نوشته شده توسط : yasamin




یکی از متداول ترین سئوالاتی که همواره از ما پرسیده می شود هزینه تمام شده ثبت یک شرکت در ایران می باشد. در جواب این سئوال بهتر دانستیم که با انتشار این مقاله در راستای پاسخگویی به کلیه ابهامات و سئوالات مشتریان و همشهریان عزیز بر بیاییم.

در نظر داشته باشید که هزینه ثبت شرکت به عوامل متعددی بستگی دارد . در اصل ثبت یک شرکت به نوع شرکت ، موضوع شرکت ، بزرگی و کوچکی شرکت ، مکان ثبت شرکت ، تعداد موسسین و حتی تا حدودی به میزان سرمایه شرکت وابسته است.

هر شرکتی برای ثبت قیمتی به عنوان قیمت پایه ثبتی دارد که این قیمت توسط اداره ثبت اسناد و املاک هر ساله اعلام می شود. مثلا این هزینه برای ثبت شرکت سهامی خاص با ثبت شرکت سهامی عام متفاوت است.  در همین راستا هر نوع از شرکت ها مبلغی برای حق الدرج  ، حق الثبت ، ابطال تمبر ، هزینه های پستی و ... دارند.

به جمع هزینه های فوق باید هزینه تنظیم و آماده سازی اساسنامه و شرکتنامه ، اظهارنامه و سایر مستندات و همچنین ثبت نام شرکت در سایت اداره ثبت شرکت ها  را هم اضافه کنید.  در ادامه باید موسسین با هم جلساتی داشته باشند و صورتجلساتی تنظیم کنند که معمولا به دلیل پیچیدگی و خاص بودن این صورتجلسات باید افراد حقوقی و یا وکلا برای شرکت ها این کار را هم انجام دهند . در نتیجه باید هزینه تنظیم صورتجلسات ، مشاروه ها ، پیگیری ها ، ارواق ثبتی  و  حق الوکاله وکیل یا شرکت حقوقی را هم به آن اضافه کرد.

در انتها هزینه هایی هم برای ثبت نهایی و درج آگهی تاسیس و ثبت شرکت در روزنامه رسمی و یک روزنامه کثیر الانتشار را هم باید به این هزینه ها افزود .

با تمام هزینه هایی که در فوق ذکر شد اگر این هزینه ها شامل هزینه های اصلاح مستندات و ... نشود باز هم هزینه های ثبت یک شرکت هزینه های زیادی نیستند و اغلب افرادی که از ثبت شرکت واهمه دارند مشکل هزینه ثبت شرکت را ندارند. اساسا مشکل تامین سرمایه به دلیل زیاد در نظر گرفتن سرمایه اولیه از مشکلات اساسی برخی از افراد برای ثبت شرکت می باشد که با مشاوره درست و تعیین دقیق ظرفیت های مالی و موضوع فعالیت شرکت می توانید ثبت شرکت را با سرمایه کمتر انجام دهید و سپس با انجام تغییراتی در شرکت که در مقالات دیگر به آن پرداختیم شرکت خود را با افزایش سرمایه مواجه کنید.

یکی از موضوعاتی که معمولا ابهام در خصوص آن زیاد است هزینه ثبت شرکت در تهران و یا شهرستان و به دنبال آن اعتبار بالاتر ثبت شرکت در تهران و یا شهرستان می باشد. باید به اطلاع برسانیم که قانون ثبت شرکت ها در همه جای ایران یکی است و بر خلاف موضوع ثبت برند و علامت های تجاری شما هیچ الزامی ندارید که شرکت خود را در تهران فقط به ثبت برسانید و حتی این موضوع در اعتبار شرکت شما هم هیچ تفاوتی ایجاد نمی کند.

هر چند هزینه ثبت شرکت در برخی از مکان ها مانند ثبت شرکت در مناطق آزاد و یا ثبت شرکت در مناطق ویژه اقتصادی کمی به صرفه تر است زیرا صرف نظر از شرایط خاص این مناطق و تسهیلات و ویژگی هایی که در این مناطق برای ثبت شرکت وجود دارد معمولا هزینه های ثبت شرکت در این مناطق شامل مالیات های آن چنانی و یا رفت و آمد زیاد نیست زیرا دفاتر ثبت شرکت در  خود این مناطق اغلب موجود می باشند.

علاقمندان به ثبت شرکت اگر به دنبال کاهش هزینه های ثبت شرکت خود هستند پیشنهاد می شود تعداد شرکا و موسسین خود را بالاتر ببرند. وجود تعداد بیشتر موسسین و شرکا باعث تقسیم شدن هزینه ها و هر چه کمتر شدن میزان هزینه ثبت شرکت برای هر فرد می شود.

معمولا ثبت یک شرکت توسط موسسات حقوقی به دلیل تخصص و دانشی که دارند و مسیری که بصورت مرتب می پیمایند و با آن کاملا آشنایی دارند خییل کمتر از زمانی است که یک نفر یا شخصیت حقوقی بخواهد به دنبال ثبت شرکت باشد. باید قبول کرد پیچیدگی های حقوقی مسائلی مانند ثبت شرکت و یا ثبت برند و علائم تجاری نیازمند افراد صاحب تجربه و کاملا آشنا به فرآیند ثبت می باشد.

 همچنین باید در نظر داشت که متناسب با نوع شرکتی که ثبت می کنید باید هزینه ای را به حوزه مالیاتی پردداخت نمایید که معمولا جزو هزینه های ثبت شرکت اعلام نمی شود و به حساب خود موسسین می باشد.

به طور کلی هزینه های ثبت شرکت توسط وکلای خبره و با تجربه موسسه حقوقی  در همان زمان عقد قرار داد به مشتری اعلام می شود. این هزینه ها بر اساس تجربه و دانش وکلای ما بصورت دقیق برای شما تعیین می شود و بسته به نوع شرکت و تعداد شرکا دقیقا سهم هر فرد برای مشارکت و تاسیس یک شرکت مشخص و به مشتریان اعلام می شود.

موسسه حقوقی در طول مدت قرار داد  مستنداتی همچون تقاضانامه ، شرکت نامه ، اساسنامه ، آگهی تاسیس  شرکت ، نسخه چاپی روزنامه رسمی و روزنامه کثیر الانتشار  و همچنین دفاتر قانونی و کد اقتصادی شرکت را برای مشتریان خود تنظیم و دریافت و به آنها تحویل می دهد.

از این روز شاید با احتساب نوع شرکت و بر اساس استاندارد های مشخص بتوان برخی از هزینه های ثبت شرکت را اعلام کرد ولی به هیچ عنوان نمی توان رقمی ثابت برای هر موضوع به مشتری اطلاع داده شود و تنها زمانی می توان عدد درست ثبت یک شرکت را برآورد کرد که نوع شرکت، موضوع، محل فعالیت شرکت و ثبت شرکت مشخص شود.

هزینه های ثبت شرکت صرف نظر از موضوعات مرتبط با ثبت شرکت مانند ثبت علائم تجاری ، ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراع  در نظر گرفته می شود و حتی باید دریافت و تکمیل پرونده دارایی، مالیاتی و کد اقتصادی را هم جداگانه در نظر گرفت.




:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin




شرکت های سهامی خاص مرسوم ترین نوع شرکت هایی هستند که توسط افراد مختلف  و در همه موضوعات مختلف تجاری به ثبت می رسند. از آن جا که ثبت این شرکت در تمامی موضوعات امکان پذیر است و حدود و اختیارات شرکا مشخص است و دارای چارچوب های قانونی مشخصی می باشد به همین دلیل عمده افراد خواهان داشتن تشکیلات حقوقی این نوع شرکت را ترجیح می دهند.

طبق ماده 4 لایحه اصلاحی قانون تجارت شرکت های سهامی بر دو قسم هستند. شرکت های سهامی عام و شرکت های سهامی خاص. در این مقاله مراحل ثبت شرکت سهامی خاص را با هم مرور خواهیم کرد.

شرکت های سهامی خاص نوع دوم شرکت های سهامی هستند به این شکل که هر چند سهام انها بصورت تقسیط شده بین تمامی شرکا و متناسب با میزان آورده آنها تقسیم می شود و هر یک از شرکا تنها میزانی از سرمایه شرکت را تعهد می کند و در قبال آن سهام دریافت می کند و به همان اندازه هم در شرکت از سود و ضرر آن سهم می برد.

شرکت های سهامی خاص در بسیار از امور مشابهتی با شرکت های سهامی عام دارند ولی با سه تفاوت عمده. اول اینکه تمامی سرمایه باید توسط خود شرکا تعهد و تامین شود ، دوم اینکه پذیره نویسی و فروش سهام به غیر وجود ندارد و سوم اینکه الزامی برای تشکیل جلسه موسسین یا مجمع عمومی موسسین  برای ثبت این شرکت دیده نشده است.

شرایط تشکیل شرکت سهامی خاص

    برای ثبت شرکت سهامی خاص باید عده ای که تعداد آنها نباید از سه نفر کمتر باشد با هم شریک شده و قرار دادی به عنوان قرار داد اولیه امضا نمایند. سپس باید اساسنامه ای برای شرکت تهیه شود و به امضا کلیه شرکا که در شرکت سهامی خاص سهامدار نامیده می شوند برسد.
    مبلغ مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص حداقل 100 هزار تومان در قانون عنوان شده است که این مبلغ نباید کمتر ولی تا هر میزان که سهامداران در نظر داشته باشند می تواند افزایش یابد. هر کدام از سهامداران باید میزان مشخصی از سرمایه تعهد شده برای شرکت را بصورت نقدی و یا غیر نقدی تعهد نمایند. میزان تعهد نقدی باید به حساب شرکت واریز شود که البته این میزان نباید کمتر از 35 درصد از کل سرمایه تعهد شده باشد. سپس باید میزانی از تعهدات شرکا که بصورت غیر نقدی اعلام و تعهد شده است تقویم شود. تقویم شدن یعنی اینکه ارزش گذاری مال انجام می شود و به ازا آن سهم به فرد تعلق می گیرد.

این کار باید توسط کارشناس رسمی از دادگستری انجام شود. ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که از زمان پرداخت تعهدات در قالب سرمایه به شرکت و یا قرار دادن سرمایه غیر نقدی در اختیار شرکت این سرمایه از دارایی های شرکت محسوب می شود و افراد تنها در قبال این سرمایه سهام دریافت می کنند.

سهام ارزش ریالی دارد و با سود دهی و ضرر دهی شرکت کم و زیاد می شود به همین دلیل در هر زمان نقل و انتقال این سهام باید با اجازه مجمع عمومی موسسین اتفاق بیافتد .

    پس از تعیین و واریز سرمایه باید تشریفات ثبت شرکت که آماده سازی مدارک است انجام شود. اولین و مهم ترین سند برای ثبت شرکت سهامی خاص اساسنامه است. اساسنامه پایه و رکن اصلی شرکت است و حدود و اختیارات تمامی سهامدارن ، میزان سهام، نحوه تقسیط سود و زیان ، وظایف و ... در آن درج می شود و به همین دلیل باید مورد توافق همه شرکا باشد که این موضوع با امضا ذیل این سند توسط تک تک سهامدارن اثبات می شود.
    برای ثبت شرکت ، سند دیگری هم به عنوان اظهار نامه باید تهیه و توسط همه شرکا امضا شود. اظهار نامه تعهد سهامداران و گواهینامه بانکی دال بر تادیه نقدی حداقل 35 درصد از سرمایه را مشخص می کند .در صورت موجود بودن سهام خاص و ویژه باید در اظهارنامه اظهار شود.
    در نهایت باید موسسین شرکت تقاضانامه ای را برای ثبت شرکت تهیه نمایند . معمولا این تقاضانامه در مجمع عمومی موسسین ارائه و مورد توافق قرار می گیرد.
    در نتیجه اقدام بعدی برای ثبت شرکت سهامی خاص برگزاری جلسه مجمع عمومی موسسین است که همانگونه که در توضیحات عنوان شد در قانون الزامی برای برگزاری این جلسه ذکر نشده است و همین که همه سهامداران مستقلا برخی مفاد را توافق و اسناد را هم امضا نمایند کفایت می کند. اما آنچه اهمیت دارد این است که در این جلسه باید نفراتی برای هیئت مدیره و دو نفر برای بازرسی شرکت انتخاب شوند. بازرس اصلی و علی البدل .

 همچنین نفرات دارای حق امضا مجاز و تمامی شرایط خاص که در اظهار نامه ذکر می شود هم باید در این جلسه مشخص شود. مدیران منتخب در این جلسه باید از اعضا سهامدار شرکت باشند و از غیر و بیرون نمی تواند به عنوان مدیر انتخاب شود مگر به شرط تادیه حداقل مبلغ پیش بینی شده در اساسنامه به عنوان حداقل سهام شرکت.

موضوع دیگر مدت زمان مدیریت در شرکت سهامی خاص می باشد که نهایتا از زمان انتخاب مدیران دو سال است و اما بازرسین تنها برای یک سال انتخاب می شوند. این مدت قابل تمدید می باشد و در هر زمان هم با تشکیل مجمع عمومی قابل فسخ می باشد.

    قبول مسئولیت مدیران و بازرسین شرکت نیز باید عملا اعلام شود. این موضوع باید کتبا از سوی هر یک از اعضا منتخب اعلام شده باشد. از این رو یا باید نامه ای کتبی و یا با امضا ذیل صورتجلسه مجمع عمومی موسسین توافق خود را با قبول سمت پیشنهادی نشان دهند.
    برگزاری جلسه هیئت مدیره در راستای تعیین وظایف و مسئولیت ها اقدام بعدی برای ثبت شرکت سهامی خاص است . در این جلسه همه اعضا باید نفراتی را از بین خود برای مدیریت عامل ، رئیس هیئت مدیره ، دبیر و منشی مشخص نمایند.
    تعیین نام برای شرکت . این کار با تهیه فرم تعیین نام از اداره ثبت شرکت ها انجام می شود. در این فرم باید 5 نام پیشنهادی از طرف موسسین و سهامداران اعلام شود تا بررسی و تایید شود. هر یک از این نام ها باید طبق قوانین تجاری ایران باشد . یعنی سه سیلابه ، دارای معنی فارسی ، متناسب با فرهنگ و اخلاق اجتماعی و ایرانی ، بدون کپی برداری و ... باشد. ضمن اینکه عبارت سهامی خاص باید در ادامه عنوان شرکت و یا قبل از آن ذکر شده باشد.
    تعیین روزنامه ای به عنوان روزنامه کثیر الانتشار برای درج آگهی های شرکت در ان و توافق همه شرکا
    دریافت مجوز از سازمان ها و ارگان های مرتبط در صورتیکه موضوع شرکت نیاز به دریافت مجوز داشته باشد.
    تهیه مدارک زیر برای ارسال به اداره ثبت شرکت ها :
    دو نسخه اظهارنامه
    دو نسخه اساسنامه
    دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین که همه سهامدارن آن را امضا کرده باشند
    دو نسخه از صورتجلسه هیئت مدیره با امضا کلیه مدیران منتخب
    فتوکپی مدارک شناسایی و هویتی ( شناسنامه و کارت ملی )
    آخرین روزنامه رسمی و آگهی تاسیس شرکت در صورتیکه برخی از شرکا حقوقی باشند به همراه نامه نمایندگی
    کپی برابر اصل پاسپورت و گواهی اقامت برای شرکا خارجی
    گواهی عدم سوء پیشینه همه شرکا و مدیران
    مجوز برای موضوعات خاص
    اقرار نامه مدیران و بازرسین
    وکالتنامه وکیل
    گواهی بانکی برای تادیه 35 درصد سرمایه نقدی
    پرداخت فیش هزینه ثبت شرکت
    درخواست ثبت شرکت و یا نام نویسی برای ثبت شرکت در سایت اداره ثبت شرکت ها. برای این کار باید با مراجعه به سایت اداره ثبت شرکت ها نماینده قانونی شرکت درخواست ثبت شرکت را وارد و کلیه مدارک مورد نیاز را پیوست کند تا موضوع ثبت بررسی شود.
    ارسال مدارک ثبت شرکت به اداره ثبت شرکت و انجام مراحل قانونی برای ثبت شرکت و دریافت پیش نویس ثبت شرکت برای درج در روزنامه رسمی و کثیر الانتشار پس از پرداخت هزینه های ثبت
    آگهی کردن ثبت شرکت در روزنامه رسمی دادگستری و همچنین روزنامه رسمی
    دریافت دفاتر قانونی با تشکیل پرونده دارایی و دریافت کد اقتصادی

مراحل فوق برای ثبت شرکت سهامی خاص مورد نیاز است و همه این موارد در صورتیکه راه را به  درستی طی نمایید بدون مشکل خاص انجام خواهد شد ولی یاد اور می شویم که در هر مرحله چنانچه اشتباهی رخ دهد ممکن است نیاز باشد همه مراحل و حتی هزینه ها را دوباره  انجام دهید .



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin




برند یک مالکیت حقوقی و ارزشمند در دست افراد حقیقی و یا حقوقی مالک برند می باشد که به موجب ارزش افزوده ای که برای محصولات ایجاد می کند به عنوان یک دارایی دارای ضوابط و حقوق  مشخصی در قانون می باشد.

یکی از حقوق به حق صاحبین برند این است که نسبت به موضوع ثبت برند و تقاضای ثبت برند اعتراض داشته باشند.

 از این رو قانون در ماده 16 ثبت علائم  اختراعات به اشخاص زیر این حق را داده تا نسبت به ثبت برند و تقاضای ثبت آن اعتراض خود را اعلام دارند:

    اشخاص حقیقی و یا حقوقی که آن برند یا علامت تجاری را متعلق به خود بدانند و معتقد باشند مالکیت آنها مورد سوء استفاده قرار گرفته است.
    اشخاص حقیقی و حقوقی که علامت ثبت شده و یا مورد تقاضا برای ثبت را خطری برای برند خود به دلیل شباهت زیاد بدانند. از این رو که این شباهت بتواند باعث سوء برداشت مشتریان این اشخاص شده و برند دیگری را با برند آنها اشتباه کنند.

 در این قسم اعتراضات اگر معترض قبلا برند را ثبت نکرده باشد و تنها بتواند مالکیت خود را ثابت کند ولی در عین حال باید برای ثبت برند خود اقدام کند. یعنی به همراه  اعتراض باید  علامت را متناسب با  مقررات تعیین شده ثبت کند و تمامی هزینه های ثبت را هم پرداخت نماید.

برند تنها در تهران به ثبت رسانده می شود و به همین دلیل تنها مرجع رسیدگی کننده به این نوع اعتراضات برای برند ها و علائم تجاری دادگاه عمومی تهران می باشد و در شهرستان ها به این موارد رسیدگی نمی شود و اگر فردی در شهرستان هم نسبت به تقاضای ثبت برندی اعتراض داشته باشد این موضوع در تهران و در دادگاه عمومی این شهر رسیدگی می شود.

برای اعتراض به تقاضای ثبت برند باید هزینه رسیدگی به اعتراض توسط متقاضی  به صندوق دادگستری واریز شود  و فیش واریز ضمیمه درخواست شود. از این وجه ضمن هزینه رسیدگی در صورتیکه ادعای مدعی بی دلیل تشخیص داده شود برای پرداخت خسارت به  طرف مقابل هم استفاده می شود اما اگر هزینه خسارت بیشتر باشد می تواند طرفی که از ان شکایت شده است هزینه خسارت اضافی را از دادگاه درخواست نماید.

اعتراض به تقاضای ثبت برند

همواره در انتهای مراحل ثبت برند و علائم تجاری سازمان ثبت اسناد و املاک آگهی با مشخصات برند و صاحب برند و همچنین ادرس و مشخصات صاحب برند در روزنامه رسمی و یک روزنامه کثیر الانتشار درج می کند. این آگهی با این هدف انتظار داده می شود که افرادی که تشخیص می دهند این علامت تجاری متعلق به آنها است و یا برای برند آنها مشکل ساز می شود ظرف مدت مشخص سی روز کاری از زمان ارائه درخواست اقدام نمایند.

در نظر داشته باشید که برند در این مرحله هنوز به ثبت نهایی نرسیده است  بنابراین شاکیان و یا مدعیان  برای ارائه درخواست اعتراض خود باید به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی درخواست خود را تسلیم نمایند و رسید تاریخ درخواست اعتراض را دریافت نمایند.

برای ارائه دادخواست و یا اعتراض باید شاکی تمامی دلایل و مستندات لازم را به صورت صحیح و شفاف بیان کند و در ضمن باید اگر مستند و مدرکی هم دارد بصورت رو نوشت ضمیمه درخواست خود کند. اداره  ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ظرف مدت 10 روز این ادعا را طی نامه ای  به درخواست کننده ثبت ابلاغ می کند. در این ابلاغیه به درخواست کننده ثبت برند هشدار داده می شود که در صورت قبول این ادعا باید درخواست خود را فورا برای ثبت ابطال کند. بنا بر این اگر درخواست کننده این موضوع را قبول داشته باشد نسبت به آن تمکین و این موضوع به شاکی اطلاع رسانی می شود و درخواست ثبت برند باطل می شود ولی در این هنگام باید شاکی اگر قبلا برند یا علامت تجاری را به نام خود به ثبت نرسانده نسبت به ثبت آن باید اقدام نماید.

اگر درخواست کننده ثبت برند نسبت به اعتراض تمکین نکرد ، شاکی باید تا نهایتا 60 روز بعد از زمانی که اعتراض نامه ابلاغ شده است به دادگاه عمومی تهران مراجعه نماید. اگر این مدت منقضی شود و شاکی نسبت به پیگیری درخواست خود اقدامی انجام ندهد دادگاه عمومی تهران این حق را به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی می دهد که به درخواست ثبت برند متقاضی عمل نموده و برند را به نام او ثبت کند.

در این شرایط تمامی هزینه ها مانند حق الثبت و  درخواست رسیدگی به دادگاه به نفع دولت  ضبط خواهد شد.

ولی اگر در این مدت معترض به دادگاه عمومی تهران مراجعه نماید  و دادخواست خود را ارائه دهد ولی ادعای خود را دنبال نکند یعنی پیگیری های لازم را انجام ندهد، دادگاه گواهی صادر می کند که ادعا پیگیری نشده است و نهایتا حق به درخواست کننده ثبت برند داده می شود و برند به نام او ثبت خواهد شد.

 اعتراض به برندی که ثبت شده است

اگر برند ثبت شده باشد و در این زمان افراد معترض به دلایل مختلف متوجه ثبت و یا اگهی ثبت نشده باشند و این برند پس از طی مراحل قانونی ثبت شده باشد باز هم افرادی که احساس می کنند حق آنها از آنها گرفته شده و یا پایمال شده می توانند اعتراض کرده و درخواست ابطال برند ثبت شده را بدهند.

برای این منظور ارائه مدارک زیر لازم است :

    مدرکی از اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی دال بر اینکه علامت مذکور قبلا ثبت شده است.
    اصل و کپی برابر اصل کلیه مدارکی که مالکیت برند را برای فرد معترض اثبات نماید
    وکالتنامه وکیلی که این موضوع را پیگیری می کند اگر وکیلی در کار باشد.

البته اگر بیش از 3 سال از زمان ثبت برندی گذشته باشد امکان اعتراض به ثبت برند نیست و این مورد دقیقا در آئین نامه های مختلف و در قانون ثبت علائم تجاری تاکید شده است. البته در یک صورت می توان در مورد این نوع برند ها نیز اعتراض نمود مشروط به اینکه اثبات نمایید خود فردی که برند را به نام خودش به ثبت رسانده قبلا می دانسته که این برند متعلق به این فرد بوده و یا معترض قبلا از این برند استفاده می کرده و او بدون اطلاع از صاحب برند ، این برند را به نام خود به ثبت رسانده است. ولی اگر مشخص شود که خود صاحب برند در خصوص ثبت برند توسط دیگری اطلاع داشته این درخواست باطل خواهد بود.

در هر صورت چه در مورد زمان ثبت برند و چه در مورد برند های ثبت شده اگر معترض بتواند نسبت به ذی حق بودن خود مدارک کافی و مناسب ارائه نماید دادگاه حق را به او خواهد داد و برند به نام معترض به ثبت رسیده خواهد شد. در این حالت مالکیت از دست فرد درخواست کننده خارج خواهد شد و به نام معترض ثبت می شود.

ضمنا در خصوص اثبات این ادعا ضمن برگرداندن ثبت به نفع معترض ، فرد شاکی می تواند در خصوص احقاق حقوق از دست رفته اش مجددا درخواستی را به دادگاه ارائه نماید.

رسیدگی و پیگیری ادعا و شکایت نسبت به ثبت برند  و علامت های تجاری کاری فوق العاده پیچیده و تخصصی است و پیشنهاد می شود حتما برای این کار از وکلای خبره کمک بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin




هر گاه شخصیتی حقیقی و یا حقوقی با استفاده و رعایت تشریفات قید شده در قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات برندی را تعریف و به ثبت برساند تا بوسیله آن تمامی محصولات و خدمات خود را شناسنامه دار کند و با محصولات سایرین تمایز ببخشد حق انحصاری استفاده از این برند یا علامت تجاری را به دست می آورد و هیچ فرد دیگری بدون اجازه صاحب برند حق دخل و تصرف و کپی برداری از آن را نخواهد داشت.

رویه ثبت برند به این شکل بود که پس از درخواست صاحب برند و در صورت تایید کارشناسان اداره مالکیت معنوی باید تشکیل پرونده می شد و نهایتا موضوع ثبت برند در دفاتر مخصوصی با قید موارد زیر ثبت می شد.

تاریخ ارائه اظهارنامه و شماره ای به عنوان ترتیب اظهارنامه، تاریخ ثبت علامت تجاری، نام و نام خانوادگی متقاضی یا صاحب برند، تابعیت و اهلیت مالک برند، آدرس محل اقامت مالک برند، مدت اعتبار برند و ...

سپس پیش نویسی برای اگهی شدن در روزنامه رسمی برای برند آماده می شود و پس از درج این آگهی به مدت سی روز علامت تجاری ثبت نهایی و گواهینامه ثبت برند برای مدت 10 سال از زمان ثبت برند صادر می شود و با پیوست یک نمونه کامل  به ادرس متقاضی ارسال می شود.

در گواهینامه صادر شده ثبت برند و علامت تجاری ده ساله باید موارد زیر قید شده باشد:

    تاریخ ارائه اظهارنامه ثبت برند
    شماره ثبت اظهارنامه در دفاتر ثبت اداره مالکیت معنوی
    تاریخ ثبت علامت تجاری و شماره ثبت نام و نام خانوادگی مالک حقیقی یا حقوقی برند
    تابعیت، اهلیت ، ادرس و نوع تجارت مالک علامت تجاری
    طبقات ثبت برند
    نوع محصول و یا خدمات مرتبط با طبقات برند
    اگر برند یا علامت تجاری سابقه ثبت در کشور و یا منطقه دیگری را دارد، محل، تاریخ ثبت و شماره ثبت ان
    تاریخ صادر شدن تصدیق علامت تجاری
    مدت اعتبار برند با ذکر تاریخ شروع و پایان
    امضا ذیل ان توسط رئیس شعبه ثبت برند و همچنین مدیر کل اسناد و مدارک

برند یا علامت تجاری در مدت 10 سال از زمان صدور اعتبار دارند و در این مدت صاحب برند دارای حقوق منحصر به فردی در قبال برند است. این برند با اجازه صاحب برند قابل خرید و فروش و اجاره می باشد و در هر مرحله در صورت صلاحدید خود صاحب برند می تواند به غیر واگذار شود برای استفاده از همه حقوق و یا قسمتی از طبقات آن به دیگری اجاره داده شود  و یا در قبال خدمات حق استفاده داده شود.

از این رو افرادی که تمایل به استفاده از برند ثبت شده به نام فرد دیگر را دارند باید با اجازه او  و عقد قراردادی محضری این امتیاز را دریافت نمایند در غیر این صورت فرد صاحب برند می تواند با مشاهده هرگونه تخطی از طرف افراد دیگر در خصوص تضییع حق برند او مانند استفاده از برند بدون اجازه و یا اقدام به ثبت نمونه مشابه و ... به دادسرای تهران که مسئول رسیدگی به این موارد است شکایت و حقوق خود را مطالبه نماید.

پس از دوره ده ساله اعتبار گواهینامه ثبت برند صاحب برند یا علامت تجاری می تواند در صورت نیاز به ادامه استفاده از برند به عنوان فرد دارای امتیاز و اولویت از شش ماه زودتر برای تمدید دوره برند اقدام نماید.

تمدید برند نیز مطابق با روش ثبت برند انجام می شود که در مقالات جداگانه توضیح داده شد ولی پس از تمدید علامت تجاری یک گواهینامه ده ساله دیگر برای فرد تهیه و ارسال می شود.





:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin




سنندج یکی از شهرهای کردنشین ایران و مرکز استان کردستان است. استانی که در غرب ایران واقع شده و با عراق هم‌مرز است. شهرستان‌های مریوان، بیجار، دهگلان، دیواندره، سروآباد، سقز، سنندج، قروه، کامیاران و بانه ده شهرستان کردستان را تشکیل می‌دهند که در مجموع شامل 24 شهر به نام‌های سنندج، قروه، سقز، مریوان، بانه، کامیاران، بیجار، دیواندره، دهگلان، کانی‌دینار، سریش‌آباد، دلبران، سروآباد، بلبان‌آباد، یاسوکند، موچش، دزج، آرمرده، صاحب، زرینه، شویشه، کانی‌سور، بویین سفلی و بابارشانی هستند. شهر سنندج به علت بافت جغرافیایی خود به شهر هزار تپه مشهور است. معادن گوناگونی مانند سنگ لاشه، مرمریت و تراورتن در سنندج وجود دارد. محصولات کشاورزی مانند سیب و گردو و دام‌پروری مانند عسل از دیگر فرصت‌های کاری در سنندج است. در این مطلب سعی داریم درباره‌ی شرایط و مراحل ثبت شرکت در سنندج با هم صحبت کنیم.

شرایط و مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود در سنندج

یکی از شرکت‌هایی که طبق قانون تجارت می‌توان تشکیل داد و ثبت آن از بقیه‌ی انواع شرکت‌ها ساده‌تر و به همین دلیل در میان افرادی که مبادرت به ثبت شرکت می‌کنند رایج‌تر است، شرکت با مسئولیت محدود است. شرایط و مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود در سنندج چندان دشوار نیست و شما به راحتی و با کمک مشاوران و متخصصان حقوقی ثبت شرکت می‌توانید این کار را انجام دهید.

شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود در سنندج

شرکت با مسئولیت محدود با هدف انجام امور تجاری و با حداقل دو نفر تشکیل می‌شود. برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود حداقل دو نفر که اهلیت فعالیت تجاری را داشته باشند باید مشارکت کنند. یعنی این دو نفر به سن قانونی هجده سال رسیده باشند و توانایی استفاده از تعقل را داشته باشند. حداقل سرمایه‌ی لازم برای تشکیل این نوع از شرکت‌ها، صدهزار تومان است و اعضای هیئت مدیره باید در تامین سرمایه‌ی شرکت نقش داشته باشند. همچنین مهم است که بدانیم سرمایه‌ی شرکت با مسئولیت محدود به قطعات سهام تقسیم نمی‌شود و به جای آن به سهم‌الشرکه تقسیم می‌شود که این سهم‌الشرکت‌ها ممکن است از نظر مقدار با هم متفاوت باشند. شرکت در رای‌گیری و تصمیم‌گیری‌های مربوط به شرکت به میزان این سهم‌الشرکه‌ها بستگی دارد. همچنین اگر یکی از شرکا آورده‌ی غیرنقدی را به سرمایه‌ی شرکت اضافه کند، ارزش آن را خود اعضا مشخص می‌کنند و این مسئله باید در شرکت‌نامه ذکر شود. همچنین مدیر شرکت با مسئولیت محدود شرایط خاصی دارد مثلا این که می‌توان او را برای مدت محدود یا نامحدود تعیین کرد یا این که می‌تواند از میان شرکا باشد یا از خارج شرکت انتخاب شود. همچنین برای عزل او باید اکثریت سرمایه (در اصطلاح قانونی) توافق کنند. یعنی از بین کسانی که سرمایه‌ی شرکت را تامین کرده‌اند سهم‌الشرکه‌ی هر نفر در رای‌گیری محاسبه می‌شود. این موضوع در ماده‌ی 106 قانون تجارت تصریح شده است. همچنین می‌توان در اساسنامه شرایط خاصی را برای مدیر تعیین کرد. مثلا شرط سنی یا شرط تحصیلات خاص. در حالت کلی تمامی اختیارات شرکت را مدیر شرکت با مسئولیت محدود دارد مگر این که در اساسنامه این اختیارات محدود شده باشد. این اختیارات در قبال اشخاص ثالث هم هست که این موضوع نیز در ماده‌ی 105 قانون تجارت آمده است. همچنین مدیر می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

مدارک ثبت شرکت با مسئولیت محدود در سنندج

اصلی‌ترین مدارکی که شما برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در سنندج باید آماده کنید علاوه بر اطلاعات اولیه‌ی شرکت خود (مانند مقدار سرمایه، سهم‌الشرکه‌ی هر شریک، سمت هر شریک، اعضای هیئت مدیره و...) فتوکپی مدارک شناسایی همه‌ی اعضای اصلی شرکت است و گواهی عدم سوءپیشینه‌ی کیفری برای اعضای هیئت مدیره.

فتوکپی مدارک شناسایی اعضای اصلی شرکت با مسئولیت محدود در سنندج باید در یکی از دفاتر اسناد رسمی برابر با اصل شود و برای این کار نیاز است که شما اصل مدارک و کپی آن‌ها را به دفتر اسناد رسمی ببرید. برای تهیه‌ی گواهی عدم سوءپیشینه‌ی کیفری نیز شما می‌توانید به دفاتر پلیس+10 مراجعه کنید و با ارائه‌ی اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی، عکس جدید رنگی به تعداد یک قطعه و تکمیل فرم درخواست و پرداخت هزینه‌های لازم در همان دفتر برای دریافت گواهی عدم سوءپیشینه اقدام لازم را انجام دهید.

علاوه بر این اساسنامه، اظهارنامه، صورت‌جلسه‌ها و... مدارکی هستند که ثبت شرکت در تهیه‌ی آن‌ها به شما کمک خواهد کرد.

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود در سنندج

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در سنندج در اولین مرحله بهتر است با مشاوران متخصص در ثبت شرکت تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید. سپس ثبت شرکت یکی از وکلای مجرب خود را به رایگان به محلی که شما هستید می‌فرستد تا بتوانید قراردادی جهت انجام امور ثبت شرکت منعقد کنید. در مرحله‌ی بعد مدارک تکمیل شده و ثبت نام در سایت انجام می‌شود. پس از تکمیل فرم‌ها و اطلاعاتی نظیر نام شرکت و تعیین امضاداران، امور اداری ثبت شرکت آغاز می‌شود. در پایان پس از چند روز صبر شما می‌توانید در محل موسسه مدارک ثبتی و شماره ثبت شرکت خود را تحویل بگیرید.

شرایط و مراحل ثبت شرکت سهامی خاص در سنندج

شرکت سهامی خاص یکی از انواع شرکت‌های سهامی است که طبق قانون سرمایه‌ی آن به سهام تقسیم می‌شود و صاحبان سهام برابر مبلغ اسمی سهام خود مسئولیت دارند. سهام شرکت به سهم‌های متساوی‌القسمت تقسیم می‌شود و هر سهم ارزشی برابر سهم‌های دیگر دارد. تصمیم‌گیری‌ها در شرکت بر اساس تعداد سهم هر یک از شرکا خواهد بود. اگر در شرایطی تصمیم گرفته شود که سهام به پاره‌سهم تقسیم شود، حقوق مربوط به پاره‌سهم‌ها در صورتی محاسبه می‌شود که پاره‌سهم‌های یک شریک در کنار هم تشکیل یک سهم یا بیش‌تر را بدهد. طبق ماده‌ی چهار لایحه‌ی اصلاح قانون تجارت شرکت سهامی خاص شرکتی است که سرمایه‌ی آن را منحصرا موسسان شرکت در هنگام تاسیس به تمامی تامین می‌کنند.

