ی ثبت اسناد مرکزی اصلی شرکت به ثبت برسند.
تبصره-در نقاطی که اداره یا دایره یا شعبه ی ثبت اسناد نباشد،ثبت در دفتر اسناد رسمی و اگر دفتر اسناد رسمی هم نباشد،ثبت در دفتر محکمه ی ابتدائی یا صلحیه با رعایت ترتیب کافی بوده و لیکن شرکت باید ظرف سه ماه از تاریخ تاسیس اداره یا دائره یا شعبه ی ثبت اسناد در آن محل،خود را در دفتر ثبت اسناد به ثبت برساند.
بنابراین با توجه به مواد مذکور هرگاه یکی از شرکت های تجارتی مراحل مربوط به ثبت را طی ننماید و به ثبت نرسد رسمیت نداشته و بلکه برخلاف قانون بوده و مراجع ذیصلاح می توانند از انجام فعالیت های آن جلوگیری نمایند.
لازم به یادآوری است شرکت های خارجی که بخواهند در ایران به امور تجارتی یا صنعتی یا اداری فعالیت داشته باشند باید در اداره ی ثبت اسناد تهران به ثبت رسیده باشند.و هرگاه در مهلت هایی که بوسیله ی مراجع قضایی تعیین می شود نسبت به ثبت آن اقدام ننمایند به حکم دادگاه علاوه بر محکومیت به جزای نقدی از ادامه ی فعالیت آن ها جلوگیری خواهد شد.
در ضمن ،حق الثبت شرکت های ایرانی و خارجی برابر قوانین و مقررات مربوطه خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

امروزه اکثرمردم سعی بر آن دارند که فعالیت های خود را در زمینه های اقتصادی ،صنعتی ، کشاورزی ، تولیدی و غیره تحت یک قالب سازماندهی شده انجام دهند، لذا تمایل بیشتری به تاسیس انواع شرکت های تجارتی و غیر تجارتی نشان می دهند تا از مزایای این شرکت ها استفاده کنند.اما در عمل با توجه به عدم آگاهی مردم از مباحث پیچیده ی حقوقی و مواد قانونی مربوطه و عدم استفاده از کارشناسان و متخصصین علم حقوق در رفع مشکلات حقوقی بوجود آمده موجب سردر گمی موسسین و اعضای شرکت ها شده و اغلب موارد با ضرر و زیان های غیر قابل جبرانی روبرو می شوند، لذا وقتی عده ای می خواهند فعالیت های خود را در قالب شرکت های تجاری انجام دهند بایستی :

اولاَ:با انواع شرکت ها و مزایا و معایب آن ها آشنایی داشته باشند.
ثانیاَ:با اطلاع از وظایف و اختیارات و نحوه ی انتخاب مدیران شرکت و تشریفات خاص قانونی ، جهت به ثبت رساندن شرکت های مزبور اقدام کنند، در غیر این صورت با مشکلات متعددی روبرو خواهند شد.
طبق ماده ی 3 آئین نامه ی اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجارتی مصوب 1337،ثبت تشکیلات و موسسات مزبور در تهران در اداره ی ثبت شرکت ها و در شهرستان ها در اداره ی ثبت مرکز اصلی آن به عمل خواهد آمد.لذا مرجع ثبت شرکت ها در تهران اداره ی ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی که از دوایر اداره ی ثبت اسناد و املاک است می باشد و در خارج از تهران اداره ی ثبت اسناد و املاک مرکز اصلی شرکت و نقاطی که اداره یا دایره ی ثبت اسناد وجود ندارد دفترخانه ی اسناد رسمی و اگر مرجع مذکور وجود نداشته باشد دفتر دادگاه محل است.در صورت اخیر باید تا سه ماه پس از تاسیس اداره یا شعبه ی اسناد در محل مذکور شرکت را در دفتر ثبت اسناد به ثبت رساند.(تبصره و ماده ی 2 نظامنامه ی قانون تجارت وزارت عدلیه)

مقالاتی که توصیه می کنیم قبل از خواندن ادامه مطلب مطاله کنید:

- ثبت شرکت در مرجع ثبت شرکت ها

- اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی

- قوانین ثبت شرکت

مسئولیت های محوله به اداره ی کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجارتی عبارتند از:
-بررسی و رسیدگی به تقاضای متقاضیان تاسیس شرکت و عنداللزوم اخذ مجوز و استعلام های لازم از مراجع ذیصلاح(ماده ی 3 نظامنامه ی قانون تجارت)
-بررسی و رسیدگی به اسناد و مدارک مالکیت املاکی که جزء سرمایه ی اولیه ی شرکت منظور شده و یا در قبال سهام سهم الشرکه ی جدید به شرکت ها منتقل شده و در صورت لزوم استعلام از مراجع ذیصلاح(طبق قانون تجارت)
-رسیدگی در مورد طرح اعلامیه ی پذیره نویسی و اجازه ی انتشار آن ها در خصوص شرکت های سهامی عام موضوع مواد 9 و 10 قانون اصلاحی قسمتی از قانون تجارت.
-بررسی طرح های کلی مربوط به ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری و تامین موجبات اجرایی آن
-نظارت بر اجرای صحیح قوانین و مقررات مربوط به ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری در سطح کشور(موضوع آئین نامه ی سازمان اداری و وظایف ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی مصوب 12/6/40)
-انجام مکاتبات لازم با دفتر حقوقی و امور بین الملل در رابطه با وظایف و مسئولیت های محوله
-نظارت بر فعالیت های مربوط به ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری و عنداللزوم راهنمایی و ارائه ی طریق به واحدهای تابعه در انجام وظایف و حل مشکلات و مسائل مربوط.
-بررسی و عنداللزوم اظهار نظر راجع به وکالتنامه های تنظیم شده در خارج از کشور در ارتباط با ثبت شرکت ها.
-بررسی و پاسخ به سوالات مراجع و اشخاص خارجی در ارتباط با ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری.
-بررسی و انجام پلمپ دفاتر تجارتی موضوع ماده ی 11 قانون تجارت.
-محاسبه و تعیین هزینه های متعلقه ی قانونی.
-تدوین دستورالعمل های مربوط به ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری و اتخاذ تدابیر لازم به منظور وحدت و ایجاد هماهنگی در نحوه ی انجام امور در واحدهای مفاد اسناد رسمی.
-شرکت در جلسات دادگاه ها و دادسراهای مرکز و شهرستان ها بنا به دعوت روسای محاکم.
-نظارت بر تغییر وضعیت حقوقی شرکت ها بر اساس تصمیمات متخذه از سوی دادگاه ها و دادسراهای مرکز و شهرستان ها(موضوع ماده ی 270 قانون تجارت)
-تایید مدارک شرکت ها جهت ارائه به وزارت امور خارجه.
-شرکت در جلسات منعقده در وزارتخانه ها و موسسات و سازمان های دولتی که سازمان ملزم به رعایت آن است.
-بررسی و رسیدگی به صورتجلسات تغییرات و در صورت لزوم اخذ استعلام های مورد نیاز در خصوص موجودیت شرکت ها(ماده ی 9 آئین نامه ی اصلاحی ثبت مصوب 1311).
-بررسی و رسیدگی در مورد ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری موضوع مواد 584 و 585 قانون تجارت.
-ثبت خلاصه انواع شرکت های ثبت شده اعم از سهامی و غیر سهامی ،انواع تعاونی ها و غیره در دفتر مربوط با رعایت تسلسل.
-انجام سایر اموری که از طرف سازمان متبوع ارجاع می شود.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

 

شرکت های سهامی خاص مرسوم ترین نوع شرکت هایی هستند که توسط افراد مختلف و در همه موضوعات مختلف تجاری به ثبت می رسند. از آن جا که ثبت این شرکت در تمامی موضوعات امکان پذیر است و حدود و اختیارات شرکا مشخص است و دارای چارچوب های قانونی مشخصی می باشد به همین دلیل عمده افراد خواهان داشتن تشکیلات حقوقی این نوع شرکت را ترجیح می دهند.

طبق ماده 4 لایحه اصلاحی قانون تجارت شرکت های سهامی بر دو قسم هستند. شرکت های سهامی عام و شرکت های سهامی خاص. در این مقاله مراحل ثبت شرکت سهامی خاص را با هم مرور خواهیم کرد.

