نوشته شده توسط : yasamin

- چه کساني مي توانند در ايران شرکت ثبت کنند؟
کليه اشخاص حقيقي و حقوقي اعم از ايراني يا خارجي مي توانند در ايران شرکت ثبت کنند.

- چند نوع شرکت براي ثبت وجود دارد؟
شرکت هاي سهامي عام و خاص

شرکت تضامني

شرکت با مسئوليت محدود

شرکت مختلط غير سهامي

شرکت مختلط سهامي

شرکت نسبي

شرکت تعاوني توليد و مصرف

- آيا يک نفر به تنهايي مي تواند شرکت ثبت کند؟
خير، در قوانين ايران حداقل تعداد شرکا 2 نفر است و هيچ شرکت تک عضوي وجود ندارد.

اما شرکت تک عضو هيئت مديره با مسئوليت محدود امکان پذير است.

حق امضا در اين شرکت ها براي يک نفر است

- چه نام هايي براي ثبت شرکت مورد تائيد است؟
نام هاي فارسي که ريشه اصطلاحات بيگانه نداشته باشند

نام هاي بومي با ارائه تاييديه کتب فرهنگ بومي و يا تائيديه فرمانداري، شوراي شهر يا بخشداري

اسامي نبايد با شئونات انقلاب اسلامي منافات داشته باشد

- ايزو چيست؟
ايزو (ISO) از عبارت : International Organization for Standardization

به مفهوم سازمان بين المللي براي استاندارد سازي تشکيل شده است.

رعايت استانداردهاي ايزو در توليد و عرضه محصولات و خدمات از چنان اهميتي برخوردار است که در عرصه تجارت جهاني، استاندارد‌هاي ايزو شرط اوليه در داد و ستدهاي بين‌المللي قرار گرفته است.

به طور كلي از مصرف كنندگان كالاها و خدمات حمايت كرده و زندگي آنها را سهل تر مي نمايد. به عبارت ديگر اقدامات (ISO) كه منتج به موافقت نامه هاي بين المللي گشته، نهايتا به صورت استانداردهاي بين المللي چاپ مي شود.



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin


علامت، نشان قابل رويتي است که کالاها و خدمات اشخاص حقيق و حقوقي را متمايز مي سازد.

نام تجاري اسم و عنواني است که معرف و مشخص کننده شخص حقيقي و حقوقي باشد

2- مزاياي ثبت علامت تجاري چيست؟
– حق استفاده انحصاري از نام و علامت تجاري

– وجه تمايز با محصولات يا خدمات مشابه

– افزايش اعتبار و اعتماد سازي

– اخذ جواز کسب، پروانه بهره برداري و استاندارد

– دريافت وام و تسهيلات

ساير مزايا مثل: (افزايش کيفيت محصولات و خدمات توسط افراد ذينفع، اعطاي نمايندگي، نقشي موثر در در بازاريابي و گسترش تجارت بين المللي)

3- واردات کالا به صورت حقيقي و حقوقي نياز به ثبت علامت و برند تجاري دارد؟
در هر دو حالت براي واردات کالا نيازمند ثبت هستيد.

4- شرايط ثبت علامت تجاري به صورت بين المللي چيست؟
ثبت بين المللي همان ثبت در جهان هست.

که ايران عضو اين کنوانسيون مي باشد، بنابراين پيش شرط ثبت جهاني برند، ثبت قانوني آن در کشور مي باشد.

برند بايد با تبعيت از قوانين سيستم مادريد در سازمان جهاني wipo ثبت شود.

و طرح قابل قبول براي ثبت برند بيزينس پلن مي باشد.

5- مدارک ثبت علامت تجاري به صورت بين المللي چيست؟
درخواست به دفاتر منطقه اي سازمان جهاني برند.

انتخاب نام کشورهايي که خواهان ثبت و حمايت هستيد.

عينا مدارکي که در ايران براي ثبت برند ارائه مي کنيد.

گواهي ثبت برند داخلي و اظهارنامه ثبت برند.

تکميل فرم هاي مربوطه در سايت سازمان جهاني ثبت برند.

پرداخت هزينه ها با واحد پول سوئيس (فرانک).

6- براي ثبت تغييرات شرکت از کجا بايد شروع کرد؟
بايد صورتجلسه تنظيم گردد و بسته به نوع شرکت ثبت شده مجمع مورد نظر تشکيل شود.
ش
7- براي هر تغييرات چه نوع صورتجلسه اي بايد تنظيم شود؟
هر تغييرات در مجمعي جداگانه، داخل يکي از مجامع زير در قالب صورتجلسه اي تنظيم مي گردد:

مجمع عمومي عادي ساليانه

مجمع عمومي فوق العاده

مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin


 

صورت معاملات فصلی
در این مقاله سعی نموده‌ایم اطلاعات مفیدی در مورد صورت معاملات فصلی برای همراهان همیشگی تهیه نماییم. ارائه صورت معاملات فصلی به ادارات مالیاتی دارای مزایایی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.


صورت معاملات فصلی در نظام اقتصادی جمهوری اسلامی به عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد مالی تلقی می‌شود که وجود آن، لازمه برپایی عدالت مالیاتی در کشور خواهد بود. همان طور که می دانید اداره مالیات به منظور برپایی عدل در اخذ مالیات‌های مستقیم ملزم به دریافت اسناد معتبر از سوی مودیان خواهد بود. از همین رو بر طبق ماده ۹۵ قوانین مالیاتی کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف می‌باشند، در زمان خرید یا فروش کالا از صورت حساب فروش استفاده نمایند و اطلاعاتی هم چون: صورت حساب، شماره اقتصادی و… را در صورت معاملات فصلی ثبت نمایند و بر طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه اسناد مالیاتی را به صورت فصلی به یکی از شعب ادارات مالیاتی کشور ارائه دهند.

مزیت برتر ارسال به موقع صورت معاملات فصلی چیست؟
همان طور که می دانید اداره مالیات با هدف ارتقا نظام اقتصادی کشور فعالیت دارد؛ لذا اعتماد آحاد مردم به این ارگان موجب فراهم شدن بستری مناسب برای پیشرفت نظام خواهد شد. از سوی دیگر، شراکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی و ارائه به موقع صورت معاملات فصلی موجب شفاف سازی معاملات مالی آنها و ایجاد نظم و انضباط در رویدادهای مالی ایشان خواهد شد. فراهم شدن فضایی سالم برای رقابت از دیگر بازخوردهای مثبت شراکت در فعالیت‌های اقتصادی به شمار می‌رود.