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص در سنندج

برای ثبت شرکت سهامی خاص شما باید حداقل پنج نفر را گرد هم بیاورید که سه نفر به عنوان سهام‌دار شرکت و دو نفر به عنوان بازرس عمل کنند. بازرس‌ها به بازرس اصلی و علی‌البدل تقسیم می‌شوند و انتخاب آن‌ها جزو ضروریات ثبت شرکت سهامی خاص در سنندج است. علاوه بر این شما باید حداقل سی و پنج درصد از سرمایه‌ی ذکرشده‌ی شرکت سهامی خاص را در حسابی به نام شرکت در شرف تاسیس در هر بانکی واریز کنید و این مبلغ تا پایان فرایند تاسیس شرکت بلوکه می‌ماند و پس از آن می‌توانید این مبلغ را برداشت کنید. از دیگر شرایط ثبت شرکت سهامی خاص در سنندج این است که بازرس‌ها نباید نسبت فامیلی نزدیک یا به عبارتی نسبت نسبی با اعضای هیئت مدیره داشته باشند تا بدین وسیله بتوانند به درستی وظایف قانونی خود را انجام دهند و در فرایند کار شرکت خللی ایجاد نشود. همچنین سهامداران و اعضای هیئت مدیره می‌توانند افراد حقیقی یا حقوقی باشند و اگر حقوقی باشند باید طی یک نامه‌ی رسمی یک نفر را به عنوان نماینده‌ی حقیقی معرفی کنند تا بتواند در تصمیم‌گیری‌ها اعمال نظر کند. یکی دیگر از شرایط ثبت شرکت سهامی خاص در سنندج این است که اعضای هیئت مدیره باید جزو سهامداران باشند و هر کدام حداقل یک سهام به نام خود داشته باشند.

شرکت سهامی خاص نمی‌تواند به صورت عمومی پذیره‌نویسی کند و اوراق قرضه صادر نماید. همچنین نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص باید با اجازه‌ی مدیران یا مجمع عمومی شرکت انجام پذیرد و نمی‌توان سهام را در بازار بورس عرضه کرد. همچنین حداقل سرمایه‌ی لازم برای تشکیل شرکت سهامی خاص در سنندج یک میلیون ریال است.

مدارک ثبت شرکت سهامی خاص در سنندج

برای ثبت شرکت سهامی خاص در سنندج شما به سه مدرک اصلی نیاز پیدا خواهید کرد. اولین مدرک کپی برابر اصل‌شده‌ی مدارک شناسایی اعضای هیئت مدیره و سهامداران شرکت است. دوم گواهی عدم سوءپیشینه‌ی کیفری که فقط برای اعضای هیئت مدیره و بازرسان لازم است و سوم یک گواهی بانکی که نشان دهد شما سی و پنج درصد از سرمایه را که درباره‌ی آن توضیح داده شد در حساب شرکت در شرف تاسیس واریز کرده‌اید.



:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin




اراک از شهرهای مرکزی ایران به شمار می‌رود. اراک یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان مرکزی است. قدمت تاریخی این استان از دیگر استان‌های ایران به نسبت پایین‌تر است و تأسیس آن به زمان قاجار بازمی‌گردد. درواقع اراک در دل کشور تأسیس‌شده و به‌واسطه موقعیت جغرافیایی که دارد از حیث وقوع زلزله کمترین احتمال را به خود اختصاص داده است. استان مرکز جز اراک شهرستان‌های دیگری را نیز در خود جای‌داده است. این شهرستان‌ها را با نام‌های: محلات، ساوه، تفرش، خمین، فراهان، دلیجان، شازند، آشتیان، کمیجان، زرندیه و خنداب می‌شناسند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این شهر وجود قنات‌ها، آب‌انبارها و بافت سنتی آن است. همچنین از ویژگی‌های مهم اراک صنعتی بودن آن است. درواقع اراک را یکی از مهم‌ترین شهرهای صنعتی می‌دانند و من‌حیث‌المجموع چهارمین شهر صنعتی کشور به شمار می‌آید. گوناگونی صنعت‌های موجود در شهر اراک آن‌قدر بالاست که از این منظر اولین در کشور است. اگر بخواهیم مهم‌ترین واحدهای صنعتی موجود در اراک را نام ببریم، می‌توانیم به کارخانه تولید آلومینیوم، کارخانه واگن‌سازی، کارخانه کمباین سازی، بزرگ‌ترین کارخانه تولید دکل برق و... اشاره کنیم که شامل موارد زیاد دیگری است. اراک قطب تولید آلومینیوم و این صنعت در کشور محسوب می‌گردد. بزرگ‌ترین منبع سدیم سولفات کشور نیز در این منطقه وجود دارد. همچنین در زمان جنگ تحمیلی عراق، مهم‌ترین مرکز تولید ماشین‌های جنگی در اراک واقع بوده و از حیث تأمین این مورد برای کشور خدمات بسیاری را ارائه کرده است.

با توجه به ویژگی‌های مهم این شهر که گفته شد، ممکن است هرکسی تمایل به سرمایه‌گذاری در اراک را پیداکرده باشد. در ادامه مطالب مفیدی در زمینه سرمایه‌گذاری در اراک برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم که استفاده از آن‌ها می‌تواند مفید فایده قرار بگیرد. ثبت شرکت در اراک، مانند دیگر شهرها روند اداری مرسوم را دارد و قوانین کلی بر آن حاکم است. شما جهت ثبت شرکت می‌توانید به اداره ثبت شرکت اراک رفته و مراحل مربوط به آن را سپری کنید؛ اما باید در نظر داشته باشید که شما می‌توانید در هر یک از شهرستان‌های دیگر این استان به اداره ثبت شرکت واقع‌شده در همان منطقه مراجعه کنید. جهت سهولت کار متقاضیان ثبت شرکت، ادارات ثبت شرکت در هر یک از شهرستان‌های این استان احداث‌شده و شما می‌توانید برای ثبت شرکت خود به آن‌ها مراجعه نمایید؛ اما در نظر داشته باشید که طبق روند اداری مرسوم شرکت شما در اداره ثبت شرکت کل استان یعنی اداره ثبت شرکت مرکزی که در اراک واقع شده ثبت می‌شود؛ اما از دیگر اقدامات صورت گرفته جهت سهولت کار برای شما متقاضیان قوانینی است که دولت جهت ثبت شرکت ارائه داده است. به‌عنوان نمونه قانون، شرکت‌ها را با توجه به حیطه فعالیت و اختیاراتشان در 8 دسته قرارداده و شما می‌توانید برای ثبت شرکت مدنظر خود مراحل و قوانین مربوط به همان را اجرا کنید. ما به‌اختصار به بررسی چند نمونه از این شرکت‌ها می‌پردازیم تا شما بتوانید با روند کلی آن از نزدیک آشنا شوید بدیهی است در میان شما دوستانی هستند که تمایل دارند در دسته‌های دیگر تعریف‌شده به ثبت شرکت بپردازند

شرایط و مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود در اراک

ثبت شرکت با مسئولیت محدود در اراک مستلزم آن است که در ابتدا بدانید برای ثبت چه نوع شرکتی می‌خواهید دست به عمل بزنید. به همین جهت ابتدا تعریفی کلی از ماهیت شرکت با مسئولیت محدود ارائه می‌دهیم.

به‌طورکلی به شرکت‌هایی شرکت با مسئولیت محدود اطلاق می‌شود که جهت انجام امور اداری تأسیس شده و شرکا با هم سرمایه اولیه آن را تأمین می‌کنند. سرمایه این شرکت از ویژگی‌های خاص این شرکت است که غیرقابل قطعه‌قطعه شدن و اختصاص به افراد شرکت در قالب سهام است و نمی‌توان فرد را سهام‌دار دانست. به زبان دیگر سرمایه شرکت به سهم‌الشرکه تقسیم می‌شود که یعنی مقداری که هر فرد در سرمایه شریک شده است و بر خلاف سهام ممکن است سهم‌الشرکه‌های افراد مختلف مقادیر متفاوتی با هم داشته باشد.

اما با دانستن تعریف این شرکت نمی‌توان اقدام به ثبت آن نمود و اکتفا به تعریف آن به‌صورت اختصاصی کفایت نمی‌کند. برای اینکه شما مجوز اقدام به ثبت شرکت را داشته باشید باید مشمول شرایطی شوید که قانون برای آن ارائه کرده است این شرایط به‌اختصار به شرح زیر است:

- باید بدانید که در هنگام ثبت شرکت حداقل اعضای آن باید 2 نفر باشند (که به سن قانونی رسیده باشند) همچنین هیچ‌یک از اعضا نباید سوء پیشینه کیفری داشته باشند.

- هر یک از اعضای شرکت تنها به میزان سهم خود در تأمین سرمایه اولیه شرکت در برابر اشخاص ثالث مسئول هستند.

- جهت تأمین سرمایه اولیه شرکت حداقل 2 نفر باید دخالت داشته باشند یعنی نمی‌شود که تنها یک نفر سرمایه را تأمین کرده باشد.

- حداقل سرمایه تعریف‌شده جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود یک‌میلیون ریال معادل 100 هزار تومان است.

شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود در اراک در بالا گفته و بررسی گردید. اکنون می‌توانید وارد مرحله بعدی یعنی تهیه و تنظیم مدارک و درنهایت سپری کردن مراحل آن شوید.

مدارکی برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در اراک نیاز دارید و خودتان می‌توانید آن‌ها را تهیه و تنظیم کنید به دو مورد زیر خلاصه می‌شوند:

    فتوکپی مدارک شناسایی همه اعضا (کارت ملی و شناسنامه)
    دریافت گواهی عدم سوءپیشینه و کپی برابر با اصل آن



شرایط و مراحل ثبت شرکت سهامی خاص در اراک

همان‌طور که در پیش‌گفته شد، در این بخش ما برای شما به توضیح تعریفی که از شرکت با سهامی خاص در قانون ارائه‌شده می‌پردازیم و سپس شرایط حاکم بر آن و دیگر موارد را شرح خواهیم داد.

اگر بخواهیم در چند سطر یک تعریف کلی از این شرکت ارائه دهیم باید بگوئیم، شرکت‌هایی که به‌منظور انجام امور تجاری تأسیس می‌گردد و اعضای آن خود به تأمین سرمایه اولیه آن می‌پردازند زیرا سهام شرکت که قابلیت قسمت‌بندی بین افراد را دارد و هر یک از اعضا می‌توانند سهامدار شرکت به شمار آیند، منحصراً بین خود اعضا تقسیم شود و سهام شرکت به افراد غیر نمی‌رسد.

همان‌طور که انتظار می‌رود افرادی که می‌خواهند اقدام به ثبت شرکت سهامی خاص در اراک بکنند باید مشمول شرایط آن شوند. شرایطی که قانون برای آن ارائه داده‌اند به شرح ذیل است.

جهت اقدام به ثبت شرکت سهامی خاص در اراک، باید حداقل 3 نفر گرد هم‌آیند که به سن قانونی رسیده باشند. شرکت نیازمند حداقل 3 سهامدار و 2 بازرس اصلی و علی‌البدل آن است که مهم‌ترین ویژگی این بازرسین این است که با هیئت‌مدیره نسبت فامیلی نداشته باشند. در مورد تعداد هیئت‌مدیره نیز باید توجه داشته باشید که حداقل اعضای هیئت‌مدیره را باید 2 نفر در نظر بگیرید که آن‌ها باید حداقل یک سهام در کل سهام شرکت را به خود اختصاص دهند. در آخر نیز باید توجه داشته باشید که حداقل سرمایه لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص در اراک یک‌میلیون ریال معادل 100 هزار تومان در نظر گرفته‌شده است.

اکنون‌که شرایط این شرکت ارائه و بررسی گردید، افراد مشمول آن می‌توانند جهت ثبت شرکت سهامی خاص در اراک اقدام کنند. بدین منظور نیز شما باید مدارکی که می‌توانید خود تهیه و تنظیم کنید را آماده کرده و سپس مراحل آن را سپری کنید.

مدارک به موارد زیر مختصر می‌شود:

1-کپی کارت ملی و شناسنامه همه سهامداران اعضاء و هیئت‌مدیره (برابر با اصل شده).

2-گواهی عدم سوءپیشینه برای اعضاء هیئت‌مدیره و بازرسین.

3-گواهی بانکی مبنی بر پرداخت 35% از سرمایه شرکت دریکی از بانک‌های کشور.

اما بعد از تهیه این مدارک باید وارد مراحل و سپری کردن روند آن شوید. این مراحل به‌اختصار به شرح زیر است:

1-تماس با مشاورین وکلای ثبت شرکت جهت اقدام به ثبت شرکت سهامی خاص در اراک

2-اعزام وکیل متخصص در زمینه ثبت شرکت سهامی خاص به محل شما به صورت رایگان.

3-امضاء قرارداد که بعد از توافق توسط وکیل تنظیم شده است.

4-تکمیل مدارک توسط نماینده حقوقی شما در ثبت شرکت

5-ثبت‌نام در سایت ثبت شرکت و پذیرش اولیه

6-تعیین نام و دریافت تأییدیه و امضاء اوراق مربوطه.

7-انجام امور اداری در اداره ثبت شرکت‌ها و گرفتن شماره ثبت توسط وکیل پایه‌یک (حداقل 30 روز کاری).

8-به پایان رسیدن کار و تحویل شماره ثبت شرکت شما در موسسه به کارفرما.



:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

هر شرکت باید نام مشخص و مخصوصی داشته باشد تا از شرکت های دیگر متمایز گردد. لذا انتخاب نام منصوب برای شرکت های تجاری امری ضروری است.

معمولاً نام شرکت از موضوع آن گرفته می شود. مانند شرکت سهامی پنبه ایران که برای خرید و فروش پنبه تشکیل شده است و یا ممکن است نام محل و یا نامی ابتکاری مرکب از چند حرف باشد.
به موجب دستورالعملی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر نموده است، نام شرکت باید فارسی و ایرانی باشد. بنابراین اداره کل ثبت شرکت ها از صدور نام های خارجی خودداری می نماید.
البته چنانچه شرکت های ثبت شده در خارج از کشور، مورد تایید اداره کل ثبت شرکت ها قرار بگیرند و با شرکت ایرانی ادغام و یا راساَ پس از اخذ مجوز مبادرت به تشکیل شعبه یا نمایندگی در ایران نمایند، می توانند از نام خارجی استفاده کنند.
در نام شرکت، نام هیچیک از شرکاء نوشته نمی شود. در شرکت های سهامی عام، کلمه “عام” و در شرکت های سهامی خاص، کلمه “خاص” بلافاصله بعد از اسم یا قبل از اسم شرکت اضافه می شود، به این منظور که نوع شرکت سهامی جهت مراجعه کنندگان مشخص باشد.
همچنین، در اسم شرکت باید عبارت مسئولیت محدود قید شود و اسم شرکت با اسم هیچیک از شرکاء همراه نباشد تا با شرکت تضامنی اشتباه نشود و برای شریک مسئولیت تضامنی نیز ایجاد نگردد.
جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان، در ذیل به مهم ترین نکات انتخاب نام شرکت می پردازیم.
– دارای معنا و مطابق با فرهنگ اسلامی باشد.
– اسم شرکت باید سه سیلاب باشد.
– ریشه فارسی داشته باشد. واژگان انتخابی می بایست در لغت نامه دهخدا و یا در فرهنگ معین وجود داشته باشد.
– نام شرکت نباید قبلاً به ثبت رسیده باشد.
– در انتخاب نام شرکت حتما باید از اسم خاص استفاده شود .
– لاتین نباشد.
– از انتخاب اسامی مشهوره خود داری کنید.
– اگر نام شما نیاز به مجوز از سازمان هایی دارد حتما قبل از تعیین نام باید مجوز های لازم را اخذ نمایید.

اسامی غیرقابل تایید در ثبت نام شرکت
نام پیشنهادی اشخاص حقوقی (شرکت) در موارد زیر قابل تایید نمی باشد:
– نام هایی که در آن از اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه و خارجی استفاده شده باشد.
– نام هایی که مخالف موازین شرعی، نظم عمومی و یا شامل واژه های بی معنا یا الفاظ قبیحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه باشند مورد قبول نمی باشند.
– نام یا نام اختصاری یا حروفی که رسماً متعلق به دولت باشد از قبیل ایران، ملی، ملت، کشور، ناجا، مگر با ارائه مجوز از مقام صلاحیت دار دولتی.
– استفاده از عناوینی نظیر ایثارگران و شاهد و امثالهم که انحصاراً تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران است.
– نامی که قبلاً در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده باشد.
– نام هایی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارند.
– واژه هایی که به طرز گمراه کننده ای شبیه نام ثبت شده دیگری باشند، پذیرفته نمی شوند.
– چنانچه نام اشخاص حقیقی ثبت شده باشد نمی توان مشتق آن نام را برای یک نفر دیگر ثبت کرد.
– هنگامی که در یک نام پیشنهادی، ترکیبی از دو واژه فارسی، تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد، امکان ثبت آن وجود ندارد.
– چنانچه تفاوت نام پیشنهادی با نام ثبت شده تنها در استفاده از پسوند جمع (نظیر ون، ین، ها و یا جمع مکسر) یا حذف آن باشد امکان ثبت آن وجود ندارد.
– چنانچه نام شخصیت حقوقی به صورت مقید ثبت شده باشد امکان انتخاب نام جدید مشتق از آن به صورت مطلق برای شخصیت حقوقی دیگر وجود ندارد.
– اضافه کردن اعداد به نام هایی که سابقه ثبت دارند پذیرفته نمی شود و در صورت استفاده اعداد در نام های جدید پیشنهادی باید نگارش آن ها به صورت حروفی باشد.
– از عنوان های دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر انتخاب نشود.
– استفاده از اسامی شهرها و رنگ ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد.
– نام محل در اسم شرکت در صورتی مورد تایید اداره ثبت قرار می گیرد که شرکت حاضر در همان حوزه ثبتی به ثبت برسد.
– از اعداد بصورت ریاضی آن استفاده نشود، بلکه بصورت حروف نوشته شود .
– از حروف اول چند کلمه به عنوان اسم مخفف و یا ترکیبی از چند حرف استفاده نشود .
– برداشتن کلمات قبلی ثبت شده و افزودن عدد به آن مورد قبول نمی باشد.
– استفاده از کلمات قبلی ثبت شده و اضافه کردن یک کلمه توصیفی به آن مورد قبول نیست.
– اگر نام انتخابی با اضافه کردن یک پسوند یا پیشوند شبیه به کلمات ثبت شده قبلی باشد نام مورد قبول نیست.
– کلمه هایی که به شکلی باعث گمراهی و شباهت به اسامی دیگر که ثبت شده باشند مورد قبول نمی باشند.
– نامهای زیر نباید جزء اسامی مضاف به عناوین شرکت اضافه شود :
دکوراسیون، انتظام، نظام، نفت، پتروشیمی، دادگستر، بنیاد، سازمان، مرکز، بهزیست، بانک، بسیج، جهاد، آسانسور، آژانس، آزاده، تکنو، فامیلی، فیلتر، باور، میکروبرد، تست، استار، تک، مدرن، پیک، امنیت، کارواش، فانتزی، شهروند، اقتصاد، میهن، جوانان، ایمان، هدف، سپاه، تکنیک، دیتا، تک نو، تکنولوژی، اورست، مونتاژ، ونوس، دفتر، ایتال، بیو، کنترل، متریک، مترلژی و برای آپارتمان معادل آن = كاشانه، تکنیک و تکنو معادل آن = فن، تکنولــوژی معادل آن= فن آوری یا فن آوران، کلینیک معادل آن =درمانگاه، دکوراسیون معادل آن= آرایه، سیستم معادل آن= چرخه .
اضافه می شود، علاوه بر معیارهای تعیین شده، شایسته است نامی را انتخاب کنید که آوای مناسبی داشته باشد، دشواری در تلفظ نداشته باشد و ایجاد سردرگمی نکند. بدین منظور، متقاضیان عزیز می توانند با مشاورین فوق حرفه ای ثبت نیک تماس حاصل فرمایند.
کارشناسان ما، شما را در انتخاب نامی نیک و متمایز راهنمایی خواهند نمود.



:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

 

یکی از انواع شرکت های پرمخاطب جهت ثبت و راه اندازی شرکت سهامی خاص است.شرکت سهامی خاص، شرکتی است که معمولاً به وسیله چند نفر اشخاص مشخصی که با هم توافق و تفاهم دارند و گاهی اوقات بین آن ها رابطه خویشاوندی نیز وجود دارد تشکیل می شود که در حقیقت تمام سرمایه آن بوسیله موسسین تامین می گردد. تعداد شرکا در این شرکت محدود می باشد و به این جهت شرکت سهامی خاص نامیده می شود.
در نام شرکت باید کلمه “خاص” قبل از ذکر نام شرکت و یا بعد از آن بلافاصله اضافه شود. مثلاً “شرکت سهامی خاص البرز” یا “شرکت البرز، سهامی خاص” عبارت شرکت سهامی باید در تمام نوشته ها و سربرگ های شرکت قید گردد.
مقررات مربوط به تشکیل شرکت سهامی خاص، ساده تر از شرکت سهامی عام می باشد. جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان، در ذیل به نکات مهم تشکیل سهامی خاص می پردازیم.
1- در شرکت های سهامی خاص تشکیل مجمع عمومی موسس الزامی نیست و ارائه مدارک ذیل الذکر به مرجع ثبت شرکت ها کفایت می کند. (ماده 82 ل. ا. ق. ت)
2- جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری برای تقویم آورده های غیرنقدی ضروری است و نمی توان آورده های غیرنقد را به مبلغی بیش از ارزیابی کارشناس قبول نمود. (ماده 82 ل . ا. ق. ت)
3- موسسین شرکت که همان سرمایه گذاران شرکت باشند، مدارک ذیل را به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم می نمایند. ( ماده 20 ل. ا. ق. ت )
– اظهارنامه ثبت شرکت
– اساسنامه ای که به امضاء همه سهامداران رسیده باشد.
– اظهارنامه ای حاکی از تعهد همه سهام شرکت و تادیه تمام قسمت غیرنقدی سهام شرکت و شرح امتیازات و موجبات سهام ممتازه که باید به امضاء همه سهامداران رسیده باشد.
– گواهی بانکی مبنی بر تادیه قسمت نقدی سهام شرکت
– صورت جلسه ای دال بر انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان که به امضاء همه سهامداران رسیده باشد.
– مدرکی دال بر قبول سمت توسط مدیران و بازرسان . این امر دال بر آن است که آنان با علم به تکالیف این سمت، عهده دار آن گردیده اند.
– نام روزنامه کثیرالانتشاری که تا اولین مجمع عمومی عادی سالانه شرکت، آگهی های شرکت در آن منتشر می گردد.
4- موسسین نسبت به کلیه اعمال و اقداماتی که به منظور تاسیس و ثبت شرکت انجام می دهند، مسئولیت تضامنی دارند چه شرکت تشکیل گردد و چه تشکیل نگردد . ( ماده 23 ل. ا. ق. ت )
توجه داشته باشید که در شرکت سهامی خاص تشکیل مجمع عمومی موسس الزامی نیست. سهام داران می توانند برای تشکیل شرکت، اقدام به برگزاری مجمع عمومی موسس نمایند یا آنکه بنابر ماده 20 ل. ا. ق. ت ، صرفاَ مدارک مذکور در آن ماده را که به امضاء تمام سهام داران رسیده است، به مرجع ثبت شرکت ها تقدیم دارند . بنابراین سهام داران می توانند برای تشکیل شرکت از یکی از دو روش ذیل استفاده کنند : ( م 20 ل. ا. ق. ت )
1- تشکیل مجمع عمومی موسس.
2- عدم تشکیل مجمع عمومی موسس و اکتفا به مدارک و صورت جلسه های مذکور در ماده 20 ل. ا. ق. ت که به امضاء تمام سهامداران رسیده باشد.

حداقل تعداد سهام داران برای تشکیل شرکت سهامی خاص :
– در شرکت های سهامی خاص حداقل سهامداران باید حداقل سه نفر باشند.
– اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی خاص حداقل سه نفر می باشد.

سرمایه شرکت سهامی :
– حداقل سرمایه لازم برای تشکیل شرکت سهامی خاص 1 میلیون ریال است.
– سرمایه ممکن است نقدی یا غیرنقدی باشد. ( ماده 76 ل. ا. ق. ت )
– سرمایه غیرنقدی مانند ورقه اختراع، ملک ، ابزارآلات و دستگاه های صنعتی و … می باشد.
– در شرکت سهامی خاص اگر سرمایه نقدی باشد باید حداقل 35 درصد آن در ابتدای امر تادیه گردد و اگر بخشی از آن غیرنقد باشد باید تمام قسمت غیرنقدی در همان ابتدای تاسیس تادیه گردد.
– سرمایه شرکت منحصراَ توسط خود موسسین تامین می شود و حق صدور اعلامیه پذیره نویسی را ندارند.
– سرمایه باید شامل اوراق سهام باشد.
– استفاده از وجوهی که در حساب شرکت در شرف تاسیس است تا قبل ار ثبت شرکت در مرجع ثبت شرکت ها ممکن نیست. ( ماده 22 ل. ا. ق. ت )
سایر ویژگی های شرکت سهامی خاص :
1- شرکت سهامی خاص حق انتشار اوراق قرضه را ندارد.
2- طبق ماده ( 21 ل. ا. ق. ت ) شرکت های سهامی خاص، نمی توانند سهام خود را برای پذیره نویسی یا فروش در بورس اوراق بهادار یا توسط بانک ها عرضه نمایند و یا با انتشار آگهی و اطلاعیه یا هر نوع اقدام تبلیغاتی به فروش سهام خود مبادرت کنند، مگر این که به شرکت سهامی عام تبدیل شوند و از مقررات آن پبروی نمایند.
3- هر گاه به علل و موجباتی سرمایه شرکت از این مبلغ کمتر شود شرکاء باید آن را تامین نمایند و یا اینکه آن را تبدیل به شرکت تضامنی یا مسئولیت محدود بنمایند.
ثبت شرکت نیک
{ مجری ثبت انواع شرکت های تجاری }

شرکت سهامی خاص از تاریخی که مدیران و بازرسان در شرکت سهامی قبول سمت می نمایند، تشکیل می گردد. بنابراین تشکیل شرکت سهامی قبل از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها صورت می گیرد. ( ماده 17 ل. ا. ق. ت و بند 4 ماده 20 ل. ا. ق. ت )



:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

قانون تجارت در حکمی که امکان توافق خلاف آن از سوی شرکا یا پیش بینی مقرره ای مغایر در اساسنامه تجویز نگردیده، واگذاری سهم الشرکه در شرکت بامسئولیت محدود را با رعایت دو شرط امکان پذیر دانسته است. شرط اول عبارت از لزوم تنظیم سند رسمی است. به موجب ماده 103 قانون تجارت 1311 :

” انتقال سهم الشرکه به عمل نخواهد آمد مگر به موجب سند رسمی “.
ممکن است گفته شود که مامورین اداره ثبت شرکت ها مشمول توصیف مذکور در ماده 1287 قانون مدنی بوده و لذا در صورت گواهی انتقال سهم الشرکه توسط مرجع مزبور، این واگذاری به منزله انتقال با سند رسمی است. در گذشته، انتقال سهم الشرکه شرکت بامسئولیت محدود منعکس در صورتجلسه مجمع شرکا که در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده بود، از سوی آن اداره واگذاری معتبر تلقی می شد. لکن به دلیل مشکلات قانونی بعدی، به ویژه در صورت طرح موضوع در مراجع قضایی، مرجع ثبت شرکت ها در حال حاضر از پذیرش و ثبت چنین رعایت حکم ماده 103 فاقد اثر قانونی است. علاوه بر لزوم رعایت شرط انتقال سهم الشرکه به موجب سند رسمی، رضایت دارندگان اکثریت معینی از سهم الشرکه به همراه اکثریت عددی ایشان نیز باید به دست آید. مطابق بخش آخر ماده 102 قانون تجارت 1311 :
” … سهم الشرکه را نمی توان منتقل به غیر نمود مگر با رضایت عده ای از شرکا که لااقل سه ربع سرمایه متعلق به آن ها بوده و اکثریت عددی نیز داشته باشد . ”
درباره آمره بودن حکم مزبور هیچ گونه تردیدی وجود ندارد. لیکن، راجع به اشخاص موضوع مقرره مزبور، این ابهام وجود دارد که آیا عبارت ” نمی توان به غیر منتقل نمود ” ناظر به غیر شرکای شرکت است یا هر شخصی به جز شریک واگذارنده را در برمی گیرد. بیشتر حقوقدانان بر این باورند که ” چون مقررات بالا مخصوص انتقال به غیر است انتقال سهم الشرکه بین شرکا محتاج به تشریفات بالا نیست و آزاد ” و بلااشکال دانسته شده است. دیدگاه بالا مبتنی بر این استدلال است که شرکت بامسئولیت محدود بیشتر میان اشخاص دارای پیوند های خانوادگی تشکیل می گردد و در نتیجه انتقال سرمایه میان شرکا را نباید مصداق واگذاری به غیر به شمار آورد.
از دیدگاه دیگری که از پشتیبانی اندکی در میان حقوقدانان بهره مند است، واژه ” غیر ” در مقرره قانونی مورد بحث، اعم از شرکا و اشخاص خارج محسوب می گردد. چرا که ” اولاَ کلمه غیر اعم است از شرکا و اشخاص خارج، ثانیاَ همان فلسفه که شرکای شرکت را مجاز می نماید با هر کس که نخواهد شریک نگردد، ممکن است در مواردی پیش بیاید که شرکا نخواهند شریکی بیش از سهمی که دارد، سهیم شود که با نفوذ خود شرکت را به طرف خود بکشاند “.
از نقطه نظر لغوی، ” غیر ” می تواند شامل هر شخصی به جز شخص شریک انتقال دهنده باشد. به دیگر سخن ، با کاربرد واژه ” غیر ” ، قانون گذار نظر به اصل انتقال داشته بدون آنکه در مقام تفکیک شرکا از غیر شرکا بوده باشد. از جهت فلسفه محدودیت اعمال شده نیز می توان به نقطه مشترک با تحلیل معنای لغوی واژه مورد بحث نایل گردید. زیرا اینکه گفته شود ” غیر ” به هر شخص به جز شرکا اطلاق می گردد، در نگاه اول پذیرفتنی می نماید، لکن واگذاری سهم الشرکه میان دو شریک شرکت نیز حقوق و جایگاه دیگر شرکا را تحت تاثیر قرار می دهد. برای مثال، چنانچه شرکت دارای 5 شریک با سهم الشرکه مساوی باشد و دو شریک کل سرمایه خود را به یکی از سه عضو باقی مانده واگذار نمایند، این امر منجر به افزایش سهم الشرکه شریک منتقل الیه به 60% کل سرمایه شرکت گشته و جایگاه شریک اخیر در برابر دو شریک دیگر در تصمیم گیری و اداره شرکت ، به موقعیتی غالب بدل خواهد ساخت. چنین وضعیتی تعاول رابطه میان شرکا را به هم زده و به شریک منتقل الیه اقتداری اعطا خواهد نمود که ممکن است مطلوب دو شریک دیگر نبوده و برخلاف خواست و رضایت آن ها باشد. بنابراین، در مثال اخیر غیر به مفهوم دوم، یعنی شرکا و غیر شرکا قابلیت پذیرش بیشتر می یابد.
با این حال ، با توجه به اینکه از دید نگارنده، شرکت بامسئولیت محدود در زمره شرکت های سرمایه محسوب می گردد و بایستی برخی محدودیت های موجود در این شرکت و به ویژه در ارتباط با نقل و انتقال سرمایه برطرف و یا تعدیل شود و نیز با توجه به سختگیرانه بودن تشریفات انتقال سهم الشرکه، و همچنین دو پهلو بودن عبارت مورد بحث بهتر است دیدگاه اکثریت یعنی تفسیر ” غیر ” به اشخاص ثالث از سوی حقوقدانان و محاکم پذیرفته و اعمال شود.
نکته دیگری که آثار عملی قابل توجهی نه تنها نسبت به شرکت – شرکا بلکه در رابطه با اشخاص ثالث در پی دارد ، تحلیل اثر نقض حکم مزبور است. در صورتی که یکی از شرکا سهم الشرکه خود را بدون رضایت اکثریت شرکا به شخص سومی واگذار نماید، وضعیت انتقال گیرنده در شرکت چگونه خواهد بود ؟ به دیگر سخن ، آیا چنین انتقال گیرنده ای می تواند از مزایای قانونی معامله انجام شده استفاده کند ؟ پاسخ به این پرسش بسته به تحلیل حقوقی اعتبار معامله انجام شده و همچنین نقشی است که اداره ثبت اسناد و دفاتر اسناد رسمی ایفا می نمایند.
اگرچه قانون تجارت به روشنی، ضمانت اجرای حکم ممنوعیت یادشده را بیان نداشته، لکن مطابق قواعد حقوقی پیامد زیر پانهادن این حکم باید بی اعتباری عمل حقوقی در معنای عدم نفوذ آن باشد. چرا که رضایت مذکور در ماده 102 قانون تجارت، حقی است که منحصراَ از آن شرکای شرکت بوده و ابراز آن پیش و یا پس از انجام معامله به شکل تنفیذ، اثر یکسان دارد. در نتیجه، با تنفیذ معامله، کلیه آثار یک عمل حقوقی صحیح بر آن بار خواهد گردید. حال اگر اکثریت شرکا واگذاری سهم الشرکه را مورد تایید قرار ندهند، تکلیف معامله و حقوق طرفین چه خواهد شد ؟
در پاسخ به این پرسش، میان حقوقدانان هم سخنی به چشم نمی خورد . از دید برخی ” چون ماده 102 قانون تجارت دارای خصیصه نظم عمومی است، چاره ای نیست جز اینکه بپذیریم در انتقال سهم الشرکه باید مفاد این ماده رعایت شود والا فاقد هرگونه اثری خواهد بود “. بر پایه این دیدگاه، ” انتقال بدون رعایت ماده 102 قانون تجارت ، مطلقاَ باطل است “. چرا که ویژگی مزبور از چنان پیوندی با نظم عمومی برخوردار است که حتی تعیین نه تنها اکثریت کمتر، بلکه اکثریت بالاتر در اساسنامه نیز خلاف قانون شمرده شده است. از دید برخی دیگر، که با قواعد حقوقی و نیز مقرره مورد بحث همخوانی دارد ، اگرچه ” ماده 102 امری است ” ، لکن این بدان معناست که ” شرکا می توانند اکثریت مزبور در ماده 102 را زیادتر نمایند، ولی نمی توانند آن را تقلیل دهند . ”
با ملاحظه دو دیگاه بالا، با فرض آمره بودن مقرره مزبور، اولاَ ، حکم بطلان به عنوان ضمانت اجرای حکم ماده 102، قابل قبول به نظر نمی رسد . چرا که چنین برداشتی از مقررات ماده 102 با ظاهر و مفهوم آن مقرره و سازگاری ندارد. مهم تر از آن، حکم بطلان مشکلات و عوارض بسیاری را در روابط حقوقی شرکا و شرکت با یکدیگر و اشخاص ثالث پدید خواهد آورد، که از دید مصلحت اجتماعی باید از آن ها پرهیز نمود. بنابراین، ضمانت اجرای حکم ماده 102 را باید قابلیت ابطال دانست.

نمونه صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت ……………. با مسئولیت محدود
نام شرکت : ………………………
شماره ثبت : ……………………..
سرمایه ثبت شده : ……………….
مجمع عمومی فوق العاده شرکت ……………… با مسئولیت محدود در ساعت ………………… مورخ ……………… با حضور اکثریت / کلیه شرکاء در محل شرکت تشکیل و نسبت به نقل و انتقال سهم الشرکه اتخاذ تصمیم گردید.
1. آقای / خانم …………………. سهم الشرکه خود به مبلغ …………………. ریال را به آقای / خانم ……………. فرزند ……………… به شماره شناسنامه ………………. منتقل نموده و از شرکت خارج شد و دیگر هیچگونه حق و سمتی در شرکت ندارد.
2. آقای / خانم …………………… سهم الشرکه خود به مبلغ ………………. ریال را به آقای / خانم ………………. فرزند …………………………. به شماره شناسنامه …………………… منتقل نموده و از شرکت خارج شد و دیگر هیچگونه حق و سمتی در شرکت ندارد.
3. به آقای / خانم ……………….. وکالت داده شد تا ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکت ها نسبت به تسلیم و ثبت صورتجلسه اقدام و هزینه های قانونی را پرداخت و ذیل دفاتر ثبت را امضاء کند.
ردیف نام و نام خانوادگی شریک میزان سهم الشرکه امضاء
1 …………………… …………….. …..
2 …………………. ……………. ……
3 ………………. . ………….. …..
4 ……………….. …………. ……..



:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin



شرکت سهامی ممکن است به دلایل مختلف به ثبت نرسد. این دلایل در رابطه با هر یک از دو شرکت سهامی عام و خاص متفاوت است. در مورد شرکت سهامی عام، عدم ثبت شرکت تا پیش از پذیره نویسی آثار حقوقی قابل بحثی را به علت محدود بودن آثار آن تنها به موسسین، به همراه ندارد. لکن پس از انجام پذیره نویسی، خواه مجمع عمومی موسس تشکیل گردد یا خیر، عدم تشکیل ( ثبت ) شرکت آثار خود را فراتر از رابطه موسسین نشان داده و پذیره نویسان نیز در تشکیل یا عدم تشکیل شرکت ذی نفع به شمار می روند. تشکیل نشدن شرکت سهامی عام ممکن است از عدم دعوت از مجمع موسس یا عدم حصول حد نصاب لازم برای انعقاد مجمع مزبور و یا به دست نیامدن حد نصاب قانونی لازم برای تصمیم گیری در جلسه مجمع ناشی گردد. حدوث هر یک از حالات گفته شده به تنهایی کافی است تا به عدم تشکیل و ثبت شرکت سهامی عام منجر گردد. جهات تشکیل نشدن شرکت به شرح بالا تنها ناظر به مجمع عمومی موسس است و ممکن است مجمع عمومی موسس مطابق مقررات قانونی از سوی موسسین دعوت و تشکیل گردیده و با رعایت تشریفات قانونی درباره وظایف خود اتخاذ تصمیم نموده باشد، لکن به علت اهمال شرکت ها ارائه نمایند و گذشت بیش از 6 ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه اولیه و استرداد وجوه پرداختی از سوی هر یک از موسسین و پذیره نویسان، شرکت هرگز به ثبت نرسد.
این وضعیت به روشنی در ماده 19 لایحه اصلاحی قاننون تجارت 1347 بدین شرح مقرر گردیده است :
” در صورتی که شرکت تا شش ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه مذکور در ماده 6 این قانون به ثبت نرسیده باشد به درخواست هر یک از موسسین یا پذیره نویسان مرجع ثبت شرکت ها که اظهارنامه به آن تسلیم شده است گواهینامه ای حاکی از عدم ثبت شرکت صادر و به بانکی که تعهد سهام و تادیه وجوه در آن به عمل آمده است ارسال می دارد تا موسسین و پذیره نویسان به بانک مراجعه و تعهدنامه و وجوه پرداختی خود را مسترد دارند. در این صورت هرگونه هزینه ای که برای تاسیس شرکت پرداخت یا تعهد شده باشد به عهده موسسین خواهد بود .”
نکته ای که در ماده بالا قابل تامل و در عین حال مثبت به نظر می رسد، پیش بینی حق مراجعه به مرجع ثبت شرکت ها برای درخواست صدور گواهی عدم ثبت شرکت پس از گذشت 6 ماه مقرر، نه فقط برای پذیره نویسان ، بلکه حتی برای موسسین است. دادن این امتیاز به طور مساوی به ویژه از این جهت قابل دفاع است که عدم تشکیل شرکت همیشه به کوتاهی و تقصیر موسسین برنمی گردد و مثلاَ ممکن است سرمایه مقرر پذیره نویسی نگردد یا مجمع عمومی موسس تشکیل نشود یا تشکیل شده ولی نتواند به تصمیم برسد، که در هر یک از این شرایط باید حق درخواست عدم تشکیل شرکت را برای همه سرمایه گذاران به رسمیت شناخت.
از سوی دیگر، به دلیل وجود تنها یک گروه سرمایه گذار در شرکت سهامی خاص که همگی موسسین ( یا بنا به گفته قانون سهامدار ) هستند، جهات عدم تاسیس و ثبت و آثار آن در این شرکت کاملاَ با شرکت سهامی عام تفاوت دارد.
در شرکت سهامی خاص، کافی است یکی از موسسین، از امضای اساسنامه ، اظهارنامه و … خودداری ورزد تا این امر باعث کاهش سهامداران به کمتر از سه عضو گردد و یا انصراف یکی از موسسین باعث شود به علت کمبود سرمایه یا هر ملاحظه دیگر، سایر موسسین نیز از تشکیل شرکت منصرف گردند و یا بعداَ هرگز اسناد به مرجع ثبت شرکت ها ارائه نگردد و یا ارائه گردد ولی به علت نقص، مرجع مزبور از موسسین اصلاح آن ها را بخواهد و رفع نقص نگردد، و هر یک از این دلایل موجب شود شرکت به ثبت نرسد.
در مورد شرکت سهامی خاص چون تفکیک میان سرمایه گذاران به دو گروه موسسین و پذیره نویسان وجود ندارد، قانون گذار برخلاف شرکت سهامی عام ضروری ندیده تا از تحمل هزینه و مسئولین آن سخن بگوید.
نکته دیگری که توجه به آن در بحث عدم تشکیل شرکت سهامی خاص ضروری به نظر می رسد، آن است که اگر از تاریخ تسلیم مدارک و صورتجلسات مذکور در ماده 20 لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347 شش ماه سپری گردد و شرکت سهامی خاص به ثبت نرسد، آیا هر یک از موسسین می تواند از حق مذکور در ماده 19 استفاده نموده و از مرجع ثبت شرکت ها درخواست صدور گواهی عدم ثبت شرکت ها را بنماید ؟ در نگاه اول، مفاد ماده 19 و از جمله حق مذکور در آن همان گونه که از عبارت ” موسسین و پذیره نویسان ” نیز برمی آید، تنها بر شرکت سهامی عام حکومت دارد. این دیدگاه با ترتیب مکانی قرار گرفتن ماده مذکور که پیش از مقررات مربوط به شرکت سهامی خاص آمده نیز سازگاری دارد. از سوی دیگر، تحلیل بالا وضعیت شرکت های در شرف تاسیس سهامی خاصی که به ثبت نرسیده و یا نمی رسند را نامشخص رها می سازد. این امر باعث خواهد شد تا مبالغ واریزی به حساب شرکت در شرف تاسیس برای مدت زمان نامعلوم در بانک به زیان صاحبان سرمایه محبوس بماند. بر این اساس، تنها راه قانونی ممکن توسل به دادگاه ذی صلاح و طی تشریفات قضایی معمولاَ طولانی و هزینه بر خواهد بود. بر اساس همان تحلیل اداره ثبت شرکت ها در مورد عدم ثبت شرکت سهامی خاص ظرف 6 ماه، موضعی متفاوت از عدم ثبت شرکت سهامی عام اتخاذ نموده، و عملاَ از دخالت در این خصوص خودداری می ورزد. در نتیجه، بانک مربوط نیز استرداد وجوه را منوط به توافق همه سرمایه گذاران ( سهامداران ) و یا رای دادگاه می داند.



:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin


همان طور که می دانیم، مدیران علاوه بر جایگاه و سمتی که به عنوان اداره کننده شرکت و مجری مصوبات مجامع و مقررات قانون و اساسنامه دارا هستند، از سمت و عنوان اولین نیز در مقابل شرکت و منافع جمعی سهامداران برخوردارند. مسئولیت مدیران از جهت کیفری به دو اعتبار قابل بررسی هستند :

الف) مسئولیت کیفری مشمول قوانین جزایی : اعمال مدیر مشمول مقررات قانون مجازات اسلامی و سایر قوانین جزایی است بدون آنکه به روشنی مقرره خاصی از قانون تجارت یا لایحه اصلاحی آن را بتوان بر عمل مدیر مورد نظر اعمال نمود. جرایمی مانند خیانت در امانت ، سرقت اسناد و اموال شرکت ، جعل و استفاده از سند مجعول و … عناوینی هستند که مقررات قانون مجازات بر آن ها حکومت دارد.
ب) مسئولیت کیفری مطابق مقررات لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347 که در فصل اول لایحه ( مواد 243 تا 269 لایحه مزبور ) بیان شده است. برخی از این مسئولیت ها ناشی از قصور در انجام وظایف مدیران است. برای مثال مطابق بند 1 ماده 246 در صورتی که مدیران ظرف مهلت قانونی، بخش پرداخت نشده مبلغ اسمی سهام را مطالبه نکنند و یا دو ماه قبل از پایان مهلت مزبور مجمع عمومی فوق العاده را جهت تقلیل سرمایه شرکت تا میزان مبلغ پرداخت شده دعوت ننمایند، به حبس از 2 تا 6 ماه یا به جزای نقدی از سی هزار تا سیصد هزار یا هر دو محکوم می شوند. در این جا بدون نیاز به اثبات وجود سوء نیت و صرفاَ با تحقق عنصر مادی، بزه مورد نظر قانون گذار محقق می گردد.
در حالی که در برخی دیگر از مقررات وجود سوء نیت ضروری است. مثلاَ مطابق بند 1 ماده 243 هر کس که عالماَ یا عامداَ و برخلاف واقع پذیره نویسی سهام را تصدیق کند و یا برخلاف مقررات این قانون اعلامیه پذیره نویسی منتشر نماید و یا … به حبس از سه ماه تا دو سال یا جزای نقدی از بیست تا دویست هزار ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
همان گونه که ملاحظه می شود در بند اخیر و برخلاف مفاد بند 1 ماده 246 عنصر معنوی و سوء نیت جهت تحقق جرم مذکور ضروری است.
در میان مواد قانونی ناظر به مسئولیت کیفری مدیران، ماده 258 و به ویژه بندهای 3 و 4 از اهمیت خاصی برخوردار هستند. چرا که کلیه عناصر متشکله جرم مطابق قانون جزا و نیز نفع شخصی در عناوین ذکر شده به چشم می خورد.
به موجب بند 3 ماده مزبور : ” رئیس و اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت که اموال یا اعتبارات شرکت یا موسسه دیگری که خود به طور مستقیم یا غیرمستقیم در آن ذی نفع هستند مورد استفاده قرار دهند “. مشمول مجازات مقرره در صدر ماده یعنی حبس از یک سال تا سه سال محکوم خواهند شد.
در بند 4 ماده 258 مفاد ماده 3 بالا تکرار شده است. معذلک عمل ارتکابی نه سوء استفاده از ” اموال و اعتبارات ” ، بلکه سوء استفاده از ” اختیارات ” است.
در مقایسه با سایر مقررات جزایی ناظر بر مدیران مقرر در لایحه اصلاحی، در ماده 258 اولاَ ، مجازات سنگین حبس از یک تا سه سال پیش بینی گردیده و ثانیاَ ، برای قاضی حق انتخاب میات مجازات جزای نقدی و حبس منظور نگردیده است.
چرا که اعمال ارتکابی مذکور بندهای 3 و 4 مرقوم روشن ترین مصادیق سوء استفاده و خیانت در امانت و در مغایرت آشکار با ماهیت جایگاهی است که مدیران شرکت به عنوان امین دارا هستند.
گفتنی است که در دیگر نظام های حقوقی علاوه بر جزای نقدی و زندان، محرومیت های اجتماعی و به ویژه سلب صلاحیت مدیریت شرکای تجاری نیز مقرر شده است. در حقوق انگلستان محرومیت گفته شده دارای سابقه طولانی بوده و قانونی نیز در سال 1986 با عنوان ” قانون سلب صلاحیت از مدیران شرکت ها ” از تصویب مجلس آن کشور گذشت.
در لایحه اصلاحی قانون تجارت 1384 با توجه به اثرگذاری این مجازات و بهره گیری از تجربه سودمند دیگر نظام های حقوقی، تلاش گردیده تا کیفر مزبور جایگزین زندان گردد.
در پایان، شایان ذکر است که در حقوق دیگر کشورها و از جمله انگلستان و امریکا، در کنار مجازات های کیفری و مسئولیت های مدنی برای مدیران شرکت ها ، راهکارهای حمایتی و از جمله بیمه مسئولیت پیش بینی شده است.



:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

علاوه بر افراد در جامعه، اشخاص دیگری هم یافت می شوند که به فعالیت می پردازند. مانند گروه ها ، جمعیت ها ، موسسات ، سازمان ها و … به این نوع اشخاص اشخاص حقوقی می گویند. این ها وجود طبیعی ندارند و دارای وجود فرضی و اعتباری می باشند. شخص حقوقی مولود اجتماعی است که به تجویز قانون و از اجتماع دو یا چند شخص حقیقی ایجاد می شود.

این اشخاص دارای حقوق تکالیف و اموالی هستند که به طور کلی از اموال و وحقوق و دارایی افرادی که آن را تشکیل می دهند جداست. و دارای کلیه حقوق و تکالیفی می باشند که قانون برای اشخاص حقیقی شناخته است مگر آن چه که ملازمه با طبیعت و فطرت و سرشت انسانی دارد و مختص انسان است مانند حقوق و وظایف ابوت و نبوت.
اشخاص حقوقی مانند اشخاص حقیقی ایجاد می شوند، زندگی می کنند و روزی حیاتشان خاتمه می یابد، ایجادشان تشکیل و ثبت آن ها، زندگیشان فعالیت آن ها و مرگشان زمان انحلال آن ها می باشد.
اشخاص حقوقی دارای ویژگی ها و خصوصیاتی می باشد که به بررسی هر یک از آن ها می پردازیم :

نام شخص حقوقی
همان طور که اشخاص حقیقی دارای نام هستند، اشخاص حقوقی هم دارای نام می باشند. در قانون تجارت انتخاب نام برای اشخاص حقوقی به صراحت بیان نگردیده اما در بند ( 1 ) از مواد 7 و 8 و 9 لایحه اصلاحی نام شرکت به عنوان اولین اطلاعی که باید در مدارک مربوط به شرکت قید شود آمده است در مواد 116 و 141 و 183 ق. ت نیز در مورد شرکت ها مقرر کرده باید تحت نام مخصوص تشکیل گردند.
نام شرکت لزوماَ نام تجاری آن نیست ولی چون تحت آن نام تجارت می کند، نام شرکت معمولاَ نام تجاری آن نیز هست و از این نظر دارای ارزش اقتصادی و قسمتی از دارایی شرکت می باشد.

دارایی شخص حقوقی
در نتیجه وجود شخصیت حقوقی، شرکت های بازرگانی دارای اموال و دارایی و درآمد مستقل می شوند. سهم الشرکه ای که شرکا در شرکت می گذارند از مالکیت آن ها خارج می گردد و جزء اموال شرکت می گردد.
از این استقلال دارایی شرکت نتایجی حاصل می گردد از جمله :
1- طلبکاران شرکا حق مراجعه به شرکت را ندارند و بالعکس طلبکاران شرکا حق مراجعه به شرکا را ندارند مگر در مواردی از شرکت ها که قانون تصریح نموده است.
2- شرکا حق عینی بر اموال شرکت ندارند و تنها حق دینی است که بر روی سهام و دارایی شرکت دارند. دارایی شرکت وثیقه تعهدات شرکت است.

اقامتگاه شخص حقوقی
شخصیت حقوقی دارای اقامتگاه مستقلی غیر از اقامتگاه شرکا است در قانون تجارت در این زمینه در ماده 590 ق. ت آمده است که ” اقامتگاه شخص حقوقی محلی است که اداره شخص حقوقی در آنجاست ” منظور از اداره : محلی است که در آن جا نهادهای تصمیم گیرنده و اداره کننده شرکت انجام وظیفه می کنند.
در قسمت آخر ماده 1002 قانون مدنی بیان می دارد : اقامتگاه اشخاص حقوقی مرکز عملیات آن ها خواهد بود. در مورد شرکت های تجاری که محل اداره و مرکز عملیات آن ها یکی است مشکلی پیش نمی آید اما فرض کنیم یک شرکت راهسازی در تهران می باشد در حالی که تبریز مشغول یک عملیات راهسازی می باشد در این صورت مطابق قانون تجارت اقامتگاه شرکت در تهران و مطابق قانون مدنی تبریز می باشد. در مورد حل این تعارض عده ای معتقدند که قانون تجارت را نقض نموده و عده ای دیگر هر دو را در حقیقت یکی می دانند.

تابعیت شخص حقوقی
همان طور که شخص طبیعی دارای تابعیت معین می باشد شخص حقوقی هم دارای تابعیت مشخصی است. تابعیت رابطه سیاسی و معنوی است که فردی را به حکومت و یا دولتی مرتبط نماید.
برابر ماده 1 قانون ثبت شرکت ها 11 / 3 / 1310 ، هر شرکتی که در ایران تشکیل و مرکز اصلی آن ایران باشد، ایرانی محسوب می شود. مطابق این ماده برای اینکه شرکتی ایرانی محسوب شود دو ملاک لازم است : 1- در ایران تشکیل گردد 2- مرکز اصلی آن ایران باشد. از طرف دیگر در ماده 591 ق. ت آمده است : اشخاص حقوقی تابعیت مملکتی را دارند که اقامتگاه شخص حقوقی در آن مملکت باشد و مطابق آن اگر شرکتی به عنوان مثال در فرانسه تشکیل شده اما مرکز اصلی آن در ایران باشد ایرانی محسوب است.
در حل تعارض این دو ماده عده ای گفته اند که چون تصویب قانون تجارت موخر از تصویب تا قانون ثبت شرکت ها است آن را نسخ کرده است و عده ای دیگر معتقدند که قانون ثبت شرکت ها خاص می باشد و قانون تجارت عام و در این جا خاص مقدم عام موخر را تخصیص می زند که به نظر می رسد نظر دوم به واقعیت نزدیک تر باشد.

اهلیت شخص حقوقی
اشخاص حقوقی مانند اشخاص حقیقی دارای اهلیت تمتع و استیفا بوده و از حقوق و تکالیف مخصوص خود بهره مند هستند و می تواند حقوق خود را اعمال نمایند.
ولی این اهلیت اشخاص حقوقی نامحدود نمی باشد. به عنوان مثال برای شرکت های تجاری راجع به معاملات بازرگانی تصولاَ محدودیتی وجود ندارد. اما این معاملات باید حتماَ در محدوده موضوع شرکت که در اساسنامه قید شده است باشد و خارج از حد و موضوع شرکت مدیران مجاز به معامله نیستند. از طرف دیگر نمایندگان مجاز شرکت ها در حدود اختیارات و موضوع اساسنامه حق همه گونه تعهدات را دارند اما برای تعهدات خارج از این ها هیچ مجوزی ندارند. پس تعهدات شرکت از یک طرف محدود به موضوع شرکت و از طرف دیگر محدود به اختیارات مدیران می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin



سازمان غیردولتی، به تشکل هایی اطلاق می شود که گروهی از اشخاص حقیقی یا حقوقی غیرحکومتی به صورت داوطلبانه با رعایت مقررات مربوط تاسیس شده و دارای اهداف غیرانتفاعی و غیرسیاسی می باشد. در واقع، به موجب تبصره 2 آیین نامه اجرایی تاسیس و فعالیت سازمان های غیردولتی، واژه “غیردولتی” به این معناست که دستگاه های حکومتی در تاسیس و اداره سازمان دخالت نداشته باشند. مشارکت مقامات و کارکنان دولتی در تاسیس و اداره سازمان، در صورتی که خارج از عنوان و سمت دولتی آنان باشد، مانع وصف غیردولتی سازمان نخواهد بود.

هزینه های سازمان از منابع زیر تامین می شود :
الف) هدیه ،اعانه و هبه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی و خارجی و دولتی و غیردولتی.
ب) وقف و حبس
پ) وجوه حاصل از فعالیت های انجام شده در چارچوب موضوع فعالیت، اهداف و اساسنامه سازمان و آیین نامه نامبرده
ت) حق عضویت در سازمان

شرایط اعضای هیات موسس
هیات موسس باید دارای حداقل پنج عضو باشد.
هیات موسس باید دارای شرایط ذیل باشند :
– داشتن هیجده سال تمام
– تابعیت ایرانی
– دارا بودن صلاحیت تخصصی حداقل دو نفر از موسسات در خصوص موضوع فعالیت سازمان
– عدم عضویت در گروه هایی که بر اساس رای دادگاه صالح محارب و معاند شناخته شده اند
– نداشتن محکومیت موثر کیفری به نحوی که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی شود.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت پروانه سازمان های غیردولتی
1- فرم تقاضانامه تکمیل شده
2- کپی مدارک هویتی هیات موسس
3- اساسنامه سازمان
4- اولین صورتجلسه هبات موسس
اساسنامه سازمان باید حاوی موارد ذیل باشد :
اهداف سازمان ، موضوع فعالیت ، مدت فعالیت ، مرکز اصلی فعالیت ، نحوه ایجاد شعب ، ارکان و تشکیلات سازمان ، نحوه انتخاب، شرح وظایف و اختیارات و مسئولیت های آن ها ، صاحبان امضاهای مجاز، شرایط پذیرش عضو ، منابع تامین درآمد و دارایی، نحوه تغییر و تجدید نظر در اساسنامه ، نحوه انحلال ، مشخص ساختن وضعیت دارایی ها پس از انحلال و تعیین محدوده جغرافیایی فعالیت سازمان
نکته : اساسنامه و فعالیت های سازمان نباید مغایر با اصول قانون اساسی باشد.
– اساسنامه سازمان باید بر رای گیری آزاد از تمام اعضا برای انتخاب مدیران و همچنین نحوه تغییر مدیران و دوره تصدی آن ها و نیز تصمیمات اساسی در ایجاد هرگونه تغییر و تاثیرگذاری تصریح کند.
– در اساسنامه سازمان باید به صراحت، نحوه ارائه گزارش های عملکرد اجرایی و مالی سازمان به اعضای خود و نیز بازرسی و حسابرسی سازمان مشخص شود.
– چنانچه مدت فعالیت سازمان در اساسنامه به صورت محدود قید شده باشد، پس از انقضای آن و عدم تمدید بر اساس مقررات آیین نامه نامبرده سازمان خود به خود منحل می گردد.
لازم به توضیح است، سازمان مکلف است هر گونه تغییرات در مفاد اساسنامه ، هیات مدیره، هیات امنا و نشانی را به مرجع صدور پروانه مربوط اطلاع دهد. در صورت اعلام عدم مغایرت تغییرات با مقررات آیین نامه نامبرده از سوی مراجع ذیربط، سازمان مکلف است وفق آیین نامه ثبت، نسبت به ثبت در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری و درج در روزنامه رسمی اقدام نماید.
انحلال سازمان اعم از اختیاری و قهری، بر اساس مفاد ذیربط آیین نامه ثبت تشکیلات و وموسسات غیرتجاری- مصوب 1337 با اصلاحات بعدی – انجام می گیرد.



:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

خرم آباد بیست و دومین شهر پر جمعیت ایران و مرکز استان لرستان است. این شهر در میان دره های زاگرس قرار دارد. دره خرم آباد دارای چشمه های آب و هوایی دلپذیر می باشد وموقعیت طبیعی ممتاز و مواهب خدادادی در این دره سبب سکونت انسان های اولیه در غارهای پنجگانه پیش از تاریخ شده است. فاصله خرم آباد تا تهران 490 کیلومتر است و به دلیل قرار گرفتن در مسیر تهران-جنوب دارای اهمیت ارتباطی و راهبردی است،همچنین چشمه ها، سرآب های فراوان، دریاچه دل انگیز کیو در مرکز شهر و موقعیت ارتباطی آن در گذشته به عنوان راه مواصلاتی غرب به جنوب، این شهر را در زمره یکی از شهرهای توریستی و زیبای ایران قرار داده است.

اهمیت این شهر علاوه بر موقعیت استراتژیک آن به عنوان پل ارتباطی شمال به جنوب به آثار تاریخی و ماقبل تاریخ موجود در این شهرستان باز می گردد.
در این مقاله برآنیم تا به تشریح کلیه مطالب مرتبط با ثبت شرکت در خرم آباد بپردازیم.
• شرکت تجاری چیست؟
شرکت از اجتماع 2 یا چند شریک یا سهامدار و یا موسس که دارای هدف مشترکی برای رسیدن به یک هدف واحد تشکیل می شود گفته می شود، شرکا یا سهامداران هر شرکت می توانند شخصیت های حقیقی یا حقوقی باشند.هر شرکت دارای یک هدف یا خط مشی می باشد که توسط شخصیت های حقیقی و حقوقی (شرکا یا سهامداران) تعیین می شود.اصولاَ این خط مشی در چارچوبی به نام اساسنامه که دارای مفاد مختلفی می باشد تشکیل می شود.
برای انجام هر گونه فعالیت تجاری و غیر تجاری منظم و سازماندهی شده می توان از طریق ثبت یک شرکت و یا موسسه اقدام نمود و از مزایایی که قانون برای شرکت های ثبت شده در نظر گرفته شده است استفاده نمود.
• مزایای ثبت شرکت عبارت است از :
_جلب اعتماد شخص یا شرکت طرف قرارداد به جهت گستردگی سطح تعهد شرکت ها نسبت به بدهی ها
_حمایت های قانونی ازاشخاص حقوقی
_اخذ و اعطای نمایندگی رسمی شرکت
_رسمیت پیدا کردن فعالیت از طریق ثبت شرکت
_ایجاد فرصت حضور در مناقصات و مزایدات
_ثبت رسمی کلیه سوابق شرکت و قابلیت استناد به آن در صورت لزوم
_امکان استفاده از تسهیلات مالی و اعتباری از بانک های خصوصی و دولتی و موسسات مالی و اعتباری
• انواع شرکت های قابل ثبت
در قانون تجارت 7 دسته شرکت (شرکت سهامی، شرکت با مسئولیت محدود،شرکت تضامنی، شرکت مختلط سهامی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت نسبی، شرکت تعاونی تولید و مصرف) تعریف گردیده که هر یک خاصیت ها و خصلت های خود را در قانون تجارت دارند؛از این بین دو شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود با استقبال بیشتری مواجه شده اند. در ادامه، شرایط ثبت هر یک از این شرکت ها بررسی می شود.
• شرکت سهامی خاص: شرکت سهامی خاص شرکتی است بازرگانی که تمام سرمایه آن منحصرا تامین گردیده و سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به ملاغ اسمی سهام آنهاست. وتعداد سهامداران نباید از سه نفر کمتر باشد.عنوان شرکت سهامی باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت به طور روشن و خوانا قید شود.
• شرایط ثبت شرکت در خرم آباد سهامی خاص:
– حداقل 3نفر عضو به همراه 2 نفر بازرس(بازرسین نباید از اعضا باشند.)
– حداقل سرمایه 1000.000 ریال
– حداقل 35درصد سرمایه نقدا پرداخت شود
• مدارک ثبت شرکت در خرم آباد سهامی خاص:
– کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده همه اعضا و اعضای هیات مدیره و شرکا
– اخذ و ارائه عدم سوء پیشینه کیفری برای همه اعضای شرکت
– اخذ مجوزهای مورد نیاز در صورت مجوزی بودن موضوع
– امضای اقرارنامه توسط همه اعضای شرکت
– دوبرگ صورتجلسه اولین جلسه هیات مدیره و صورتجلسه مجمع موسسین
– دو نسخه شرکتنامه، تقاضانامه، اساسنامه شرکت که به امضای همه اعضای شرکت رسیده باشد
• شرکت با مسئولیت محدود:
شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهامی یا قطعات سهام تقسیم شده باشد،فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است .در نام شرکت باید عبارت “با مسئولیت محدود “قید شود.
• شرایط ثبت شرکت در خرم آباد با مسئولیت محدود:
– وجود حداقل 2 نفر عضو
– مبلغ 100.000تومان سرمایه اولیه
– تعهد با پرداخت کل سرمایه
• مدارک ثبت شرکت در خرم آباد با مسئولیت محدود:
– تصویر شناسنامه و کارت ملی سایر اعضا
– اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری تهیه شده از مراکز پلیس +10
– اقرارنامه امضا شده
– مجوز در صورت نیاز موضوع به مجوز
• به چه کسانی اجازه ثبت شرکت داده می شود؟
همانطور که می دانید هر کشور ویژگی های خاص خود را دارد و جهت ثبت شرکت باید طبق قوانین همان کشور فعالیت کرد. به موجب قوانین ایران :
_تمام افراد حقیقی و حقوقی می توانند در ایران به ثبت شرکت اقدام نمایند که البته این افراد می توانند خارجی یا ایرانی باشند.
_اگر فردی دارای سوء پیشینه باشد مانعی برای ثبت شرکت سر راه خود نمی بیند.اما این فرد نمی تواند بعد از ثبت شرکت در میان اعضای هیات مدیره، مدیر عامل و یا بازرس باشد.
_افراد غیر ایرانی می توانند به راحتی بدون شریک ایرانی در ایران شرکت ثبت کنند و مالکیت صد درصدی این شرکت را برعهده بگیرند.
• اقداماتی که برای ثبت یک شرکت باید انجام دهید به قرار زیر است.

در ابتدا شریک خوب پیدا کنید.
.
مدارک را از طریق پست ارسال نمایید و بارکد پستی را در سامانه درج کنید.
پس از طی مراحل فوق، در صورت عدم نقص و ایراد در مدارک ارسالی، اداره ثبت شرکت ها با درخواست ثبت شرکت مورد نظر موافقت نموده و نسبت به صدور آگهی اقدام می نماید که در این صورت می بایست شخص متقاضی یا وکیل ثبت شرکت برای اخذ مدارک ثبتی و امضاء ذیل دفاتر به اداره مراجعه نماید.
بعد از تایید تمام مدارک، باید آگهی ثبت شرکت را در روزنامه رسمی چاپ کنید.



:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

 انواع نام در علوم و فنون مختلف، یکسان نیست. از منظر حقوق تجارت می توان نام را به انواع ذیل تقسیم نمود :

_ نام خود تاجر و نام محصولات تاجر، دارای آثار حقوقی متفاوت بوده و باید از یکدیگر متمایز گردند. دو اصطلاح نام تجاری و علامت تجاری، نظر به این تقسیم بندی از نام دارند.
_ نام معمولاً یک کلمه یا ترکیبی از چند کلمه است که از طریق نوشتاری یا گفتاری به دیگران منتقل می گردد اما تصویر نیز می تواند کارکرد نام را داشته و از طریق چشم منتقل گردد. اصطلاحات علامت، لوگو و نمانام. ناظر به نام تصویری در برابر نام کلامی هستند.
_ نام دامنه در برابر تقسیمات پیشین، از قدمت کمی برخوردار بوده و ناشی از اختراع اینترنت است. تجار برای اعلام موجودیت و ایجاد ارتباط با مشتریان از طریق اینترنت، نیازمند نامی انحصاری هستند که اصطلاحاً نام دامنه نامیده می شود.
در مبحث حقوق تجارت، در بحث تولد شرکت تجاری، نام نیز مورد بحث قرار می گیرد. لذا، بنا به تجویز مفاد اساسنامه متناسب با نحوه تشکیل، نوع سرمایه و موضوع فعالیت خود شرکت ها می بایست نامی تعیین نمایند تا بواسطه آن بتوانند فعالیت و عملکرد خود را از دیگران تفکیک و متمایز نمایند. قانون تجارت، در رابطه با انتخاب نام شرکت موادی را آورده است.این ماده ها عبارتند از:
ماده ی 117 : در این ماده آمده است در اسم شرکت تضامنی باید عبارت “شرکت تضامنی” و لااقل اسم یک نفر از شرکا ذکر شود.در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکا نباشد،باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است،عبارتی از قبیل ” و شرکا” یا “و برادران” قید شود.
ماده ی 95: در نام شرکت باید عبارت با مسئولیت محدود ذکر گردد وگرنه در مقابل ثالث تضامنی محسوب می گردد و تابع مقررات آن خواهد بود.نام شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکا باشد،در غیر این صورت شریکی که نامش در اسم شرکت ذکر شده در حکم شریک ضامن خواهد بود(ماده 95 ق.ت)
ماده ی 141: به موجب ماده 141 قانون تجارت،شرکت مختلط غیر سهامی تحت اسم مخصوصی تشکیل می شود.قسمت اخیر ماده مقرر می کند:”در اسم شرکت باید عبارت “شرکت مختلط” و لااقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود”.در حقوق فعلی فرانسه،قید نام یکی از شرکا دیگر اجباری نیست و اگر شرکا بخواهند نام یک یا چند نفر از شرکا را قید کنند،مجازند از اسامی شرکای ضامن و یا شرکای با مسئولیت محدود استفاده کنند.مع ذلک،قید اینکه شرکت یک شرکت”مختلط غیر سهامی”است در تمام نوشته ها و مکاتبات شرکت ضروری است.
ماده ی 143 : در حقوق ایران،قید نام یکی از شرکای با مسئولیت محدود در اسم شرکت موجب مسئولیت تضامنی او می شود.

تکلیف داشتن نام
امروزه، برای تنظیم آسان تر روابط اجتماعی، دارا بودن نام برای همه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی، تبدیل به یک الزام قانونی شده و مایه حفظ بهتر حقوق سایر اشخاص در برابر دارنده نام است. بدین ترتیب شرکت های تجاری نیز به عنوان اشخاصی که تاجر متولد می گردند، باید دارای نام باشند اما تاکنون در قوانین ما، برای اشخاص حقیقی تاجر، دارا بودن نامی جداگانه به اعتبار تاجر بودن شخص ( نام تجاری ) الزامی شمرده نشده است. همچنین نامگذاری محصولات تاجر و دارا بودن نام دامنه تبدیل به تکلیف قانونی نشده است.

حقوق ناشی از نام
تبدیل نام به یک حق قانونی نیز کاملاَ قابل تصور است؛ خصوصاَ در دنیای تجارت که مشهور شدن نام ، محصول کار و تلاش تاجر است و قهراَ باید محترم شمرده شود.
از این منظر، تعرض به نام ، همانند تعرض به سایر اموال متعلق به شخص، قبیح شمرده می شود. جز اینکه تعرض به نام از طریق به کار بردن نام دیگری برای نامیدن خویش یا محصول خویش محقق می شود.
جهت مشاوره در انتخاب نام شرکت می توانید با مشاورین ما در ثبت شرکت نیک تماس حاصل فرمایید .



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

یکی از شرکت های پرمخاطب جهت ثبت و راه اندازی شرکت صنایع دستی است. صنایع دستی به آن گروه از صنایع گفته می شود که تمام یا بخش اعظم مراحل ساخت فرآورده های آن با دست انجام شده و در چارچوب فرهنگ و بینش هر منطقه و با دیدگاه های قومی ساخته و پرداخته می شود.

در این مقاله، به مهم ترین نکات در رابطه با ثبت شرکت صنایع دستی می پردازیم.


اخذ مجوز برای ثبت شرکت صنایع دستی
با توجه به بخشنامه ی شماره ی133680 /93 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مورخ24/ 8 / 1393و سایر مستندات مندرج در متن ، برای فعالیت در موضوعات طراحی و برگزاری دوره های آموزشی و فرهنگی و هنری از قبیل صنایع دستی نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه) می باشد.