شرکت های سهامی خاص نوع دوم شرکت های سهامی هستند به این شکل که هر چند سهام انها بصورت تقسیط شده بین تمامی شرکا و متناسب با میزان آورده آنها تقسیم می شود و هر یک از شرکا تنها میزانی از سرمایه شرکت را تعهد می کند و در قبال آن سهام دریافت می کند و به همان اندازه هم در شرکت از سود و ضرر آن سهم می برد.

شرکت های سهامی خاص در بسیار از امور مشابهتی با شرکت های سهامی عام دارند ولی با سه تفاوت عمده. اول اینکه تمامی سرمایه باید توسط خود شرکا تعهد و تامین شود ، دوم اینکه پذیره نویسی و فروش سهام به غیر وجود ندارد و سوم اینکه الزامی برای تشکیل جلسه موسسین یا مجمع عمومی موسسین برای ثبت این شرکت دیده نشده است.

شرایط تشکیل شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت سهامی خاص باید عده ای که تعداد آنها نباید از سه نفر کمتر باشد با هم شریک شده و قرار دادی به عنوان قرار داد اولیه امضا نمایند. سپس باید اساسنامه ای برای شرکت تهیه شود و به امضا کلیه شرکا که در شرکت سهامی خاص سهامدار نامیده می شوند برسد.
مبلغ مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص حداقل 100 هزار تومان در قانون عنوان شده است که این مبلغ نباید کمتر ولی تا هر میزان که سهامداران در نظر داشته باشند می تواند افزایش یابد. هر کدام از سهامداران باید میزان مشخصی از سرمایه تعهد شده برای شرکت را بصورت نقدی و یا غیر نقدی تعهد نمایند. میزان تعهد نقدی باید به حساب شرکت واریز شود که البته این میزان نباید کمتر از 35 درصد از کل سرمایه تعهد شده باشد. سپس باید میزانی از تعهدات شرکا که بصورت غیر نقدی اعلام و تعهد شده است تقویم شود. تقویم شدن یعنی اینکه ارزش گذاری مال انجام می شود و به ازا آن سهم به فرد تعلق می گیرد.
این کار باید توسط کارشناس رسمی از دادگستری انجام شود. ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که از زمان پرداخت تعهدات در قالب سرمایه به شرکت و یا قرار دادن سرمایه غیر نقدی در اختیار شرکت این سرمایه از دارایی های شرکت محسوب می شود و افراد تنها در قبال این سرمایه سهام دریافت می کنند.

سهام ارزش ریالی دارد و با سود دهی و ضرر دهی شرکت کم و زیاد می شود به همین دلیل در هر زمان نقل و انتقال این سهام باید با اجازه مجمع عمومی موسسین اتفاق بیافتد .

پس از تعیین و واریز سرمایه باید تشریفات ثبت شرکت که آماده سازی مدارک است انجام شود. اولین و مهم ترین سند برای ثبت شرکت سهامی خاص اساسنامه است. اساسنامه پایه و رکن اصلی شرکت است و حدود و اختیارات تمامی سهامدارن ، میزان سهام، نحوه تقسیط سود و زیان ، وظایف و ... در آن درج می شود و به همین دلیل باید مورد توافق همه شرکا باشد که این موضوع با امضا ذیل این سند توسط تک تک سهامدارن اثبات می شود.
برای ثبت شرکت ، سند دیگری هم به عنوان اظهار نامه باید تهیه و توسط همه شرکا امضا شود. اظهار نامه تعهد سهامداران و گواهینامه بانکی دال بر تادیه نقدی حداقل 35 درصد از سرمایه را مشخص می کند .در صورت موجود بودن سهام خاص و ویژه باید در اظهارنامه اظهار شود.
در نهایت باید موسسین شرکت تقاضانامه ای را برای ثبت شرکت تهیه نمایند . معمولا این تقاضانامه در مجمع عمومی موسسین ارائه و مورد توافق قرار می گیرد.
در نتیجه اقدام بعدی برای ثبت شرکت سهامی خاص برگزاری جلسه مجمع عمومی موسسین است که همانگونه که در توضیحات عنوان شد در قانون الزامی برای برگزاری این جلسه ذکر نشده است و همین که همه سهامداران مستقلا برخی مفاد را توافق و اسناد را هم امضا نمایند کفایت می کند. اما آنچه اهمیت دارد این است که در این جلسه باید نفراتی برای هیئت مدیره و دو نفر برای بازرسی شرکت انتخاب شوند. بازرس اصلی و علی البدل .
همچنین نفرات دارای حق امضا مجاز و تمامی شرایط خاص که در اظهار نامه ذکر می شود هم باید در این جلسه مشخص شود. مدیران منتخب در این جلسه باید از اعضا سهامدار شرکت باشند و از غیر و بیرون نمی تواند به عنوان مدیر انتخاب شود مگر به شرط تادیه حداقل مبلغ پیش بینی شده در اساسنامه به عنوان حداقل سهام شرکت.

موضوع دیگر مدت زمان مدیریت در شرکت سهامی خاص می باشد که نهایتا از زمان انتخاب مدیران دو سال است و اما بازرسین تنها برای یک سال انتخاب می شوند. این مدت قابل تمدید می باشد و در هر زمان هم با تشکیل مجمع عمومی قابل فسخ می باشد.

قبول مسئولیت مدیران و بازرسین شرکت نیز باید عملا اعلام شود. این موضوع باید کتبا از سوی هر یک از اعضا منتخب اعلام شده باشد. از این رو یا باید نامه ای کتبی و یا با امضا ذیل صورتجلسه مجمع عمومی موسسین توافق خود را با قبول سمت پیشنهادی نشان دهند.
برگزاری جلسه هیئت مدیره در راستای تعیین وظایف و مسئولیت ها اقدام بعدی برای ثبت شرکت سهامی خاص است . در این جلسه همه اعضا باید نفراتی را از بین خود برای مدیریت عامل ، رئیس هیئت مدیره ، دبیر و منشی مشخص نمایند.
تعیین نام برای شرکت . این کار با تهیه فرم تعیین نام از اداره ثبت شرکت ها انجام می شود. در این فرم باید 5 نام پیشنهادی از طرف موسسین و سهامداران اعلام شود تا بررسی و تایید شود. هر یک از این نام ها باید طبق قوانین تجاری ایران باشد . یعنی سه سیلابه ، دارای معنی فارسی ، متناسب با فرهنگ و اخلاق اجتماعی و ایرانی ، بدون کپی برداری و ... باشد. ضمن اینکه عبارت سهامی خاص باید در ادامه عنوان شرکت و یا قبل از آن ذکر شده باشد.
تعیین روزنامه ای به عنوان روزنامه کثیر الانتشار برای درج آگهی های شرکت در ان و توافق همه شرکا
دریافت مجوز از سازمان ها و ارگان های مرتبط در صورتیکه موضوع شرکت نیاز به دریافت مجوز داشته باشد.
تهیه مدارک زیر برای ارسال به اداره ثبت شرکت ها :
دو نسخه اظهارنامه
دو نسخه اساسنامه
دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین که همه سهامدارن آن را امضا کرده باشند
دو نسخه از صورتجلسه هیئت مدیره با امضا کلیه مدیران منتخب
فتوکپی مدارک شناسایی و هویتی ( شناسنامه و کارت ملی )
آخرین روزنامه رسمی و آگهی تاسیس شرکت در صورتیکه برخی از شرکا حقوقی باشند به همراه نامه نمایندگی
کپی برابر اصل پاسپورت و گواهی اقامت برای شرکا خارجی
گواهی عدم سوء پیشینه همه شرکا و مدیران
مجوز برای موضوعات خاص
اقرار نامه مدیران و بازرسین
وکالتنامه وکیل
گواهی بانکی برای تادیه 35 درصد سرمایه نقدی
پرداخت فیش هزینه ثبت شرکت
درخواست ثبت شرکت و یا نام نویسی برای ثبت شرکت در سایت اداره ثبت شرکت ها. برای این کار باید با مراجعه به سایت اداره ثبت شرکت ها نماینده قانونی شرکت درخواست ثبت شرکت را وارد و کلیه مدارک مورد نیاز را پیوست کند تا موضوع ثبت بررسی شود.
ارسال مدارک ثبت شرکت به اداره ثبت شرکت و انجام مراحل قانونی برای ثبت شرکت و دریافت پیش نویس ثبت شرکت برای درج در روزنامه رسمی و کثیر الانتشار پس از پرداخت هزینه های ثبت
آگهی کردن ثبت شرکت در روزنامه رسمی دادگستری و همچنین روزنامه رسمی
دریافت دفاتر قانونی با تشکیل پرونده دارایی و دریافت کد اقتصادی
مراحل فوق برای ثبت شرکت سهامی خاص مورد نیاز است و همه این موارد در صورتیکه راه را به درستی طی نمایید بدون مشکل خاص انجام خواهد شد ولی یاد اور می شویم که در هر مرحله چنانچه اشتباهی رخ دهد ممکن است نیاز باشد همه مراحل و حتی هزینه ها را دوباره انجام دهید .