زمان ارسال صورت معاملات فصلی
ارائه به موقع صورت معاملات فصلی مودیان به ادارات مالیات بستری مناسب را به منظور برپایی نظم و عدالت در نظام اقتصادی فراهم می‌سازد؛ در صورتی که بی توجهی به ارائه منظم صورت معاملات، ضمن ایجاد بی نظمی، موجب فراهم شدن زمینه فرارهای مالیاتی برای برخی از افراد سودجو خواهد شد. آن چیزی که کلیه مودیان باید به آن توجه داشته باشند این است که ارائه اطلاعات ناقص به کارشناسان مالیاتی، منجر به تصمیم و قضاوت‌های نادرست ایشان خواهد شد.

با استناد به آئین نامه مالیاتی، کلیه مودیان مکلفند اطلاعات مرتبط به قراردادهای خود را هر ۳ ماه یک مرتبه (نهایتاً ۱ ماه پس از پایان هر فصل) به ادارات مالیاتی ارائه دهند.

ارسال الکترونیک صورت معاملات فصلی
متصدیان نظام اقتصادی به‌منظور تسهیل بخشیدن به عملکرد فعالان اقتصادی، قابلیت ارسال الکترونیکی صورت معاملات فصلی را ایجاد نموده‌اند. بدین ترتیب مودیان می‌توانند با مراجعه به سامانه الکترونیکی اداره مالیات به آدرس به‌منظور ارسال صورت معاملات خود اقدام نمایند. قطعاً استفاده از سامانه الکترونیکی برای ارسال صورت معاملات منجر به‌صرفه جویی در وقت مودیان خواهد شد و این امکان را فراهم می‌سازد تا بدون فوت وقت و درزمان مقرر، اطلاعات لازم را به اداره امور مالیاتی کشور ارائه دهند.

 



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

 

امروزه شرکت ها و سازمان های دارای رویه پیچیده ای هستند که اداره و مدیریت آنها را با مشکلات زیادی روبرو می کند. به همین دلیل برای راحتی و سهولت مدیریت شرکت ها، مناصب زیادی ایجاد شده است. یکی از این مناصب، مشاور حقوقی است. مشاور حقوقی می تواند در کنار مدیر، اداره امور شرکت را بر عهده بگیرد و در بسیاری از امور اداری و حقوقی شرکت به مدیر کمک کند.
همچنین مشاور حقوقی می تواند شرکت ها را در مقابل مسئولیت های کیفری، حقوقی، جزایی و انتظامی یاری دهد تا بهترین تصمیمات حقوقی را اتخاذ کنند. در این صورت شرکت ها با مسائل و مشکلات کمتری مواجه می شوند.

 

خدمات مشاور حقوقی
مشاور حقوقی به تمامی اصول و قوانین حقوقی تسلط دارد و می تواند امور حقوقی سازمان یا شرکت را تنظیم و تهیه کند. شرکت ها به مجموعه ای از آیین نامه ها و دستورالعمل ها نیاز دارند که این کار توسط کارشناسان حقوقی انجام می شود. مشاوران حقوقی می توانند تمامی پرونده های حقوقی و دعاوی شرکت را بررسی کنند. همچنین ارائه مشاوره حقوقی به کارکنان، که در جلسات دادرسی و دفاع از حق سازمان، انعقاد قراردادهای داخلی و خارجی، انجام کلیه کارهای مربوط به ثبت، تغییرات در ساختار، انحلال شرکت ها، انعقاد قراردادها و تفاهم نامه های بین سازمانی و سایر امور حقوقی دستگاه، انجام امور حقوقی مربوط به مناقصه، مزایده، جمع آوری اطلاعات لازم و استفاده از آنها برای دفاع از سازمان یا شرکت در محاکمقضایی و … به تخصص نیاز دارد که در این رابطه مشاور حقوقی به تمامی این امور مسلط است و می تواند مدیران را یاری دهد.

مشاور حقوقی ثبت شرکت
قبل از اینکه شرکت به ثبت برسد باید مراحل زیادی را طی کند که برخی از مدیران به رویه اداری آن آشنایی کافی ندارند و در بسیاری از موارد ثبت شرکت به تعویق می افتد که ضرر آن متوجه شرکت و موسسان می شود. حال اگر شرکت ها مشاور حقوقی استخدام کرده باشند، در زمان ثبت شرکت با هیچ مشکلی مواجه نخواهند شد و تمامی مراحل اداری توسط او انجام می شود. در برخی از کمپانی های بزرگ، چندین مشاور حقوقی به صورت تیمی با یکدیگر کار می کنند.

وظایف مشاور حقوقی ثبت شرکت
برای ثبت شرکت مشاور حقوقی موظف است تا به اداره ثبت شرکت ها مراجعه کند و ابتدا تمامی مدارک مورد نیاز را تهیه کند. سپس مجددا به اداره ثبت شرکت مراجعه کرده و اسناد را به اداره ثبت تحویل می دهد. مشاور حقوقی می تواند از سوی مدیر یا موسسان شرکت وکیل و نماینده باشد که در این صورت باید وکالتنامه را در تمامی مراحل ثبت شرکت به همراه داشته باشد. در صورتی که مدارک ناقص باشند، مشاور حقوقی موظف است تا برای تکمیل آنها اقدام کند.
پس از اینکه ثبت شرکت به اتمام می رسد، این بار نوبت به اخذ کد اقتصادی است که مشاور حقوقی برای دریافت آن به اداره مالیات مراجعه می کند. دریافت کد اقتصادی با طی کردن مراحل اداری آن انجام می شود که به دلیل تسلط مشاور حقوقی بر امور اداری، این کار سریعتر صورت می گیرد.



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

 
شاید تاکنون به فکر گسترش کسب و کارخانگی خود افتاده باشید. با ثبت برند مشاغل خانگی می توانید به هدف خود دست یابید و مزایای زیادی به دست آورید.
ما در این مقاله ، به نکات مهمی که لازم است درباره ثبت کردن برند مشاغل خانگی بدانید پرداخته ایم . شایان ذکر است خوانندگان محترم جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایر مقالات سایت نظیر " آموزش گام به گام ثبت برند" ، " استعلام برند قبل از ثبت" و " لیست طبقه بندی علائم تجاری " مراجعه نمایند و یا با همکاران ما در موسسه حقوقی فکربرتر تماس حاصل فرمایند. مفتخریم که راهنمای شما در امور ثبتی تان باشیم.