ثبت شرکت صنایع دستی
از اقدامات اولیه برای ثبت شرکت تصمیم گیری برای تعیین نوع شرکت می باشد.
قانون تجارت ایران در ماده 20، شرکت های تجاری را بر 7 قسم و به شرح ذیل احصاء نموده است :
1.شرکت های سهامی ( به موجب ماده 4 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347 شرکت سهامی به دو نوع شرکت سهامی عام و خاص تقسیم می شود.)
2.شرکت تضامنی
3.شرکت با مسئولیت محدود
4.شرکت مختلط غیر سهامی
5.شرکت مختلط سهامی
6.شرکت نسبی
7.شرکت تعاونی تولید و مصرف
از میان شرکت های تجاری، شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود با استقبال بیشتری مواجه شده اند. لذا ، این شرکت را می توان در قالب شرکت سهامی خاص و یا با مسئولیت محدود به ثبت رساند. شرایط و مدارک لازم برای ثبت هر یک از این شرکت ها به قرار ذیل است :

ثبت شرکت صنایع دستی سهامی خاص
هر گاه دو یا چند نفر بخواهند یک شرکت تشکیل دهند که در آن هر یک از شرکا به میزان سرمایه خود مسئولیت داشته باشند باید یک شرکت سهامی خاص به ثبت برسانند.
شرایط لازم اولیه جهت ثبت شرکت سهامی خاص :
– حداقل 3 نفر عضو اصلی در شرکت که به سن قانونی رسیده باشند. (18 سال تمام)
– اعضا هیئت مدیره باید حداقل از 2 نفر تشکیل گردد و اعضا و هیئت مدیره باید حداقل دارنده یک سهم باشند و اعضا و هیئت مدیره نباید دارای سوءپیشینه کیفری باشند.
– حداقل سرمایه شرکت باید صد هزار (100.000) تومان باشد. طرفین باید 35 % مبلغ تعهد شده را در حساب بانکی افتتاح شده واریز نمایند.
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص :
1. اظهارنامه شرکت ( فرم چاپی ) 2 برگ
2. اساسنامه شرکت 2 جلد
3. صورتجلسه مجمع عمومی موسسین 2 نسخه
4. صورتجلسه هیات مدیره با امضای مدیران منتخب 2 نسخه
5. فتوکپی شناسنامه کلیه سهامداران و بازرسین
6. ارائه گواهی پرداخت حداقل 35 % سرمایه شرکت از بانکی که حساب شرکت در شرف تاسیس در آن جا افتتاح شده است.
7. ارائه مجوز در صورت نیاز ( بنا به اعلام اداره ثبت شرکت ها )
8. ارائه تقویم نامه کارشناس رسمی دادگستری ( اگر آورده شرکت غیر نقدی منقول و یا غیرمنقول باشد) .
9. ارائه اصل سند مالکیت ( اگر اموال جزء سرمایه شرکت باشد ).

ثبت شرکت صنایع دستی با مسئولیت محدود
شرکت با مسئولیت محدود به اصطلاح شرکت دوستانه و خانوادگی است و بیشتر بین افرادی که با هم دوستی و روابط مالی دارند تشکیل می گردد. چنانچه دو یا چند نفر بخواهند شرکتی تاسیس کنند که بار مسئولیت زیادی برای آن ها نداشته باشد باید شرکت خود را با مسئولیت محدود به ثبت برسانند.
مسئولیت شرکا در شرکت با مسئولیت محدود، محدود به سرمایه آنان می باشد و در برابر قروض و تعهدات شرکت مسئولیتی زاید بر آنچه پرداخته اند ندارند.
مدارک مورد نیاز ثبت شرکت با مسئولیت محدود :
1. تقاضانامه ثبت شرکت ( فرم چاپی ) 2 برگ
2. شرکت نامه رسمی ( فرم چاپی ) 2 برگ
3. اساسنامه شرکت
4. صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و هیات مدیره 2 نسخه
5. فتوکپی شناسنامه کلیه شرکا و مدیران ( اگر مدیر خارج از سهامداران انتخاب شود)
6. اخذ و ارائه مجوز مربوطه ( در صورت نیاز )
اوراق تقاضانامه و شرکت نامه به دلیل بهادار بودن صرفاَ می بایست از محل اداره ثبت شرکت ها تهیه گردند.



:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

یکی از شرکت های پرمخاطب جهت ثبت و راه اندازی شرکت صنایع دستی است. صنایع دستی به آن گروه از صنایع گفته می شود که تمام یا بخش اعظم مراحل ساخت فرآورده های آن با دست انجام شده و در چارچوب فرهنگ و بینش هر منطقه و با دیدگاه های قومی ساخته و پرداخته می شود.

در این مقاله، به مهم ترین نکات در رابطه با ثبت شرکت صنایع دستی می پردازیم.


اخذ مجوز برای ثبت شرکت صنایع دستی
با توجه به بخشنامه ی شماره ی133680 /93 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مورخ24/ 8 / 1393و سایر مستندات مندرج در متن ، برای فعالیت در موضوعات طراحی و برگزاری دوره های آموزشی و فرهنگی و هنری از قبیل صنایع دستی نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه) می باشد.

ثبت شرکت صنایع دستی
از اقدامات اولیه برای ثبت شرکت تصمیم گیری برای تعیین نوع شرکت می باشد.
قانون تجارت ایران در ماده 20، شرکت های تجاری را بر 7 قسم و به شرح ذیل احصاء نموده است :
1.شرکت های سهامی ( به موجب ماده 4 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347 شرکت سهامی به دو نوع شرکت سهامی عام و خاص تقسیم می شود.)
2.شرکت تضامنی
3.شرکت با مسئولیت محدود
4.شرکت مختلط غیر سهامی
5.شرکت مختلط سهامی
6.شرکت نسبی
7.شرکت تعاونی تولید و مصرف
از میان شرکت های تجاری، شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود با استقبال بیشتری مواجه شده اند. لذا ، این شرکت را می توان در قالب شرکت سهامی خاص و یا با مسئولیت محدود به ثبت رساند. شرایط و مدارک لازم برای ثبت هر یک از این شرکت ها به قرار ذیل است :

ثبت شرکت صنایع دستی سهامی خاص
هر گاه دو یا چند نفر بخواهند یک شرکت تشکیل دهند که در آن هر یک از شرکا به میزان سرمایه خود مسئولیت داشته باشند باید یک شرکت سهامی خاص به ثبت برسانند.
شرایط لازم اولیه جهت ثبت شرکت سهامی خاص :
– حداقل 3 نفر عضو اصلی در شرکت که به سن قانونی رسیده باشند. (18 سال تمام)
– اعضا هیئت مدیره باید حداقل از 2 نفر تشکیل گردد و اعضا و هیئت مدیره باید حداقل دارنده یک سهم باشند و اعضا و هیئت مدیره نباید دارای سوءپیشینه کیفری باشند.
– حداقل سرمایه شرکت باید صد هزار (100.000) تومان باشد. طرفین باید 35 % مبلغ تعهد شده را در حساب بانکی افتتاح شده واریز نمایند.
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص :
1. اظهارنامه شرکت ( فرم چاپی ) 2 برگ
2. اساسنامه شرکت 2 جلد
3. صورتجلسه مجمع عمومی موسسین 2 نسخه
4. صورتجلسه هیات مدیره با امضای مدیران منتخب 2 نسخه
5. فتوکپی شناسنامه کلیه سهامداران و بازرسین
6. ارائه گواهی پرداخت حداقل 35 % سرمایه شرکت از بانکی که حساب شرکت در شرف تاسیس در آن جا افتتاح شده است.
7. ارائه مجوز در صورت نیاز ( بنا به اعلام اداره ثبت شرکت ها )
8. ارائه تقویم نامه کارشناس رسمی دادگستری ( اگر آورده شرکت غیر نقدی منقول و یا غیرمنقول باشد) .
9. ارائه اصل سند مالکیت ( اگر اموال جزء سرمایه شرکت باشد ).

ثبت شرکت صنایع دستی با مسئولیت محدود
شرکت با مسئولیت محدود به اصطلاح شرکت دوستانه و خانوادگی است و بیشتر بین افرادی که با هم دوستی و روابط مالی دارند تشکیل می گردد. چنانچه دو یا چند نفر بخواهند شرکتی تاسیس کنند که بار مسئولیت زیادی برای آن ها نداشته باشد باید شرکت خود را با مسئولیت محدود به ثبت برسانند.
مسئولیت شرکا در شرکت با مسئولیت محدود، محدود به سرمایه آنان می باشد و در برابر قروض و تعهدات شرکت مسئولیتی زاید بر آنچه پرداخته اند ندارند.
مدارک مورد نیاز ثبت شرکت با مسئولیت محدود :
1. تقاضانامه ثبت شرکت ( فرم چاپی ) 2 برگ
2. شرکت نامه رسمی ( فرم چاپی ) 2 برگ
3. اساسنامه شرکت
4. صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و هیات مدیره 2 نسخه
5. فتوکپی شناسنامه کلیه شرکا و مدیران ( اگر مدیر خارج از سهامداران انتخاب شود)
6. اخذ و ارائه مجوز مربوطه ( در صورت نیاز )
اوراق تقاضانامه و شرکت نامه به دلیل بهادار بودن صرفاَ می بایست از محل اداره ثبت شرکت ها تهیه گردند.



:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin


 

قلاب دوزی یکی از صنایع رودوزی است که به سه روش اجرا می شود:
قلاب دوزی ساده ، قلاب دوزی برجسته و قلاب دوزی معرق. از این میان، قلاب دوزی معرق زیباتر و پرکاربردتر است.

از قلاب دوزی در حال حاضر برای تزیین سجاده ، جا قرآنی ، لبه پرده ، رومیزی ، رویه کوسن ، لبه یقه ، دامن پیش سینه ی لباس های زنانه ، سقف آویز های پارچه ای و … استفاده به عمل می آید.
بدون شک برای توسعه کسب و کار در این زمینه و دستیابی به سود و اعتبار بالاتر و همچنین ورود به عرصه های جدی تجاری داخلی و خارجی ، بهترین گزینه ثبت شرکت است. از طریق ثبت شرکت می توانید از امتیازاتی نظیر دریافت اعتبارات وام تسهیلات ، اخذ و اعطای نمایندگی رسمی و …. بهره مند گردید.
برای این منظور، در ابتدا می بایست قالب و نوع شرکت خود را مشخص نمایید.
قانون تجارت ایران در ماده 20، شرکت های تجاری را بر 7 قسم و به شرح ذیل احصاء نموده است :
1.شرکت های سهامی ( به موجب ماده 4 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347 شرکت سهامی به دو نوع شرکت سهامی عام و خاص تقسیم می شود.)
2.شرکت تضامنی
3.شرکت با مسئولیت محدود
4.شرکت مختلط غیر سهامی
5.شرکت مختلط سهامی
6.شرکت نسبی
7.شرکت تعاونی تولید و مصرف
از میان شرکت های تجاری، شرکت بامسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص از رایج ترین انواع شرکت های تجاری به شمار می آیند.

ثبت شرکت قلاب دوزی با مسئولیت محدود :
مطابق ماده 94 قانون تجارت شرکت با مسوولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسوول قروض و تعهدات شرکت می باشد.از این تعریف بر می آید که سرمایه به سهم الشرکه تقسیم شده نه سهام و مسوولیت هر شریک در مقابل دیون و قروض شرکت در حدود سهم الشرکه اوست و سهم الشرکه آزادانه قابل نقل و انتقال نیست.
برای تشکیل شرکت با مسوولیت محدود یک سری شرایط ماهوی و شکلی مورد نیاز است.
شرایط ماهوی عبارت است از قصد،رضایت و اهلیت شرکا ؛تعیین موضوع شرکت و میزان سرمایه؛انتخاب نام شرکت و مدت آن؛و از جمله شرایط شکلی می توان به شرکتنامه و نشر آگهی اشاره کرد.در رابطه با لزوم تنظیم شرکت نامه و نشر آگهی می توان گفت:
اگر شرکتی دارای شرکت نامه نباشد اساس آن به عمل نیامده و عقد آن بسته نشده و بدون آن باطل است،در قانون تجارت صراحتاَ به لزوم تنظیم شرکت نامه اشاره نشده اما از بررسی مواد 97 قانون تجارت و 100 قانون تجارت آن می توان به ضرورت شرکت نامه پی برد.
به موجب ماده 197 قانون تجارت نشر خلاصه شرکت نامه ضروری می باشد و ضمانت اجرای آن مطابق ماده 198 قانون تجارت جواز ابطال عملیات شرکت می باشد.هرچند به موجب ماده 96 قانون تجارت شرکت با مسوولیت محدود به محض تقویم و تسلیم آورده ها تشکیل می گردد.
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسوولیت محدود:
– کارت ملی برابر اصل کلیه سهامداران (برابر اصل در مراجع قضایی یا دفاتر اسناد رسمی صورت می گیرد).
– فتوکپی برابر اصل شناسنامه شرکاء و مدیران
– تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود در 2 برگ و تکمیل آن و امضا ذیل تقاضانامه توسط کلیه سهامداران(لازم به ذکر است اوراق تقاضانامه و شرکتنامه به دلیل بهادار بودن صرفاَ می بایست از محل اداره ثبت شرکت ها تهیه گردند)
– شرکت نامه 2 برگ و تکمیل آن و امضا ذیل شرکت نامه توسط کلیه سهامداران
– اساسنامه 2 جلد و امضا ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران
– صورت جلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره 2 نسخه که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
– اخذ و ارائه ی مجوز در صورت نیاز
– تاییدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار،مبنی بر غیر دولتی بودن آن
– معرفی نامه نمایندگان،در صورتیکه سهامداران و اعضا هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن
– گواهی عدم سوءپیشینه برای کلیه اعضا
– ارائه مجوز در صورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکت ها

ثبت شرکت قلاب دوزی سهامی خاص :
شرکت سهامی خاص، شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام، محدود به مبلغ اسمی آنان است. تعداد سهامداران شرکت سهامی خاص نباید از سه نفر کمتر باشد.
لازم است بلافاصله قبل از نام شرکت یا بعد از آن عنوان ” شرکت سهامی خاص ” در تمام اوراق و اطلاعیه ها و آگهی های آن به طور روشن و خوانا نوشته شود. مانند « شرکت سهامی خاص الوند » و قید کلمه ی خاص باید در تمام نوشتجات شرکت تصریحاَ معلوم باشد.
شرایط ثبت شرکت سهامی خاص :
– حداقل سرمایه شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال است ولی در مورد افزایش یا حداکثر آن محدودیتی وجود ندارد.
– حداقل 35 درصد سرمایه نقداَ پرداخت شود.
– حداقل 3 نفر عضو+ 2 نفر بازرس
لازم به ذکر است ، اشخاص ذیل را نمی توان به عنوان بازرس انتخاب نمود :
1- محجورین ، ورشکستگان ، محکومین دادگاه ها در ایام محرومیت از حقوث اجتماعی.
2- مدیران و مدیر عامل شرکت و بستگان نزدیک آن ها .
3- هر شخصی که خود یا همسرش به طور موظف حقوق بگیر مدیران و مدیر عامل شرکت باشد.
مدارک ثبت شرکت سهامی خاص :
برای تاسیس شرکت سهامی خاص، مدارک ذیل باید به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم گردد:
1- تکمیل دو نسخه اساسنامه شرکت که باید به امضای سهامداران رسیده باشد.
2- تکمیل دو نسخه اظهارنامه شرکت سهامی خاص مشعر بر تعهد کلیه سهام و گواهینامه بانکی حاکی از تادیه قسمت نقدی آن که نباید کمتر از سی و پنج درصد کل سهام باشد.اظهارنامه مذکور باید به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد.هر گاه تمام یا قسمتی از سرمایه به صورت غیر نقدی باشد باید تمام آن تادیه گردیده و صورت تقویم آن به تفکیک در اظهارنامه منعکس شده باشد و در صورتی که سهام ممتازه موجود باشد باید شرح امتیازات و موجبات آن در اظهارنامه منعکس شده باشد.
3- ارائه دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
4- تعیین اولین مدیران و بازرسان و قبول سمت مدیریت و بازرسی و کپی شناسنامه برابر اصل شده تمامی اعضای هیات مدیره و سهامداران و بازرسین
5- کپی کارت ملی برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین(در دفاتر اسناد رسمی) و یا وکیل رسمی شرکت
6- در صورتیکه اعضاء هیئت مدیره یا سهامداران اشخاص حقوقی باشند،ارائه کپی آخرین روزنامه رسمی شخص حقوقی و نامه معرفی نماینده(در سربرگ شرکت)و کپی شناسنامه و کپی کارت ملی برابر اصل شده نماینده شخص حقوقی
7- در صورت داشتن سهامدار خارجی برای اشخاص حقیقی ارائه کپی برار اصل پاسپورت و برای اشخاص حقوقی ارائه گواهی ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شده حاوی آخرین وضعیت شرکت و همچنین ارائه اصل و ترجمه وکالتنامه و اختیارنامه وکیل سهامدار خارجی (اعم از حقیقی و حقوقی)
8- ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری کلیه اعضای هیات مدیره،مدیرعامل و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت شرکت (مراکز پلیس +10)
9- ارائه اقرارنامه در متن صورتجلسه جهت کلیه اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مبنی بر اینکه مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی نبوده و هیچگونه ممنوعیت قانونی موضوع مواد 111 و 126 قانون تجارت برای آن ها جهت عضویت در هیات مدیره و مدیرعاملی وجود ندارد.
10- ارائه اقرارنامه بازرس یا بازرسان در متن صورتجلسه مبنی بر اینکه هیچگونه نسبت فامیلی اعم از نسبی و سببی با مدیران و مدیرعامل شرکت تا درجه سوم از طبقه اول و دوم ندارند و خود و یا همسرشان نیز از مدیران و مدیرعامل شرکت بطور موظفی حقوق دریافت نمی دارند.در صورت کشف خلاف مشمول بند 3 ماده 243 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت خواهد بود.ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری کلیه اعضای هیات مدیره،مدیرعامل و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت لازم می باشد.در ذیل همین بند نمونه اقرارنامه آورده شده است:
نمونه متن اقرارنامه: بازرس (بازرسین) اقرار نمودند مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 و 126 لایحه اصلاحی قانون تجارت نمی باشند.
11- ارائه اصل وکالتنامه یا کپی برابر اصل وکالتنامه
12- ارائه اصل قیم نامه یا کپی برابر اصل قیم نامه
13- ارائه گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل 35% سرمایه اولیه شرکت
نکته : فرم اظهارنامه ، اساسنامه ، صورتجلسه در اداره ثبت شرکت ها موجود است.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید



:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

 

شرکت با مسئولیت محدود ، شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد ، فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت.( ماده 94 ق.ت )


برای تشکیل شرکت با مسئولیت محدود طی مراحل ذیل ضروری است :
1. تنظیم شرکت نامه و امضای آن
شرکت نامه در شرکت های با مسئولیت محدود رکن اساسی آن است ؛ به طوری که عدم تنظیم آن سبب بطلان شرکت است . در شرکت نامه نسبت مشارکت هر شریک و سهم الشرکه هر کدام اعم از نقدی یا غیر نقدی که باید تقویم شده باشد، قید می گردد.
لازم به توضیح است، قانون تجارت بیان صریحی در تنظیم شرکت نامه برای شرکت با مسئولیت محدود ندارد.ولی این امر از ماده 97 قانون تجارت که می گوید”در شرکتنامه باید صراحتاَ قید شده باشد که سهم الشرکه های غیر نقدی هر کدام به چه میزان تقویم شده است” و ماده 197 قانون مذکور که به طور کلی در مورد شرکت ها مقرر می دارد” در ظرف ماه اول تشکیل هر شرکت،خلاصه شرکتنامه و منضمات آن طبق نظامنامه وزارت عدلیه اعلان خواهد شد”مستفاد می شود.علاوه بر آن نظامنامه مورد بیان ماده 197 مزبور،به نام “نظامنامه قانون تجارت” لازم می داند که نسخه ای از شرکتنامه نیز به همراه سایر مدارک برای ثبت شرکت، به مرجع ثبت شرکت تسلیم شود که لازمه آن تنظیم شرکتنامه بین شرکای شرکت با مسئولیت محدود می باشد.
در شرکت نامه باید صراحتاَ قید شده باشد که سهم الشرکه های غیرنقدی هر کدام به چه میزان تقویم شده است.شرکا،نسبت به قیمتی که در حین تشکیل شرکت برای سهم الشرکه های غیر نقدی معین شده در مقابل اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی دارند.مرور زمان دعاوی ناشی از مقررات فوق،ده سال از تاریخ تشکیل شرکت است.
شرکتنامه بایستی به امضای کلیه شرکا ( موسسین ) رسیده و به حکم بند 2 ماده 47 قانون ثبت اسناد و املاک 1310 به ثبت برسد. البته در عمل و مستبط از ماده 4 نظامنامه قانون تجارت، ثبت شرکتنامه در اداره ثبت شرکت ها در حکم ثبت دفترخانه و به عنوان سند رسمی تلقی می گردد.
متعاقباَ در ظرف ماه اول ثبت هر شرکت خلاصه شرکتنامه و منضمات آن توسط اداره ثبت محل در روزنامه رسمی .و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت به هزینه خود شرکت منتشر می گردد.

2. تادیه و پرداخت کل سرمایه شرکت
در قانون ایران حداقل و حداکثری برای میزان سرمایه شرکت با مسئولیت محدود ذکر نشده است. سهم الشرکه نقدی باید تقدیم و سهم الشرکه غیرنقدی باید تقویم و تسلیم شده باشد. سهم الشرکه غیرنقدی ممکن است اختراع ، تالیف، کسب و پیشه انتفاع و دانش فنی باشد.
برای تشکیل شرکت بامسئولیت محدود ، علاوه بر شرکتنامه، نیاز به تنظیم اساسنامه می باشد. تنظیم اساسنامه برای شرکت بامسئولیت محدود ، علاوه بر شرکتنامه ضروری می باشد، زیرا شرکاء می توانند اراده خود را از نظر قلمرو و اختیارات و اتخاذ تصمیم و یا حق رای و بالاخره روابط فیمابین در آن منعکس نمایند.
در مورد اساسنامه نیز مانند شرکتنامه بیان صریحی در قانون تجارت مشاهده نمی شود.ولی لزوم وجود آن از مواد مختلف از جمله ماده 105 قانون تجارت،مستفاد می گردد.اساسنامه حاوی مقررات و طریقه عمل و سرمایه و موضوع و مدت شرکت بوده و مبین مقررات راجع به مجامع عمومی و اختیارات و وظایف مدیران،اکثریت لازم برای تصمیم گیری شرکا و میزان حق رای و بهره وری آن ها از سود شرکت و غیره می باشد و در واقع قراردادی است که چگونگی اداره شرکت در آن مشخص شده و روابط بین شرکاء و مدیران و شرکاء تابع آن می باشد.
می توان در اساسنامه قید کرد که سرمایه اولیه شرکت به وسیله پرداخت مبالغی به اقساط بعدی از طرف شرکا با قبول شریک جدید افزایش یافته یا به واسطه برداشت از سرمایه تقلیل یابد.در این صورت لازم است که در اساسنامه حداقلی که تا آن میزان می توان سرمایه اولیه را تقلیل داد،صراحتاَ معین شود.کمتر از یک دهم سرمایه اولیه شرکت را حداقل قرار دادن ممنوع است.
لازم به ذکر است، در شرکت بامسئولیت محدود تغییر تابعیت شرکت تنها با اتفاق آراء انجام می شود. هر تغییر دیگری راجع به اساسنامه باید به اکثریت عددی شرکاء که لااقل سه ربع سرمایه را نیز دارا باشند به عمل آید مگر این که در اساسنامه اکثریت دیگری مقرر شده باشد زیرا اساسنامه حاوی توافقات اصلی شرکاء است و از جهت دیگر قوانین و مقررات ثانویه برای اداره شرکت است پس باید به جرات گفت که یکی از تغییرات مهم در شرکت تغییر در اساسنامه شرکت است که باید در مجمع عمومی فوق العاده مورد تصویب قرار گیرد. این تصویب با اکثریت عددی شرکاء یعنی تعداد بیشتری از شرکاء موافقت نمایند و شرکایی که جمع سرمایه آن ها لااقل از سه رببع سرمایه شرکت بیشتر باشد.



:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

 

برابر ماده 6 قانون تجارت هر تاجری برای اینکه کلیه معاملات و خرید و فروش هایش در طول یک روز و یک هفته و یک سال معین و مشخص باشد باید دارای دفاتری به شرح ذیل باشد :
1- دفتر روزنامه

2- دفتر کل
3- دفتر دارایی
4- دفتر کپیه
الف : دفتر روزنامه
دفتری است که تاجر باید هر روز کلیه خرید و فروش های تجاری و معاملات مربوط به اوراق و اسناد تجاری از قبیل چک و سفته و برات و ظهرنویسی آن ها و کلیه مطالبات و دیون و واردات و صادرات خود را تحت هر عنوان و اسم و رسمی که باشد اعم از نقد و نسیه و اینکه مربوط به امور تجاری بوده یا غیرتجاری و یا به منظور هزینه شخصی، در آن ثبت نماید.
ب: دفتر کل
دفتر کل یا دفتر هفتگی در حقیقت بیانگر کلیه معاملاتی است که تاجر در طول یک هفته انجام داده است. به این ترتیب که به طور منظم و مرتب اجناس و نوع آن ها دسته بندی گردد و در ستون های مشخصی نوشته شود و اسناد و وجوه نقد و مطالبات و تعهدات وی به طور جداگانه درج شود تا به راحتی و سادگی با ملاحظه ستون های دفتر مزبور بتوان به حساب های که در یک هفته ثبت و تنظیم گردیده است رسیدگی نمود.
ج: دفتر دارایی
دفتر دارایی به دفتری گفته می شود که دربردارنده صورت جامع کلیه دارایی تاجر اعم از اموال منقول مانند فرش و یخچال و سایر اجناس و کالاهایی که قابلیت جا به جایی از نقطه ای به نقطه دیگر را دارد و اموال غیرمنقول مانند مغازه، خانه ، آپارتمان ، باغ ، زمین و مانند این ها که غیرقابل تحرک و جابجایی می باشند و دیون و مطالبات تاجر یا شرکت تجاری به طور دقیق و مشخص در آن ثبت می گردد، تا بتوان به دارایی وی اعم از مثبت و منفی و موجودی وی از لحاظ نقدی و غیرنقدی رسیدگی نمود و این عمل تا 15 فروردین هر سال باید انجام شود.
د: دفتر کپیه
دفتری است که تاجر باید کلیه مراسلات و مخابرات و صورت حساب های وارده و صادره را در آن ثبت و ضبط نماید به طوری که کلیه مدارک مربوط به ترتیب تاریخ ورود در لفاف مخصوصی ضبط شود که به آن دفتر ارسال مراسلات و دفترنامه های صادره و وارده هم گفته می شود.

ترتیب تنظیم دفاتر مورد بحث
دفاتر روزنامه و کل و دارایی تاجر باید قبل از آنکه چیزی در آن نوشته شود به وسیله نماینده اداره ثبت محل امضا شود و اوراق باید شماره بندی بوده و مرتب باشد و کلیه معاملات و صادرات و واردات به ترتیب تاریخ در صفحات مزبور ثبت گردد و بدون خط خوردگی و منظم باشد. به این جهت تراشیدن و حک کردن و پاک کردن و اضافه و الحاق نمودن و کم نمودن اوراق آن ممنوع است و موجب مخدوش بودن و بی اعتباری آن می گردد همینطور در حاشیه و یا متن آن نباید چیزی اضافه گردد و تاجر موظف است کلیه دفاتر خود را از پایان هر سال به مدت ده سال نگهداری نماید. و دفاتر مزبور در صورتی مطابق قانون تجارت تنظیم شده باشد بین تجار و در امور تجاری سندیت دارد. به طوری که اگر خوب تنظیم گردد به نفع ( له ) تاجر و اگر نامنظم باشد بر ضرر ( علیه ) تاجر به عنوان دلیل مورد استفاده قرار می گیرد.
ذکر این نکته ضروری است که علاوه بر موارد مزبور که در قانون تجارت راجع به دفاتر تجاری تاجر پیش بینی گردیده است.

اعمالی که در دفترنویسی ممنوع است
اعمالی که در دفترنویسی ممنوع گردیده عبارتند از :
1- قلم زدن مندرجات دفاتر قانونی و نوشتن بین سطور و حاشیه آن ها
2- تراشیدن و پاک کردن مندرجات دفاتر قانونی
3- محو یا ناپدید کردن مندرجات دفاتر با رنگ یا جوهر و با هرگونه وسایل شیمیایی و نظایر آن ها
4- جای سفید گذاشتن در هر صفحه بیش از حد معمول در دفاتر قانونی و همچنین سفید ماندن تمام یا یک یا چند صفحه از دفاتر روزنامه و مشاغل در اثناء عملیات و مسائل دیگری که در آیین نامه تدوین گردیده است.



:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

 

علامت تجاری وسیله ای است که به تاجر یا تولید کننده جنس اجازه می دهد اجناس خود را از اجناس سایرین مشخص سازد.
ماده 1 قانون ثبت علایم تجاری و اختراعات مصوب 1 تیرماه 1310 ، علامت تجاری را به شرح ذیل تعریف می کند :

" علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، عبارت ، مهر ، لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی ، تجاری یا فلاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعتی یا تجار و یا محصول یک شهر و یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود".
جهت جلوگیری از سواستفاده ی متقلبان و ایجاد شهرت و وجه برای محصولات و شرکت خود ، اولین اقدامی که می بایست انجام داد، ثبت برند می باشد. با ثبت برند ، طبق قانون ثبت علائم تجاری شرکت شما حق انحصاری پیدا می کند که به موجب آن می توانید از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده ای مشابه علامت تجاری شما هستند جلوگیری نمایید.
مرجع ثبت علامت تجاری و اختراعات ، " اداره کل مالکیت صنعتی " است. ثبت کلیه علائم مزبور و اختراعات فقط در همین اداره به عمل می آید. امروزه علامت تجاری از اهمیت خاصی برخوردار گشته و تجار حساسیت زیادی نسبت به حفاظت و صیانت از آن نشان می دهند.
در ذیل ، به شرایط و مدارک مورد نیاز جهت ثبت علامت تجاری در دماوند می پردازیم . گفتنی است، شهرستان دماوند نام یکی از شهرستان های استان تهران در ایران است که نام اسطوره ای کوه دماوند را با خود به همراه دارد. شایان ذکر است، قرار گرفتن دماوند در محل پیوستن مرزهای سه منطقه پر اهمیت کشور ( تهران، مازندران ، سمنان ) اهمیت این منطقه را دو چندان کرده است.
شرایط ثبت علامت تجاری در دماوند :
ثبت علائم تجاری، صنعتی و خدمات دارای محدودیت قانونی است. قانون ثبت علائم و آیین نامه اصلاحی اجرایی مصوب سال 13337 ثبت علائم ذیل را ممنوع نموده است:
– علائم رسمی،دولتی و مملکتی نظیر پرچم ایران،علائم وزارتخانه ها،هلال احمر،علائم نیروهای مسلح و ….
– علایمی که قبلاَ خود یا مشابه آن به ثبت رسیده باشد.
– علائم منافی عفت عمومی ونظم و انضباط اجتماعی
– علائمی که دارای اسم و عبارت عمومی باشد و دولت استعمال آن را تحت علامت تجاری منع کرده باشد.
علایم تجاری باید واجد شرایط ذیل باشند :
الف) موجب گمراه کردن مشتریان نگردد.
ب) باید وجه تمایز داشته و ابتکاری باشد.
مدارک مورد نیاز برای ثبت نام و علامت تجاری :
1- مدارک مثبت هویت متقاضی
الف) اشخاص حقیقی:کپی شناسنامه و کپی کارت ملی
ب) اشخاص حقوقی:آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء
2- مدارک نماینده قانونی:چنانچه تقاضا توسط نماینده قانونی(وکیل،دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و ….) به عمل آید مدارک آن ضمیمه گردد.
3-10 نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
4- در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
5- ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط
6- استفاده از حق تقدم:چنانچه متقاضی ثبت بخواهد به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم (حداکثر 6 ماه) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
7- نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار
ثبت علامت تجاری با قید نکات ذیل در دفتر مخصوصی انجام می شود .
1- تاریخ و شماره ترتیب اظهارنامه
2- تاریخ و شماره ثبت علامت و مشخصات و اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت
3- الصاق یک نمونه از علامت به محلی که به این امر اختصاص داده شده است.
4- اخذ حق الثبت و حقوق دریافتی برای هر طبقه
5- امضاء درخواست کننده یا قائم مقام او به طوری که قسمتی از امضاء در روی صفحه و قسمتی دیگر روی علامت باشد.
علامات تجاری که به ثبت می رسند تا مدت ده سال از تاریخ تنظیم اظهارنامه ، اعتبار ثبت دارند. با تقاضای مجدد صاحب علامت در پایان مدت، مجدداَ برای ده سال دیگر به حالت انحصاری باقی می مانند. ( در صورت عدم درخواست تمدید ثبت ظرف مهلت یاد شده، امکان درخواست آن ظرف مهلت 6 ماه پس از پایان اعتبار ثبت علامت ، با پرداخت جریمه تاخیر به میزان نصف هزینه ثبت علامت وجود دارد ، والا ثبت علامت از درجه اعتبار ساقط خواهد شد . )
از اینکه ما را انتخاب نموده اید، بسیار متشکریم.

1. ثبت برند و علائم تجاری ( مشاوره جهت انتخاب نام برند، استعلام برند و .. )
2. ثبت شرکت
3. ثبت تغییرات شرکت
4. ثبت اختراع
5. ثبت طرح صنعتی
6. خدمات کارت بازرگانی
7. خدمات مشاوره حقوقی و وکالتی و …
خدمات خود را به صورت ویژه ارائه می نماید.
برای این منظور کافیست با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.



:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin


ثبت شرکت زیارتی شرکت هایی هستند که برای تنظیم و تسهیل شرایط سفر به اماکن مقدسه و اماکن زیارتی داخل و خارج ایران فعالیت می کنند. ثبت شرکت زیارتی در ایران از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که در فرهنگ ما ایرانی ها رفتن به مکان های مذهبی و زیارت معصومین همواره به عنوان یک نماد و نیاز مذهبی بوده و هر ساله نیز بر تعداد افرادی که قصد دارند به اماکن مذهبی سفر کنند بیشتر می شود.