 



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

اعتراض به تقاضای ثبت برند  

برند یک مالکیت حقوقی و ارزشمند در دست افراد حقیقی و یا حقوقی مالک برند می باشد که به موجب ارزش افزوده ای که برای محصولات ایجاد می کند به عنوان یک دارایی دارای ضوابط و حقوق مشخصی در قانون می باشد.

یکی از حقوق به حق صاحبین برند این است که نسبت به موضوع ثبت برند و تقاضای ثبت برند اعتراض داشته باشند.

از این رو قانون در ماده 16 ثبت علائم اختراعات به اشخاص زیر این حق را داده تا نسبت به ثبت برند و تقاضای ثبت آن اعتراض خود را اعلام دارند:

اشخاص حقیقی و یا حقوقی که آن برند یا علامت تجاری را متعلق به خود بدانند و معتقد باشند مالکیت آنها مورد سوء استفاده قرار گرفته است.
اشخاص حقیقی و حقوقی که علامت ثبت شده و یا مورد تقاضا برای ثبت را خطری برای برند خود به دلیل شباهت زیاد بدانند. از این رو که این شباهت بتواند باعث سوء برداشت مشتریان این اشخاص شده و برند دیگری را با برند آنها اشتباه کنند.
در این قسم اعتراضات اگر معترض قبلا برند را ثبت نکرده باشد و تنها بتواند مالکیت خود را ثابت کند ولی در عین حال باید برای ثبت برند خود اقدام کند. یعنی به همراه اعتراض باید علامت را متناسب با مقررات تعیین شده ثبت کند و تمامی هزینه های ثبت را هم پرداخت نماید.

برند تنها در تهران به ثبت رسانده می شود و به همین دلیل تنها مرجع رسیدگی کننده به این نوع اعتراضات برای برند ها و علائم تجاری دادگاه عمومی تهران می باشد و در شهرستان ها به این موارد رسیدگی نمی شود و اگر فردی در شهرستان هم نسبت به تقاضای ثبت برندی اعتراض داشته باشد این موضوع در تهران و در دادگاه عمومی این شهر رسیدگی می شود.

برای اعتراض به تقاضای ثبت برند باید هزینه رسیدگی به اعتراض توسط متقاضی به صندوق دادگستری واریز شود و فیش واریز ضمیمه درخواست شود. از این وجه ضمن هزینه رسیدگی در صورتیکه ادعای مدعی بی دلیل تشخیص داده شود برای پرداخت خسارت به طرف مقابل هم استفاده می شود اما اگر هزینه خسارت بیشتر باشد می تواند طرفی که از ان شکایت شده است هزینه خسارت اضافی را از دادگاه درخواست نماید.

اعتراض به تقاضای ثبت برند

همواره در انتهای مراحل ثبت برند و علائم تجاری سازمان ثبت اسناد و املاک آگهی با مشخصات برند و صاحب برند و همچنین ادرس و مشخصات صاحب برند در روزنامه رسمی و یک روزنامه کثیر الانتشار درج می کند. این آگهی با این هدف انتظار داده می شود که افرادی که تشخیص می دهند این علامت تجاری متعلق به آنها است و یا برای برند آنها مشکل ساز می شود ظرف مدت مشخص سی روز کاری از زمان ارائه درخواست اقدام نمایند.

در نظر داشته باشید که برند در این مرحله هنوز به ثبت نهایی نرسیده است بنابراین شاکیان و یا مدعیان برای ارائه درخواست اعتراض خود باید به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی درخواست خود را تسلیم نمایند و رسید تاریخ درخواست اعتراض را دریافت نمایند.

برای ارائه دادخواست و یا اعتراض باید شاکی تمامی دلایل و مستندات لازم را به صورت صحیح و شفاف بیان کند و در ضمن باید اگر مستند و مدرکی هم دارد بصورت رو نوشت ضمیمه درخواست خود کند. اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ظرف مدت 10 روز این ادعا را طی نامه ای به درخواست کننده ثبت ابلاغ می کند. در این ابلاغیه به درخواست کننده ثبت برند هشدار داده می شود که در صورت قبول این ادعا باید درخواست خود را فورا برای ثبت ابطال کند. بنا بر این اگر درخواست کننده این موضوع را قبول داشته باشد نسبت به آن تمکین و این موضوع به شاکی اطلاع رسانی می شود و درخواست ثبت برند باطل می شود ولی در این هنگام باید شاکی اگر قبلا برند یا علامت تجاری را به نام خود به ثبت نرسانده نسبت به ثبت آن باید اقدام نماید.

اگر درخواست کننده ثبت برند نسبت به اعتراض تمکین نکرد ، شاکی باید تا نهایتا 60 روز بعد از زمانی که اعتراض نامه ابلاغ شده است به دادگاه عمومی تهران مراجعه نماید. اگر این مدت منقضی شود و شاکی نسبت به پیگیری درخواست خود اقدامی انجام ندهد دادگاه عمومی تهران این حق را به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی می دهد که به درخواست ثبت برند متقاضی عمل نموده و برند را به نام او ثبت کند.

در این شرایط تمامی هزینه ها مانند حق الثبت و درخواست رسیدگی به دادگاه به نفع دولت ضبط خواهد شد.

ولی اگر در این مدت معترض به دادگاه عمومی تهران مراجعه نماید و دادخواست خود را ارائه دهد ولی ادعای خود را دنبال نکند یعنی پیگیری های لازم را انجام ندهد، دادگاه گواهی صادر می کند که ادعا پیگیری نشده است و نهایتا حق به درخواست کننده ثبت برند داده می شود و برند به نام او ثبت خواهد شد.

اعتراض به برندی که ثبت شده است

اگر برند ثبت شده باشد و در این زمان افراد معترض به دلایل مختلف متوجه ثبت و یا اگهی ثبت نشده باشند و این برند پس از طی مراحل قانونی ثبت شده باشد باز هم افرادی که احساس می کنند حق آنها از آنها گرفته شده و یا پایمال شده می توانند اعتراض کرده و درخواست ابطال برند ثبت شده را بدهند.

برای این منظور ارائه مدارک زیر لازم است :

مدرکی از اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی دال بر اینکه علامت مذکور قبلا ثبت شده است.
اصل و کپی برابر اصل کلیه مدارکی که مالکیت برند را برای فرد معترض اثبات نماید
وکالتنامه وکیلی که این موضوع را پیگیری می کند اگر وکیلی در کار باشد.
البته اگر بیش از 3 سال از زمان ثبت برندی گذشته باشد امکان اعتراض به ثبت برند نیست و این مورد دقیقا در آئین نامه های مختلف و در قانون ثبت علائم تجاری تاکید شده است. البته در یک صورت می توان در مورد این نوع برند ها نیز اعتراض نمود مشروط به اینکه اثبات نمایید خود فردی که برند را به نام خودش به ثبت رسانده قبلا می دانسته که این برند متعلق به این فرد بوده و یا معترض قبلا از این برند استفاده می کرده و او بدون اطلاع از صاحب برند ، این برند را به نام خود به ثبت رسانده است. ولی اگر مشخص شود که خود صاحب برند در خصوص ثبت برند توسط دیگری اطلاع داشته این درخواست باطل خواهد بود.