چرا ثبت برند مشاغل خانگی مفید است ؟
پیش از هر چیز، به توضیح مختصری راجع به مشاغل خانگی می پردازیم. مشاغل یا کسب و کار خانگی، به آن دسته از فعالیت هایی که توسط عضو یا اعضا خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد ، گفته می شود.
امروزه ، شرایط و محدودیت هایی مانند مشکلات جسمی، مراقبت از فرزند یا سالمند ، مشکل در تامین مخارج و اجاره محل فعالیت و یا حتی تمایل به فعالیت در منزل ، موجب پیدایش و گسترش مشاغل خانگی شده است. برخی از شغل ها امکان اینکه در خانه انجام شود را دارد و در کل تفاوت خاصی با خارج از خانه نمی کند. این موضوع موجب می شود تا اشخاص بسیاری مشغول به کار شده و درآمد داشته باشند. از برخی از انواع مشاغل خانگی می توان به تهیه انواع غذا ، پرورش گیاه های تزیینی ، خیاطی و طراحی لباس ، کسب و کارهای آنلاین کوچک ، ترجمه و مقاله نویسی ، نقاشی ، سفال گری ، مجسمه سازی و .. اشاره کرد.
چنانچه دوست دارید شما نیز در این حرفه برای خود در بین تمام رقبایی که در این زمینه مشغول به کار هستند جایی باز کنید و مشتریان بیشتری جذب کنید، باید ابتدا برای خود نام تجاری مناسبی انتخاب نمایید و سپس آن را به ثبت برسانید. چرا که :
- در صورت ثبت برند، شما لوگو و نام تجاری را فقط به خود اختصاص می دهید.
- این کار وسیله بازاریابی و پایه و اساس ایجاد مشهوریت و معروفیت می باشد.
- این کار باعث جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی افراد متقلب و سوجو می شود.
- با ثبت کردن برند می توانید با سایر تولید کنندگان رقابتی سالم داشته باشید.
- با ثبت کردن برند می توانید سهامی را برای سهامداران ایجاد نموده و آن را در بازار سهام عرضه کنید. چنانچه برندی که ثبت می کنید مخاطب بیشتری داشته باشد ارزش سهام بالا می رود.
- ثبت کردن برند به افزایش فروش محصول شما و شناخته شدن برند شما در سطح بین المللی کمک کرده و باعث گسترش کار شما می شود. به طوری که می توانید نمایندگی های فروش خود را در شهرستان ها نیز داشته باشید.
- برند تضمینی لازم و کافی برای مصرف کنندگان و جلب اعتماد آن ها است.
- با ثبت برند می توانید به راحتی از این طریق وام اخذ کنید.
- در صورت ثبت کردن برند، شما قادر به فروش و یا واگذاری آن خواهید بود.
- این کار جزء الزامی و ضروری موافقتنامه های اعطای نمایندگی می باشند.
- این امکان وجود دارد که ثبت برند سرمایه و دارایی مهم و باارزش کسب و کار باشد.

چه افرادی می توانند نسبت به ثبت برند مشاغل خانگی اقدام نمایند ؟
هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی ( شرکت یا فرد ) مدارکی دال بر تولید – توزیع – بسته بندی – خرید و فروش و یا واردات و صادرات کالا و یا مدارکی جهت فعالیت در زمینه خدماتی خاص داشته باشد می تواند در همان زمینه تقاضای ثبت کردن برند یا نام و لوگوی خود را بدهد.
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند مشاغل خانگی چیست ؟
- سه نسخه کپی از اظهارنامه ثبت کردن برند مشاغل خانگی باید ارائه گردد.
- ارائه مدارک هویتی و شناسایی فرد متقاضی
- یکی از برندهای تجاری را بر روی اظهارنامه الصاق کرده و آن را امضا نمایید. ( ابعاد برند تجاری شما بایستی حداکثر دارای اندازه 10 * 10 باشد ) .
- چنانچه می خواهید که برند تجاری به صورت دسته جمعی صادر گردد باید شرایط استفاده از این علامت و گواهی مقام صلاحیت دار نیز ارائه گردد.
- اگر تصویر برند به صورت دو بعدی طراحی شده است، تصویر باید دارای شش زاویه متفاوت باشد. همچنین چنانچه تصویر به صورت سه بعدی طراحی شده است باید نسخه گرافیکی طرح نیز ارائه گردد.
- ارائه ده نمونه از طرح گرافیکی برند تجاری با اندازه حداکثر 10*10
- ارائه مدارکی مبنی بر حق تقدم و اظهارنامه ( این مدارک حداکثر 15 روز بعد از درخواست شما ارائه گردد ) .
- پرداخت هزینه های مربوط به ثبت کردن برند مشاغل خانگی
- چنانچه تقاضا توسط وکیل یا نماینده قانونی شما ارائه می گردد حتماَ باید اصل و کپی وکالتنامه و مدارک شناسایی نماینده قانونی نیز ارائه گردد.
- ارائه سایر مدارک لازم که بنا به تشخیص مرجع ثبت برای حوزه فعالیت نیاز است.

برای ثبت برند از کجا آغاز کنیم ؟
در اولین اقدام جهت ثبت نمودن برند، شما باید به فکر انتخاب یک نام مناسب برای برند خود باشید. انتخاب نام برند مهم ترین مرحله در ثبت برند می باشد. سعی کنید اسامی مورد قبول و متناسب با شئونات اخلاقی و موازین اسلامی انتخاب نمایید. نام برند شما می بایست منحصر به فرد بوده و قبلاَ توسط رقیبان شما ثبت نشده باشد. توجه داشته باشید که در نام تجاری خود به هیچ عنوان از نام های دولتی استفاده ننمایید . کلمات توصیفی ، اسامی مشهور ، کلمات عام و عمومی و همچنین واژگانی که باعث گمراه شدن مشتریان گردند قابلیت ثبت ندارند.
پس از انتخاب نام برند، لازم است تا به سامانه اینترنتی مراجعه نمایید. این سامانه بدین دلیل راه اندازی شده است که ارائه تقاضای ثبت، از طریق اینترنتی و بدون مراجعه حضوری انجام شود. پاسخ اداره نیز صرفاَ از طریق بخش پیگیری اظهارنامه قابل روئت است.
چنانچه اطلاعات را به درستی در سامانه وارد کرده باشید، باید پس از ثبت اینترنتی اظهارنامه ، مدارک لازم را از طریق پست به اداره ثبت مالکیت صنعتی ارسال نمایید.
در این مرحله، 30 الی 60 روز کاری زمان لازم است تا کارشناسان اداره مالکیت صنعتی بررسی های لازم را انجام داده و نظر خود را اعلام نمایند.
چنانچه برند پیشنهادی شما مورد پذیرش قرار گیرد، آگهی تقاضا یا همان آگهی سی روزه صادر می گردد و پس از انتشار پرونده شما به مدت 30 روز راکد می ماند تا اشخاصی که هر گونه اعتراضی نسبت به آن دارند اعلام نمایند.
در صورتی که هیچ اعتراضی نسبت به برند شما وجود نداشته باشد ، می توانید جهت اخذ تصدیق نامه برند اقدام نمایید