در سال های اخیر شاهد رشد بیشتر شرکت های تبلیغاتی هستیم که به راحتی می توان با یک بررسی ساده متوجه شد که نقش هماهنگ کننده ای که این شرکت ها دارند و برنامه ریزی ها دقیق و حساب شده آنها و همچنین هزینه های تمام شده برای مسافران و اطمینان از داشتن شرایط مشخص باعث شده تا اغلب مسافران از خدمات و ثبت شرکت زیارتی برای سفر بهره مند شوند.
هر چند اغلب علاقمندان به ثبت شرکت زیارتی از وجود موسسات حقوقی برای ثبت شرکت خود بهره می گیرند اما در اینجا قصد داریم توضیحاتی در خصوص نحوه ثبت شرکت و مدارک مورد نیاز

ثبت شرکت زیارتی
شرکت های زیارتی را می توان در هر یک از قالب های تجاری تعریف شده در قانون تجارت ایران ثبت کرد اما توصیه می شود که این نوع شرکت ها عمدتا در قالب شرکت سهامی خاص و یا شرکت با مسئولیت محدود ثبت شود چرا که قوانین و مقررات ثبت این نوع شرکت ها بسیار مناسب تر است .
اولین اقدام برای ثبت شرکت زیارتی اخذ مجوز از سازمان حجم و زیارت می باشد. سازمان حج و زیارت شامل ارکانی است که عبارتند از شورای عالی حجم و زیارت، نمایندگی ولی فقیه در امور حجم و زیارت که در صورت معرفی به آن نیاز خواهید داشت، رئیس سازمان حجم و زیارت و حسابرسان که این ارکان در صدور مجوز ثبت شرکت زیارتی دخیل هستند.
بصورت کلی افرادی که علاقمندان به ثبت شرکت در حوزه زیارتی هستند همانند افراد علاقمند به ثبت شرکت های خدمات مسافرتی و یا سیاحتی و جهانگردی باید دارای برخی شرایط و ضوابط کلی و اختصاصی باشند که عبارتند از :
شرایط کلی صدور مجوز شرکت زیارتی عبارت است از :
داشتن مکانی به عنوان دفتر کار
معرفی فردی واجد شرایط برای مدیر فنی دفتر
ارائه آدرس دقیق شرکت
ارائه ضمانت نامه
شرایط مورد نیاز برای اشخاص حقوقی
شرکت باید ایرانی و و یا با مشارکت افراد ایرانی باشد
موضوع فعالیت شرکت باید با موضوع زیارت ارتباط داشته باشد
شرایط مورد نیاز برای اشخاص حقیقی
داشتن تابعیت ایرانی
پیرو ادیان شناخته شده و مرود تایید قانون اساسی ایران
ارائه گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر
ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
ارائه کارت پایان خدمت وظیفه و یا معافیت دائم برای آقایان
داشتن مدرک لیسانس در یکی از رشته های دانشگاهی
داشتن حداقل ۲۵ سال تمام
داشتن حداقل سه سال سابقه مرتبط در حوزه فعالیت شرکت
در نظر داشته باشید که افراد تبعه خارجی در صورتی می توانند اقدام به ثبت شرکت زیارتی بکنند که این کار را در قالب شرکت حقوقی و با رعایت برخی از قوانین و مقررات تجاری انجام دهند.
در زیر مراحل ثبت شرکت زیارتی در قالب سهامی خاص آمده است
شرکت سهامی خاص شرکتی است که سرمایه در این شرکت ها به سهام های مساوی تقسیم می شود، این سرمایه را باید شرکا تادیه نمایند و در ازا میزان سرمایه خود میزانی از سهام تعیین شده در اساسنامه را دریافت خواهند کرد و به همان اندازه هم در شرکت مسئولیت خواهند داشت. شرکت های سهامی خاص نیاز به بازرس دارند و باید یک نفر بازرس اصلی و یک نفر بازرس علی البدل تعیین شود. در ضمن این نوع شرکت ها حداقل با مشارکت سه نفر ثبت می شوند.
برایدر قالب سهامی خاص نیاز به سه نفر شریک، حداقل ۱ میلیون ریال سرمایه که باید ۳۵ درصد آن حداقل در حساب شرکت تادیه شود و تنظیم اساسنامه خواهید داشت. شرکت های سهامی خاص باید مدیر را از بین خودشان تعیین کنند.
اما بعد از ایجاد شرایط لازم و دریافت مجوز سازمان حج و زیارت باید مدارک لازم به همراه درخواست ثبت شرکت برای اداره ثبت شرکت ها ارسال و در صورت تایید و پرداخت هزینه ها شرکت ثبت ، آگهی و نهایتا قابل بهره برداری می شود.
ثبت شرکت زیارتی در قالب شرکت با مسئولیت محدود
شاید ثبت شرکت زیارتی در قالب شرکت با مسئولیت محدود حتی از ثبت شرکت زیارتی سهامی خاص هم محمبوبیت بیشتری داشته باشد. این نوع شرکت ها با دو شریک و با سرمایه حداقلی ۱ میلیون ریالی که این هم بصورت اسمی و اعلامی است و باید بعدا تادیه شود ثبت می شود.
برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود نیز مقاله ثبت شرکت با مسئولیت محدود موسسه حقوقی را می توانید مطالعه و تماما با جزئیات نحوه ثبت این شرکت ها را و مدارک مورد نیاز را مطالعه کنید.
با ایجاد شرایط لازم و بعد از دریافت مجوز از سازمان حج و زیارت باید مطابق با شرکت سهامی خاص درخواست خود را به اداره ثبت شرکت ها ارسال و نهایتا بعد از ثبت و آگهی از شرکت استفاده کنید.



:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

 


موسسات غیر تجاری موسساتی هستند كه جهت مقاصد غیر تجاری مثل امور علمی ادبی یا امور خیریه و امثال آن تشكیل می شوند و تشكیل دهندگان آنها ممكن است قصد انتفاع داشته و یا نداشته باشند. تشكیل مزبور از تاریخ ثبت شخصیت حقوقی پیدا می كنند و می تواند عناوینی از قبیل انجمن بنگاه كانون و امثال آن را اتخاذ نمایند.
تقسیم بندی مؤسسات غیر تجاری بسته اهدافشان:
موسساتی كه هدفشان جلب منافع و تقسیم آن بین اعضا خود نباشد.
موسساتی كه هدفشان جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضا خود یا غیر باشد مانند كانون های فنی و حقوقی و غیره.
حداقل شركا موسسات فوق نباید كمتر از دو نفر باشد و قید سرمایه هرمیزان مجاز است . موسسات غیر تجاری همانند موسسات تجاری باید تهران دراداره ثبت شركتها و شهرستانها دردایره ثبت شركت های اداره ثبت مركز اصلی موسسه ثبت برسند و جهت آن كلیه اقدامات تاسیس شركتها همراه رعایت مواد آئین نامه اصلاحی ثبت شرکت تشكیل و موسسات غیر تجاری كه سال ۱۳۳۷ تصویب رسیده است ضروری می باشد. جهت ثبت تشكیلات غیر تجاری تسلیم اظهارنامه (فرم چاپی تقاضانامه ثبت موسسه همراه ضمائم لازم دو نسخه كه دارای تاریخ وامضا بوده الزامی است ضمائم آن شامل نسخه اصلی یا رونوشت وكالتنامه ( صورت تقاضا توسط وكیل).
گواهی شده تصدیق كشوری كه موسسه آنجا ثبت رسیده همراه ترجمه مصدق فارسی آن دو نسخه اساسنامه و امضا تمام صفحات آن توسط شركا صورت مجلس مجمع عمومی موسس مبنی بر انتخاب هیئت مدیره و معرفی صاحبان امضا (دونسخه) رسید پرداخت حق الثبت و فتوكپی شناسنامه شركا می باشد. صورت غیر انتفاعی بودن موسسه اجازه نامه نیروی انتظامی محل جهت ثبت ضروری می باشد و صورت انتفاعی بودن آن موضوع موسسه با مدارك تحصیلی و تخصص موسسین تطبیق داده شده سپس دستور ثبت صادر می گردد. اساسنامه موسسات غیر تجاری می تواند مانند اساسنامه شركت با مسئولیت محدود باشد و آن مواردی مانند موضوع موسسه ارگان اداره كننده (هیئت مدیره) وارگان تصمیم گیرنده (مجامع عمومی) و اختیارات آنها و غیره آورده شود.
ثبت موسسه :
مزبور دارای مجمع عمومی عادی و فوق العاده نیز می باشد كه هر كدام دارای وظایفی هستند. هیئت مدیره موسسه می تواند مجمع عمومی عادی از بین شركا یا خارج از آن انتخاب گردد و مدیران می توانند برای مدت محدود یا نامحدود معین شوند و دارای اختیارات تام نیز می باشند مگر اینكه اساسنامه ترتیب دیگری را مقرر داشته باشد. جلسات هیئت با حضور اكثریت اعضا موسسه رسمیت پیدا نموده و تصمیمات هیئت مدیره با اكثریت آرا مناط اعتبار خواهد بود. صورتی كه تقاضای ثبت مورد قبول واقع شود مراتب دردفتر مخصوصی ثبت و ورقه ای حاكی از تصدیق ثبت تقاضا كننده داده می شود علاوه بر آن خلاصه مراتب روزنامه رسمی یا یكی از روزنامه های كثیر الانتشار با هزینه متقاضی منتشر می گردد.
مطلبی درباره انحلال و تصفیه ثبت موسسه غیر تجاری:
انحلال موسسات غیر تجاری می تواند اختیاری و با تصمیم مجمع عمومی فوق العاده و یا موجب حكم دادگاه باشد . چنانچه انحلال اختیاری صورت گرفته باشد تصفیه آن مطابق مقررات مندرج اساسنامه توسط مدیر یا مدیران آن انجام می گیرد ودر صورتی كه متصدی امر تصفیه و چگونگی انجام آن معین نشده باشد مجمع عمومی فوق العاده هنگام انحلال یك نفر را عنوان مدیر تصفیه با تعیین حدود اختیارات آن معرفی می نماید. اگر انحلال موجب حكم دادگاه باشد امر تصفیه عهده متصدی تصفیه مقرر اساسنامه خواهد بود و چنانچه متصدی مشخص نشده باشد دادگاه ضمن حكم انحلال یك نفر را جهت تصفیه معین می نماید و مطابق قانون تجارت امر تصفیه صورت خواهد گرفت.
سلسله مراتب ثبت موسسه غیر تجاری:
کامل نمودن فرم تقاضانامه ثبت موسسه و امضا توسط شرکا.
کامل نمودن فرم صورتجلسه موسسین و امضا توسط شرکا .
تنظیم و امضای کلیه صفحات اساسنامه توسط شرکا.
چند نام انتخاب و مسئول تغیین نام اداره ثبت شرکتها ارادئه گردد(توجه شود نام انتخاب شده اولا باید با فرهنگ انقلاب اسلامی مطابقت داشته و ثانیا سابقه ثبت نداشته باشد ثالثا از نامهای خارجی نباشد) و مسئول مربوطه پس از بررسی، گواهی لازم را با انتخاب یکی از اسامی پیشنهادی صادر می نماید .
ثبت موسسه : پس از تعیین نام قسمت ارجاع ادایه ثبت شرکتها مراجعه و ممیز مربوطه پس از بررسی اولیه با توجه موضوع فعالیت موسسه چنانچه نیاز اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح داشته باشد عند اللزوم مرجع مربوطه جهت اخذ مجوز معرفی می شود.
ثبت موسسه :
پس از وصول و ارائه مجوز لازم ( رابطه با موضوع موسسه)ممیز ثبت شرکتها بشرط عدم وجود نقص مدارک، متقاضی را جهت پرداختی حق الثبت حسابداری راهنمایی و مسئول حسابداری با توجه سرمایه موسسه و تعیین مبلغ حق الثبت متقاضی را جهت پرداخت حق الثبت بانک ملی ایران هدایت و پس از پرداخت وجه مذکور و ارائه فیش پرداختی حسابداری ، حسابدار اقدام ممهور نمودن تقاضانامه متقاضی می کند و ممیز مربوط دستور ثبت را صادر و متقاضی به قسمت ثبت شرکتها مراجعه می نماید .
ثبت موسسه :
در قسمت ثبت شرکتها پیش نویس آگهی تاسیس تهیه شده پس از امضای رئیس اداره ثبت شرکتها و تایپ آگهی مربوط ، متقاضی مجددا قسمت ثبت شرکتها مراجعه و پس از احراز هویت توسط مسئول قسمت از متقاضی ذیل ثبت دفتر(اصالتا یا وکالتا)امضا اخذ می نماید و سپس یک نسخه از مدارک (اساسنامه ، صورتجلسه ، تقا ضانامه)که ممهور مهر اداره ثبت شرکتها می باشد متقاضی تسلیم می گردد و متقاضی دبیر خانه اداره مراجعه و پرونده را تحویل داده، یک برگ آگهی تایپ شده را اداره کل دفتر روابط عمویم و امور بین الملل(قسمت دایره آگهی ها )برده و پس از تعیین مبلغ جهت درج روزنامه کثیر الانتشار بانک مراجعه و همراه فیش پرداخت شده دبیرخانه مراجعه می کند . ثبت موسسه : پس از امضای نسخ تایپ شده توسط رئیس اداره ثبت شرکتها این مرحله آگهی صادر و دو نسخه تایپی متقاضی تحویل می گردد . یک نسخه جهت درج روزنامه رسمی جمهوری اسلامی (واقع خیابان بهشت، ضلع جنوبی پارک شهر)ونسخه دیگر همراه فیش پرداختی قسمت دایره آگهی ها جهت درج روزنامه کثیر الانتشار داده می شود. این مرحله کار ثبت موسسه پایان یافته است .
برای ثبت مؤسسات غیر تجاری نیاز چه مداركی می‌باشد؟
اخذ دو نسخه تقاضا نامه ثبت موسسه از اداره ثبت شرکتها و تکمیل و امضا توسط شرکا (بر طبق پیوست)
تنظیم اساسنامه حداقل ۲ جلد و امضای ذیل تمام صفحات توسط کلیه شرکا یا اعضا (بشرح نمونه پیشنهادی پیوست این راهنما)
تنظیم صورتجلسه مجمع موسسین حداقل ۲ نسخه (بشرح نمونه)
فتوکپی شناسنامه شرکا.
اخذ مجوز رابطه با موضوع موسسه صورت لزوم.
تذکر ۱- حداقل وجود دو نفر شریک موسسه الزامی است .
تذکر ۲- قید سرمایه هر میزان موسسه مجاز می باشد .
تذکر ۳- امضای مدیر شعبه و فتوکپی شناسنامه و قید محل سکونت صورتی که شرکت شعبه داشته باشد الزامی است.



:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin


برند حقیقی ثبت برند به اسم فرد و برند حقوقی، ثبت برند به اسم شرکت است.

تفاوت بین برند حقیقی و حقوقی در مدارک لازم آن ها است.

برای شخص حقیقی کلیه مدارک باید به اسم شخص و مرتبط به گروه و فعالیت مدنظر باشد.

در مدارک موردنیاز برای شرکت همه اسناد و مجوزها باید به نام شرکت باشد و گروه مورد نظر به منظور ثبت باید در زمینه شرکت ذکر شده باشد. نیاز است که پیش از شروع ثبت برند مجسمه سازی مدارک زیر را آماده و آن ها را اسکن کنید.

مراحل ثبت برند مجسمه سازی
مشاوره رایگان با مشاوران کارآزموده موسسه حقوقی آگاه در ارتباط با فرایند ثبت برند و مدارک لازم آن و بازه زمانی که تقریبا به طول می انجامد تا ثبت برند انجام شود و نیز هزینه ثبت برند و ثبت نشان تجاری، نخستین مرحله از مراحل ثبت برند مجسمه سازی است و گام بعدی انتخاب یک واژه مرتبط، لوگو و تصویر مناسب و یا ترکیبی از هر دو می باشد و باید این فاکتورها را به صورتی انتخاب شود که برند شما به آسانی در اذهان مخاطب بماند و کالا یا خدمتی که ارائه می دهید را معرفی کند و در همین راستا نیز می توانید از تجربه کارشناسان متخصص موسسه آگاه بهره مند شوید.

شرایط ثبت برند مجسمه سازی
لازم به ذکر است، اسم یا برند انتخاب شده اگر:

برخلاف قوانین شرعی یا نظم عمومی باشد
با اخلاق حسنه مخالفت داشته باشد
باعث فریب اذهان عمومی شود
غیرقانونی است.

مرحله دوم ثبت برند مجسمه سازی آن است که اول استعلام کنید که برند شما یا برندی شبیه برند شما قبلا در همان طبقه ثبت نشده باشد زیرا در صورت وجود مشابهت هرچند کوچک، بین برند شما و برندی که پیش از آن در همان طبقه به ثبت رسیده است، اظهارنامه برند شما مورد پذیرش قرار نمی گیرد و برندی که درخواست آن یکبار از طرف کارشناسان دفتر مالکیت معنوی رد شود، برای بارهای بعدی از شانس کمی برای ثبت شدن بهرمند است و به عبارتی سابقه این برند خراب خواهد شد.

این گام از مراحل ثبت برند را بسیار جدی بگیرید:

پیش از آغاز هر کاری ابتدا استعلام برند مورد نظر خود را گرفته تا از درصد پذیرش در ثبت شدن آن مطلع شوید و در نتیجه از اتلاف زمان و هزینه و زمان خود پیشگیری کنید.

ثبت برند مجسمه سازی

به منظور استعلام برند بدون پرداخت هیچ هزینه ای، فوری و آنلاین و در هر ساعتی از شبانه روز می توانید از طریق سایت آگاه ثبت اقدام کنید و به هیچ تجربه و دانشی خاص برای این کار نیاز ندارید. بدین ترتیب استعلام برند مورد تقاضای خود را در گروه مورد نظرتان گرفته و اگر «عین و یا مشابه» برند دلخواهتان قبلاً برندی به ثبت نرسیده بود، آنگاه با خیالی راحت مراحل ثبت برند مجسمه سازی را شروع کنید. گام سوم از مراحل ثبت برند مجسمه سازی فراهم کردن مدارک لازم آن است که در ادامه مدارک لازم برای ثبت برند را شرح داده ایم.

 

مدارک لازم برای ثبت برند مجسمه سازی (حقیقی)
کپی مدارک شناسایی
یک نسخه از کارت بازرگانی(اگر برند ثبتی شما حروف لاتین دارد)
تصویر مجوز فعالیت

مدارک لازم برای ثبت برند مجسمه سازی (حقوقی)
کپی مدارک شناسایی
تصویر روزنامه ی ثبت و آخرین تغییرات شرکت (از تاریخ آخرین تغییرات شرکت حداکثر باید 2 سال گذشته باشد)
تصویر مجوز فعالیت
یک نسخه از کارت بازرگانی(اگر برند ثبتی شما حروف لاتین دارد)
در مرحله چهارم باید به سایت اداره مالکیت معنوی مراجعه کرده و به قسمت ثبت اظهارنامه برند بروید و برای تکمیل اظهارنامه ثبت برند خود اقدام کنید و مدارک لازم و نیز نمونه برند خود با ابعاد ۶ × ۶ سانتیمتر را در سایت آپلود کنید و بعد از گذراندن و تکمیل مراحل لازم برای ثبت اظهارنامه برند و پرداخت هزینه لازم، در سایت برای شما صفحه ای نمایش داده می شود که باید از آن پرینت گرفته و به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید و اطلاعات وارد شده در سایت را تایید کنید.

از آن دفترخانه گواهی امضاء و فرم تایید اطلاعات کاربری بگیرید، سپس اطلاعات این فرم را در سایت وارد می کنید و به شما نام کاربری و کلمه عبور داده می شود که به منظور پیگیری های بعدی و آگاهی از نوبت شما در صف هر یک از کارشناسان و امور بعدی باید به وسیله همین حساب کاربری و کلمه عبور اقدام نمایید.

ادامه مراحل ثبت برند مجسمه سازی
بعد از اینکه هر 3 متصدی اداره اظهارنامه ثبت برند شما را بررسی و بدون نقص اعلام کردند و پذیرفتند، به شماره شما پیامکی ارسال می شود که هزینه چاپ روزنامه رسمی مرحله نخست را واریز کنید.

با پرداخت هزینه چاپ روزنامه رسمی گام اول و توزیع آن و گذشت یک ماه از تاریخ چاپ روزنامه رسمی مرحله ابتدایی، باید هزینه گام دوم چاپ روزنامه رسمی ثبت برند و هزینه حق الثبت را پرداخت کنید.

 

مرحله آخر از فرایند ثبت برند مجسمه سازی آن است که:

با به همراه داشتن یک نسخه برابر اصل مدارکی که در گام تکمیل و فرستادن اظهارنامه ثبت برند در سایت مرکز مالکیت معنوی تکمیل و ارسال کرده اید و نیز نسخه کاغذی روزنامه رسمی هر دو گام اول و دوم، به مرکز مالکیت معنوی مراجعه کنید و سند برند ثبت شده خود را تحویل بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin


برای آگاهی از نحوه ی ثبت شرکت در دشت آزادگان تا پایان این مقاله با همراه باشید. همچنین برای آشنایی با موقعیت این شهرستان به معرفی مختصر آن می پردازیم. شهرستان دشت آزادگان به مرکزیت شهر سوسنگرد در استان خوزستان قرار دارد که از سمت شرق با شهرستان های شوش و اهواز هم مرز است. مردم دشت آزادگان عرب هستند و به زبان عربی صحبت می کنند. بر اساس آمار گیری های انجام شده جمعیت دشت آزادگان بیش از 100000 نفر گزارش شده است.

مزایای ثبت شرکت در دشت آزادگان
با به ثبت رساندن شرکت در دشت آزادگان می توانید کلیه فعالیت های تجاری، تولیدی، خدماتی و … را نظم و انسجام ببخشید و در چارچوب تشکل حقوقی فعالیتتان را شروع کنید. هنگامی که شرکت را به ثبت می رسانید تمامی فعالیت های شما در سایه حمایت های دولتی و همچنین قانون تجارت قرار گرفته و در خصوص پیگیری های لازم و در خصوص دعاوی امکان رسیدگی از طریق قانون وجود دارد. از دیگر مزایای ثبت شرکت می توان به حق ورود به مناقصات و مزایدات که یکی از اصلی ترین علل پیشرفت شرکت شما به حساب می آید اشاره کرد. عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی نیز از طریق ثبت شرکت به راحتی میسر می شود چرا که امروزه مشتریان و سرمایه گذاران با افراد حقیقی به راحتی وارد معامله نمی شوند و اعتماد به افراد حقیقی تا حدودی مشکل است. توصیه می شود برای دریافت اطلاعات تکمیلی درباره ثبت شرکت در دشت آزادگان با کارشناسان مجرب در این زمینه مشورت نمایید.

ثبت شرکت در دشت آزادگان

قالب های ثبت شرکت در دشت آزادگان
شرکت سهامی عام
شرکت سهامی خاص
شرکت با مسئولیت محدود
شرکت تضامنی
شرکت نسبی
شرکت مختلط سهامی
شرکت مختلط غیر سهامی
شرکت تعاونی تولید و مصرف

ثبت شرکت سهامی خاص در دشت آزادگان
شرکت سهامی خاص با هر موضوع فعالیتی که ثبت شود یک شرکت بازرگانی محسوب می شود. حداقل سرمایه برای تشکیل شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال است و همه سرمایه باید به وسیله موسسان شرکت تامین شود. در این نوع شرکت سرمایه به بخش های کوچکی به نام سهام تقسیم می شود که حداقل 35% از آن باید در حساب شرکت در شرف تاسیس به صورت غیر قابل برداشت سپرده گذاری شود. به این نکته توجه داشته باشید که همه سهامداران به میزان سهامی که در شرکت دارند در قبال دیون و تعهدات شرکت مسئول خواهند بود. حداقل اعضای تشکیل دهنده این نوع شرکت ها 3 نفر است که دو نفر دیگر نیز به عنوان بازرس شرکت انتخاب می شوند. در نام گذاری شرکت های سهامی خاص این چنین عمل می شود که قبل و یا بعد از نام شرکت عنوان “شرکت سهامی خاص” به صورت خوانا و بدون فاصله درج می شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص در دشت آزادگان
ارائه دو نسخه از اظهار نامه شرکت سهامی خاص
ارائه دو جلد از اساسنامه
ارائه دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی موسسان
ارائه دو نسخه از صورت جلسه هیات مدیره که به امضای مدیران منتخب رسیده باشد.
ارائه فتوکپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی همه سهامداران، اعضای هیات مدیره، مدیران و بازرسان شرکت
ارائه گواهی پرداخت حداقل 35% از سرمایه به حساب شرکت در حال تاسیس
ارائه گواهی عدم سوء پیشینه اعضای هیات مدیره، مدیران و بازرسان شرکت
ارائه اقرار نامه ای از سوی بازرسان شرکت مبنی بر این که هیچ گونه نسبت فامیلی با اعضای هیات مدیره و مدیر عامل ندارند.
ارائه اقرار نامه از سوی اعضای هیات مدیره مبنی بر این که هیچ گونه ممنوعیت قانونی برای عضویت در هیات مدیره را ندارند، همچنین مدیر عامل نیز باید اقرار کند که در شرکت دیگری سمت مدیر عاملی را بر عهده ندارد.
اگر آورده شرکت غیر نقدی منقول و یا غیر منقول باشد، ارائه تقویم نامه کارشناس رسمی دادگستری الزامی است.
ارائه مجوز در نیاز
ارائه وکالت نامه

ثبت شرکت با مسئولیت محدود در دشت آزادگان
شرکت با مسئولیت محدود حداقل بین دو نفر که عموما دارای روابط دوستانه و فامیلی هستند برای انجام امور تجاری تشکیل می شود. حداقل سرمایه برای تاسیس این نوع شرکت ها یک میلیون ریال است. در شرکت با مسئولیت محدود سرمایه به سهام تقسیم نمی شود و سرمایه را سهم الشرکه می گویند، شرکا نیز به میزان سرمایه ای که به شرکت آورده اند در برابر تعهدات و قروض شرکت مسئول هستند. نام شرکت نباید متضمن نام هیچ کدام از شرکا باشد در غیر این صورت شریکی که نام او در کنار نام شرکت درج شده است در برابر اشخاص ثالث به عنوان شریک ضامن در شرکت تضامنی شناخته می شود. همچنین باید عبارت “شرکت با مسئولیت محدود” در کنار نام شرکت قید شود.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در دشت آزادگان
ارائه دو برگ از تقاضا نامه شرکت با مسئولیت محدود
ارائه دو برگ از شرکت نامه
ارائه دو جلد از اساسنامه شرکت
ارائه دو نسخه از صورت جلسه مجمع عمومی موسسین
ارائه دو نسخه از صورت جلسه اعضای هیات مدیره
ارائه گواهی عدم سوء پیشینه ی اعضای هیات مدیره، مدیران و بازرسان شرکت
ارائه فتوکپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی همه شرکا، اعضای هیات مدیره و مدیر عامل در صورتی که مدیر عامل خارج از سهامداران انتخاب شود.
ارائه تاییدیه هیات مدیره اشخاص حقوقی سهامدار مبنی بر غیر دولتی بودن آن ها.
ارائه معرفی نامه نمایندگان، اگر سهامداران و اعضای هیات مدیره از میان اشخاص حقوقی باشند و همچنین ارائه کپی روزنامه رسمی آگهی تاسیس و یا آخرین تغییرات آن الزامی است.
ارائه مجوز در صورتی که موضوع فعالیت شرکت نیاز به اخذ مجوز داشته باشد.
ارائه وکالتنامه



:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

 


لازم است شخص حقوقی نماینده ای را رسما " از طرف خود معرفی نماید و سپس مدارک شناسایی شخص حقوقی به علاوه مدارک شناسایی نماینده او همراه با سایر مدارک لازم برای ثبت شرکت به اداره ثبت شرکتها تحویل داده می شود.



:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin



در مرحله اول باید برای گرفتن مجوز مربوطه از سازمان کشتیرانی و حمل ونقل اقدام نمایید. این مجوز به همراه مدارک شناسایی اعضا ( کپی کارت ملی و شناسنامه ) و یک قطعه عکس از آنها برای ثبت شرکت کافی می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

طبق ماده 116 قانون تجارت شرکت های تضامنی شرکتی است که در تحت اسم مخصوص برای امور تجارتی بین دو و یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود.در صورت عدم کفایت و بروز مشکل اگر اموال شرکت برای پرداخت دیون شرکت کافی نباشد هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام کلیه دیون و تعهدات شرکت می باشد و در صورتی که بین شرکاء قرار دادی غیر از این بسته شود از نظر قانون ارزشی نخواهد داشت در صورت وجود بدهی در شرکت طلب کار می تواند طلب خود را از هر کدام از شرکاء مطالبه نماید و البته مطالبه طلب از یکی از شرکاء مانع پیگیری و درخواست طلب از دیگر شرکاء نمی باشد البته شریکی که در چنین موقعی طلب بستانکاران را پرداخته، می تواند به یکی از شرکاء خود مراجعه و سهم زیان آنها را به تناسب سرمایه ای که در شرکت داشته اند وصول نماید با توجه این شرایط این نوع از شرکت از نظر مشتریان درای اعتبار زیادی می باشد واز سویی در ابتدای تاسیس شرکت انتخاب شرکاء نیاز به اعتماد و دقت فراوان دارد.



:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

 


الف- کلیات
ماده1- شرکتهای تعاونی به لحاظ نوع فعالیت به دو دسته تقسیم می‌شوند
الف – شرکت تعاونی تولید: شرکتی است که به منظور اشتغال اعضاء در امور مربوط به کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش و صید ماهی، شیلات، صنعت، معدن، عمران شهری و روستایی و عشایری و نظایر اینها فعالیت می‌نماید
ب- شرکت تعاونی توزیع: شرکتی است که در امور مربوط به تهیه و توزیع کالا، مسکن، خدمات و سایر نیازمندیهای اعضاء فعالیت می‌نماید.
تبصره- در شرکت تعاونی، تعدد نوع و موضوع فعالیت با ارائه طرح پیشنهادی مجاز است.
ماده2- شرکتهای تعاونی به لحاظ عضویت به دو دسته تقسیم می‌شوند.
الف- شرکت تعاونی عام: شرکتی است که عضویت در آن برای همه آزاد می‌باشد و موسسین یا شرکت باید برای تأمین قسمتی از سرمایه اولیه و یا افزایش سرمایه شرکت سهام آنرا به عموم عرضه نمایند.
ب- شرکت تعاونی خاص: شرکتی است که عضویت در آن منحصراً برای گروهی خاص از قبیل : کارگران، کارمندان، کشاورزان، دانشجویان، ایثارگران، زنان، مشاغل خاص و نظایر اینها آزاد باشد، بدیهی است تعاونی موظف به پذیرش متقاضیان واجد شرایط بوده و از این نظر محدودیتی برای عضویت وجود ندارد.
تبصره1- در تابلوها و سربرگهای شرکتهای تعاونی ذکر عنوان «تعاونی» ضروری است و باید بطور خوانا قید شود. تبصره2- برای واحدهای صنفی شهرستانها و برای هر واحد کارمندی و کارگری فقط یک شرکت تعاونی در هر موضوع فعالیت تشکیل می‌شود.
تبصره3- شرکتهای تعاونی با بیش از 500 عضو و اتحادیه‌هایی که تعداد اعضاء تعاونیهای عضو آنها مجموعاً بیش از 2000 عضو باشد، «تعاونی بزرگ» محسوب می‌شوند.
ماده 3- در انواع شرکتها و اتحادیه های تعاونی تعداد اعضاء در زمان ثبت و دوران فعالیت باید طبق طرح تأسیس و تغییرات بعدی آن بوده و رعایت مورازد زیر الزامی است.
الف) حداقل تعداد اعضاء در زمان ثبت و دوران فعالیت شرکتهای تعاونی نباید از 7 نفر عضو کمتر باشد
ب) در شرکتهای تعاونی اشتغالزا که به منظور ایجاد اشتغال تولیدی یا خدماتی با استفاده از کمکهای دولتی برای اعضاء تشکیل می‌شوند . تعداد اعضاء بایستی حداقل معادل 50% مشاغل دائمی طرح تعاونی باشد.
ج) در شرکتهای تعاونی که بدون استفاده از کمکهای دولتی و یا با هدف سرمایه گذاری تشکیل می شوند و حداقل 50% سرمایه گذاری طرح توسط اعضاء تأمین می‌گردد. رعایت بند (ب) الزامی نمی‌باشد.
د) حداکثر تعداد اعضاء در تعاونیهای مسکن (تأمین مسکن اعضاء) متناسب با اهلیت ( دانش و تجربه) مدیران تعاونی بنابه تشخیص ادارات کل تعاون تعیین می‌گردد.
هـ) رعایت تبصره 2 ماده 2 دستورالعمل تشکیل تعاونیها درخصوص تعاونیهای فوق الذکر الزامی نمی‌باشد.
ماده4- تعیین میزان سرمایه و ارزش سهام بعهده هیأت مؤسس تعاونی است و میزان آن در اساسنامه مصوب ذکر خواهد شد. بدیهی است هر تعاونی وقتی تشکیل و ثبت میشود که حداقل یک سوم سرمایه آن تأدیه و چنانچه بصورت نقدی و جنسی باشد تقویم و تسلیم شده باشد.
تبصره1- در شرکتهای تعاونی سرمایه‌گذاری حداقل میزان سرمایه 000/000/000/1 ریال تعیین می‌گردد.
تبصره2- اعضای تعاونی مکلفند مبلغ تعهد شده سهم خود را ظرف مدت مقرر در اساسنامه که نباید از دو سال بیشتر باشد تادیه نمایند.
ماده5- سهم اعضاء درتأمین سرمایه تعاونی برابر است مگر اینکه مجمع عمومی تصویب نماید که برخی از اعضاء سهم بیشتری خریداری نمایند. در این صورت حداکثر میزان سهم هر عضو نباید از 30 درصد کل سرمایه تعاونی تجاوز نماید.
ماده6- اتحادیه تعاونی با عضویت شرکتهای و تعاونیهای داوطلب و با حداقل 7 عضو که دارای موضوع فعالیت واحد باشند در سطح شهرستان یا استان تشکیل می‌شوند.
تبصره1- شرکتهای تعاونی و اتحادیه‌های استانی می‌توانند نسبت به تشکیل اتحادیه‌های مرکزی اقدام نمایند.
تبصره2- هر شرکت تعاونی می‌تواند فقط عضو یک اتحادیه شهرستانی، استانی و یا مرکزی باشد، در هر حال عضویت در بیش از یک اتحادیه، برای شرکت تعاونی با تعدد موضوع فعالیت بلامانع است.
تبصره3- تشکیل اتحادیه مرکزی با مجز وزارت تعاون خواهد بود.
تبصره4- اعضای هیات مدیره اتحادیه از نمایندگان تعاونیهای عضو و به عنوان شخص حقیقی و اعضای هیات بازرس اتحادیه‌از نمایندگان تعاونیهای عضو و یا سایرین تعیین می‌شوند.
تبصره 5- حداقل تعداد اعضاء اتحادیه‌های سراسری در زمان ثبت و دوران فعالیت 15 عضو تعیین می‌گردد. اعضاء اتحادیه‌های سراسری، اتحادیه‌های استانی می‌باشند.
در شرایط خاص که تشکیل اتحادیه سراسری ضروری است و تعداداعضاء به حد نصاب نمی‌رسد، تشکیل اتحادیه با مجوز وزیر تعاون و رعایت حداقل قانونی بلامانع است.



:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

ثبت اختراع
ثبت شركت
تماس با کارشناس ثبت
مشاوره یا ثبت درخواست آنلاین

اختراع حاصل و ثمره تلاش فکری و تراوش ذهنی مخترع است که در قالب یک محصول صنعتی یا فرایند صنعتی متبلور می شود و اختراع در اینجا معادل واژه (INVENTION) است. اما از اختراع در قوانین مختلف کشورها زمانی حمایت میشود که این اختراعات طبق تشریفات خارجه آن کشور در موعد و زمان مقرر به ثبت رسیده باشد و شرایط استفاده از این حق ثبت آن در نزد مرجع ذیصلاح (اداره ثبت اختراعات) می باشد و در اینجا حق اختراع معادل واژه (PATENT) می باشد.

پس از ثبت اختراع به مالک و مخترع بر طبق قانون به دو شکل از اختراع حمایت می شود:

حمایت ایجابی: یعنی اینکه به دارنده حق می دهد که از خلاقیت و تلاش ذهنی خود بهره برد
حمایت سلبی: سایرین را مکلف می کند که به این حقوق حاصل از آفرینشهای فکری احترام گذاشته و مانع از هرگونه حق نقص حق بدون اجازه مالک این حقوق بشود. فلذا مخترع حق انحصاری نسبت به ساخت ، صادرات، واردات، عرضه برای فروش و استفاده از فراورده و کالاهایی که مستقیما از طریق فرایند بدست می آیند را دارد
برای ثبت شرکت و ثبت برند با ما تماس بگیرید



:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin


رتبه بندی
ثبت شركت
تماس با کارشناس ثبت
مشاوره یا ثبت درخواست آنلاین

رتبه بندی در واقع یک نوع مقیاس گذاری برای تضمین کیفیت و کمیت پیمانکاران برتر در ارائه خدمات و دفاع از حقوق بهره وران می باشد. رتبه بندی در واقع یک نوع معیار تشخیص صلاحیت است که توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری برای پیمانکاران و شرکت ها اتخاذ می شود.

شرکت های پیمانکاری با توجه به قراردادها و امکانات و افراد امتیازآور از 1 تا 5 رتبه بندی می شوند ولی شرکت های مشاور از 1 تا 3 رتبه بندی اتخاذ می کنند. کار شرکت های پیمانکاری بیشتر در زمینه اجرایی و اجرای پروژه های عمرانی و قراردادهای اجرایی در زمینه ساخت و نظارت بر پیمانکار است ولی شرکت های مشاور در زمینه طراحی و نظارت ، و نظارت بر ساخت فعالیت می کنند و واسطه بین پیمانکار و کارفرما هستند .
رتبه یا گرید عموماً مخصوص شرکت های فنی و مهندسی بوده بدین معنی که هرگاه سازمان دستگاه مناقصه گذار ، اعم از دولتی یا خصوصی قصد انجام پروژه ای عمرانی یا فنی و یا مهندسی داشته باشد ، اجرای پروژه را به شرکت های دارای امتیاز فنی و مهندسی تایید شده استانداری به صورت مناقصه واگذار مینماید . طبق آیین نامه ، یک سری پارامترهایی برای تعیین صلاحیت تعیین گردیده که کمیته تشخیص صلاحیت و رتبه بندی با توجه به این پارامترها و شاخص ها ، امتیاز عوامل تعیین کننده شرکت مورد نظر را تعیین می نماید . در صورتی که شرکت موفق به کسب حد نصاب امتیاز گردید و تعیین صلاحیت شد ، گواهی رتبه صادر می گردد .