در هر صورت چه در مورد زمان ثبت برند و چه در مورد برند های ثبت شده اگر معترض بتواند نسبت به ذی حق بودن خود مدارک کافی و مناسب ارائه نماید دادگاه حق را به او خواهد داد و برند به نام معترض به ثبت رسیده خواهد شد. در این حالت مالکیت از دست فرد درخواست کننده خارج خواهد شد و به نام معترض ثبت می شود.

ضمنا در خصوص اثبات این ادعا ضمن برگرداندن ثبت به نفع معترض ، فرد شاکی می تواند در خصوص احقاق حقوق از دست رفته اش مجددا درخواستی را به دادگاه ارائه نماید.

رسیدگی و پیگیری ادعا و شکایت نسبت به ثبت برند و علامت های تجاری کاری فوق العاده پیچیده و تخصصی است و پیشنهاد می شود حتما برای این کار از وکلای خبره کمک بگیرید.

 



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

- چه کساني مي توانند در ايران شرکت ثبت کنند؟
کليه اشخاص حقيقي و حقوقي اعم از ايراني يا خارجي مي توانند در ايران شرکت ثبت کنند.

- چند نوع شرکت براي ثبت وجود دارد؟
شرکت هاي سهامي عام و خاص

شرکت تضامني

شرکت با مسئوليت محدود

شرکت مختلط غير سهامي

شرکت مختلط سهامي

شرکت نسبي

شرکت تعاوني توليد و مصرف

- آيا يک نفر به تنهايي مي تواند شرکت ثبت کند؟
خير، در قوانين ايران حداقل تعداد شرکا 2 نفر است و هيچ شرکت تک عضوي وجود ندارد.

اما شرکت تک عضو هيئت مديره با مسئوليت محدود امکان پذير است.

حق امضا در اين شرکت ها براي يک نفر است

- چه نام هايي براي ثبت شرکت مورد تائيد است؟
نام هاي فارسي که ريشه اصطلاحات بيگانه نداشته باشند

نام هاي بومي با ارائه تاييديه کتب فرهنگ بومي و يا تائيديه فرمانداري، شوراي شهر يا بخشداري

اسامي نبايد با شئونات انقلاب اسلامي منافات داشته باشد

- ايزو چيست؟
ايزو (ISO) از عبارت : International Organization for Standardization

به مفهوم سازمان بين المللي براي استاندارد سازي تشکيل شده است.

رعايت استانداردهاي ايزو در توليد و عرضه محصولات و خدمات از چنان اهميتي برخوردار است که در عرصه تجارت جهاني، استاندارد‌هاي ايزو شرط اوليه در داد و ستدهاي بين‌المللي قرار گرفته است.

به طور كلي از مصرف كنندگان كالاها و خدمات حمايت كرده و زندگي آنها را سهل تر مي نمايد. به عبارت ديگر اقدامات (ISO) كه منتج به موافقت نامه هاي بين المللي گشته، نهايتا به صورت استانداردهاي بين المللي چاپ مي شود.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin


علامت، نشان قابل رويتي است که کالاها و خدمات اشخاص حقيق و حقوقي را متمايز مي سازد.

نام تجاري اسم و عنواني است که معرف و مشخص کننده شخص حقيقي و حقوقي باشد

2- مزاياي ثبت علامت تجاري چيست؟
– حق استفاده انحصاري از نام و علامت تجاري

– وجه تمايز با محصولات يا خدمات مشابه

– افزايش اعتبار و اعتماد سازي

– اخذ جواز کسب، پروانه بهره برداري و استاندارد

– دريافت وام و تسهيلات

ساير مزايا مثل: (افزايش کيفيت محصولات و خدمات توسط افراد ذينفع، اعطاي نمايندگي، نقشي موثر در در بازاريابي و گسترش تجارت بين المللي)

3- واردات کالا به صورت حقيقي و حقوقي نياز به ثبت علامت و برند تجاري دارد؟
در هر دو حالت براي واردات کالا نيازمند ثبت هستيد.

4- شرايط ثبت علامت تجاري به صورت بين المللي چيست؟
ثبت بين المللي همان ثبت در جهان هست.

که ايران عضو اين کنوانسيون مي باشد، بنابراين پيش شرط ثبت جهاني برند، ثبت قانوني آن در کشور مي باشد.

برند بايد با تبعيت از قوانين سيستم مادريد در سازمان جهاني wipo ثبت شود.

و طرح قابل قبول براي ثبت برند بيزينس پلن مي باشد.

5- مدارک ثبت علامت تجاري به صورت بين المللي چيست؟
درخواست به دفاتر منطقه اي سازمان جهاني برند.

انتخاب نام کشورهايي که خواهان ثبت و حمايت هستيد.

عينا مدارکي که در ايران براي ثبت برند ارائه مي کنيد.

گواهي ثبت برند داخلي و اظهارنامه ثبت برند.

تکميل فرم هاي مربوطه در سايت سازمان جهاني ثبت برند.

پرداخت هزينه ها با واحد پول سوئيس (فرانک).

6- براي ثبت تغييرات شرکت از کجا بايد شروع کرد؟
بايد صورتجلسه تنظيم گردد و بسته به نوع شرکت ثبت شده مجمع مورد نظر تشکيل شود.
ش
7- براي هر تغييرات چه نوع صورتجلسه اي بايد تنظيم شود؟
هر تغييرات در مجمعي جداگانه، داخل يکي از مجامع زير در قالب صورتجلسه اي تنظيم مي گردد:

مجمع عمومي عادي ساليانه

مجمع عمومي فوق العاده

مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده



:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin


 

صورت معاملات فصلی
در این مقاله سعی نموده‌ایم اطلاعات مفیدی در مورد صورت معاملات فصلی برای همراهان همیشگی تهیه نماییم. ارائه صورت معاملات فصلی به ادارات مالیاتی دارای مزایایی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.


صورت معاملات فصلی در نظام اقتصادی جمهوری اسلامی به عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد مالی تلقی می‌شود که وجود آن، لازمه برپایی عدالت مالیاتی در کشور خواهد بود. همان طور که می دانید اداره مالیات به منظور برپایی عدل در اخذ مالیات‌های مستقیم ملزم به دریافت اسناد معتبر از سوی مودیان خواهد بود. از همین رو بر طبق ماده ۹۵ قوانین مالیاتی کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف می‌باشند، در زمان خرید یا فروش کالا از صورت حساب فروش استفاده نمایند و اطلاعاتی هم چون: صورت حساب، شماره اقتصادی و… را در صورت معاملات فصلی ثبت نمایند و بر طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه اسناد مالیاتی را به صورت فصلی به یکی از شعب ادارات مالیاتی کشور ارائه دهند.

مزیت برتر ارسال به موقع صورت معاملات فصلی چیست؟
همان طور که می دانید اداره مالیات با هدف ارتقا نظام اقتصادی کشور فعالیت دارد؛ لذا اعتماد آحاد مردم به این ارگان موجب فراهم شدن بستری مناسب برای پیشرفت نظام خواهد شد. از سوی دیگر، شراکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی و ارائه به موقع صورت معاملات فصلی موجب شفاف سازی معاملات مالی آنها و ایجاد نظم و انضباط در رویدادهای مالی ایشان خواهد شد. فراهم شدن فضایی سالم برای رقابت از دیگر بازخوردهای مثبت شراکت در فعالیت‌های اقتصادی به شمار می‌رود.

زمان ارسال صورت معاملات فصلی
ارائه به موقع صورت معاملات فصلی مودیان به ادارات مالیات بستری مناسب را به منظور برپایی نظم و عدالت در نظام اقتصادی فراهم می‌سازد؛ در صورتی که بی توجهی به ارائه منظم صورت معاملات، ضمن ایجاد بی نظمی، موجب فراهم شدن زمینه فرارهای مالیاتی برای برخی از افراد سودجو خواهد شد. آن چیزی که کلیه مودیان باید به آن توجه داشته باشند این است که ارائه اطلاعات ناقص به کارشناسان مالیاتی، منجر به تصمیم و قضاوت‌های نادرست ایشان خواهد شد.

با استناد به آئین نامه مالیاتی، کلیه مودیان مکلفند اطلاعات مرتبط به قراردادهای خود را هر ۳ ماه یک مرتبه (نهایتاً ۱ ماه پس از پایان هر فصل) به ادارات مالیاتی ارائه دهند.