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

نکات مورد توجه در ثبت برند صنعت پلاستیک
  
ثبت برند صنعت پلاستیک چگونه است و قوانین ثبت آن به چه صورت می باشد ؟
در این مقاله سعی بر آن شده تا ضوابط قانونی ثبت نمودن برند به طور کامل شرح داده شود. چنانچه می خواهید در این باره بیشتر بدانید می توانید به سایر مقالات سایت نظیر " دلایل اصلی رد تقاضای ثبت علائم تجاری/ برند " ، " نحوه تقاضا و ثبت برند " ، " همکاران ما در این مرکز، همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در این باب می باشند.

اختیاری یا الزامی بودن استفاده از برند و علامت تجاری
آیا ثبت علامت اجباری است یا به انتخاب خود ما می باشد ؟ به موجب قانون ، ثبت علائم تجاری اختیاری است ، مگر در مواردی که دولت آن را اجباری کند. بنابراین ثبت کردن برند مطابق آیین نامه آن اجباری نمی باشد . به این معنا که چنانچه کسی علامت برای کالای خود انتخاب کرد و استعمال نمود ولی آن را به ثبت نرساند قانون وی را اجبار نمی کند. با این وجود، در زمان ما بیش از پیش برند و ثبت نمودن آن دارای اهمیت است. برندها به صاحبانشان کمک می کنند تا به راحتی محصولات خود را معرفی و ویژگی های آن را بیان نمایند و در عرصه رقابت تجاری بتوانند خود را نسبت به دیگران متمایز کنند.
چنانچه برندتان را به ثبت برسانید، می توانید از افرادی که از برند شما استفاده می کنند شکایت نموده و آن ها را مجبور به عوض کردن نام و حتی پرداخت غرامت به خود نمایید. علاوه بر این :

ثبت برند
- برند و ثبت آن ، به لحاظ اعتباری که به شرکت و محصول تولیدی می بخشد این امکان را فراهم می آورد تا بنگاه های اقتصادی بتوانند از موسسات مالی مختلف، وام اخذ نمایند.
- ثبت نمودن برند می تواند برای سهامداران ایجاد ارزش افزوده سهام کند و به تبع آن، باعث افزایش درآمد شرکت گردد.
- برند ابزاری برای بازاریابی شرکت و ایجاد وجهه عمومی است.
- برند پس از ثبت شدن، قابل نقل و انتقال است و می توان آن را انتقال داد.
- برند یکی از دلایل تشویق شرکت ها به سرمایه گذاری بیشتر در جهت بهبود کیفیت کالا می باشد.

علائم قابل ثبت و غیرقابل ثبت
به موجب ماده 1 قانون ثبت علایم تجاری و اختراعات : " علامت تجاری عبارت است از هر قسم علامتی اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، عبارت ، مهر ، لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی، تجاری یا فلاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت و یا محصول یک شهر و یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود " .
از ماده فوق مستفاد می شود که نوع علامت جنبه حصری ندارد ، بلکه می تواند با توجه به ابتکار افراد به صورت کلمات ، حروف ، ارقام ، تصاویر به کار رود. در ثبت برند ، باید به این نکته توجه داشته باشید که برند شما باید با برند ثبت شده توسط رقبای شما متفاوت باشد و تازگی داشته باشد.

علائم تجاری غیرقابل ثبت :
واژه های عام . برای مثال، اگر شرکت شما قصد دارد علامت تجاری " پلاستیک " را برای فروش پلاستیک ثبت کند، تقاضانامه ثبت این علامت مردود خواهد شد چون " پلاستیک " واژه ای عام برای این محصول است.
واژه های توصیف کننده . این واژگان کلماتی هستند که معمولاَ در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر به کار می روند. برای مثال کلمه ترش برای محصولات لواشک قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف می کند. بنابراین استفاده از واژه های کیفی نظیر " بهترین " ، " کلاسیک " یا " نوآورانه " مردود خواهند شد مگر اینکه بخشی از یک نشان خاص باشند.
علائم گمراه کننده . این علائم، علائمی هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبدا جغرافیایی محصول گمراه می سازد.
علائم خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه. برای ثبت برند، علامت و تصاویری که استفاده می شود نباید خلاف موازین و هنجارهای اخلاق حسنه باشد و یا پرچم و نشانه هایی از سلطنت و کشورهای دیگر داشته باشد.

مدارک مورد نیاز ثبت برند
برند یا علامت تجاری می تواند بانام شخص حقیقی و یا حقوقی ثبت گردد و ضرورتاَ نیازمند اخذ مجوز است. مدارک باید مرتبط با فعالیت و زمینه مورد نظر و به نام شخص باشد.
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند شخص حقیقی :
- کارت ملی و شناسنامه متقاضی ثبت ( کارت ملی پشت و رو و از تمامی صفحات شناسنامه کپی برابر اصل تهیه گردد ) .