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

گاهی برخی افراد برای ثبت شرکت دچار اشتباهاتی می‎شوند که ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به شرکت وارد سازد. دانستن این اشتباهات می‎تواند کسانی که قصد ثبت شرکت دارند را آگاه سازد و از اشتباه مجدد جلوگیری به عمل آورد.
نکات قابل توجه درباره ثبت شرکت
گاهی برخی افراد برای ثبت شرکت دچار اشتباهاتی می‎شوند که ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به شرکت وارد سازد. دانستن این اشتباهات می‎تواند کسانی که قصد ثبت شرکت دارند را آگاه سازد و از اشتباه مجدد جلوگیری به عمل آورد.

 

اشتباهات در ثبت شرکت

 

اشتباهاتی که ممکن است در مورد ثبت شرکت صورت بگیرد
نداشتن اطلاعات نسبت به افرادی که به عنوان شریک تجاری انتخاب می‎شوند. این موضوع موجب می‎شود تا صدمات جبران ناپذیری بر پیکره شرکت وارد شود. برای مثال می‎توان به عدم امکان در انحلال شرکت، سوء استفاده برخی افراد سودجو، عدم امکان تغییرات شرکت و تشکیل جلسه، زیر سوال رفتن اعتبار کل شرکت، عدم امکان خروج فرد سود جو از شرکت به سهولت، امکان بوجود آمدن ورشکستگی و … اشاره کرد.
نداشتن اطلاعات کافی در رابطه با قانون تجارت و عدم مطالعه قوانین ثبت شرکت موجب می‎شود تا برخی افراد که می‎خواهند شرکت تشکیل دهند، دچار ابهام شوند. برای مثال عدم تمایز میان ثبت شرکت مسئولیت محدود و ثبت شرکت سهامی خاص یا تفاوت بین موسسه و شرکت موجب بروز برخی مشکلات برای شرکتها می‎شود چرا که تصمیم بین مسئولیت محدود و سهامی خاص از تصمیمات اهمیت زیادی دارد. مثال دیگر تبدیل یک شرکت به شرکت دیگر است. همانطور که می‎دانیم تبدیل شرکت مسوولیت محدود به سهامی خاص و بالعکس امکانپذیر نیست. توصیه ما برای کسانی که قصد ثبت شرکت را دارند مطالعه مکرر قانون تجارت و استفاده از مشاوره در تفهیم بندهای آن و مطالعه کتاب‎ها‎ی حقوقی می‎باشد.
یک مورد دیگر از اشتباهاتی که در ثبت شرکت صورت می‎گیرد، عدم آشنایی مدیران با روند ثبت شرکت می‎باشد که موجب دوباره کاری‎ها‎ی مکرر در امور ثبت شرکت می‎شود. که این امر می‎تواند روند کار ثبت را برای چند هفته به تعویق بیندازد.
اهمیت ندادن به سرمایه ثبتی شرکت از جمله مواردی است که گاهی سهامداران و مدیران نسبت به آن بی توجه هستند. به عبارت دیگر بسیاری از شرکتها با حداقل سرمایه یعنی سرمایه ثبتی 100 هزار تومان ثبت می‎شوند که اگر چه این سرمایه سالهاست در قانون تجارت مصطلح شده، اما با تورم و کاهش ارزش ریالی، 100 هزار تومان به هیچ عنوان نمی تواند بعنوان اندوخته یا توان مالی شرکت قلمداد شود. چه بسا شرکتهایی که با این سرمایه ثبت و اقدام به کلاهبرداریهای کلانی در سطح وسیع نموده اند. از سوی دیگر سرمایه ثبتی شرکت یک پارامتر تاثیرگذار در اعتبار شرکت است. به عبارت دیگر، یکی از معیارهای رتبه بندی شرکتها، میزان سرمایه آن نیز بستگی دارد. هر چند که در ثبت شرکت با مسئولیت محدود و ثبت موسسه سرمایه ثبتی اظهاری است و تنها در شرکتهای سهامی خاص سرمایه غیر اظهاری می‎باشد (سرمایه باید در حسابی بلوکه شود اما باز هم می‎تواند بیانگر توان مالی شرکا باشد). از این رو تعیین سرمایه ثبتی معقول و منطقی برای شروع فعالیت شرکت و ثبت الزامی می‎باشد.
یکی دیگر از اشتباهاتی که ممکن است در ثبت شرکت صورت بگیرد مربوط به مسائل مالیاتی می‎باشد. همزمان با ثبت شرکت و تامین مایجتاج فیزیکی شرکت باید به مسائل مالیاتی شرکت نیز توجه ویژه ای صورت بگیرد. گاهی برخی از افراد از جرایم سنگین مالیاتی شکایت می‎کنند که به علت بی اطلاعی از قوانین، عامل تبعات سنگین مالیاتی برای آنها شده است. اخذ دفاتر پلمپ بصورت سالانه، مالیات 2 در هزار، اظهارنامه مالیاتی سالانه،گزارش ارزش افزوده همگی از مواردی است که در هنگام ثبت شرکت باید به آن توجه ویژه شود.

شرکتهای هلدینگ

منظور از شرکتهای هلدینگ چیست؟
شرکتهای هلدینگ (Holding Company) تعابیر مختلفی از قبیل شرکت مادر ، شرکت دارنده ، شرکت کنترل کننده ، شرکت مالک ، شرکت صاحب سهم ، شرکت اصلی به کار برده می‎شود.
هلدینگ چیست؟
در اواخر قرن نوزدهم، کالاها به طور انبوه برای بازارهای ملی یا جهانی تولید می‎شد که این امر موجب شکل گیری رقابت بر سر قیمت‎ها و کنترل مواد اولیه محدود به منظور تضمین ثبات هزینه‎ها‎ و مداومت عملیات، سهولت در تامین مالی و… شد.

در نتیجه این رقابت گرایش تغییر ناپذیری برای کسب قدرت انحصاری در چند شرکت معدود بوجود آمد که بسیاری از شرکت‎ها‎ی بزرگ داوطلبانه اقدام به ایجاد مجتمع‎ها‎یی می‎نمودند. برای مثال کارتل و ائتلاف‎ها‎ی موقت، بعضی دیگر موسسه‎ها‎ی مالی مانند تراست یا شرکت مادر را بوجود آوردند تا بر سهام با رای، شرکت‎ها‎ی مورد نظر قابل کنترل باشند. برخی دیگر راه ادغام و اختلاط را انتخاب و شرکت واحد و متعددی تاسیس کردند که به آن هلدینگ گفته می‎شود.

 

برای تعریف شرکت هلدینگ (Holding Company) تعابیر مختلفی از قبیل شرکت مادر، شرکت دارنده، شرکت کنترل کننده، شرکت مالک، شرکت صاحب سهم، شرکت اصلی به کار برده می‎شود. در اینجا به شرح هر یک از این اصطلاحات می‎پردازیم :
شرکتی است که از طریق داشتن مالکیت سهام، فعالیت‎ها‎ی شرکت دیگر را کنترل می‎نماید، شرکت مادر نام می‎گیرد. در تعریف دیگری از شرکت مادر گفته می‎شود که شرکت کنترل کننده ای که دارای فرعیهای متعدد بوده و خود دارای فعالیت تجاری نخواهد بود.
به شرکتی که تنها با هدف خرید سهام سرمایه و کنترل عملیات شرکت‎ها‎ی دیگر تاسیس شده و به خودی خود دارای فعالیت تجاری نیست، شرکت دارنده گفته می‎شود. شرکت دارنده دارای شرکت‎ها‎ی فرعی متعدد است و فعالیت خود را در اداره شرکت‎ها‎ی فرعی متمرکز می‎کند که فعالیت اصلی آن خرید سهام قابل کنترل یک یا چند شرکت دیگر می‎باشد.
به شرکتهایی که یک یا چند کمپانی و موسسه دیگر را تحت تملک یا کنترل خود دارند، شرکت کنترل کننده می‎گویند که سهام سایر شرکت‎ها‎ را جهت کنترل آنها خریداری می‎نماید. در صورتی که شرکت سهام سایر شرکتها را به منظوری غیر از کنترل آنها خریداری کند، دیگر شرکت، کنترل کننده نخواهد بود و شرکت سرمایه گذاری کننده نام می‎گیرد.
هلدینگ‎ها‎ شرکتهای بزرگی هستند که اغلب تنها به صورت شرکتهای مالک می‎باشند و هیچ گونه نقش تولیدی بر عهده ندارند و بطور روز افزون تبدیل به واحدهای مالی می‎شوند که صرفا بر طبق مسائل مالی تصمیم گیری می‎کنند. در این شرایط به شرکتهای هلدینگ، شرکتهای مالک نیز گفته می‎شود. در این نوع شرکتها، مالک سهام شرکتهای دیگر است تا از این طریق بتواند شرکت‎ها‎ی دیگر را کنترل کند.
یک موسسه کاملا مالی که سرمایه خود را برای تحصیل منافع در سایر شرکتها بکار‎ می‏‎برد که این امر از طریق خرید بیش از ۵۰% سهام عادی آنان صورت‎ می‏‎گیرد، شرکت‎ها‎ی صاحب سهام نام دارد و شامل شرکت دارنده سهام، شرکت مرکزی، شرکت مالک، شرکت بازرسی، شرکتهایی که سرمایه آنها از سهام شرکت‎ها‎ تشکیل شده باشد.
شرکتی که به علت داشتن مالکیت سهام، بوسیله شرکت دیگری کنترل می‎شود و می‎تواند چندین شرکت فرعی داشته باشد، شرکت فرعی نام دارد که به واسطه یک واحد تجاری دیگری کنترل می‎گردد و بیش از ۵۰ درصد سهام با رای، در دست شرکت دیگر قرار دارد. گاهی شرکت اصلی با سهامی کمتر از ۵۰ درصد قادر به کنترل شرکت فرعی می‎باشد.
شرکتی که تمام یا بیش از نیمی از سهام آن را شرکت دیگری داشته باشد، شرکت تابعه نام دارد که درصد سرمایه گذاری شرکت اصلی در آن بیش از ۵۰ درصد بوده و یا کنترل آن در اختیار شرکت اصلی قرار دارد. در این نوع شرکت، حداقل ۵۰ درصد سهام آن در اختیار شرکت مادر‎ می‏‎باشد.
به شرکتی که به شرکت دیگری وابسته باشد اعم از اینکه مالک سهام باشد و یا سهام آن در دست شرکت دیگری قرار گرفته باشد، شرکت وابسته گفته‎ می‏‎شود که به طور غیر مستقیم یا مستقیم از طریق یک یا چند شرکت واسطه، شرکت دیگری را کنترل‎ می‏‎کند، یا به وسیله شرکت دیگری کنترل شده یا با شرکت دیگر مشترکا بوسیله شرکت سوم کنترل می‎گردند.
به شرکتی که شرکت اصلی و شرکت‎ها‎ی تابعه و وابسته به آن، سهامدار نبوده اما طبق موردی دارای مدیریت مشترک و ارتباط مستقیم از نظر فعالیتهای تجاری با گروه می‎باشد، شرکت همبسته گفته‎ می‏‎شود.
به شرکتی که مدیریت آنها توسط شرکت مادر تعیین و کنترل می‎گردد اما سرمایه گذاری شرکت مادر در آنها کمتر از ۵۰ درصد سهام باشد، شرکت وابسته‎ می‏‎گویند.
شرکت فرعی که میزان سرمایه گذاری شرکت اصلی در آن بین ۲۰ تا ۵۰ درصد بوده که به موجب قانون تجارت یک عضو هیات مدیره در مدیریت شرکت مزبور اعمال نظر نماید، شرکت وابسته نام دارد که حسابهای این نوع شرکت‎ برای تهیه حسابهای تلفیقی استفاده نمی شود.

شرکتهای هلدینگ

 

جایگاه هلدینگ در ایران
به دلیل فقدان مرز مشخص بین انواع ترکیب (ادغام، تلفیق، اشتراک منافع و …) با یکدیگر و با هلدینگ و شباهت فعالیت شرکت‎ها‎ی هلدینگ از نظر بهره برداری در منابع خود و کسب سود بویژه بواسطه خرید و فروش و یا نگهداری سهام با شرکتهای سرمایه گذاری و عدم توجه به این نکته که شرکتهای سرمایه گذاری بر خلاف شرکتهای هلدینگ هر نوع خرید و فروش سهام را تنها با هدف کسب سود و نه کنترل انجام می‎دهند، موجب شده تا شرکتهای هلدینگ در ایران ناشناخته و نامانوس باقی بمانند.

از آنجایی که در ایران قوانین محدود کننده برای میزان خرید سهام با رای شرکت‎ها‎ در قانون تجارت ایران وجود ندارد، لذا بیشتر شرکتهای پیوسته و سرمایه گذاری اقدام به خرید درصد بالاتری از سهام سایر شرکتها‎ می‏‎نمایند که این امر به معنای کنترل شرکتهای دیگر‎ می‏‎باشد. هر چند این شیوه با هدف کنترل با مالکیت محدود مغایرت دارد اما باید گفته فعالیت شرکتهای هلدینگ در ایران به شرکتهای سرمایه گذار شباهت دارد که با در اختیار داشتن اکثریت سهام (بالای ۹۰ درصد) با رای سایر شرکتها می‎توانند آنان را تحت کنترل بگیرند.

همچنین در مورد نحوه تاسیس یک شرکت هلدینگ بهتر است به این پست ما مراجعه بفرمایید

 

تفاوت میان هلدینگ و ادغام
در هلدینگ موجودیت شرکت ادغام شونده ضمن جذب از بین می‎رود و شخصیت حقوقی خود را از دست‎ می‏‎دهد و عملاً شرکت ادغام شونده منحل میگردد، این در حالی است که در ادغام کسب داراییهای خالص یک یا چند شرکت از طریق شرکت دیگر مطرح است. در پاره ای از موارد ادغام شرکتها مزایایی نیز دارد.

در هلدینگ حتی اگر 10 درصد سهام شرکت فرعی در مالکیت شرکت اصلی باشد موجودیت شرکت فرعی از بین نخواهد رفت، شخصیت حقوقی سابق همچنان حفظ‎ می‏‎شود، هیچ نوع عملیات پر هزینه انتقال عنوان مالکیت املاک ضرورتی ندارد و حقوق و ادعاهای اعتبار دهندگان فعلی دست نخورده باقی خواهد ماند. با توجه به اینکه در هلدینگ، شرکت‎ها‎ی فرعی مختلف دارای شخصیت حقوقی مجزایی‎ می‏‎باشند که موجب‎ می‏‎شود تا از قوانین حقوقی مجزایی تبعیت نماید و وظایف هر واحد از وظایف دیگر واحدها متفاوت شود. بنابراین خسارتهای غیر مترقبه که بر یک واحد وارد می‎گردد، دیگر واحدها تعهدی نخواهند داشت و مانع از ضرر به کلیه سرمایه شرکت‎ می‏‎شوند. این در حالی است که در ادغام چنین امری صدق نمی کند و خسارت یکی واحد به معنای ضرر برای واحدهای دیگر‎ می‏‎باشد.

به لحاظ ساختار سازمانی، میان شرکتهای هلدینگ با شرکتهای ادغامی تفاوت اساسی وجود دارد. با توجه به اینکه میان مقیاس و بخشی کردن شرکت، پیوند برقرار است، لذا شرکتهای غول پیکر به استثنای بنگاههایی که نظام فنی آنها هزینه ثابت بسیاری را ایجاب میکند، نه تنها نیازمند بخشی کردن ساختار خود‎ می‏‎باشند، بلکه تنها از این راه به چنین ابعاد بسیار گسترده دست پیدا‎ می‏‎کنند و از این رو شرکت‎ها‎ی ادغامی غالبا از ساختار بخشی استفاده می‎نمایند.




نحوه درک مشتری
نحوه درک مشتری را بهتر بدانیم زیرا برقراری ارتباط با مشتریان یکی از اصول اساسی در بازاریابی به شمار می‎رود. تحقیقات نشان داده اند که بسیاری از تصمیمات مشتریان بر اساس احساسات انان است.برقراری یک رابطه احساسی با مشتریان به معنای درک نیازهای آنها می‎باشد.
برقراری روابط احساسی با مشتریان
برقراری ارتباط با مشتریان یکی از اصول اساسی در بازاریابی به شمار می‎رود. برخی بر این نظر هستند که مشتریان با آنالیز جزئیات تصمیم به خرید می‎گیرند در حالی که تحقیقات نشان می‎دهد 50 % تصمیمات مشتریان مبتنی بر احساسات نهفته آنان می‎باشد. در واقع احساسات در شکل دادن نگرش‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و رفتار مشتریان اهمیت زیادی دارد. برقراری یک رابطه احساسی با مشتریان به معنای درک نیازهای آنها می‎باشد.

 

بکار گماشتن بازاریاب
بازاریاب تنها به منظور افزایش فروش محصولات استخدام نمی شود بلکه یکی دیگر از عملکردهای مثبت بازاریاب‎ها‎، درک نیازها و خواست‎ها‎ی مشتریان می‎باشد. در واقع بازاریاب از نزدیک با مصرف کنندگان ارتباط برقرار می‎کند و پای صحبت‎ها‎، نقدها، نظرات و پیشنهادات آنها می‎نشیند و با انتقال صحبت‎ها‎ی آنان به تولیدکنندگان و شرکتها، عاملی برای درک بیشتر نیازهای آنان خواهد بود.

 

اولویت قرار دادن مشتری
اولویت قرار دادن مشتری به معنای خواست و اراده مدیران شرکت برای تامین نیاز و خواست آنها می باشد که این امر به صورت خودکار به معنای درک نیازهای آنها می باشد. در اولویت قراردادن مشتریان مزایایی را نیز برای شرکت به همراه دارد. به عبارتی، مشتریان در یک بخش فروش محصولات قرار می‎گیرند که تمرکز کردن بر روی این بخش خط مشی کار را نیز مشخص می‎کند. هنگامی که مشتریان در اولویت قرار بگیرند، سایر بخش‎ها‎ نیز به تبع آن تغییر کرده و مطابق با خواست آنها حرکت می‎کنند.

 

نحوه درک مشتری

 

گوش دادن به نظرات مشتریان
گوش کردن به صحبت‎ها‎ی مشتریان نوعی احساس راحت بودن و مهم بودن را به آنها القا می‎کند. زمانی که مدیران پای صحبت‎ها‎ی مشتریان بنیشنند، آنها نیازها و خواست‎ها‎ی خود را صادقانه بیان می‎کنند و این یک فرصت برای شرکت خواهد بود.

 

اثبات احترام خود به مشتریان
احترام به مشتریان موجب جلب اعتماد و نظر آنها خواهد شد و یک رابطه قوی میان مشتری و مدیران ایجاد می‎کند. انتظارات مشتریان پیوسته در حال افزایش است و این رابطه می‎تواند به آگاهی یافتن مدیران از توقعات جدید آنها کمک کند.

 

عملکرد حرفه ای و حفظ اعتماد به‌نفس
داشتن اعتماد به نفس مدیران و حرفه‎ای عمل کردن آنها نوعی احساس اعتماد را در مشتریان ایجاد می‎کند و این حس را به آنها القا می‎کند که می‎توانند به مدیران و محصولات آنها اتکا نمایند. به هر میزان اعتماد مشتری، نسبت به محصولات افزایش پیدا کند به همان میزان نیز خود را به محصولات شرکت نزدیک کرده که از این طریق می‎توان به نیازها و خواست‎ها‎ی واقعی آنان پی برد.

 

ایجاد کانال‎ها‎ی ارتباطی
معرفی وب سایت به مشتریانی که از طریق بازار و به شکل حضوری محصولات را خریداری می‎کنند، راهی برای برقراری ارتباط با مشتریان می‎باشد. درج شماره‎ها‎ی تماس شرکت، آدرس وب سایت، ایمیل و … راهی است که از طریق آن مشتریان با شرکت ارتباط برقرار می‎کنند.

 

برخورد منطقی با مشتریان شاکی
گاهی برخی مشتریان به دلایل مختلفی ممکن است از محصولات شرکت رضایت نداشته باشند که بواسطه کانالهای ارتباطی با شرکت تماس برقرار کرده و شکایات خود را مطرح می‎کنند. داشتن سعه صدر در پاسخگویی، عذرخواهی، سوال پرسیدن از آنها و … راه‎ها‎یی است که مشتری احساس راحتی کرده و می‎تواند صحبت‎ها‎ی خود را به گوش مدیران برسانند. ممکن است در حین صحبت کردن مشتریان، عصبانیت مدیران را برانگیزند. در این گونه مواقع مدیران باید خود را در جای مشتری قرار دهند و بدانند مشتری شاکی، شخصی است که برای یک محصول هزینه پرداخت کرده اما محصول مطابق با میل وی نبوده است. با درک این مسئله بهتر می‎توان به صحبت‎ها‎ی آنان گوش فرا داد. همدلی با مشتریان یک گام به سوی موفقیت است.



:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

 برای پیمانکاران به چه صورت است ؟ شرکتهایی که از گواهینامه HSE برخوردار هستند بیانگر این امر هستند که کلیه الزامات مربوط به ایمنی و بهداشت شغلی پرسنل خود و همچنین الزامات مربوط به محیط زیست را رعایت می‎‎نمایند. گواهینامه HSE ترکیبی از دو استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ایی OHSAS18001 و سیستم مدیریت زیست محیطی ISO14001 محسوب می‎‎شود.

گواهینامه HSE چیست؟
HSE – MS کوتاه شده عبارت Health, Safety & Environment Management System به معنای سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست می‎‎باشد. گواهینامه HSE-MS به منظور اعلام دو استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای OHSAS18001 و سیستم مدیریت زیست محیطی ISO14001 صادر می‎‎شود.

شرکتهایی که از گواهینامه HSE برخوردار هستند بیانگر این امر هستند که کلیه الزامات مربوط به ایمنی و بهداشت شغلی پرسنل خود و همچنین الزامات مربوط به محیط زیست را رعایت می‎‎نمایند. گواهینامه HSE ترکیبی از دو استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ایی OHSAS18001 و سیستم مدیریت زیست محیطی ISO14001 محسوب می‎‎شود.

 

 

صدور گواهینامه HSE برای پیمانکاران
موسسات زیادی هستند که اقدام به صدور گواهینامه HSE می‎‎کنند که بر اساس سفارش متقاضیان صورت می‎‎گیرد. بسیاری از این گواهینامه‎ها‎‎ توسط مراجع اعتبار دهنده اعتباردهی نمی شوند چرا که سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست یک مدل سیستم مدیریتی به شمار می‎‎رود و در صورتی که شرکت پیمانکاری بخواهد این گواهینامه را اخذ نماید، باید دو استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ایی OHSAS18001 و سیستم مدیریت زیست محیطی ISO14001 را نیز داشته باشد.

برای طراحی و پیاده سازی سیستم مدیریت HSE شرکت‎ها‎‎ی پیمانکاری بهتر است ابتدا سیستم مدیریت کیفیت ISO9001 نیز طراحی و پیاده سازی شود، به این دلیل که وجود اشتراکات اساسی بین این سه استاندارد موجب می شود تا هزینه‎ها‎‎ کاهش یابد.

 

صدور گواهینامه HSE برای پیمانکاران

 

مزایای استقرار سیستم مدیریت HSE برای پیمانکاران
افزایش خدمات رسانی و بازدهی بیشتر
تنزل زیان‎ها‎‎ی مستقیم و غیر مستقیم حوادث
کاهش میزان خطرات ایمنی، بهداشتی و زیست محیطی
شناسایی و ارزیابی تمامی عوامل زیان ده شرکت پیمانکاری
شناسایی و ارزیابی خطرات احتمالی در محیط و کاهش ضایعات
کاهش عواقب بلند مدت در زندگی کارکنان با کاهش صدمات جانی و نقص عضو
جلوگیری از خسارتهای مالی، اسیب‎ها‎‎ی انسانی، تنزل کیفیت و صدمه رسانی به محیط زیست
کمک به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی‎های زیست محیطی شامل آلودگی آب ، خاک و هوا
ترغیب پرسنل برای افزایش اعتماد آنها نسبت به مدیریت به واسطه تلاش برای ایجاد محیط کاری ایمن

برای اخذ گواهینامه HSE در شرکت‎ها‎‎ی پیمانکاری به جهت اینکه عوامل خیلی زیادی در گرفتن گواهینامه HSE دخیل هستند، فرایند اخذ گواهینامه HSE متناسب با نیاز واقعی شرکت صورت می‎‎گیرد.

 

 

عوامل دخیل در اخذ گواهینامه HSE عبارتند از :
تعداد پرسنل درگیر با فرایندها
تعداد ایستگاه‎ها‎‎ی شرکت پیمانکاری
وجود یا عدم وجود رقبای پیمانکاران متقاضی
سطح توقع کارفرمایان و مشتریان از پیمانکاران
نیاز واقعی شرکت متقاضی از دریافت گواهینامه HSE
حجم فرایندهای شرکت متقاضی اخذ گواهینامه HSE
میزان خدمات رسانی و زمینه فعالیت شرکت پیمانکاری
میزان آگاهی پیمانکاران شرکت متقاضی گواهینامه HSE
میزان پیاده سازی واقعی سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت حرفه ایی
فرهنگ تفکر ایمنی، بهداشت شغلی و مسائل زیست محیطی شرکت پیمانکاری

هدف از اخذ گواهینامه HSE پیمانکاران
هدف از صدور گواهینامه HSE برای پیمانکاران ارایه یک شیوه هدفمند بر پایه استانداردهای موجود برای حصول اطمینان از اینکه مخاطرات بالقوه و بالفعل موجود در زمینه ایمنی، بهداشت و محیط زیست به شکل نظام مند تعیین و بطور موثر مدیریت می گردند.

گواهینامه HSE بخشی از نظام مدیریت کل جاری در سازمان است که برای توسعه، اعمال، دستیابی، بررسی و حفظ خط مشی ایمنی، بهداشت و محیط زیست تلاش می کند تا روش‎های اصول مدیریت ریسک‎ها‎‎ی ایمنی، بهداشت و محیط زیست مربوط به فعالیت‎ها‎‎ی شرکت شود.


CE چیست ؟

CE چیست و چه مزایایی دارد؟
یکی از نشان‎ها‎ی استاندارد سازی CE ‎ می‏‎باشد که هدف از آن ایجاد هماهنگی اجباری در بسیاری از محصولات تجاری و صنعتی که در سطح اروپا (منطقه اقتصادی اروپا یا EEA) تولید یا به فروش می‌رسند،‎ می‏‎باشد
CE چیست؟
تمام کالاها و محصولاتی که توسط شرکتها و کارخانه‎ها‎ تولید‎ می‏‎شوند نیاز به دریافت مجوز استانداردسازی‎ می‏‎باشند. یکی از نشان‎ها‎ی استاندارد سازی CE ‎ می‏‎باشد که هدف از آن ایجاد هماهنگی اجباری در بسیاری از محصولات تجاری و صنعتی که در سطح اروپا (منطقه اقتصادی اروپا یا EEA) تولید یا به فروش می‌رسند،‎ می‏‎باشد. CE نشان دهنده اختصار نیست و چیزی را نشان نمی‌دهد. واژه اختصاریCE کوتاه شده عبارت فرانسوی «Communauté Européenne» به معنای «مورد قبول اروپا»‎ می‏‎باشد. کالاهایی که از نشان CE برخودار‎ می‏‎باشند، به این معناست که از نظر سلامت، امنیت، مضر نبودن برای جسم انسان و طبیعت مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته اند.

در صورتی که تولیدکننده در خارج از اروپا باشد، علامت CE یک خود اظهاری از جانب تولیدکننده یا وارد کننده، مبنی بر اینکه محصول مورد نظر، الزامات اروپا را رعایت کرده،‎ می‏‎باشد. در صورتی که محصولات در اروپا بفروش برسند، در آن صورت الزاماً نشان CE را باید از اروپا دریافت نموند. در اغلب موارد محصولاتی که نشان CE دریافت‎ می‏‎کنند، لازم نیست که توسط یک سوم تحت آزمون قرار بگیرد.

 

 

سوء استفاده از نشان CE
گاهی برخی از شرکتهای تولیدکننده از نشان استاندارد CE به نفع محصولات خود سوء استفاده‎ می‏‎کنند. نشان CE‎ می‏‎تواند کوتاه شده عبارت «China Export» به معنای صادرات کشور چین نیز باشد که بسیاری با این عنوان سعی در استفاده از نشان CE‎ می‏‎کنند. برای این منظور، کمیسیون اروپا تلاش کرده تا نشان CE را به یک نشان تجاری تبدیل و با مقامات چینی برای اطمینان از مطابقت کالاهای ساخت این کشور با استانداردهای اروپایی مذاکره نماید.

 

چگونگی دریافت استاندارد CE
اخذ نشان CEبستگی به دو مرحله ارزیابی اسناد و مدارک و آزمایشهای فنی بر اساس استانداردهای هماهنگ شده اروپای متحد دارد. همچنین طی کردن مراحل زیر CE ضروری‎ می‏‎باشد:

 

تهیه مدارک و اسناد مورد نظر شامل تشریح مشخصه‎ها‎ی محصولات، نقشه‎ها‎ی فنی محصول، اسناد دال بر رعایت الزامات اساسی، آنالیز خطر، ارائه نتایج آزمایشهای انجام شده بر روی محصول توسط تولید کننده، تهیه دستورالعمل محصول به زبان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا.
انجام آزمایش‎ها‎ی فنی مطابق با نمونه‎ها‎ی محصولات که پس از تایید مدارک توسط کارشناسان ذیربط مطابق با استانداردهای هماهنگ شده اروپایی متحد صورت‎ می‏‎گیرد. همچنین بر اساس نوع محصول در محل تولید و یا در آزمایشگاههای شرکت گواهی دهنده آزمایشات دیگری انجام‎ می‏‎شود. پس از دریافت آزمایش‎ها‎ و دریافت جواب تاییدیه، گواهینامه تطابق نمونه‌ از شرکت گواهی دهنده اخذ‎ می‏‎شود.
تهیه «یک اظهارنامه تطابق محصول»، جهت اعلام تطابق محصولات تولیدی با نمونه محصول آزمایش شده، تضمین عدم احتمال خطر برای مصرف کننده و همچنین ذکر موسسه گواهی دهنده در این مرحله صورت‎ می‏‎گیرد. این اظهارنامه باید توسط تولید کننده و یا نماینده مجاز وی در اتحادیه اروپا تهیه و امضاء گردد. از نظر قانونی، تولید کننده بواسطه این اظهارنامه‎ی اتحادیه اروپا، کلیه مسئولیتهای محصولات خود را به عهده‎ می‏‎گیرد.

پس از طی مراحل مذکور، تولید کننده نشان CE را دریافت و‎ می‏‎توان آن را بر روی محصولات خود درج نماید.



:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin



‌فصل پنجم - مدیر تصفیه

مقررات مرتبط: قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی

ماده 440 - محكمه ضمن حكم ورشكستگی یا منتهی ظرف پنج روز پس صدور حكم یك نفر را سمت مدیریت تصفیه معین می‌كند.

ماده 441 - اقدامات مدیر تصفیه برای تهیه صورت طلبكاران و اخطار آنها و مدتی كه آن مدت طلبكاران باید خود را معرفی نمایند و طور‌كلی وظایف مدیر تصفیه علاوه بر آن قسمتی كه موجب این قانون معین شده بر طبق نظامنامه كه طرف وزارت عدلیه تنظیم می‌شود معین خواهد‌شد.

ماده 442 - میزان حق‌الزحمه مدیر تصفیه را محكمه درحدود مقررات وزارت عدلیه معین خواهد كرد.

‌فصل ششم - وظایف مدیر تصفیه

‌مبحث اول - كلیات

ماده 443 - اگر مهر و موم قبل تعیین مدیر تصفیه عمل نیامده باشد مدیر مزبور تقاضای انجام آن را خواهد نمود.

ماده 444 - عضو ناظر تقاضای مدیر تصفیه او اجازه می‌دهد كه اشیاء ذیل را مهر و موم مستثنی كرده و اگر مهر و موم شده است توقیف‌خارج نماید:

البسه و اثاثیه و اسبابی كه برای حوائج ضروری تاجر ورشكسته و خانواده او لازم است.
اشیایی كه ممكن است قریباً ضایع شود یا كسر قیمت حاصل نماید.
اشیایی كه برای كار انداختن سرمایه تاجر ورشكسته و استفاده آن لازم است صورتی كه توقیف آنها موجب خسارت ارباب طلب باشد.
‌اشیاء مذكور درفقره ثانیه و ثالثه باید فوراً تقویم و صورت آن برداشته شود.

‌ماده 445 - فروش اشیایی كه ممكن است قریباً ضایع شده یا كسر قیمت حاصل كند و اشیایی كه نگاه داشتن آنها مفید نیست و همچنین كار‌انداختن سرمایه تاجر ورشكسته با اجازه عضو ناظر توسط مدیر تصفیه عمل می‌آید.

ماده 446 - دفتردار محكمه دفاتر تاجر ورشكسته را اتفاق عضو ناظر یا امین صلحی كه آنها را مهر و موم نموده است توقیف خارج كرده پس ‌آن كه ذیل دفاتر را بست آنها را مدیر تصفیه تسلیم می‌نماید. ‌دفتردار باید صورت‌مجلس كیفیت دفاتر را طور خلاصه قید كند - اوراق تجارتی هم كه وعده آنها نزدیك است یا باید قبولی آنها نوشته شود و یا‌نسبت آنها باید اقدامات تأمینیه عمل آید توقیف خارج شده صورت‌مجلس ذكر و مدیر تصفیه تحویل می‌شود تا وجه آن را وصول نماید و‌فهرستی كه مدیر تصفیه گرفته می‌شود عضو ناظر تسلیم می‌گردد - سایر مطالبات را مدیر تصفیه مقابل قبضی كه می‌دهد وصول می‌نماید‌مراسلاتی كه اسم تاجر ورشكسته می‌رسد مدیر تصفیه تسلیم و توسط او باز می‌شود و اگر خود ورشكسته حاضر باشد باز كردن مراسلات‌می‌تواند شركت كند.

ماده 447 - تاجر ورشكسته صورتی كه وسیله دیگری برای اعاشه نداشته باشد می‌تواند نفقه خود و خانواده‌اش را دارایی خود درخواست كند- این صورت عضو ناظر نفقه و مقدار آن را با تصویب محكمه معین می‌نماید.

ماده 448 - مدیر تصفیه تاجر ورشكسته را برای بستن دفاتر احضار می‌نماید برای حضور او منتها چهل و هشت ساعت مهلت داده می‌شود ‌صورتی كه تاجر حاضر نشد با حضور عضو ناظر اقدام عمل خواهد آمد - تاجر ورشكسته می‌تواند موقع كلیه عملیات تأمینیه حاضر باشد.

ماده 449 - صورتی كه تاجر ورشكسته صورت دارایی خود را تسلیم ننموده باشد مدیر تصفیه آن را فوراً وسیله دفاتر و اسناد مشارالیه و سایر‌اطلاعاتی كه تحصیل می‌نماید تنظیم می‌كند.

ماده 450 - عضو ناظر مجاز است كه راجع تنظیم صورت دارایی و نسبت اوضاع و احوال ورشكستگی تاجر ورشكسته و شاگردها و‌مستخدمین او و همچنین اشخاص دیگر توضیحات بخواهد و باید تحقیقات مذكوره صورت‌مجلس ترتیب دهد.

‌مبحث دوم - رفع توقیف و ترتیب صورت دارایی

ماده 451 - مدیر تصفیه پس تقاضای رفع توقیف شروع تنظیم صورت دارایی نموده و تاجر ورشكسته را هم این موقع احضار می‌كند ولی‌عدم حضور او مانع عمل نیست.

ماده 452 - مدیر تصفیه تدریجی كه رفع توقیف می‌شود صورت دارایی را دو نسخه تهیه می‌نماید. یكی نسختین دفتر محكمه تسلیم‌شده و دیگری نزد او می‌ماند.