ارسال الکترونیک صورت معاملات فصلی
متصدیان نظام اقتصادی به‌منظور تسهیل بخشیدن به عملکرد فعالان اقتصادی، قابلیت ارسال الکترونیکی صورت معاملات فصلی را ایجاد نموده‌اند. بدین ترتیب مودیان می‌توانند با مراجعه به سامانه الکترونیکی اداره مالیات به آدرس به‌منظور ارسال صورت معاملات خود اقدام نمایند. قطعاً استفاده از سامانه الکترونیکی برای ارسال صورت معاملات منجر به‌صرفه جویی در وقت مودیان خواهد شد و این امکان را فراهم می‌سازد تا بدون فوت وقت و درزمان مقرر، اطلاعات لازم را به اداره امور مالیاتی کشور ارائه دهند.

 



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

 

امروزه شرکت ها و سازمان های دارای رویه پیچیده ای هستند که اداره و مدیریت آنها را با مشکلات زیادی روبرو می کند. به همین دلیل برای راحتی و سهولت مدیریت شرکت ها، مناصب زیادی ایجاد شده است. یکی از این مناصب، مشاور حقوقی است. مشاور حقوقی می تواند در کنار مدیر، اداره امور شرکت را بر عهده بگیرد و در بسیاری از امور اداری و حقوقی شرکت به مدیر کمک کند.
همچنین مشاور حقوقی می تواند شرکت ها را در مقابل مسئولیت های کیفری، حقوقی، جزایی و انتظامی یاری دهد تا بهترین تصمیمات حقوقی را اتخاذ کنند. در این صورت شرکت ها با مسائل و مشکلات کمتری مواجه می شوند.

 

خدمات مشاور حقوقی
مشاور حقوقی به تمامی اصول و قوانین حقوقی تسلط دارد و می تواند امور حقوقی سازمان یا شرکت را تنظیم و تهیه کند. شرکت ها به مجموعه ای از آیین نامه ها و دستورالعمل ها نیاز دارند که این کار توسط کارشناسان حقوقی انجام می شود. مشاوران حقوقی می توانند تمامی پرونده های حقوقی و دعاوی شرکت را بررسی کنند. همچنین ارائه مشاوره حقوقی به کارکنان، که در جلسات دادرسی و دفاع از حق سازمان، انعقاد قراردادهای داخلی و خارجی، انجام کلیه کارهای مربوط به ثبت، تغییرات در ساختار، انحلال شرکت ها، انعقاد قراردادها و تفاهم نامه های بین سازمانی و سایر امور حقوقی دستگاه، انجام امور حقوقی مربوط به مناقصه، مزایده، جمع آوری اطلاعات لازم و استفاده از آنها برای دفاع از سازمان یا شرکت در محاکمقضایی و … به تخصص نیاز دارد که در این رابطه مشاور حقوقی به تمامی این امور مسلط است و می تواند مدیران را یاری دهد.

مشاور حقوقی ثبت شرکت
قبل از اینکه شرکت به ثبت برسد باید مراحل زیادی را طی کند که برخی از مدیران به رویه اداری آن آشنایی کافی ندارند و در بسیاری از موارد ثبت شرکت به تعویق می افتد که ضرر آن متوجه شرکت و موسسان می شود. حال اگر شرکت ها مشاور حقوقی استخدام کرده باشند، در زمان ثبت شرکت با هیچ مشکلی مواجه نخواهند شد و تمامی مراحل اداری توسط او انجام می شود. در برخی از کمپانی های بزرگ، چندین مشاور حقوقی به صورت تیمی با یکدیگر کار می کنند.

وظایف مشاور حقوقی ثبت شرکت
برای ثبت شرکت مشاور حقوقی موظف است تا به اداره ثبت شرکت ها مراجعه کند و ابتدا تمامی مدارک مورد نیاز را تهیه کند. سپس مجددا به اداره ثبت شرکت مراجعه کرده و اسناد را به اداره ثبت تحویل می دهد. مشاور حقوقی می تواند از سوی مدیر یا موسسان شرکت وکیل و نماینده باشد که در این صورت باید وکالتنامه را در تمامی مراحل ثبت شرکت به همراه داشته باشد. در صورتی که مدارک ناقص باشند، مشاور حقوقی موظف است تا برای تکمیل آنها اقدام کند.
پس از اینکه ثبت شرکت به اتمام می رسد، این بار نوبت به اخذ کد اقتصادی است که مشاور حقوقی برای دریافت آن به اداره مالیات مراجعه می کند. دریافت کد اقتصادی با طی کردن مراحل اداری آن انجام می شود که به دلیل تسلط مشاور حقوقی بر امور اداری، این کار سریعتر صورت می گیرد.



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

 
شاید تاکنون به فکر گسترش کسب و کارخانگی خود افتاده باشید. با ثبت برند مشاغل خانگی می توانید به هدف خود دست یابید و مزایای زیادی به دست آورید.
ما در این مقاله ، به نکات مهمی که لازم است درباره ثبت کردن برند مشاغل خانگی بدانید پرداخته ایم . شایان ذکر است خوانندگان محترم جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایر مقالات سایت نظیر " آموزش گام به گام ثبت برند" ، " استعلام برند قبل از ثبت" و " لیست طبقه بندی علائم تجاری " مراجعه نمایند و یا با همکاران ما در موسسه حقوقی فکربرتر تماس حاصل فرمایند. مفتخریم که راهنمای شما در امور ثبتی تان باشیم.

چرا ثبت برند مشاغل خانگی مفید است ؟
پیش از هر چیز، به توضیح مختصری راجع به مشاغل خانگی می پردازیم. مشاغل یا کسب و کار خانگی، به آن دسته از فعالیت هایی که توسط عضو یا اعضا خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد ، گفته می شود.
امروزه ، شرایط و محدودیت هایی مانند مشکلات جسمی، مراقبت از فرزند یا سالمند ، مشکل در تامین مخارج و اجاره محل فعالیت و یا حتی تمایل به فعالیت در منزل ، موجب پیدایش و گسترش مشاغل خانگی شده است. برخی از شغل ها امکان اینکه در خانه انجام شود را دارد و در کل تفاوت خاصی با خارج از خانه نمی کند. این موضوع موجب می شود تا اشخاص بسیاری مشغول به کار شده و درآمد داشته باشند. از برخی از انواع مشاغل خانگی می توان به تهیه انواع غذا ، پرورش گیاه های تزیینی ، خیاطی و طراحی لباس ، کسب و کارهای آنلاین کوچک ، ترجمه و مقاله نویسی ، نقاشی ، سفال گری ، مجسمه سازی و .. اشاره کرد.
چنانچه دوست دارید شما نیز در این حرفه برای خود در بین تمام رقبایی که در این زمینه مشغول به کار هستند جایی باز کنید و مشتریان بیشتری جذب کنید، باید ابتدا برای خود نام تجاری مناسبی انتخاب نمایید و سپس آن را به ثبت برسانید. چرا که :
- در صورت ثبت برند، شما لوگو و نام تجاری را فقط به خود اختصاص می دهید.
- این کار وسیله بازاریابی و پایه و اساس ایجاد مشهوریت و معروفیت می باشد.
- این کار باعث جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی افراد متقلب و سوجو می شود.
- با ثبت کردن برند می توانید با سایر تولید کنندگان رقابتی سالم داشته باشید.
- با ثبت کردن برند می توانید سهامی را برای سهامداران ایجاد نموده و آن را در بازار سهام عرضه کنید. چنانچه برندی که ثبت می کنید مخاطب بیشتری داشته باشد ارزش سهام بالا می رود.
- ثبت کردن برند به افزایش فروش محصول شما و شناخته شدن برند شما در سطح بین المللی کمک کرده و باعث گسترش کار شما می شود. به طوری که می توانید نمایندگی های فروش خود را در شهرستان ها نیز داشته باشید.
- برند تضمینی لازم و کافی برای مصرف کنندگان و جلب اعتماد آن ها است.
- با ثبت برند می توانید به راحتی از این طریق وام اخذ کنید.
- در صورت ثبت کردن برند، شما قادر به فروش و یا واگذاری آن خواهید بود.
- این کار جزء الزامی و ضروری موافقتنامه های اعطای نمایندگی می باشند.
- این امکان وجود دارد که ثبت برند سرمایه و دارایی مهم و باارزش کسب و کار باشد.