مدارک ثبت برند
- ارائه نمونه تصویر از برند تهیه شده 10 در 10
- تصویر مجوز فعالیت ( مانند پروانه بهره برداری، پروانه ساخت ، جواز کارت بازرگانی یا کسب، جوازتاسیس )
- جواز کسب یا کارت بازرگانی یا هر نوع گواهی فعالیتی که از طرف نهادهای نظارتی و دولتی صادر شده است.
- تصویر کارت بازرگانی ( در صورت استفاده از حروف لاتین )
- ارائه وکالتنامه رسمی چنانچه امور ثبت توسط نماینده و یا وکیل قانونی انجام می شود.
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند شخص حقوقی :
- ارائه مدارک ثبتی شرکت که مشخص کننده شخصیت حقوقی باشد.
- ارائه اساسنامه و روزنامه رسمی که آگهی تاسیس در آن منتشر شده باشد.
- ارائه کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره و نماینده منتخب هیئت مدیره
- ارائه نمونه تصویر از برند تهیه شده
- چنانچه برندتان شامل حروف لاتین و انگلیسی است باید کارت بازرگانی نیز ارائه گردد.
- ارائه پروانه بهره برداری و جواز کسب
- ارائه وکالتنامه رسمی چنانچه امور ثبت توسط نماینده و یا وکیل قانونی انجام می شود.
چند نکته :
1- به موجب قوانین سازمان ثبت اسناد و املاک ایران ، نام تجاری بایستی شامل کلمات فارسی باشد در غیر این صورت ، همان طور که گفته شد، برای ثبت برندی که حاوی کلمه غیرفارسی ( لاتین و ... ) باشد لازم است فرد متقاضی، دارای کارت بازرگانی باشد.
2- در صورت سه بعدی بودن علامت تجاری ( لوگو) ، ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند الزامی است.
3- چنان چه درخواست کننده یا درخواست کنندگان ثبت به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج کشور قصد استفاده از مزایای حق تقدم را داشته باشند، بایستی مدارک لازم و مربوط به حق تقدم را همزمان با اظهارنامه یا حداکثر در مدت زمانی 15 روز به اداره ثبت تحویل دهند.
4- ارائه رسید پرداخت هزینه ها نیز لازم است. چنان چه اظهارنامه تسلیمی ، بر اساس دلایل رد برند منجر به ثبت نگردد، هزینه های پرداختی قابل استرداد نمی باشد.

فرآیند ثبت برند
ثبت برند و علامت تجاری از طریق سامانه http://iripo.ssaa.ir انجام خواهد گرفت که در واقع، شما با تکمیل نمودن فرم های اظهارنامه از طریق این سامانه، می توانید برند خود را به ثبت برسانید.
متقاضی جهت ثبت علامت تجاری خود در سامانه بایستی کپی مدارک شناسایی خود را ارائه نماید. هم چنین در شخصیت های حقوقی نیز ارائه آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت و کپی شناسنامه و کارت ملی اشخاص دارای امضا لازم است.
مرجع ثبت، اظهارنامه را از لحاظ رعایت جنبه های شکلی و شرایط مقرر در قانون و آیین نامه اجرایی آن و همچنین تطبیق طبقه یا طبقات اعلامی با طبقه بندی بین المللی ، مورد بررسی قرار خواهد داد و پس از پذیرش اظهارنامه ثبت علامت، اجازه انتشار آگهی مربوط به آن را صادر خواهد کرد.
آگهی علامت باید شامل موارد ذیل باشد :
• تاریخ و شماره اظهارنامه .
• در صورت ادعای حق تقدم ، تاریخ و شماره اظهارنامه و کشوری که درخواست ثبت اولیه در آن جا صو.رت گرفته است.
• نمونه علامت .
• اجزاء علامت با ذکر رنگ ، در صورتی که رنگ به عنوان صفت مشخصه و یا ویژگی علامت باشد.
• فهرست کالاها و خدماتی که علامت برای تشخیص آن ها مورد استفاده قرار می گیرد ، با اشاره به طبقه یا طبقات مربوط، طبق طبقه بندی بین المللی .
• نام و نشانی متقاضی .
• نام و نشانی نماینده قانونی، در صورتی که اظهارنامه توسط نماینده تسلیم شده باشد.
توجه داشته باشید که :
- برای ثبت علامت لازم است که نسبت به تقاضای ثبت اعتراض به عمل نیامده باشد یا اعتراض به عمل آمده مردود اعلام گردیده و به مرحله قطعی یا نهایی رسیده باشد.
- مدت اعتبار گواهی ثبت علامت یا مارک تجاری 10 سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه مربوط به ثبت علامت یا مارک تجاری می باشد. این مدت با درخواست مالک آن برای دوره های متوالی 10 ساله با پرداخت هزینه مقرر قابل تمدید است



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin


طبق ماده 94 قانون تجارت ، شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است.
در شرکت با مسئولیت محدود سرمایه به سهام تقسیم نشده و به صورت سهم الشرکه می باشد و برای آن ورقه ای به نام سهم الشرکه صادر نمی شود و مثل آن سهام آزادانه قابل معامله نمی باشد و رضایت سایر شرکا برای انتقال آن شرط می باشد.

این شرکت ، این امتیاز عمده را برای شرکاء دارد که مسئولیت آن ها را در عملیات شرکت ، محدود به آورده آن ها در شرکت می کند لذا در شرکت با مسئولیت محدود همانند شرکت های سهامی خاص و برخلاف شرکت تضامنی، مسئولیت هر یک از سهامداران در مورد بدهی های شرکت محدود به مبلغ سرمایه گذاری شده در شرکت است و در صورت عدم کفایت مجبور نیستند اموال شخصی خود را در این راه مصرف کنند.
علاوه بر این ، تشکیل شرکت با مسئولیت محدود ، بسیار ساده تر از تشکیل شرکت سهامی و حتی شرکت سهامی خاص است. اداره کردن شرکت با مسئولیت محدود نیز آسان است و معمولاَ توسط یک یا دو مدیر انجام می شود. مدیران در این نوع شرکت ها می توانند برای مدت نامحدودی انتخاب شوند.
تشکیل شرکت با مسئولیت محدود، علی الاصول با مبلغ کمی سرمایه هم میسر است.
ثبت این نوع شرکت، برای تاسیس بنگاه های کوچک اقتصادی و انجام فعالیت های محدود اقتصادی بسیار مناسب است . چرا که شرکت با مسئولیت محدود با وجود حداقل دو نفر شریک به ثبت می رسد و انتخاب بازرس در آن اختیاری است و تشریفات تشکیل مجامع عمومی و هیئت مدیره و انتشار آگهی ها که در شرکت های سهامی وجود دارد در این گونه شرکت ها گسترده نیست.
مجموع امتیازات مذکور، موجب موفقیت این شکل از شرکت در دنیای معاملات شده است .
با توجه به اهمیت این شرکت، در این مطلب قصد داریم تا شما را با مقررات تشکیل و ثبت شرکت بامسئولیت محدود آشنا نماییم. پیش از آن، پیشنهاد می شود مطالب خواندنی زیر را از دست ندهید.