ماده 453 - مدیر تصفیه می‌تواند برای تهیه صورت دارایی و تقویم اموال اشخاصی كه لازم بداند استمداد كند صورت اشیایی كه موافق

ماده 444‌ تحت توقیف نیامده ولی قبلاً تقویم شده است ضمیمه صورت دارایی خواهد شد.

ماده 454 - مدیر تصفیه باید ظرف پانزده روز تاریخ مأموریت خود صورت خلاصه وضعیت ورشكستگی و همچنین علل و اوضاعی كه‌موجب آن شده و نوع ورشكستگی كه ظاهراً نظر می‌آید ترتیب داده عضو ناظر بدهد. عضو ناظر صورت مزبور را فوراً مدعی‌العمومی ابتدایی‌محل تسلیم می‌نماید.

ماده 455 - صاحب‌منصبان پاركه می‌توانند فقط عنوان نظارت منزل تاجر ورشكسته رفته و حین برداشتن صورت دارایی حضور هم‌رسانند. مأمورین پاركه هر موقع حق دارند دفاتر و اسناد و نوشتجات مربوطه ورشكستگی مراجعه كنند.
‌این مراجعه نباید باعث تعطیل جریان امر باشد.

‌مبحث سوم - فروش اموال و وصول مطالبات

ماده 456 - پس تهیه شدن صورت دارایی تمام مال‌التجاره و وجه نقد و اسناد طلب و دفاتر و نوشتجات و اثاثیه (‌ غیر مستثنیات دین) و‌اشیاء تاجر ورشكسته مدیر تصفیه تسلیم می‌شود.

ماده 457 - مدیر تصفیه با نظارت عضو ناظر وصول مطالبات مداومت می‌نماید و همچنین می‌تواند با اجازه مدعی‌العموم و نظارت عضو ناظر ‌فروش اثاث‌البیت و مال‌التجاره تاجر مباشرت نماید لیكن قبلاً باید اظهارات تاجر ورشكسته را استماع یا لااقل مشارالیه را برای دادن توضیحات احضار‌كند - ترتیب فروش موجب نظامنامه وزارت عدلیه معین خواهد شد.

ماده 458 - نسبت تمام دعاوی كه هیأت طلبكارها آن ذینفع می‌باشند مدیر تصفیه با اجازه عضو ناظر می‌تواند دعوی را صلح خاتمه دهد‌اگر چه دعاوی مزبوره راجع اموال غیر منقول باشد و این مورد تاجر ورشكسته باید احضار شده باشد.

ماده 459 - اگر موضوع صلح قابل تقویم نبوده یا بیش پنج هزار ریال باشد صلح لازم‌الاجرا نخواهد بود مگر اینكه محكمه آن صلح را تصدیق‌نماید موقع تصدیق صلحنامه تاجر ورشكسته احضار می‌شود و هر صورت مشارالیه حق دارد كه صلح اعتراض كند - اعتراض ورشكسته ‌صورتی كه صلح راجع اموال غیر منقول باشد برای جلوگیری صلح كافی خواهد بود تا محكمه تكلیف صلح را معین نماید.

ماده 460 - وجوهی كه توسط مدیر تصفیه دریافت می‌شود باید فوراً صندوق عدلیه محل تسلیم گردد. صندوق مزبور حساب مخصوصی برای‌عمل ورشكسته اعم عایدات و مخارج باز می‌كند وجوه مزبور صندوق مسترد نمی‌گردد مگر حواله عضو ناظر و تصدیق مدیر تصفیه.



:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin



‌باب یازدهم - ورشکستگی

‌فصل اول - كلیات

ماده 412 - ورشکستگی تاجر یا شركت تجارتی نتیجه توقف تأدیه وجوهی كه بر عهده او است حاصل می‌شود. ‌حكم ورشکستگی تاجری را كه حین‌الفوت درحال توقیف بوده تا یك سال بعد مرگ او نیز می‌توان صادر نمود.

فصل دوم - اعلان ورشکستگی و اثرات آن

ماده 413 - تاجر باید ظرف سه روز تاریخ وقفه كه تأدیه قروض یا سایر تعهدات نقدی او حاصل شده است توقف خود را دفتر محكمه‌بدایت محل اقامت خود اظهار نموده صورت‌حساب دارایی و كلیه دفاتر تجارتی خود را دفتر محكمه مزبوره تسلیم نماید.

ماده 414 - صورتحساب مذكور ماده فوق باید مورخ بوده و امضاء تاجر رسیده و متضمن مراتب ذیل باشد:

تعداد و تقویم كلیه اموال منقول و غیر منقول تاجر متوقف طور مشروح.
صورت كلیه قروض و مطالبات.
صورت نفع و ضرر و صورت مخارج شخصی.
‌ صورت توقف شركتهای تضامنی - مختلط یا نسبی اسامی و محل اقامت كلیه شركاء ضامن نیز باید ضمیمه شود.

ماده 415 - ورشکستگی تاجر حكم محكمه بدایت موارد ذیل اعلام می‌شود:

بر حسب اظهار خود تاجر.
موجب تقاضای یك یا چند نفر طلبكارها.
بر حسب تقاضای مدعی‌العموم بدایت.
ماده 416 - محكمه باید حكم خود تاریخ توقف تاجر را معین نماید و اگر حكم معین نشد تاریخ حكم تاریخ توقف محسوب است.

ماده 417 - حكم ورشکستگی طور موقت اجرا می‌شود.

ماده 418 - تاجر ورشكسته تاریخ صدور حكم مداخله تمام اموال خود حتی آنچه كه ممكن است مدت ورشکستگی عاید او گردد‌ممنوع است. كلیه اختیارات و حقوق مالی ورشكسته كه استفاده آن مؤثر تأدیه دیون او باشد مدیر تصفیه قائم‌مقام قانونی ورشكسته بوده و حق‌دارد جای او اختیارات و حقوق مزبوره استفاده كند.

ماده 419 - تاریخ حكم ورشكستگی هر كس نسبت تاجر ورشكسته دعوایی منقول یا غیر منقول داشته باشد باید بر مدیر تصفیه اقامه یا ‌طرفیت او تعقیب كند - كلیه اقدامات اجرایی نیز مشمول همین دستور خواهد بود.

ماده 420 - محكمه هر وقت صلاح بداند می‌تواند ورود تاجر ورشكسته را عنوان شخص ثالث دعوی مطروحه اجازه دهد.

ماده 421 - همین كه حكم ورشكستگی صادر شد قروض مؤجل با رعایت تخفیفات مقتضیه نسبت مدت قروض حال مبدل می‌شود.

ماده 422 - هر گاه تاجر ورشكسته فته‌طلبی داده یا براتی صادر كرده كه قبول نشده یا براتی را قبولی نوشته سایر اشخاصی كه مسئول تأدیه وجه‌فته‌طلب یا برات می‌باشند باید با رعایت تخفیفات مقتضیه نسبت مدت وجه آن را نقداً بپردازند یا تأدیه آن را سر وعده تأمین نمایند.

ماده 423 - هر گاه تاجر بعد توقف معاملات ذیل را بنماید باطل و بلااثر خواهد بود:

هر صلح محاباتی یا هبه و طور كلی هر نقل و انتقال بلاعوض اعم اینكه راجع منقول یا غیر منقول باشد.
تأدیه هر قرض اعم حال یا مؤجل هر وسیله كه عمل آمده باشد.
هر معامله كه مالی اموال منقول یا غیر منقول تاجر را مقید نماید و ضرر طلبكاران تمام شود.
ماده 424 - هر گاه نتیجه اقامه دعوی طرف مدیر تصفیه یا طلبكاری بر اشخاصی كه با تاجر طرف معامله بوده یا بر قائم‌مقام قانونی آنها ثابت‌شود تاجر متوقف قبل تاریخ توقف خود برای فرار ادای دین یا برای اضرار طلبكارها معامله نموده كه متضمن ضرری بیش ربع قیمت‌حین‌المعامله بوده است آن معامله قابل فسخ است مگر اینكه طرف معامله قبل صدور حكم فسخ تفاوت قیمت را بپردازد دعوی فسخ ظرف دو‌سال تاریخ وقوع معامله محكمه پذیرفته می‌شود.

ماده 425 - هر گاه محكمه موجب ماده قبل حكم فسخ معامله را صادر نماید محكوم‌علیه باید پس قطعی شدن حكم مالی را كه موضوع معامله‌بوده است عیناً مدیر تصفیه تسلیم و قیمت حین‌المعامله آن را قبل آنكه دارایی تاجر غرما تقسیم شود دریافت دارد و اگر عین مال مزبور ‌تصرف او نباشد تفاوت قیمت را خواهد داد.

ماده 426 - اگر محكمه ثابت شود كه معامله طور صوری یا مسبوق تبانی بوده است آن معامله خود خود باطل - عین و منافع مالی كه‌موضوع معامله بوده مسترد و طرف معامله اگر طلبكار شود جزو غرما حصه خواهد بود.

‌فصل سوم - تعیین عضو ناظر

ماده 427 - حكمی كه موجب آن ورشکستگی تاجر اعلان می‌شود محكمه یك نفر را سمت عضو ناظر معین خواهد كرد.

ماده 428 - عضو ناظر مكلف است نظارت اداره امور راجعه ورشكستگی و سرعت جریان آن است.

ماده 429 - تمام منازعات ناشیه ورشكستگی را كه حل آن صلاحیت محكمه است عضو ناظر محكمه راپرت خواهد داد.

ماده 430 - شكایت تصمیمات عضو ناظر فقط مواردی ممكن است كه این قانون معین نموده.

ماده 431 - مرجع شكایت محكمه است كه عضو ناظر را معین كرده.

ماده 432 - محكمه همیشه می‌تواند عضو ناظر با تبدیل و دیگری را جای او بگمارد.

‌فصل چهارم - اقدام مهر و موم و سایر اقدامات اولیه نسبت ورشكسته

ماده 433 - محكمه حكم ورشكستگی امر مهر و موم را نیز می‌دهد.

ماده 434 - مهر و موم باید فوراً توسط عضو ناظر عمل آید مگر صورتی كه عقیده عضو مزبور برداشتن صورت دارایی تاجر یك روز‌ممكن باشد این صورت باید فوراً شروع برداشتن صورت شود.

ماده 435 - اگر تاجر ورشكسته مفاد ماده 413 - 414 عمل نكرده باشد محكمه حكم ورشكستگی قرار توقیف تاجر را خواهد داد.

ماده 436 - قرار توقیف ورشكسته مواقعی نیز داده خواهد شد كه معلوم گردد واسطه اقدامات خود اداره و تسویه شدن عمل ورشكستگی‌می‌خواهد جلوگیری كند.

ماده 437 - صورتی كه تاجر مقروض فرار كرده یا تمام یا قسمتی دارایی خود را مخفی نموده باشد امین صلح می‌تواند بر حسب تقاضای یك‌یا چند نفر طلبكاران فوراً اقدام مهر و موم نماید و باید بلافاصله این اقدام خود را مدعی‌العموم اطلاع دهد.

ماده 438 - انبارها و حجره‌ها و صندوق و اسناد و دفاتر و نوشتجات و اسباب و اثاثیه تجارتخانه و منزل تاجر باید مهر موم شود.

ماده 439 - صورت ورشكستگی شركتهای تضامنی - مختلط یا نسبی اموال شخصی شركاء ضامن مهر و موم نخواهد شد مگر اینكه حكم‌ ورشکستگی آنها نیز ضمن حكم ورشكستگی شركت یا موجب حكم جداگانه صادر شده باشد.

‌تبصره - مورد این ماده و ماده فوق مستثنیات دین مهر و موم معاف است.



:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

 

اعلامیه¬ای که بدینسان توسط مؤسسين تهيه و تنظیم می¬گردد طبق ماده 11 قانون تجارت باید در یکی از روزنامه¬های کثیرالانتشار اعلان و عین این اعلامیه در بانکی که خریداران سهام باید وجه خریداری شده سهام خود را در آن واریز نمایند در معرض دید علاقمندان قرار داده شود. علاقمندان و کسانی که قصد خرید سهام شرکت را دارند به بانک مربوطه مراجعه و با خرید سهام، مبلغی که باید نقداً پرداخت شود به حساب شرکت سهامی عام در شرف تأسيس واريز می¬نمایند. بدیهی است قبل از واریز مبلغ پرداختی، علاقمندان و خریداران سهام شرکت سهامی عام باید (ورقه تعهد سهام) را نیز امضاء نمایند. امضاء ورقه تعهد سهام از این نظر دارای اهمیت است که خریداران با روئيت ورقه تعهد سهام شرکت، با چشمانی باز و آگاهانه نسبت به خرید سهام اقدام نمایند و واقف بر مسئوليت¬های خود در شرکت باشند و احیاناً سهام شرکتهای سهامی عام دیگر را خریداری ننمایند. ثانیاً همانطوری که از لفظ ورقه تعهد مستفاد می¬شود، خریداران سهام با امضاء ورقه تعهد نامه مزبور خود را مقید به رعایت اساسنامه و مقررات شرکت می¬نمایند، چنانچه پرداخت قسمتی از بهای سهام پس از پذیره نویسی باید پرداخت شود، پذیره ندیسان با امضاء ورقه تعهد، خود را ملزم به اجرای مفاد آن می¬نمایند.
ورقه تعهد بنابر نص صریح ماده 13 قانون تجارت باید حاوی و مشتمل بر نکات زیر باشد:

نام موضوع و مرکز اصلی و مدت شرکت
سرمایه شرکت
شماره و تاریخ اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی و مرجع صدور آن
تعداد سهامی که مورد تعهد واقع می¬شود و مبلغ اسمی آن و همچنین مبلغی که از آن بابت، نقداً و در موقع پذیره نویسی باید پرداخت شود.
نام بانک و شماره حسابی که مبلغ لازم توسط پذیره نویسان باید به آن حساب پرداخت شود.
هویت و نشانی کامل پذیره نویسان
قید این¬که پذیره نویس متعهد است مبلغ پرداخت نشده سهام مورد تعهد را طبق مقررات اساسنامه شرکت پرداخت نماید.
ورقه تعهد مزبور در دو نسخه تنظیم و با قید تاریخ و امضاء پذیره نویسی یک نسخه نزد بانک نگهداری و نسخه دوم پس از انجام تشریفات قانونی به پذیره نویس داده می¬شود.
تعهد بر پرداخت حداقل 20% سرمایه شرکت و پرداخت حداقل 35% از مبلغ تعهد شده به حساب شرکت و اخذ گواهینامه از بانک
همانطور که در تعریف شرکتهای سهامی عام گفته شد اصولا در شرکتهای سهامی عام اجباراً مؤسسين باید 20% از سهام شرکت را تعهد و حداقل 35% وجه آنرا واریز و پرداخت نمایند. برای اجراء و احراز این موضوع، مؤسسين بايد وجه پرداختی را به حساب شرکت سهامی عام در شرف تأسيس واريز و گواهینامه مربوطه را به ضمیمه اسناد و مدارک گفته شده، تقدیم اداره ثبت شرکتها نمایند.

دریافت نام برای شرکت از اداره ثبت شرکتها

مؤسسين پس از تهیه اسناد و مدارک بالا، باید نخست از اداره ثبت شرکتها باتوجه به ضوابط گفته شده برای شرکت سهامی عام نامی را بنا به پیشنهاد مؤسسين انتخاب نمایند. نام مذکور باید قبل از عبارت در شرف تأسيس در کلیه آگهی¬های مربوط به شرکت درج گردد.

ارائه کلیه اسناد لازمه به اداره ثبت شرکتها

اسناد و مدارک بالا باید به اداره ثبت شرکتها ارائه گردد، اداره مزبور پس از بررسی اسناد و مدارک لازمه، طی نامه¬ای اجازه انتشار طرح اعلامیه پذیره نویسی را در روزنامه¬های کثیرالانتشاری که از طرف مؤسسين جهت انتشار آگهی¬های شرکت معین گردیده است را می¬دهد، طرح اعلامیه پذیره نویسی که بدینسان مورد تأييد اداره ثبت شرکتها قرار گرفته باید در روزنامه کثیرالانتشار مزبور جهت اطلاع و خرید سهام توسط مردم که مطمح نظر و مورد توجه قانونگذار و مهمترین هدف شرکتهای سهامی عام که همانا ترغیب افراد در سرمایه گذاری¬های تجاری و بسط مالکیت-های خصوصی و تأمين رفاه عامه و تعدیل ثروت و سرمایه است، آگهی و منتشر گردد.



:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin


با توجه به اینکه پدیدآورنده و ایجاد کننده ی چنین پدیده و مشارکت هایی اشخاص می باشد یعنی بطوریکه اگر اعضاء نباشند چنین مسائلی بوقوع نخواهد پیوست در نتیجه اتکای شرکت ها بیشتر بر پایه اعضای آن شرکت می باشد و از اهمیت بسزایی بخوردار است که مجاب می کند بحث های بیشتری در مورد چگونگی و ویژگی های عضوء همچنین نحوه ی مشارکت عضو در شرکت انجام شود. نوشته ی حاضر در برگیرنده ی مطالبی در مورد نحوه ی ورود و خروج اعضاء و اشخاص در شرکت های تعاونی باشد.

فصل اول
ویژگی های اعضاء (عضو) در شرکت های تعاونی
با امعان نظر به اینکه تشکیل شرکت های تعاونی بر اساس اقدام مجمع موسس که عبارت از عده ای افراد واجد شرایط عضویت می باشند صورت می گیرد در نتیجه باید قبل از همه چیز، ویژگی عضو یا اشخاصی که
می توانند تشکیل شرکت تعاونی دهند بحث شود.
باب اول – تعریف عضو
«ماده 8 قانون بخش تعاونی اشعار می دارد عضو در شرکت های تعاونی شخصی است حقیقی یا حقوقی غیر دولتی که واجد شرایط مندرج در این قانون بوده و ملتزم به اهداف بخش تعاونی واساسنامه قانونی آن
می باشد.» همچنین در بند 1 ماده 1 قانون شرکت های تعاونی عضو را چنین تعریف می کند: « در شرکت ها و اتحادیه های تعاونی هر صاحب سهم اعم از اینکه شخص حقیقی یا حقوقی باشد» عضو شرکت یا اتحادیه نامیده می شود.
با توجه به موارد ذکر شده در مواد مذکور چنین به نظر می رسد که به غیر از اشخاص حقیقی واشخاص حقوقی غیر دولتی، اشخاص دیگر نمی توانند در شرکت های تعاونی عضو شوند. پس مشخص می شود که عضو تعریف خاصی در شرکت ها دارد که در هر کدام می تواند متفاوت باشدآن هم با ویژگی خاص که می توان چنین بیان کرد: عضو شخصی است حقیقی یا حقوقی غیر دولتی – عضو شخصی است که واجد شرایط مندرج در قانون بخش تعاون باشد – عضو شخصی است که به اهداف بخش تعاون و اساسنامه قانونی آن تعاونی متعهد باشد.
باب دوم: ویژگی های عمومی و ا ختصاصی عضو
ماده 8 و 9 قانون بخش تعاون که بطور غیر مستقیم شرایط عمومی عضو را ذکر کرده است به این شرح
می باشد:
(اولاً فقط اشخاص حقیقی، یعنی افراد انسانی و اشخاص حقوقی غیر دولتی می توانند در شرکت های تعاونی عضو شوند و اشخاص حقوقی دولتی به عضویت این شرکت ها پذیرفته نمی شوند؛ ثانیاً شرایط عضویت در شرکت های تعاونی عبارتند از:
1- داشتن تابعیت ایران 2- عدم ممنوعیت قانونی و مجر 3- خرید حداقل سهام مقرر در اساسنامه
4- در خواست کتبی عضویت 5- تعهد رعایت مقررات اساسنامه تعاونی 6- عدم عضویت در تعاونی مشابه
شرایط فوق، شرایط عمومی محسوب می شود، زیرا قانون دارا بودن آنها را برای عضویت در همه شرکت های تعاونی لازم مقرر داشته است.
بطوریکه مشخص است فقط اتباع ایرانی می توانند در شرکت های تعاونی عضو شوند در نتیجه اقامتگاه را ملاک قرار نداده است و اتباع غیر ایرانی هرچند در ایران بوده ولی تبعه ی ایران نباشد مجاز به عضویت نیست.
در بند 2 ماده 9 قانون بخش تعاون که اشعار می دارد« عدم ممنوعیت قانون و جحر» منظور از عدم ممنوعیت بطور مثال خدمت وظیفه عمومی عضویت مشمولین وظیفه عمومی را در شرکت های تعاونی، مستلزم ارائه مدرک دال بر رسیدگی به وضع مشمولیت آنان از اداره وظیفه عمومی مقرر می دارد و بدین ترتیب در واقع کسانی را که وضع مشمولیت آنان روشن نباشد، از عضویت در شرکت تعاونی منع
می کند. ممنوع بودن از تصرف در اموال و حقوق مالی است.
در نتیجه صغیر ممیز و غیر ممیز و مجانین دارای شرایط عمومی عضویت نیستند. پس افرادی که 18 سال ندارند یا 18 سال دارند ولی مجنون هستند دارای شرایط عمومی عضویت نیستند.
عضو نبودن در تعاونی مشابه، شرط دیگر عضویت است، منظور از دو تعاونی مشابه، آن است که موضوع و فعالیت آنها مانند هم باشد. بدین ترتیب می توان گفت : عضویت دردو تعاونی مشابه « مانع الجمع» است و علت آن را باید محدود بودن امکانات و ظرفیت فعلی شرکت های تعاونی دانست.
پس از ذکر شرایط عمومی عضویت به شرایط اختصاصی می پردازیم، ممکن است اساسنامه شرکت تعاونی شرایط دیگری از قبیل ساکن بودن، در روستا یا کارگر و دانشجو بودن را بعنوان شرایط اختصاصی، برای عضویت پیش بینی کند. ایضاً کافی بودن امکانات و ظرفیت شرکت نیز برای قبول عضو جدید باید در نظر گرفته شود. نیز با توجه به ماده 5 قانون بخش تعاون که مقررات مربوط به عضو را در اساسنامه الزامی کرده است اینطور استنباط می شود که تعاونی ها می توانند شرایط خاصی را برای عضو بودن در تعاونی تا حدودی که با این قانون مغایرت نداشته باشد اعمال کنند. در هر حال شرایط اختصاصی در اساسنامه هر شرکت تعاونی برای آن می تواند پیش بینی شود.

فصل دوم
ورود اشخاص در شرکت های تعاونی
شرکت های تعاونی قائم به عضو و شخص است نه سرمایه، بنابراین چگونگی ورود اشخاص در شرکت و تبدیل شدن به عضو در آن این را می طلبد که شرایطی را داشته باشد. البته در تمامی شرکت ها اعضای آن دارای شرایط خاص و از ارکان آن شرکت ها می باشد ولی در شرکت های تعاونی این شخص و عضو جایگاه ویژه تری بخود دارد پس با این حال در پی بررسی دقیق ورود اشخاص در این شرکت ها (تعاونی) بر می آییم.
باب اول: نحوه ورود قبل از تشکیل شرکت
واژه ورود در لغتنامه بمعنی وارد شدن می باشد که در این عنوان بحث ما ( ورود قبل از تشکیل شرکت) بمعنی واقعی کلمه نمی باشد چرا که هنوز مجموعه یا شرکتی تشکیل نیافته است تا بحث ورود به آن ذکر شود. پس در اینجا مراد از واژه ورود می تواند به این معنی باشد که اشخاصی در صدد ایجاد تشکیلاتی هستند تا بنحوی خود در آن عضو باشند بطوریکه همزمان با تشکیل شرکت معنای ورود صدق کند.
بطور معمول هر تشکیلاتی یا شرکتی برای عضو پذیری یا تشکیل به توسط اشخاص، تابع ضوابط و مقرراتی می باشد که از مراجع خاص قانونی مطرح می شود. در بحث ورود قبل از تشکیل شرکت به بررسی اقدامات و کارهای اشخاص واجد شرایط قانونی می پردازیم. بطور کلی هر کس( شخص حقیقی و حقوقی غیر دولتی) بخواهد قبل از تشکیل شرکت تعاونی، درصد عضو شدن در آن باشد باید به یکی از طریق زیر اقدام کند: شخص با همکاری چند نفر (طبق م 6 قانون بخش تعاون، حداقل تعداد اعضا نباید از 7 نفر کمتر باشد) درصد به ثبت رسانید یک شرکت تعاونی برآید و در صورت تشکیل شرکت طبق ضوابط عضو آن می شود. یعنی باید همین شخص شرایط موجود در ماده 9 قانون بخش تعاون را داشته باشد که احراز این شرایط را مجمع موسسی که این فرد با همکاران خود تشکیل داده است بعهده دارد.اعضای شرکت تعاون را می توان به دو گروه تقسیم کرد: اعضاء اولیه یا اعضای موسس که شرکت تعاونی در بدو تأسیس با عضویت آنها تشکیل شده است و اعضایی که پس از تشکیل شرکت به عضویت آن در آمده اند مراجع احراز شرایط اعضای اولیه و قبول آنها به عضویت، هیئت مؤسس است.
طبق بند 4 ماده 9 قانون بخش تعاون که اشعار می دارد « در خواست کتبی عضویت و تعهد رعایت مقررات اساسنامه تعاونی طبق بند (د- ه- و) ماده 4 دستورالعمل تشکیل تعاونی ها( کتاب عرفانی در آخر) بنظر
می رسد همین هیئت موسس که وجود دارد مرجع احراز و تعهد رعایت مقررات اساسنامه از شخص مذکور باشد. که پس از احراز تمامی شرایط عمومی و اگر شرایط اختصاصی هم باشد بعد از احراز آنها شخص عضو شرکت تعاونی بحساب می آید.
طریق بعدی که می تواند ابتکاری باشد، قبل از تشکیل شرکت و تأسیس آن، افراد موجود در تأسیس
می توانند به توسط آگهی از اشخاص واجد شرایط برای عضویت اقدام کنند که در اینصورت هر فردی تقاضای کتبی و تعهد و خرید سهام مقرر در اساسنامه را به توسط هیئت موسس موجود اقدام کرده و عضو می شود.
تعداد اعضای مجمع مؤسس هفت نفر بوده که سه نفر را از بین خود بعنوان هیأت موسس انتخاب
می نمایند. با این اوصاف مشخص شد که قبل از تشکیل شرکت چگونه می توان عضو شرکت شد.
باب دوم : نحوه ورود بعد از تشکیل شرکت
زمانیکه شرکت تعاونی تشکیل شد و مراحل تأسیس خود را نیز پشت سرگذاشت در صورتیکه اساسنامه اجازه بدهد هر شخص ( حقیقی و حقوقی غیر دولتی) می تواند عضو شرکت تعاونی بشود. در این عنوان بحث ( ورود بعد از تشکیل ) نیاز به بررسی انواع شرکت های تعاونی می باشد که باید هر یک را جداگانه بررسی نمود.
اولین اقدامی که شخص بعد از تشکیل شرکت تعاونی انجام می دهد تا عضو شرکت شود در خواست کتبی عضویت می باشد که طبق بند 4 ماده 37 قانون بخش تعاونی باید به هیأت مدیره ارائه شده که مرجع قبول و احراز شرایط عضویت می باشد. اگر هیأت مدیره شرایط را احراز کرد درخواست را می پذیرد در غیر اینصورت درخواست رد می شود. شرکت های تعاونی را از لحاظ نوع عضویت می توان به چند گروه تقسیم بندی کرد. شرکت تعاونی عام شرکتی است که عضویت در آن برای همه آزاد باشد، در این نوع شرکت با توجه به مواد 6 و 20 قانون بخش تعاون» مورخه 1377 و همچنین با توجه به ماده 3 دستورالعمل تشکیل تعاونی ها، که حداقل تعداد اعضاء را 500 نفر و حداکثر را نامحدود اعلام می دارد در نتیجه محدودیتی برای عضو شدن و ورود در چنین شرکتهایی نمی باشد مگر اینکه اساسنامه محدودیت خاصی معین کرده باشد.
شرکت بعدی شرکت تعاونی خاص می باشد شرکتی است که عضویت در آن برای گروه خاص مانند زنان، پزشکان، وکلا، کارگران و مشاغل خاص و نظایر این ها با رعایت شرایط تعیین می شود در نتیجه سهام آن برای گروه خاصی واگذار می شود پس مشخص می شود که هر شخصی نمی تواند به این نوع تعاونی ها ورود پیدا کند در نتیجه بحث ورود به غیر از افراد خاص با شرایط خاص در این نوع تعاونی ها منتفی است.
در شرکتهای تعاونی مصرف حداقل تعداد اعضاء از 250 عضو پایین نخواهد بود. و در اینجا نیز مشخص
می شود که ورود نامحدود می باشد و هر کس می تواند با درخواست کتبی برحسب مورد از هیئت موسس و هیئت مدیره عضو این تعاونی بشود.
بحث دیگری که در موارد ورود فرد در شرکت وجود دارد، ورود قهری می باشد، ورود به عضویت از طریق وراثت است. ورود به عضویت از طریق وراثت را ماده 14 قانون بخش تعاون و پیش بینی کرده است. طبق ماده مذکور و تبصره آن در صورت فوت عضو وارث وی که واجد شرایط و ملتزم به رعایت مقررات تعاونی باشد عضو تعاونی شناخته می شود و در صورت تعدد ورثه، ما به التفاوت افزایش سهام ناشی از تعدد خود را به شرکت بپردازند.
چنان که مقرر می دارد ورثه ی شخصی که فوت کرده است به این طریق می تواند وارد شرکت شده و عضو شرکت محسوب شود. البته مواردی پیش می آید که ورود وراث با مشکلی مواجه می شود که در بحث خروج از شرکت ذکر خواهد شد.با توجه به مطالبی که در این باب ارائه شد مشخص می شود که شخص بعد از تشکیل شرکت می تواند با درخواست کتبی از هیئت مدیره و تعهد به رعایت مفاد اساسنامه و همچنین خرید سهام مقرر در اساسنامه عضو شرکت بشود البته در صورتیکه هیئت مدیره شرایط عمومی و اختصاصی شخص را احراز کرده و قبولی عضو را اعلام نماید و در آخر بحث در مورد فوت عضو هست که با شرایطی که ارائه شد مشخص شد که وراث در صورت عدم مشکل خاص در ورود به عضویت در شرکت می توانند جانشین میت خود شده و وارد شرکت شود و عضو محسوب می شود.