چه افرادی می توانند نسبت به ثبت برند مشاغل خانگی اقدام نمایند ؟
هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی ( شرکت یا فرد ) مدارکی دال بر تولید – توزیع – بسته بندی – خرید و فروش و یا واردات و صادرات کالا و یا مدارکی جهت فعالیت در زمینه خدماتی خاص داشته باشد می تواند در همان زمینه تقاضای ثبت کردن برند یا نام و لوگوی خود را بدهد.
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند مشاغل خانگی چیست ؟
- سه نسخه کپی از اظهارنامه ثبت کردن برند مشاغل خانگی باید ارائه گردد.
- ارائه مدارک هویتی و شناسایی فرد متقاضی
- یکی از برندهای تجاری را بر روی اظهارنامه الصاق کرده و آن را امضا نمایید. ( ابعاد برند تجاری شما بایستی حداکثر دارای اندازه 10 * 10 باشد ) .
- چنانچه می خواهید که برند تجاری به صورت دسته جمعی صادر گردد باید شرایط استفاده از این علامت و گواهی مقام صلاحیت دار نیز ارائه گردد.
- اگر تصویر برند به صورت دو بعدی طراحی شده است، تصویر باید دارای شش زاویه متفاوت باشد. همچنین چنانچه تصویر به صورت سه بعدی طراحی شده است باید نسخه گرافیکی طرح نیز ارائه گردد.
- ارائه ده نمونه از طرح گرافیکی برند تجاری با اندازه حداکثر 10*10
- ارائه مدارکی مبنی بر حق تقدم و اظهارنامه ( این مدارک حداکثر 15 روز بعد از درخواست شما ارائه گردد ) .
- پرداخت هزینه های مربوط به ثبت کردن برند مشاغل خانگی
- چنانچه تقاضا توسط وکیل یا نماینده قانونی شما ارائه می گردد حتماَ باید اصل و کپی وکالتنامه و مدارک شناسایی نماینده قانونی نیز ارائه گردد.
- ارائه سایر مدارک لازم که بنا به تشخیص مرجع ثبت برای حوزه فعالیت نیاز است.

برای ثبت برند از کجا آغاز کنیم ؟
در اولین اقدام جهت ثبت نمودن برند، شما باید به فکر انتخاب یک نام مناسب برای برند خود باشید. انتخاب نام برند مهم ترین مرحله در ثبت برند می باشد. سعی کنید اسامی مورد قبول و متناسب با شئونات اخلاقی و موازین اسلامی انتخاب نمایید. نام برند شما می بایست منحصر به فرد بوده و قبلاَ توسط رقیبان شما ثبت نشده باشد. توجه داشته باشید که در نام تجاری خود به هیچ عنوان از نام های دولتی استفاده ننمایید . کلمات توصیفی ، اسامی مشهور ، کلمات عام و عمومی و همچنین واژگانی که باعث گمراه شدن مشتریان گردند قابلیت ثبت ندارند.
پس از انتخاب نام برند، لازم است تا به سامانه اینترنتی مراجعه نمایید. این سامانه بدین دلیل راه اندازی شده است که ارائه تقاضای ثبت، از طریق اینترنتی و بدون مراجعه حضوری انجام شود. پاسخ اداره نیز صرفاَ از طریق بخش پیگیری اظهارنامه قابل روئت است.
چنانچه اطلاعات را به درستی در سامانه وارد کرده باشید، باید پس از ثبت اینترنتی اظهارنامه ، مدارک لازم را از طریق پست به اداره ثبت مالکیت صنعتی ارسال نمایید.
در این مرحله، 30 الی 60 روز کاری زمان لازم است تا کارشناسان اداره مالکیت صنعتی بررسی های لازم را انجام داده و نظر خود را اعلام نمایند.
چنانچه برند پیشنهادی شما مورد پذیرش قرار گیرد، آگهی تقاضا یا همان آگهی سی روزه صادر می گردد و پس از انتشار پرونده شما به مدت 30 روز راکد می ماند تا اشخاصی که هر گونه اعتراضی نسبت به آن دارند اعلام نمایند.
در صورتی که هیچ اعتراضی نسبت به برند شما وجود نداشته باشد ، می توانید جهت اخذ تصدیق نامه برند اقدام نمایید



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

نکات مورد توجه در ثبت برند صنعت پلاستیک
  
ثبت برند صنعت پلاستیک چگونه است و قوانین ثبت آن به چه صورت می باشد ؟
در این مقاله سعی بر آن شده تا ضوابط قانونی ثبت نمودن برند به طور کامل شرح داده شود. چنانچه می خواهید در این باره بیشتر بدانید می توانید به سایر مقالات سایت نظیر " دلایل اصلی رد تقاضای ثبت علائم تجاری/ برند " ، " نحوه تقاضا و ثبت برند " ، " همکاران ما در این مرکز، همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در این باب می باشند.

اختیاری یا الزامی بودن استفاده از برند و علامت تجاری
آیا ثبت علامت اجباری است یا به انتخاب خود ما می باشد ؟ به موجب قانون ، ثبت علائم تجاری اختیاری است ، مگر در مواردی که دولت آن را اجباری کند. بنابراین ثبت کردن برند مطابق آیین نامه آن اجباری نمی باشد . به این معنا که چنانچه کسی علامت برای کالای خود انتخاب کرد و استعمال نمود ولی آن را به ثبت نرساند قانون وی را اجبار نمی کند. با این وجود، در زمان ما بیش از پیش برند و ثبت نمودن آن دارای اهمیت است. برندها به صاحبانشان کمک می کنند تا به راحتی محصولات خود را معرفی و ویژگی های آن را بیان نمایند و در عرصه رقابت تجاری بتوانند خود را نسبت به دیگران متمایز کنند.
چنانچه برندتان را به ثبت برسانید، می توانید از افرادی که از برند شما استفاده می کنند شکایت نموده و آن ها را مجبور به عوض کردن نام و حتی پرداخت غرامت به خود نمایید. علاوه بر این :

ثبت برند
- برند و ثبت آن ، به لحاظ اعتباری که به شرکت و محصول تولیدی می بخشد این امکان را فراهم می آورد تا بنگاه های اقتصادی بتوانند از موسسات مالی مختلف، وام اخذ نمایند.
- ثبت نمودن برند می تواند برای سهامداران ایجاد ارزش افزوده سهام کند و به تبع آن، باعث افزایش درآمد شرکت گردد.
- برند ابزاری برای بازاریابی شرکت و ایجاد وجهه عمومی است.
- برند پس از ثبت شدن، قابل نقل و انتقال است و می توان آن را انتقال داد.
- برند یکی از دلایل تشویق شرکت ها به سرمایه گذاری بیشتر در جهت بهبود کیفیت کالا می باشد.

علائم قابل ثبت و غیرقابل ثبت
به موجب ماده 1 قانون ثبت علایم تجاری و اختراعات : " علامت تجاری عبارت است از هر قسم علامتی اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، عبارت ، مهر ، لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی، تجاری یا فلاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت و یا محصول یک شهر و یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود " .
از ماده فوق مستفاد می شود که نوع علامت جنبه حصری ندارد ، بلکه می تواند با توجه به ابتکار افراد به صورت کلمات ، حروف ، ارقام ، تصاویر به کار رود. در ثبت برند ، باید به این نکته توجه داشته باشید که برند شما باید با برند ثبت شده توسط رقبای شما متفاوت باشد و تازگی داشته باشد.

علائم تجاری غیرقابل ثبت :
واژه های عام . برای مثال، اگر شرکت شما قصد دارد علامت تجاری " پلاستیک " را برای فروش پلاستیک ثبت کند، تقاضانامه ثبت این علامت مردود خواهد شد چون " پلاستیک " واژه ای عام برای این محصول است.
واژه های توصیف کننده . این واژگان کلماتی هستند که معمولاَ در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر به کار می روند. برای مثال کلمه ترش برای محصولات لواشک قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف می کند. بنابراین استفاده از واژه های کیفی نظیر " بهترین " ، " کلاسیک " یا " نوآورانه " مردود خواهند شد مگر اینکه بخشی از یک نشان خاص باشند.
علائم گمراه کننده . این علائم، علائمی هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبدا جغرافیایی محصول گمراه می سازد.
علائم خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه. برای ثبت برند، علامت و تصاویری که استفاده می شود نباید خلاف موازین و هنجارهای اخلاق حسنه باشد و یا پرچم و نشانه هایی از سلطنت و کشورهای دیگر داشته باشد.