- راهنمای گام به گام تشکیل و ثبت شرکت با مسئولیت محدود
- ثبت شرکت با مسئولیت محدود بهتر است یا سهامی خاص ؟
- مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

1- نکات مهم در اسم شرکت بامسئولیت محدود
طبق ماده 95 قانون تجارت در اسم شرکت باید عبارت ( با مسئولیت محدود ) قید شود والا آن شرکت در مقابل اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب و تابع مقررات آن خواهد بود.
اسم شرکت نباید متضمن اسم هیچ یک از شرکا باشد والا شریکی که اسم او در اسم شرکت قید شده در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شریک تضامنی را خواهد داشت.
2- نحوه تشکیل و ثبت شرکت با مسئولیت محدود
شرکت با مسئولیت محدود به موجب قراردادی که بین شرکا امضا می شود و شرکتنامه نامیده می شود تشکیل می شود. شرکت نامه در شرکت های با مسئولیت محدود رکن اساسی آن است، به طوری که عدم تنظیم آن سبب بطلان شرکت است.
در شرکت نامه نسبت مشارکت هر شریک و سهم الشرکه هر کدام اعم از نقدی یا غیرنقدی که باید تقویم شده باشد، قید می گردد. تشکیل شرکت با مسئولیت محدود از طریق پذیره نویسی عمومی ممکن نیست و موضوع فعالیت شرکت که در شرکتنامه قید می شود نیز باید مشروع بوده و شرکا، قصد و رضای خود را با امضای آن اعلام دارند و چون شخصیت شرکا در شرکت با مسئولیت محدود اهمیت دارد ، اشتباه در مورد شخصیت شرکا باعث بطلان شرکت می شود.
برای تشکیل شرکت با مسئولیت محدود وجود حداقل دو نفر شریک لازم است و شرکت پس از انجام مراحل تایید نام و تکمیل شرکتنامه و تقاضانامه و اساسنامه ( در صورت وجود ) از طرف شرکا و ارائه آن به اداره ثبت شرکت ها همراه با سایر مدارک لازم به ثبت می رسد و بعد از ثبت در اداره ثبت شرکت ها، آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار محل ثبت شرکت آگهی می گردد.
3- میزان سرمایه شرکت با مسئولیت محدود
طبق ماده 96 قانون تجارت، شرکت با مسئولیت محدود وقتی تشکیل می شود که تمام سرمایه نقدی از طرف شرکا پرداخت و سهم الشرکه غیرنقدی نیز تقویم ( قیمت گذاری ) و تسلیم شده باشد.
قانون تجارت برای میزان سرمایه شرکت با مسئولیت محدود ، حداقل مبلغی تعیین ننموده است.
در شرکت نامه باید صراحتاَ قید شده باشد که سهم الشرکه های غیرنقدی هر کدام به چه میزان تقویم شده است. ( ماده 97 قاننون تجارت )
4- مسئولیت شرکا در مقابل اشخاص ثالث
طبق ماده 98 قانون تجارت، شرکا نسبت به قیمتی که در حین تشکیل شرکت برای سهم الشرکه های غیرنقدی معین شده در مقابل اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی دارند.
مرور زمان دعاوی ناشی از مقررات فوق ده سال از تاریخ تشکیل شرکت است. هر شرکت با مسئولیت محدود که برخلاف مواد 96 و 97 تشکیل شده باشد باطل و از درجه اعتبار ساقط است لیکن شرکا در مقابل اشخاص ثالث، حق استناد به این بطلان ندارند.
اگر حکم بطلان شرکت به استناد ماده فوق، صادر شود شرکایی که بطلان ، مستند به عمل آن ها است و هیئت نظارت و مدیرانی که در حین حدوث سبب بطلان یا بلافاصله پس از آن بر سر کار بوده و انجام وظیفه نکرده اند در مقابل شرکای دیگر و اشخاص ثالث نسبت به خسارات ناشیه از این بطلان متضامناَ مسئول خواهند بود. مدت مرور زمان ده سال از تاریخ حدوث موجب خواهد بود. ( مواد 99 الی 101 قانون تجارت ) .
5- سهم الشرکه و نحوه انتقال آن
همان طور که گفتیم ، در شرکت با مسئولیت محدود سرمایه به سهام تقسیم نشده و به صورت سهم الشرکه می باشد و برای آن ورقه ای به نام سهم الشرکه صادر نمی شود . طبق ماده 102 قانون تجارت ، سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود نمی تواند به شکل اوراق تجاری قابل انتقال اعم از با اسم و یا بی اسم و غیره درآید . همچنین ، شرکا نمی توانند سهم الشرکه خود را به غیر منتقل نمایند مگر با رضایت تعدادی از شرکا که لااقل سه چهارم سرمایه متعلق به آن ها بوده و اکثریت عددی نیز داشته باشند.
طبق ماده 103 قانون تجارت ، انتقال سهم الشرکه به عمل نخواهد آمد مگر به موجب سند رسمی . بنابراین شرکا برای انتقال سهم الشرکه باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه و با تنظیم سند رسمی نسبت به انتقال سهم الشرکه اقدام نمایند.
6- نحوه اداره شرکت
طبق ماده 104 قانون تجارت ، شرکت با مسئولیت محدود به وسیله یک یا چند نفر مدیر موظف یا غیرموظف که از بین شرکا یا خارج از شرکت برای مدت محدود یا نامحدودی معین می شوند اداره می گردد. بنابراین مدیران شرکت الزاماَ نباید جزء شرکا باشند و می توانند خارج از شرکت انتخاب شوند و مدیران در شرکت با مسئولیت محدود می توانند برای مدت محدود مثل دو یا سه سال یا برای یک مدت نامحدود انتخاب شوند.
7- اختیارات مدیران شرکت
طبق ماده 105 قانون تجارت، مدیران شرکت کلیه اختیارات لازم را برای نمایندگی و اداره شرکت خواهند داشت مگر اینکه در اساسنامه ترتیب دیگری مقرر شده باشد، هر قراردادی راجع به محدود کردن اختیارات مدیران که در اساسنامه تصریح به آن نشده در مقابل اشخاص ثالث باطل و کان لم یکن است.
8- تصمیمات شرکت
طبق ماده 106 قانون تجارت، تصمیمات راجع به شرکت باید به تایید اکثریت لااقل نصف سرمایه اتخاذ شود، اگر در دفعه اول این اکثریت حاصل نشد باید تمام شرکا مجدداَ دعوت شوند در این صورت تصمیمات به اکثریت عددی شرکا اتخاذ می شود اگرچه اکثریت مزبور دارای نصف سرمایه نباشد، اساسنامه شرکت می تواند ترتیبی برخلاف مراتب فوق مقرر دارد.
طبق ماده 107 قانون تجارت هر یک از شرکا به نسبت سهمی که در شرکت دارد دارای رای خواهد بود مگر اینکه اساسنامه ترتیب دیگری مقرر داشته باشد.
روابط بین شرکا تابع اساسنامه است اگر در اساسنامه راجع به تقسیم نفع و ضرر مقررات خاصی نباشد تقسیم مزبور به نسبت سرمایه شرکا به عمل خواهد آمد.
9- هیئت نظار
طبق ماده 109 قانون تجارت، هر شرکت با مسئولیت محدود که عده شرکای آن بیش از دوازده نفر باشد باید دارای هیئت نظار بوده و هیئت مزبور لااقل سالی یک مرتبه مجمع عمومی شرکا را تشکیل دهد. هیئت نظار باید بلافاصله بعد از انتخاب شدن تحقیق کرده و اظمینان حاصل کند که دستور مواد 96 و 97 قانون تجارت رعایت شده است.
هیئت نظار می تواند شرکا را برای انعقاد مجمع عمومی فوق العاده دعوت نماید. مقررات مواد 165 و 167 و 168 و 170 قانون تجارت در مورد شرکت های با مسئولیت محدود نیز باید رعایت شود.
10- تغییرات راجع به اساسنامه
طبق ماده 110 قانون تجارت شرکا نمی توانند تابعیت شرکت را تغییر دهند مگر به اتفاق آرا. طبق ماده 111 قانون تجارت هر تغییر دیگری راجع به اساسنامه مانند تغییر موضوع شرکت یا تغییر محل شرکت و غیره باید با اکثریت عددی شرکا که لااقل سه چهارم سرمایه را نیز دارا باشند به عمل آید مگر اینکه در اساسنامه اکثریت دیگری مقرر شده باشد.
از انتخابتان متشکریم.