فصل سوم
خروج واخراج عضو از شرکت
با اندک ملاحظه و دقت در واژه ها خروج و اخراج مشخص می شود که این دو واژه از هم متفاوت می باشد و اثرات خاص خود را دارند خروج به معنی بیرون شدن و بیرون رفتن می باشد در حالی که واژه اخراج به معنی بیرون کردن و بیرون آوردن می باشد که مشخص است با هم تفاوت دارند خروج از شرکت اختیاری است و یا اینکه غیر اختیاری و قهری است که بیشتر به اخراج شبیه می باشد.
باب اول: شرایط خروج
برای خروج اختیاری عضو از شرکت تعاونی یعنی استعفای وی از عضویت، قانون تصریح دارد که «خروج عضو از تعاونی اختیاری است و نمی توان آن را منع کرد» این امر نتیجه منطقی اصل آزادی در شرکت های تعاونی است.
با توجه به تبصره های الحاقی به ماده 12 قانون بخش تعاونی استنباط می شود که منظور از عبارت «خروج عضو» مندرج در این تبصره خروج هر عضوی نیست بلکه مقصود قانونگذار خروج عضو متخصص است.
قانونگذار 2 شرط برای خروج ذکر می کند:
1- اعضای متخصص تعاونی های تولید حداقل شش ماه قبل از استعفا باید مراتب را کتباً به اطلاع تعاونی برسانند.
در این زمینه نمونه اساسنامه شرکت تعاونی می گوید. در تعاونی های تولید، هیئت مدیره موظف است قبلا اعضای متخصص تعاونی را شناسایی و مراتب را به آنها اعلام کند در این صورت این گونه اعضا حداقل شش ماه قبل از استعفا از عضویت باید مراتب را کتباً به هیئت مدیره اطلاع دهند.
2- در صورتی که خروج عضو موجب ضرری برای تعاونی باشد وی ملزم به جبران آن است.
با مداقه در شرط اول که تبصره یک ماده 12 قانون بخش تعاونی است معلوم می شود که این شرط فقط در شرکت های تعاونی تولید عملی می شود. ولی شرط دوم تبصره 2 ماده مذکور می باشد مربوط به تمام شرکت های تعاونی اعم از تولید و توزیع می باشد.
در علت شرط اول می توان گفت: از آنجا که عضو متخصص در فعالت تعاونی های تولید معمولا نقش موثر دارد لذا قانون خواسته است که شرکت تعاونی قبل از خارج شدن عضو متخصص از شرکت، فرصتی برای تنظیم کارهای خود بدون عضو مستعفا یا جذب عضو متخصص جدید برای جانشینی وی داشته باشد.
در مواردی دیگر عضو بدون اختیار خود از شرکت خودبخود خارج می شود ( البته موارد دیگر خروج غیر اختیاری در باب دوم از همین فصل در قسمت شرایط اخراج بحث خواهد شد.) یکی از این موارد ممکن است در اثر فوت عضو حاصل شود در چنین صورتی به موجب ماده 14 قانون بخش تعاونی، ورثه متوفی که واجد شرایط و ملتزم به رعایت مقررات اساسنامه نباشند و کتباً اعلام نمایند که مایل به ادامه عضویت نیستند و یا هیچکدام واجد شرایط لازم نباشند عضویت آنان لغو می گردد.
به این ترتیب طبق گفته دکتر حسن حسنی ، هر چند عضو متوفی شخصاً از عضویت شرکت تعاونی خارج می شود ولی حق عضویت وی به وارث منتقل می گردد و آنها می توانند با شرایطی که قانوناً بیان شد عضو شرکت محسوب شوند. یکی از راههای خروج از شرکت مربوط به مرحله موافقت یا عدم موافقت جلسه رسمی مجمع عمومی عادی می باشد.
در اولین جلسه رسمی مجمع عمومی عادی که با شرکت متقاضیان همراه با رسید لازم اتحادیه سهام مقرر تشکیل می شود، اساسنامه پیشنهادی پس از بحث و بررسی با موافقت حداقل دو سوم اعضاء تصویب شده و اعضایی که با مصوبه آن مجمع در مورد اساسنامه موافقت نداشته باشند می توانند در همان جلسه تقاضای عضویت خود را پس بگیرند. چنین برداشت می شود که راه خروج از شرکت تعاونی به این صورت است:
1- اعضای متخصص (افرادی که تخصص آنها ملاک است) در شرکت های تعاونی تولیدی حداقل شش ماه قبل از استعفا باید مراتب را کتباً به اطلاع تعاونی برسانند.
2- خروج از هر شرکت تعاونی اختیاری است.
3- در صورت فوت عضو، خودبخود شخص فوت شده، خارج شده محسوب می شود و در صورت عدم توافق وراث یا عدم دارا بودن شرایط لازم برای عضویت در شرکت به کلی عضوی از شرکت خارج شده محسوب می شود.
4- عضو اگر اساسنامه پیشنهادی را در اولین جلسه رسمی مجمع عمومی عادی نپذیرد و موافق نباشد
می تواند از شرکت خارج شود.
در تمامی موارد موجود در این باب (خروج) مرجع درخواست خروج که آنهم اختیاری است هیئت مدیره
می باشد.
جز در مواردی که اتخاذ تصمیم درباره ی تصمیم درباره ی آنها در صلاحیت مجامع عمومی قرار دارد. با رعایت قوانین و مقررات جاری و اساسنامه، صلاحیت اداره امور شرکت تعاونی را دارا است.
همچنین در ماده 34 قانون بخش تعاونی بحثی از وظیفه این مجمع (عمومی عادی) برای درخواست خروج یا تصمیم گیری در مورد خروج عضو از شرکت نیاورده است.
باب دوم: شرایط اخراج
اخراج که یکی از ضمانت اجراها در شرکت های تعاونی به شمار می آید تابع شرایط خاصی هم در خود قانون و هم در اساسنامه شرکت ها می باشد.
این مورد (اخراج) بر خلاف خروج اختیاری در موارد معین و در نتیجه تحقق شرایط خاص صورت می گیرد.
طبق ماده 13 قانون بخش تعاون که اشعار می دارد « در موارد زیر عضو از تعاونی اخراج می شود:
1- از دست دادن هر یک از شرایط عضویت مقرر در این قانون.
2- عدم رعایت مقررات اساسنامه وسایر تعهدات قانونی پس از دو اخطار کتبی توسط هیئت مدیره به فاصله 15 روز و گذشت 15 روز از تاریخ اخطا دوم با تصویب مجمع عمومی عادی.
3- ارتکاب اعمالی که موجب زیان مادی تعاونی شود و وی نتواند ظرف مدت یکسال آن جبران نماید یا اعمالی که به حیثیت و اعتبار لطمه وارد کند یا با تعاونی رقابتی ناسالم بنماید.
تبصره: تشخیص موارد فوق بنابه پیشنهاد هر یک از هیأت مدیره یا بازرسان و تصویب مجمع عمومی خواهد بود».
قانون لازم می داند شرایطی که عضو در بدو ورود به عضویت واجد آنها بوده است، در مدت عضویت دائماً حفظ شود، مثلاً اگر عضویت او در تعاونی مشابه محرز گردد بعلت از دست دادن یکی از شرایط عضویت مقرر در ماده 9 قانون بخش تعاونی، از شرکت تعاون اخراج می شود.
پیداست که یک ضمانت اجرایی در دست شرکت قرار می گیرد که می تواند عضو خاطی را از شرکت اخراج کند. مورد بعدی که شرایط خاص تری نسبت به مورد قبلی دارد شامل بند 2 ماده فوق الذکر می باشد که سه مورد زیر باید تحقق پیدا کند تا عضو از شرکت اخراج بشود.
1- عضو مقررات اساسنامه و تعهدات قانونی خود را مراعات نکند.
2- هیئت مدیره طی دو اخطار کتبی که فاصله آنها 15 روز باشد، تخلف عضو را به وی اعلام می کند.
3- 15 روز از تاریخ ابلاغ اخطار دوم سپری شود.
حال به بررسی این شرایط می پردازیم:
دکتر حسنی در کتاب حقوق تعاونی ها تحلیل این موارد را با طرح سوالی چنین آغاز کرده است. فاصله 15 روز بین اخطار اول و دوم و نیز مهلت 15 روز از تاریخ اخطار دوم برای چیست؟ در پاسخ این سوال چنین ذکر
می کند: پاسخی که بنظر می رسد این است که قانون مهلت های مذکور را به نفع عضو محکوم به اخراج مقرر کرده است و وی می تواند در مهلت مقرر به هیئت مدیره مراجعه و عدم تخلف خود را ثابت کند در این صورت موضوع منتفی می شود و ارجاع آن به مجمع عمومی عادی وجهی نخواهد داشت.
طبق گفته دکتر حسنی این طور به نظر می آید که این مورد می تواند شبیه خروج نیز باشد یعنی شخص (عضو) با عدم مراجعه به هیئت مدیره و عدم اثبات تخلف نکردن، خروج خود را به طور غیر مستقیم خواستار شود که این خود مصادف می شود با سپری شدن موارد 15 روزه.
موارد بعدی که منجر به اخراج عضو از شرکت تعاونی می شود در بند 3 ماده 13 مورد اشاره قرار گرفته است.
هرگاه عضو مرتکب اعمالی شود که موجب زیان مادی شرکت تعاونی گردد و وی نتواند ظرف مدت یکسال آن را جبران نماید. طبق این قسمت از ماده 13 قانون بخش تعاونی در صورتی که عضو مرتکب عملی شود که زیان مادی به شرکت برسد در این صورت از تاریخ ارتکاب عمل به مدت یکسال فرصت دارد تا زیان را جبران کند در غیر اینصورت از شرکت اخراج می شود بطوریکه پیداست تا یکسال بدلیل همین ارتکاب عمل شرکت نمی تواند وی را اخراج کند.
در قسمت دیگری از این ماده به این مورد اشاره می کند که هرگاه عضو مرتکب اعمالی گردد که در اثر آن به حیثیت و اعتبار شرکت تعاونی لطمه وارد شود از شرکت اخراج می شود، در این قسمت چرا مدتی برای اعاده حیثیت قائل نشده است تا عضو با اعاده حیثیت برای شرکت از اخراج خود جلوگیری کند؟ می توان گفت به دلیل اینکه وقتی از لحاظ حیثیت و اعتبار، شرکت لطمه دید در عالم خارج خیلی سخت است که اعاده کرد و به همین دلیل احتمالاً قانونگذار مهلتی ذکر نکرده است.
مورد بعدی که در ماده فوق الذکر اشاره شده است این است که هر گاه عضو با شرکت تعاونی رقابتی ناسالم بر قرار سازد.
از آنجا که اعضا باید به اهداف بخش تعاونی ملتزم باشند، ضروری است که هر عضوی همکاری با شرکت تعاونی را وجهه همت قرار دهد حال آنکه در موارد مذکور، بر عکس عضو مرتکب اعمالی می شود که موجبات زیان مادی و معنوی شرکت را فراهم می کند، علت حکم قانون به اخراج عضو در این شرایط نیز همین امر است.
غیر از موارد مذکور هم تحت عنوان اخراج به دلیل ترک عضویت می باشد که آقای دکتر حسنی در کتاب حقوق تعاونی ها به آن پرداخته است.
ترک عضویت وقتی تحقق پیدا می کند که عضو برای مدتی رابطه خود را با شرکت تعاونی قطع کند. این امر وقتی پیش می آید که عضو از اشتغال به امور محوله در شرکت های تعاونی تولید و انجام معاملات در شرکت های تعاونی توزیع و حضور و ابراز رأی در مجامع آنها خودداری کند قانون بخش تعاون در مورد ترک عضویت ساکت است و بیانی ندارد. در هر حال می توان ترک عضویت را مشمول بند 2 ماده 13 قانون بخش تعاونی قرار داد و آن را موردی از موارد عدم رعایت تعهدات قانونی عضو به شمار آورد بنابراین طبق بند 2 مذکور پس از دو بار اخطار کتبی هیئت مدیره به فاصله 15 روز، و گذاشتن 15 روز از تاریخ اخطار دوم با تصویب مجمع عمومی عادی، عضوی که ترک عضویت کرده است اخراج خواهد شد.
ترک عضویت در مفهوم گفته شده چنین می باشد که در واقع عضو، ترک عضویت نکرده است بلکه ترک وظایف کرده است و به همین دلیل طبق بند 2 ماده 13 قانون بخش تعاونی از شرکت اخراج می شود و با عنوان ترک وظایف بند 2 ماده 13 بهتر نمود پیدا می کند.
مورد آخر را با طرح سوالی پیش می گیریم: طبق تبصره ماده 14 قانون بخش تعاونی که اشعار می دارد « اگر تعداد ورثه بیش از ظرفیت تعاونی باشد، یک یا چند نفر به تعداد مورد نیاز تعاونی با توافق سایر وراث عضو تعاونی شناخته می شوند.» در این صورت اگر توافق ذکر شده حاصل نشود تکلیف چیست؟ در صورت تعدد ورثه و عدم توافق آنان قانون ساکت است، لیکن این اشکال را غالب نمونه اساسنامه ها با بیان اینکه در صورت عدم توافق وراث، عضویت لغو می شود حل کرده اند.
با اندک توجهی مشخص می شود که در برخی موارد نیز می توان با توجه به پیش شرطهای موجود در نمونه اساسنامه ها، اخراج عضو را تعیین کرد.
در صورت تحقق هر یک از موارد ذکر شده در این باب (اخراج عضو) مجمع عمومی عادی جلسه ای ترتیب داده و درباره اخراج تصمیم گیری می کند پس مرجع تصمیم گیرنده درباره اخراج، مجمع عمومی عادی می باشد که ممکن است به درخواست اکثریت اعضای هیئت مدیره، بازرس یا بازرسان، یک پنجم اعضای شرکت تعاونی، یا وزارت تعاون بعمل آید.
که این مجمع برای تصمیم گیری طبق ماده 12 آیین نامه مربوط ( آیین نامه تشکیل مجامع عمومی ) مورخه 1377 در مجمع عمومی عادی تصمیمات با اکثریت نصف بعلاوه یک آراء حاضر در جلسه معتبر خواهد بود مگر در مورد انتخاب مدیران و بازرسان که اکثریت نسبی کافی است. البته این را نیز متذکر شویم که پیشنهاد اخراج عضو را هیئت مدیره مجمع عمومی عادی (موضوع ماده 13 قانون بخش تعاون) می دهد شایان ذکر است که در بند 8 و تبصره ماده 33 قانون شرکت های تعاونی مواردی پیش بینی شده است که عضو اخراج شده یا عضوی که هیئت مدیره درخواست عضویت وی را نپذیرفته است بر حسب مورد اعتراض خود را کتباً به وسیله بازرس یا بازرسان اعلام دارد تا در نخستین مجمع عمومی مطرح گردد.

فصل چهارم
آثار ورود و خروج و اخراج عضو
حضور هر شخص در هر مجموعه ای و تشکیلاتی به طور معمول آثاری را به دنبال دارد همچنان که خروج و اخراج هر شخص از مجموعه ای آثاری را به دنبال خواهد داشت خواه آثار مالی و خواه آثار تشکیلاتی و غیره.
در این فصل به ارائه مطالبی درباره آثار ورود و خروج و اخراج می پردازیم منتهی در دو باب تفکیک شده:
باب اول: آثار ورود در شرکت تعاونی
با توجه به حداقل و حداکثر های تعداد عضو در شرکت های تعاونی، با ورود شخصی در شرکت مطمئناً تعداد اعضا بیشتر شده و اگر حداکثر تعداد عضو تکمیل شود دیگر بعد از آن شخص، شخص دیگری حق عضویت نخواهد داشت. غیر از این موارد با ورود عضوی در شرکت سهمی از آن شرکت متعلق عضو قرار می گیرد و در واقع سرمایه شرکت نیز افزایش خواهد داشت در واقع ورود اثر چشمگیرش این است که افزایش تعداد و سهام را برای شرکت تعاونی خواهد داشت.
همچنین با ورود در شرکت تعاونی همین شخص توسط قانون و یا در برخی موارد به توسط اساسنامه متعهد شده و محدود می شود و مثلاً باید وظایف خاصی در مواقع خاص یا حضور در مجامعی خاص را انجام دهد. مورد دیگر بحث مسئولیت مالی عضو می باشد که باید مبلغ سهام را پرداخت کند و همچنین طبق ماده 23 قانون بخش تعاونی «مسئولیت مالی اعضاء در شرکت تعاونی، محدود به میزان سهم آنان می باشد مگر آنکه در قرار داد ترتیب دیگری شرط شده باشد.»
باب دوم: آثار خروج و اخراج از شرکت
پس از خارج شدن عضو از شرکت، لازم است تکلیف سرمایه ای که وی به صورت سهم یا سهام در شرکت دارد و حقوق و مطالبات وی از شرکت و دیون وی به آن روشن گردد. در این خصوص ماده 15 قانون بخش تعاونی چنین مقرر می دارد:« در صورت لغو عضویت به سبب فوت، استعفا، انحلال و اخراج، سهم و کلیه حقوق و مطالبات عضو، برابر مقررات اساسنامه و قرار داد منعقده، محاسبه و به دیون تعاونی تبدیل می شود وپس از کسر بدهی وی به تعاونی، به او یا به ورثه اش حداکثر ظرف سه ماه پرداخت خواهد شد.»
بدین ترتیب، سهم، یعنی سرمایه متعلق به عضو و کلیه حقوق و مطالبات اعضایی که از شرکت تعاون خارج
می شوند، باید از طرف شرکت به آنها پرداخت شود، و این امر در مورد کلیه خارج شدگان از عضویت، به هر صورت که خروج آنها صورت گرفته باشد، اعم از اختیاری یا غیر اختیاری و قهری، قابل انجام است. مشخص
می شود که قانونگذار تفاوتی بین اخراج و خروج در این زمینه قائل نشده است و تمامی حق و حقوق آنها را پرداخت می کند( طبق قسمت الف بند2 « آیین نامه تغییرات سرمایه در شرکت های تعاونی» مورخه 1375) در صورت لغو عضویت به سبب استعفا، اخراج و فوت، وجه سهام عضو خارج شده به میزان «ارزش روز سهام» محاسبه و به دیون تعاونی تبدیل می گردد. پس از کسر مالیات متعلقه و بدهی وی به تعاونی، باقیمانده به او یا به ورثه اش پرداخت خواهد شد.
همانطور که در فوق گفته شد، ماده 15 قانون بخش تعاونی، محاسبه سهم و کلیه حقوق و مطالبات عضو خارج شده از شرکت تعاونی را، « برابر مقررات اساسنامه و قرار داد منعقده » تعیین کرده است از آنجا که آیین نامه نمی تواند مخالف قانون باشد در محاسبه سهم و حقوق و مطالبات عضو خارج شده از شرکت تعاونی، باید مطابق مقررات اساسنامه و قرار داد منعقده، یعنی به آنچه که ماده 15 قانون بخش تعاونی مقرر داشته است عمل کرد. شرکت تعاونی می تواند در اساسنامه و قرار داد منعقده با عضو، روش محاسبه وجه سهام را براساس « ارزش روز سهام» پیش بینی کند در هر حال مبنای محاسبه، روش تعیین شده در اساسنامه و قرار داد منعقده خواهد بود. بحثی که در مطالب فوق الذکر نمایان است این است که در صورت اینکه دیون عضو خارج یا اخراج شده قسمتی حال باشد و قسمتی دیگر مؤجل تکلیف چیست؟
در پاسخ به این سوال جناب آقای دکتر حسنی چنین متذکر می شود که از بیان ماده 15 قانون بخش تعاونی که کسر دیون عضو خارج شده به شرکت تعاونی را از مطالبات وی از شرکت صریحاً تجویز می کند می توان استنباط کرد که دیون مؤجل عضوی که به علت استعفا و اخراج (یا انحلال شرکت) از شرکت تعاونی خارج شود، حال می گردد. در توضیح این استنباط باید گفت: از آنجا که قانوناً فقط دیون حال قابل مطالبه است پس حکم ماده 15 بخش تعاونی دایر بر کسر دیون عضو به شرکت تعاونی به طور کلی ( اعم از اینکه حال یا مؤجل باشد) منطقاً مستلزم آن است که دیون مؤجل، اول حال شود تا قابل مطالبه و کسر گردد.
مسئولیت کیفری در صورتی بوجود خواهد آمد که عضو اخراج شده با تصویب مجامع عمومی باشد.« ... اخراج عضو از شرکت تعاونی بر حسب ماده 13 قانون بخش تعاونی و تبصره ذیل آن با تصویب مجامع عمومی خواهد بود».
با توجه به مواد 126 و 127 و 128 قانون شرکتهای تعاونی که زیان شرکت را مورد توجه قرار داده، اخراج عضو بدون تصویب مجمع عمومی فاقد جنبه کیفری است.( نظریه شماره 3371/7 اداره حقوقی).
پس هر چه بهتر که اخراج توسط مجامع عمومی در شرکت انجام شود تا در مواقعی نیز آثار کیفری به بار آید که از این طریق نیز شرکت به حق و حقوق خود می رسد.

نتیجه:
نتیجه ای که از مطالب گفته شده در این نوشته می توان بدست آورد چنین می شود: از آنجاییکه شرکت های تعاونی متکی به اعضای خود می باشد تا سرمایه، پس عضو در اینگونه شرکتها از اهمیت بسزایی برخوردار است.
در شرکت تعاونی غیر از اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی، افراد یا اشخاص دیگری نمی توانند عضویت پیدا کنند و این اشخاص نیز با توجه به مواد قانونی ارایه شده باید دارای شرایط عمومی و اختصاصی باشند. ورود شخص قبل از تشکیل شرکت با درخواست عضویت و یا با همکاری چند نفر در اینجا شرکت تعاون شروع
می شود و بعد از تشکیل شرکت با درخواست عضویت و تعهدها مقرر در اساسنامه و با قبول هیئت مدیره صورت می گیرد. در قسمت خروج و اخراج نیز شرایط خاصی از جمله رعایت نکردن مقررات اساسنامه یا منع قانونی و یا از دست دادن هر یک از شرایط ذکر شده در ماده 9 قانون بخش تعاون می باشد که شخص از شرکت اخراج یا اینکه خود شخص به طور اختیاری از شرکت خارج می شد و هر یک از مواد فوق الذکر آثاری به بار می آورد. از جمله اینکه عضو خارج یا اخراج شده باید دیون و یا بر حسب موضوع زیان های وارده بر شرکت را جبران کند در موردی که هم اخراج صورت می گیرد اگر به توسط مجمع عمومی تصویب شود مسئولیت کیفری دارد. در کل می توان گفت بیشتر مانور در شرکت های تعاونی روی اعضاء این شرکت ها می باشد و شرایط خاصی دارد.
پیشنهاد:
با توجه به اینکه عضو در شرکت های تعاونی باید مراحل خاصی را هم در مرحله ثبت عضویت و هم در ادامه کار در شرکت دارا باشد پس مواد قانونی در مواقعی پیش بینی خاصی یا مصداق های خاصی را در برنمی گیرد مثلاً در مورد ترک عضویت قانون ساکت می باشد، بهتر بود در این باره مواردی را پیش بینی می کرد تا در صورت اینکه عضوی ترک عضویت بکند تکلیف شرکت چه باشد هر چند که در برخی جاها در این مورد از بند 2 ماده 13 قانون بخش تعاون استفاده می کنند. همچنین یه گفته ی جناب آقای دکتر حسنی، عضویت در شرکت های تعاون در وضع موجود مثل چراغی است که به خانه رواست و نپذیرفتن بیگانگان به عضویت، علی العجاله موجه و امری قابل قبول است. در دوره های بعد قانونگذاری یا اصلاحیه های بعدی این کاش حداقل این مورد را تغییر بدهند منظور عضویت اتباع خارجی را اعمال نکنند، در واقع اتباع خارجی بنظر نمی رسد تعهدی را در عمل در مقابل شرکت ارائه دهند.



:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin


لزوم شناسایی و حفظ حقوق بهره وران و مصرف کنندگان خدمات و محصولات شرکت ها و همچنین نیاز به رقابتی سالم تر و بر اساس اصول و قواعدی خاص باعث شد تا سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق و معاونت فنی و عمران استانداری فعلی زیر نظر ریاست جمهوری اقدام به دسته بندی شرکت ها و رتبه دهی به این شرکت ها بکنند.

این سازمان با تقسیم شرکت ها به دو گروه مشاور و پیمانکار در واقع تفاوتی صحیح و مناسب را در بین شرکت ها در راستای رتبه بندی درست تر ایجاد کرد. برای پیمانکاران رتبه 1،2،3،4،5 در نظر گرفته شد و برای مشاوران رتبه 1 و 2 و 3 برنامه ریزی شد. در این رتبه بندی اعداد 5 برای پیمانکاران و 3 برای مشاوران دارای کمترین ارزش و پایین ترین سطح هستند و شرکت هایی که رتبه های بالاتری بگیرند توانسته اند از نظر استاندارد ها و معیارهای در نظر گرفته شده سازمان مدیریت و برنامه ریزی شرایط بهتری را کسب نمایند.

شرایط رتبه بندی در شرکت های پیمانکار

در این مقاله قصد ما بررسی شرایطی است که باید شرکت های پیمانکار برای به دست اوردن رتبه بهتر داشته باشند. بنابر این در بند های زیر به شرایط مورد نیاز خواهیم پرداخت.

اول و یکی از مهم ترین شرایطی که باید شرکت های پیمانکار داشته باشند تا بتوانند در رتبه بندی شرکت کنند این است که ابتدا اقدام به ثبت شرکت خود نموده باشند. در واقع شرکت هایی می توانند در رتبه بندی سازمان مدیریت و برنامه ریزی شرکت داده شوند که ابتدا اصل کار یعنی ثبت شرکت خود را انجام داده باشند. برای ثبت شرکت باید با در دست داشتن مدارک لازم و با مشاوره متخصصین شرکت خود را در اداره ثبت شرکت ها ابتدا به ثبت رسانده و وجهه قانونی و حقوقی درستی را پیدا بکنید.
انتخاب نفرات دارای مدارک تحصیلی مرتبط در هیئت مدیره شرکت و همچنین به عنوان شریک یا سهامدار در شرکت می تواند نقشی بسیار مهم در امتیاز شرکت داشته باشد. هر چه موسسین و مدیران و سهامدارن شرکت با سواد تر و سواد مرتبط تر با موضوع شرکت را داشته باشند در واقع امتیاز بیشتری برای شرکت پیمانکار به همراه خواهند داشت.
موضوع بعدی مبالغ ریالی انجام پروژه های مختلف توسط شرکت می باشد. هر چه شرکت توانسته باشد با سرمایه گذاری بیشتر پروژه های با ارزش بالاتر و با مبالغ بالاتر دریافت نموده باشد و از پس این تعهدات بر امده باشد در واقع قدرت اجرایی بالاتری را از خود نشان داده که این موضوع در دریافت امتیاز و رتبه بالاتر در نظر گرفته خواهد شد. برای امتیاز دهی به قرارداد ها و مبالغ قرارداد 15 سال اخیر شرکت مد نظر قرار می گیرد.
سابقه و رزومه برتر شرکت ها تنها بسته به موضوع سرمایه ای شرکت نمی شود. ممکن است شرکت توانسته باشد پروژه های بزرگ را قرارداد ببندد ولی نتوانسته باشد به خوبی تعهدات خود را پاسخگو شده باشد. بر عکس شرکت هایی هم هستند که هر چند پروژه های مالی سبک تری دارند ولی تماما توانسته اند تعهدات خود را پاسخگو باشند و در همین راستا رضایت مشتریان این شرکت ها بسیار بالاتر باشد.
شرایط مالیاتی مناسب شرکت با توجه به اظهارنامه مالیاتی شرکت نیز از پارامتر های تعیین کننده در امتیاز شرکت ها می باشد. در اصل شرکت هایی که به موقع دفاتر پلمپ مالیاتی خود را تحویل داده باشندو در تسویه حساب مالیاتی خود بهتر عمل کرده باشند شرایط مناسب تری نسبت به دریافت امتیاز برای رتبه بندی خواهند داشت.
زیر ساخت های فنی و سخت افزاری هر چند همانند شرکت های مشاوره در رتبه بندی خیلی تاثیر گذار نیست ولی به هر صورت وجود زیر ساخت های مناسب برای یک شرکت پیمانکاری خود نشان از قدرت و به روز بودن شرکت داشته و می تواند در داشتن شرایط فنی مناسب به شرکت کمک کند.
شرکت های پیمانکاری برای اینکه بتوانند رتبه مناسبی داشته باشند نه تنها باید در پارامتر های فوق الذکر صلاحیت خود را به اثبات رسانند بلکه باید بتوانند همواره به روز و رو به توسعه و بهبود مستمر باشند. شرط بالاتر رفتن رتبه در شرکت هایی که همه موارد ارائه می کنند و سابقه کافی انها شاید کفایت نداشته باشد همین ارائه نشانه هایی مبنی بر توسعه و پیشرفت شرکت و بهبود مستمر و متوالی شرکت می باشد.

یکی از مهم ترین مسائلی که به دریافت رتبه خوب شرکت کمک خواهد کرد استفاده از متخصصین و کارشناسانی است که بتوانند از همه شرایط و دارایی های شما برای بالا بردن رتبه و امتیاز شما به نحو احسنت استفاده بکنند. موسسه حقوقی با سال های تخصص و تجربه کافی در این زمینه می تواند به عنوان بهترین انتخاب شما برای اخذ رتبه باشد.

مدارک لازم برای اخذ رتبه 5 پیمانکاری

کپی برابر اصل کلیه مدارک ثبت شرکت
ارائه مدارک شرکت مانند اساسنامه، اظهارنامه ، روزنامه رسمی و اگهی ثبت و اگهی اخرین تغییرات برای شرکت های سهامی
ارائه مدارک اساسنامه ، شرکتنامه ، تقاضانامه، روزنامه رسمی ، اگهی تاسیس و اگهی اخرین تغییرات برای شرکت های اشخاص یا غیر سهامی
سند مالکیت و یا اجاره نامه محضری
کپی شناسنامه و کارت ملی کلیه سهامداران و یا شرکا و مدیران و اعضا هیئت مدیره
کپی برابر اصل مدارک تحصیلی موسسین و اعضا شرکت که بتواند برای شرکت امتیاز بیاورد.
برای دریافت رتبه 5 پیمانکاری مهندس و یا مهندسین شرکت باید سوابق کاری خود را هم ارائه نمایند . برای این منظور باید مدارک زیر تهیه و ارائه شود:

نامه استعلام سوابق بیمه
تبصره : این نامه باید ریز سوابق بیمه فرد را داشته باشد مانند تاریخ شروع و پایان و شرکت هایی که برای انها کار انجام شده و بیمه برای او پرداخت کرده اند

گواهی کار مرتبط با رشته و موضوع شرکت
سربرگ رسمی شرکت در سه نسخه
کپی اخرین صورتجلسه مربوط به تغییرات سهام شرکت
در ارائه این مدارک دقت شود که مدیر عامل شرکت باید حداقل مدرک تحصیلی لیسانس داشته باشد و اعضا هیئت مدیره هم باید حداقل 75 درصد انها دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر باشند. همچنین یکی از اعضا هیئت مدیره باید لیسانس و یا بالاتر در رشته و موضوع شرکت داشته باشد که این فرد باید حداقل سه سال هم سابقه مرتبط با موضوع ارائه نماید. در نهایت یاداور می شویم که شرکت متقاضی رتبه باید قانونا به ثبت رسیده باشد و کد اقتصادی خود را ارائه نماید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت رتبه 1 الی 4 شرکت های پیمانکاری

کپی برابر اصل مدارک ثبتی شرکت
ارائه مدارک شرکت مانند اساسنامه، اظهارنامه ، روزنامه رسمی و اگهی ثبت و اگهی اخرین تغییرات برای شرکت های سهامی
ارائه مدارک اساسنامه ، شرکتنامه ، تقاضانامه، روزنامه رسمی ، اگهی تاسیس و اگهی اخرین تغییرات برای شرکت های اشخاص یا غیر سهامی
کپی شناسنامه و کارت ملی کلیه سهامداران و یا شرکا و مدیران و اعضا هیئت مدیره
کپی برابر اصل مدارک تحصیلی موسسن و اعضا شرکت که بتواند برای شرکت امتیاز بیاورد.
مهندس و یا مهندسین واجد شرایط برای ارائه مدارک و سوابق کاری مرتبط باید مدارک زیر را تهیه و ارائه نمایند:

نامه استعلام سوابق بیمه
تبصره : این نامه باید ریز سوابق بیمه فرد را داشته باشد مانند تاریخ شروع و پایان و شرکت هایی که برای انها کار انجام شده و بیمه برای او پرداخت کرده اند

گواهی کار مرتبط با رشته و موضوع شرکت
سربرگ رسمی شرکت در سه نسخه
کپی اخرین صورتجلسه مربوط به تغییرات سهام شرکت
تصاویر کلیه پیمان های شرکت ( قرارداد ها و موافقت نامه ها و ...)
تصاویر صورت وضعیت های تایید شده و کارکرد های مورد توافق که دستگاه های اجرایی صادر کرده باشند( برای کارهای در دست اجرا )
اظهار نامه مالیاتی مرتبط با اخرین سال مالی شرکت که این اظهار نامه باید به تایید سر ممیز مالیاتی شرکت هم رسیده باشد.
ارائه مدرک تحصیلی لیسانی و یا بالاتر مدیر عامل و دو سوم اعضاء هیئت مدیره که با موضوع شرکت مرتبط باشد. بهتر است حداقل یک نفر از اعضا هیئت مدیره که دارای مدرک تحصیلی مرتبط است دارای بیش از 3 سال سابقه کار مرتبط هم باشد.
دریافت رتبه در شرکت های پیمانکاری به انها کمک خواهد کرد که نه تنها در بسیاری از مناقصه ها و مزایده ها بتوانند شرکت کنند بلکه قدرت اجرایی و تمایز شرایط کاری شرکت خود را هم اثبات نموده و در عقد قراردادهای مختلف و به دست اوردن مشتریان بیشتر توفیقات بالاتری داشته باشند.

م



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin



شرکت های تعاونی در کل شرکت هایی هستند که در راستای تامین و مرتفع نمودن برخی از نیاز های یک جامعه و با همت عده ای از افراد به ثبت می رسند. این تعاونی ها ممکن است با توافق عده ای دوست، همسایه ، همشهری ، همکار ، هم صنف و ... تاسیس شوند و لی هدف آنها تامین نیازی از این جامعه ثبت کننده و یا موسس تعاونی است.

اگر هدف ثبت تعاونی جزئی باشد و تنها قسمتی از جامعه را در بر داشته باشد تعاونی خاص و اگر محدودیتی نداشته باشد و به منظور تامین نیاز عده نا محدودی به ثبت برسد شرکت تعاونی از نوع عام می باشد. در واقع در نوع عام پذیرش هر فردی در عضویت تعاونی ازاد و در نوع خاص تنها عده ای خاص می که در اساسنامه قید شده می توانند در تعاونی عضویت داشته باشند.

تعاونی ها از نوع فعالیت نیز به دو دسته و یا به قولی سه دسته دیگر نیز طبقه بندی می شوند.

تعاونی تولیدی

این نوع تعاونی ها به منظور ایجاد زمینه های اشتغال و کار آفرینی و تامین نیاز اعضا به محصولات کشاورزی و دامپروری و معدن ، عمران و ... تاسیس می شود

تعاونی توزیعی

این تعاونی ها برای ایجاد مشاغل تولیدی و یا تامین نیاز های این تولیدی ها با تهیه مواد اولیه و ارائه خدمات جانبی در راستای کاهش هزینه های جانبی تولیدی و در امور مربوط به خدمات ، مسکن و سایر نیاز های اولیه اعضا به ثبت می رسند.

تعاونی اعتباری

این دسته از تعاونی ها چندان مرسوم نیستند ولی اگر در موضوعات سرمایه گذاری و خرید سهام و سهم الشرکه و ... تعاونی وارد شود نوع ان اعتباری خواهد بود.

اما در کل تعاونی ها می توانند با درج همه موضوعات فعالیت در اساسنامه خود به ترتیب اولویت دارای همه انواع شرایط بوده و به نوعی تعاونی چند منظوره نامیده شوند.

در نتیجه با استناد به تعاریف قانونی فوق از تعاونی ها افرادی که خواهان ثبت شرکت تعاونی مسکن هستند باید نوع تعاونی خود را توزیعی و یا در صورت داشتن اهداف بیشتر بصورت چند منظوره به ثبت برسانند.

شرایط ثبت شرکت تعاونی مسکن

تمامی افراد حقیقی و حقوقی که شرایط لازم را داشته باشند می توانند برای ثبت شرکت تعاونی مسکن با هم مشارکت نمایند. متقاضیان ثبت این نوع تعاونی نباید در عضویت تعاونی مشابه و یا افراد حقوقی دولتی باشند.

برای ثبت تعاونی توزیعی و یا تعاونی مسکن ابتدا باید از اداره تعاون شهر و یا شهرستان خود مجوز دریافت شود. لذا باید با تعیین 7 نفر حداقل به عنوان موسس تعاونی به اداره تعاون که شرایط لازم را داشته باشند و ارائه سایر مستندات مورد نیاز دیگر برای دریافت مجوز از اداره تعاون اقدام شود. اداره تعاون برای ثبت شرکت تعاونی مسکن ممکن است در برخی از شهر ها با اداره مسکن و نوسازی جهت ارائه این مجوز ارتباط برقرار نماید.

داشتن مدرک تحصیلی برای ثبت تعاونی مسکن در حوزه های عمران و شهرسازی و یا مدیریت شهری الزامی نیست ولی بهتر است حداقل یک نفر از اعضا فارغ التحصیل از دانشگاه در رشته های تحصیلی مرتبط باشد. سایر موسسین همین که در این کار تجربه و صلاحیت خود را به اثبات برسانند کفایت می کند

پس از دریافت مجوز از اداره تعاون به همراه ان معرفی نامه ای برای اداره ثبت شرکت های شهرستان مربوطه ارسال خواهد شد تا اجازه ثبت شرکت تعاونی مسکن داده شود.

همانند شرکت های سهامی سرمایه در شرکت های تعاونی باید به قطعات خرد و مساوی سهام تقسیم و در بین اعضا به اندازه سهم هر فرد تقسیم شود. معمولا در هنگام توافق اولیه برای ثبت تعاونی مسکن میزان سرمایه مورد نظر توافق می شود و در اساسنامه ذکر و همه اعضا ان را امضا می کنند . اما در هر صورت میزان حداقل تعریف شده سرمایه برای ثبت شرکت تعاونی برای تعاونی های عام یکصد میلیون ریال و برای تعاونی های خاص 10 میلیون ریال پیش بینی شده است.

منظور از تعاونی خاص همانند شرکت سهامی خاص می باشد که باید همه سرمایه شرکت توسط خود اعضا تامین و تادیه شود و هر فرد تنها به اندازه سهم خود در شرکت مسئولیت داشته باشد . و منظور از تعاونی عام همانند شرکت های تعاونی هستند که حداقل 5 درصد از سرمایه را موسسین تعاونی و مابقی را نهاد ها و شرکت های دولتی و عمومی تادیه نمایند. از میزان تعهد شده سرمایه باید 35 درصد حداقل در حسابی به نام خود تعاونی مسکن در یکی از بانک های معتبر سپرده گذاری شود. در صورتیکه سرمایه غیر نقدی باشد باید کارشناسی از دادگستری نسبت به تعیین میزان سرمایه و تقویم ان اعلام نظر کرده و همه موسسین این موضوع را با امضا تقویم نامه تایید نمایند.

عضویت در شرکت های تعاونی مسکن بسته به توافق در اساسنامه دارد. اگر عضویت ازاد تعیین شود هر فردی می تواند در این تعاونی عضو شود و در غیر اینصورت تنها افرادی می توانند در تعاونی مسکن عضو شوند که شامل شرایط تعیین شده در اساسنامه باشند.

پس از اثبات شرایط لازم و با ارائه مدارک تهیه شده که بهتر است با نظر کارشناسان موسسه حقوقی اماده شده باشد درخواست ثبت شرکت به اداره ثبت شرکت ها ارسال و شرکت با انجام تشریفاتی به ثبت خواهد رسید.

مدارک لازم به منظور ثبت شرکت تعاونی

کپی شناسنامه، کارت ملی و مدارک تحصیلی موسسین
گواهی پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت برای اقایان
برگ عدم سوء پیشینه موسسین و مدیران
مجوز اداره کل تعاون یا اداره تعاون شهرستان ذیربط یک نسخه
اساسنامه تصویب شده شرکت تعاونی در اولین مجمع عمومی عادی در ۳ نسخه
آگهی دعوتنامه تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در ۳ نسخه
صورتجلسه اولین مجمع عمومی عادی دال بر تصویب اساسنامه و انتخابات اولین هیئت مدیره و بازرسی یا بازرسان فرم شماره در ۳ نسخه
رسید پرداخت سرمایه شرکت طبق اساسنامه به صندوق تعاون در۳ نسخه
لیست اسامی و اعضاء حاضرین در اولین مجمع عمومی عادی در ۳ نسخه
لیست اسامی و مشخصات و نشانی کلیه اعضاء و سهامداران تعاونی در 3 نسخه
صورتجلسه اولین هیئت مدیره دال بر انتخاب رئیس ، نایب رئیس و منشی هیئت مدیره و تعیین مدیر عامل و تعیین صاحبان امضای مجاز در 3 نسخه
لیست و مشخصات اعضای هیئت مدیره ، بازرسان و مدیرعامل و همینطور اعضای علی البدل به همراه تصویرشناسنامه وآخرین مدرک تحصیلی آنها
برای ثبت شرکت تعاونی مسکن بهترین کار اعتماد به تخصص کارشناسان ما در موسسه حقوقی است. ما در کمترین زمان و هزینه شرکت تعاونی شما را با همه ساختارهای تضمین شده قانونی به ثبت خواهیم رساند.



:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 مهر 1398 | نظرات ()