مدارک مورد نیاز ثبت برند
برند یا علامت تجاری می تواند بانام شخص حقیقی و یا حقوقی ثبت گردد و ضرورتاَ نیازمند اخذ مجوز است. مدارک باید مرتبط با فعالیت و زمینه مورد نظر و به نام شخص باشد.
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند شخص حقیقی :
- کارت ملی و شناسنامه متقاضی ثبت ( کارت ملی پشت و رو و از تمامی صفحات شناسنامه کپی برابر اصل تهیه گردد ) .

مدارک ثبت برند
- ارائه نمونه تصویر از برند تهیه شده 10 در 10
- تصویر مجوز فعالیت ( مانند پروانه بهره برداری، پروانه ساخت ، جواز کارت بازرگانی یا کسب، جوازتاسیس )
- جواز کسب یا کارت بازرگانی یا هر نوع گواهی فعالیتی که از طرف نهادهای نظارتی و دولتی صادر شده است.
- تصویر کارت بازرگانی ( در صورت استفاده از حروف لاتین )
- ارائه وکالتنامه رسمی چنانچه امور ثبت توسط نماینده و یا وکیل قانونی انجام می شود.
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند شخص حقوقی :
- ارائه مدارک ثبتی شرکت که مشخص کننده شخصیت حقوقی باشد.
- ارائه اساسنامه و روزنامه رسمی که آگهی تاسیس در آن منتشر شده باشد.
- ارائه کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره و نماینده منتخب هیئت مدیره
- ارائه نمونه تصویر از برند تهیه شده
- چنانچه برندتان شامل حروف لاتین و انگلیسی است باید کارت بازرگانی نیز ارائه گردد.
- ارائه پروانه بهره برداری و جواز کسب
- ارائه وکالتنامه رسمی چنانچه امور ثبت توسط نماینده و یا وکیل قانونی انجام می شود.
چند نکته :
1- به موجب قوانین سازمان ثبت اسناد و املاک ایران ، نام تجاری بایستی شامل کلمات فارسی باشد در غیر این صورت ، همان طور که گفته شد، برای ثبت برندی که حاوی کلمه غیرفارسی ( لاتین و ... ) باشد لازم است فرد متقاضی، دارای کارت بازرگانی باشد.
2- در صورت سه بعدی بودن علامت تجاری ( لوگو) ، ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند الزامی است.
3- چنان چه درخواست کننده یا درخواست کنندگان ثبت به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج کشور قصد استفاده از مزایای حق تقدم را داشته باشند، بایستی مدارک لازم و مربوط به حق تقدم را همزمان با اظهارنامه یا حداکثر در مدت زمانی 15 روز به اداره ثبت تحویل دهند.
4- ارائه رسید پرداخت هزینه ها نیز لازم است. چنان چه اظهارنامه تسلیمی ، بر اساس دلایل رد برند منجر به ثبت نگردد، هزینه های پرداختی قابل استرداد نمی باشد.

فرآیند ثبت برند
ثبت برند و علامت تجاری از طریق سامانه http://iripo.ssaa.ir انجام خواهد گرفت که در واقع، شما با تکمیل نمودن فرم های اظهارنامه از طریق این سامانه، می توانید برند خود را به ثبت برسانید.
متقاضی جهت ثبت علامت تجاری خود در سامانه بایستی کپی مدارک شناسایی خود را ارائه نماید. هم چنین در شخصیت های حقوقی نیز ارائه آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت و کپی شناسنامه و کارت ملی اشخاص دارای امضا لازم است.
مرجع ثبت، اظهارنامه را از لحاظ رعایت جنبه های شکلی و شرایط مقرر در قانون و آیین نامه اجرایی آن و همچنین تطبیق طبقه یا طبقات اعلامی با طبقه بندی بین المللی ، مورد بررسی قرار خواهد داد و پس از پذیرش اظهارنامه ثبت علامت، اجازه انتشار آگهی مربوط به آن را صادر خواهد کرد.
آگهی علامت باید شامل موارد ذیل باشد :
• تاریخ و شماره اظهارنامه .
• در صورت ادعای حق تقدم ، تاریخ و شماره اظهارنامه و کشوری که درخواست ثبت اولیه در آن جا صو.رت گرفته است.
• نمونه علامت .
• اجزاء علامت با ذکر رنگ ، در صورتی که رنگ به عنوان صفت مشخصه و یا ویژگی علامت باشد.
• فهرست کالاها و خدماتی که علامت برای تشخیص آن ها مورد استفاده قرار می گیرد ، با اشاره به طبقه یا طبقات مربوط، طبق طبقه بندی بین المللی .
• نام و نشانی متقاضی .
• نام و نشانی نماینده قانونی، در صورتی که اظهارنامه توسط نماینده تسلیم شده باشد.
توجه داشته باشید که :
- برای ثبت علامت لازم است که نسبت به تقاضای ثبت اعتراض به عمل نیامده باشد یا اعتراض به عمل آمده مردود اعلام گردیده و به مرحله قطعی یا نهایی رسیده باشد.
- مدت اعتبار گواهی ثبت علامت یا مارک تجاری 10 سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه مربوط به ثبت علامت یا مارک تجاری می باشد. این مدت با درخواست مالک آن برای دوره های متوالی 10 ساله با پرداخت هزینه مقرر قابل تمدید است



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin


طبق ماده 94 قانون تجارت ، شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است.
در شرکت با مسئولیت محدود سرمایه به سهام تقسیم نشده و به صورت سهم الشرکه می باشد و برای آن ورقه ای به نام سهم الشرکه صادر نمی شود و مثل آن سهام آزادانه قابل معامله نمی باشد و رضایت سایر شرکا برای انتقال آن شرط می باشد.

این شرکت ، این امتیاز عمده را برای شرکاء دارد که مسئولیت آن ها را در عملیات شرکت ، محدود به آورده آن ها در شرکت می کند لذا در شرکت با مسئولیت محدود همانند شرکت های سهامی خاص و برخلاف شرکت تضامنی، مسئولیت هر یک از سهامداران در مورد بدهی های شرکت محدود به مبلغ سرمایه گذاری شده در شرکت است و در صورت عدم کفایت مجبور نیستند اموال شخصی خود را در این راه مصرف کنند.
علاوه بر این ، تشکیل شرکت با مسئولیت محدود ، بسیار ساده تر از تشکیل شرکت سهامی و حتی شرکت سهامی خاص است. اداره کردن شرکت با مسئولیت محدود نیز آسان است و معمولاَ توسط یک یا دو مدیر انجام می شود. مدیران در این نوع شرکت ها می توانند برای مدت نامحدودی انتخاب شوند.
تشکیل شرکت با مسئولیت محدود، علی الاصول با مبلغ کمی سرمایه هم میسر است.
ثبت این نوع شرکت، برای تاسیس بنگاه های کوچک اقتصادی و انجام فعالیت های محدود اقتصادی بسیار مناسب است . چرا که شرکت با مسئولیت محدود با وجود حداقل دو نفر شریک به ثبت می رسد و انتخاب بازرس در آن اختیاری است و تشریفات تشکیل مجامع عمومی و هیئت مدیره و انتشار آگهی ها که در شرکت های سهامی وجود دارد در این گونه شرکت ها گسترده نیست.
مجموع امتیازات مذکور، موجب موفقیت این شکل از شرکت در دنیای معاملات شده است .
با توجه به اهمیت این شرکت، در این مطلب قصد داریم تا شما را با مقررات تشکیل و ثبت شرکت بامسئولیت محدود آشنا نماییم. پیش از آن، پیشنهاد می شود مطالب خواندنی زیر را از دست ندهید.