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

zist1
sms120
sanachat
asianshop
up-mazloum
statup
kts-fars
ayfer
demo-01
qoooqle
7musics
homichat
ubirock
kanganews
niazmandihayeiran
shomalefarda
iranfunnygroup
football10
broozmusic



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin


اظهارنامه ثبت برند، از چه جهاتی مورد بررسی قرار می گیرد


علامت تجاری یا برند ، علامتی است که برای معرفی و مشخص کردن کالا و محصولات به کار می رود. همان طور که در مقالات پیش نیز گفته شد، داشتن علامت تجاری و ثبت آن اجباری نیست و افراد می توانند آزادانه برای کالا و محصولی که دارند و عرضه می کنند علامت خاصی تدارک ببینند و انتخاب کنند یا انتخاب نکنند و اگر علامتی را برگزیدند آن را به ثبت برسانند یا نرسانند . قانون ثبت علایم و اختراعات در این خصوص می گوید : " داشتن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت با توجه به تبصره ذیل ماده یک قانون ثبت علایم و اختراعات سال 1310 آن را الزامی قرار دهد " .

برابر ماده 2 قانون مزبور حق استعمال انحصاری علایم تجاری فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رسانیده باشد بنابراین آن ها که علایم تجاری مورد استفاده خود را ثبت نکرده باشند قانوناَ نمی توانند از استفاده اشخاص دیگر از آن علامت جلوگیری نمایند.
ثبت علامت تجاری مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است. اظهارنامه یا تقاضانامه ثبت برند که باید با مدارک به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی داده شود می بایست به زبان فارسی در سه نسخه تنظیم شود و باید دارای تاریخ و امضاء متقاضی و حاوی مطالب زیر باشد :
1- اسم، شماره ملی، نشانی، کد پستی و تابعیت متقاضی و در صورتی که متقاضی شخص حقوقی است، ذکر نام، نوع فعالیت، اقامتگاه، محل و شماره ثبت، تابعیت، مرکز اصلی و عنداللزوم هر شناسه دیگر آن الزامی است.
2- اسم، شماره ملی، نشانی و کدپستی نماینده قانونی متقاضی، در صورت وجود.
3- اسم، نشانی و کدپستی شخص یا اشخاصی که صلاحیت دریافت ابلاغ ها در ایران را دارند، در صورتی که متقاضی مقیم ایران نباشد.
4- الصاق نمونه ای از علامت در کادر مربوط
5- توصیف و تعیین اجزاء علامت و تعیین حروف مشخص در صورتی که علامت مورد درخواست ثبت مشتمل بر حروف خاص باشد.
6- ذکر کالاها و خدماتی که علامت برای تشخیص آن ها به کار می رود، با تعیین طبقه یا طبقات درخواست شده طبق طبقه بندی بین المللی
7- ذکر حق تقدم درصورت درخواست
8- رشته فعالیت مالک علامت
9- ذکر علامت جمعی در صورتی که ثبت آن مورد درخواست باشد.
10- در صورتی که علامت مشتمل بر کلمه یا کلماتی غیر از فارسی باشد، درج آوانویسی و ترجمه آن
11- ذکر رنگ، در صورتی که رنگ به عنوان صفت مشخصه و یا ویژگی خاص علامت باشد.
12- ذکر سه بعدی بودن علامت در صورت ثبت آن
13- تعیین ضمائم
دریافت کننده تقاضا و مدارک به شرح فوق مقدمتاَ صحت تنظیم اظهارنامه را مورد بررسی قرار می دهد و پس از وارد نمودن اظهارنامه در دفتر درخواست های وارده نسخه دوم آن را که دارای همان مشخصات نسخه اصلی است بعد از امضاء و مهر شعبه ثبت شرکت ها و علایم تجاری به عنوان رسید به متقاضی مسترد می کند نسخه سوم اظهارنامه فوراَ در شعبه مزبور تا تاریخ رد یا قبول قطعی درخواست ، آگهی خواهد شد تا هر ذی نفعی بتواند از مفاد آن اطلاع حاصل کرده و اعتراض خود را در صورت تمایل تسلیم نماید. در مورد هر اظهارنامه ظرف 15 روز از تاریخ وصول از جهات ذیل مورد بررسی قرار می گیرد :
1- از لحاظ شکل بررسی می شود که آیا درخواست ثبت و ضمایم مطابق مقررات کامل است یا نه ؟ چنانچه اظهارنامه نواقصی داشت مراتب به متقاضی کتباَ اخطار می شود تا در موعد مناسب ( نسبت به ساکنین در ایران ظرف دو ماه و نسبت به ساکنین در خارجه تا شش ماه ) اقدام به رفع نقص نمایند چنانچه مدت مذکور کافی نباشد درخواست کننده می تواند فقط برای یک بار استمهال نماید.
2- از جهت تطبیق طبقه ای که درخواست کننده ثبت علامت جهت کالای خود ذکر نموده یا طبقات مربوط به نوع کالا در صورت عدم مطابقت کالا با طبقه مندرج در اظهارنامه از متقاضی ثبت دعوت می شود تا در اصلاح طبقه بندی کالای مشروحه اقدام نماید.
3- از لحاظ مطابقت علایم با شرایط مقرر در قانون قوانین و آئین نامه مثلاَ نام های عام محصولات با اسامی جغرافیایی که خریدار را نسبت به مبدا و کیفیت محصولات گمراه کند علامت مشخصه تجاری محسوب نمی شود.
4- در صورتی که علامت قبلاَ به اسم دیگری ثبت شده و یا شباهت علامت با علامت دیگری که قبلاَ ثبت شده است به اندازه ای باشد که مصرف کنندگان عادی یعنی اشخاصی که اطلاعات مخصوص ندارند به اشتباه بیندازد . شباهت مذکور ممکن است از لحاظ شکل ظاهر یا تلفظ یا کتابت یا به هر کیفیت دیگری باشد که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه اندازد.
برای هر علامتی که با بررسی های فوق مورد قبول قرار گیرد اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی یک آگهی در روزنامه رسمی منتشر می کند آگهی مزبور شامل نام و نشانی صاحب علامت و خصوصیات آن و خصوصیات کالا یا کالاهایی که علامت در مورد آن ها به کار می رود خواهد بود . سی روز پس از انتشار آگهی اداره ثبت شرکت ها مکلف است در صورت عدم اعتراض علامت را به ثبت برساند چنانچه بعد از بررسی معلوم گردد که تقاضای ثبت قابل قبول نیست یا درخواست کننده در مدت مقرر در تکمیل و رفع نقص اظهارنامه با ضمایم آن اقدام نکند اداره ثبت شرکت ها رد تقاضای ثبت علامت را با ذکر علل به درخواست کننده ابلاغ خواهد کرد.
از انتخابتان متشکریم.