- راهنمای گام به گام تشکیل و ثبت شرکت با مسئولیت محدود
- ثبت شرکت با مسئولیت محدود بهتر است یا سهامی خاص ؟
- مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

1- نکات مهم در اسم شرکت بامسئولیت محدود
طبق ماده 95 قانون تجارت در اسم شرکت باید عبارت ( با مسئولیت محدود ) قید شود والا آن شرکت در مقابل اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب و تابع مقررات آن خواهد بود.
اسم شرکت نباید متضمن اسم هیچ یک از شرکا باشد والا شریکی که اسم او در اسم شرکت قید شده در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شریک تضامنی را خواهد داشت.
2- نحوه تشکیل و ثبت شرکت با مسئولیت محدود
شرکت با مسئولیت محدود به موجب قراردادی که بین شرکا امضا می شود و شرکتنامه نامیده می شود تشکیل می شود. شرکت نامه در شرکت های با مسئولیت محدود رکن اساسی آن است، به طوری که عدم تنظیم آن سبب بطلان شرکت است.
در شرکت نامه نسبت مشارکت هر شریک و سهم الشرکه هر کدام اعم از نقدی یا غیرنقدی که باید تقویم شده باشد، قید می گردد. تشکیل شرکت با مسئولیت محدود از طریق پذیره نویسی عمومی ممکن نیست و موضوع فعالیت شرکت که در شرکتنامه قید می شود نیز باید مشروع بوده و شرکا، قصد و رضای خود را با امضای آن اعلام دارند و چون شخصیت شرکا در شرکت با مسئولیت محدود اهمیت دارد ، اشتباه در مورد شخصیت شرکا باعث بطلان شرکت می شود.
برای تشکیل شرکت با مسئولیت محدود وجود حداقل دو نفر شریک لازم است و شرکت پس از انجام مراحل تایید نام و تکمیل شرکتنامه و تقاضانامه و اساسنامه ( در صورت وجود ) از طرف شرکا و ارائه آن به اداره ثبت شرکت ها همراه با سایر مدارک لازم به ثبت می رسد و بعد از ثبت در اداره ثبت شرکت ها، آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار محل ثبت شرکت آگهی می گردد.
3- میزان سرمایه شرکت با مسئولیت محدود
طبق ماده 96 قانون تجارت، شرکت با مسئولیت محدود وقتی تشکیل می شود که تمام سرمایه نقدی از طرف شرکا پرداخت و سهم الشرکه غیرنقدی نیز تقویم ( قیمت گذاری ) و تسلیم شده باشد.
قانون تجارت برای میزان سرمایه شرکت با مسئولیت محدود ، حداقل مبلغی تعیین ننموده است.
در شرکت نامه باید صراحتاَ قید شده باشد که سهم الشرکه های غیرنقدی هر کدام به چه میزان تقویم شده است. ( ماده 97 قاننون تجارت )
4- مسئولیت شرکا در مقابل اشخاص ثالث
طبق ماده 98 قانون تجارت، شرکا نسبت به قیمتی که در حین تشکیل شرکت برای سهم الشرکه های غیرنقدی معین شده در مقابل اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی دارند.
مرور زمان دعاوی ناشی از مقررات فوق ده سال از تاریخ تشکیل شرکت است. هر شرکت با مسئولیت محدود که برخلاف مواد 96 و 97 تشکیل شده باشد باطل و از درجه اعتبار ساقط است لیکن شرکا در مقابل اشخاص ثالث، حق استناد به این بطلان ندارند.
اگر حکم بطلان شرکت به استناد ماده فوق، صادر شود شرکایی که بطلان ، مستند به عمل آن ها است و هیئت نظارت و مدیرانی که در حین حدوث سبب بطلان یا بلافاصله پس از آن بر سر کار بوده و انجام وظیفه نکرده اند در مقابل شرکای دیگر و اشخاص ثالث نسبت به خسارات ناشیه از این بطلان متضامناَ مسئول خواهند بود. مدت مرور زمان ده سال از تاریخ حدوث موجب خواهد بود. ( مواد 99 الی 101 قانون تجارت ) .
5- سهم الشرکه و نحوه انتقال آن
همان طور که گفتیم ، در شرکت با مسئولیت محدود سرمایه به سهام تقسیم نشده و به صورت سهم الشرکه می باشد و برای آن ورقه ای به نام سهم الشرکه صادر نمی شود . طبق ماده 102 قانون تجارت ، سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود نمی تواند به شکل اوراق تجاری قابل انتقال اعم از با اسم و یا بی اسم و غیره درآید . همچنین ، شرکا نمی توانند سهم الشرکه خود را به غیر منتقل نمایند مگر با رضایت تعدادی از شرکا که لااقل سه چهارم سرمایه متعلق به آن ها بوده و اکثریت عددی نیز داشته باشند.
طبق ماده 103 قانون تجارت ، انتقال سهم الشرکه به عمل نخواهد آمد مگر به موجب سند رسمی . بنابراین شرکا برای انتقال سهم الشرکه باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه و با تنظیم سند رسمی نسبت به انتقال سهم الشرکه اقدام نمایند.
6- نحوه اداره شرکت
طبق ماده 104 قانون تجارت ، شرکت با مسئولیت محدود به وسیله یک یا چند نفر مدیر موظف یا غیرموظف که از بین شرکا یا خارج از شرکت برای مدت محدود یا نامحدودی معین می شوند اداره می گردد. بنابراین مدیران شرکت الزاماَ نباید جزء شرکا باشند و می توانند خارج از شرکت انتخاب شوند و مدیران در شرکت با مسئولیت محدود می توانند برای مدت محدود مثل دو یا سه سال یا برای یک مدت نامحدود انتخاب شوند.
7- اختیارات مدیران شرکت
طبق ماده 105 قانون تجارت، مدیران شرکت کلیه اختیارات لازم را برای نمایندگی و اداره شرکت خواهند داشت مگر اینکه در اساسنامه ترتیب دیگری مقرر شده باشد، هر قراردادی راجع به محدود کردن اختیارات مدیران که در اساسنامه تصریح به آن نشده در مقابل اشخاص ثالث باطل و کان لم یکن است.
8- تصمیمات شرکت
طبق ماده 106 قانون تجارت، تصمیمات راجع به شرکت باید به تایید اکثریت لااقل نصف سرمایه اتخاذ شود، اگر در دفعه اول این اکثریت حاصل نشد باید تمام شرکا مجدداَ دعوت شوند در این صورت تصمیمات به اکثریت عددی شرکا اتخاذ می شود اگرچه اکثریت مزبور دارای نصف سرمایه نباشد، اساسنامه شرکت می تواند ترتیبی برخلاف مراتب فوق مقرر دارد.
طبق ماده 107 قانون تجارت هر یک از شرکا به نسبت سهمی که در شرکت دارد دارای رای خواهد بود مگر اینکه اساسنامه ترتیب دیگری مقرر داشته باشد.
روابط بین شرکا تابع اساسنامه است اگر در اساسنامه راجع به تقسیم نفع و ضرر مقررات خاصی نباشد تقسیم مزبور به نسبت سرمایه شرکا به عمل خواهد آمد.
9- هیئت نظار
طبق ماده 109 قانون تجارت، هر شرکت با مسئولیت محدود که عده شرکای آن بیش از دوازده نفر باشد باید دارای هیئت نظار بوده و هیئت مزبور لااقل سالی یک مرتبه مجمع عمومی شرکا را تشکیل دهد. هیئت نظار باید بلافاصله بعد از انتخاب شدن تحقیق کرده و اظمینان حاصل کند که دستور مواد 96 و 97 قانون تجارت رعایت شده است.
هیئت نظار می تواند شرکا را برای انعقاد مجمع عمومی فوق العاده دعوت نماید. مقررات مواد 165 و 167 و 168 و 170 قانون تجارت در مورد شرکت های با مسئولیت محدود نیز باید رعایت شود.
10- تغییرات راجع به اساسنامه
طبق ماده 110 قانون تجارت شرکا نمی توانند تابعیت شرکت را تغییر دهند مگر به اتفاق آرا. طبق ماده 111 قانون تجارت هر تغییر دیگری راجع به اساسنامه مانند تغییر موضوع شرکت یا تغییر محل شرکت و غیره باید با اکثریت عددی شرکا که لااقل سه چهارم سرمایه را نیز دارا باشند به عمل آید مگر اینکه در اساسنامه اکثریت دیگری مقرر شده باشد.
از انتخابتان متشکریم.



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 شهريور 1398 | نظرات ()