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin


تاسیس و ثبت شرکت در زاهدان

زاهدان با برخورداری از مزیت های فراوان نظیر معادن و غیره ، سرشار از فرصت های ناب و بکر سرمایه گذاری داخلی و خارجی است. اشخاصی که می خواهند آغاز به سرمایه گذاری و تاسیس شرکت در این شهرستان نمایند، طبیعتاَ سوالاتی در این زمینه دارند . از جمله اینکه :

- ثبت کردن شرکت در زاهدان چه مزایایی می تواند داشته باشد ؟
- ثبت کدام نوع شرکت در زاهدان بهتر است ؟
- مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت چیست ؟
- چگونه شرکت ثبت کنیم ؟
پاسخ به این پرسش ها طی این مقاله داده خواهد شد.
مزایا و امتیازات ثبت شرکت

برای انجام هرگونه فعالیت تجاری و یا خدماتی مستمر و برنامه ریزی شده می توان از طریق ثبت نمودن شرکت و یا موسسه اقدام نمود و از امتیازات قانونی که برای شرکت های ثبت شده در نظر گرفته شده است برخوردار شد. یکی از پارامترهای مهم در ثبت یک شرکت ، قانونی کردن فعالیت افراد است. با فعالیت به صورت شرکت کلیه امور، معاملات و فعالیت های تجاری و غیرتجاری شرکت صورت رسمی و قانونی می یابد و اعتبار بیشتری به آن ها تعلق می گیرد. با توجه به اینکه تمامی فعالیت های شرکت ها تحت نظارت و حمایت قانون است فعالان اقتصادی و اشخاص حقیقی و حقوقی به دلیل اعتباری که شرکت به نسبت فرد حقیقی یا شخص دارد بیشتر مایل به همکاری با شرکت های ثبت شده هستند.
از سویی دیگر، ثبت یک شرکت در راستای شراکت اعضا نیز تاثیرگذار است و اطمینان بیشتری به همراه دارد. زیرا در صورت شراکت با شخص ممکن است قراردادها شفاهی باشد و حتی در صورت کتبی بودن پشتوانه محکمی نداشته باشد در حالی که هنگامی که اعضا در قالب یک شرکت با همدیگر شراکت کنند، میزان سهم الشرکه یا سهام و نحوه تقسیم سود و زیان و سایر مسائل مالی و حقوقی به صورت مدون به ثبت رسیده و قابلیت پیگرد قانونی دارد. این امر در صورت بروز اختلاف با اشخاص ثالث نیز صدق می کند و حافظ منافع شرکا و نیز اشخاص ثالث و طرف قرارداد با شرکت است .
از جمله سایر مزایایی که قانون برای شرکت های ثبت شده پیش بینی کرده است عبارت است از :
- امتیازات اعتبارات وام تسهیلات
- اخذ و اعطای نمایندگی رسمی
- اخذ جوازها
- بهره مندی از معافیت های دارایی با توجه به نوع فعالیت

 - امکان شرکت در مناقصات و مزایدات رسمی
- امکان تبلیغات گسترده و پربازده
- امکان ورود به عرصه های بین المللی
اقسام شرکت های تجاری

شرکت های تجاری انواع مختلفی دارند که عبارتند از :
1- شرکت سهامی ( عام – خاص ) 2- شرکت با مسئولیت محدود 3- شرکت تضامنی 4- شرکت نسبی 5- شرکت مختلط سهامی و غیرسهامی 6- شرکت تعاونی
انتخاب نوع شرکت تاثیر زیادی بر نحوه عملکرد شرکت و ارتباط میان شرکا دارد . طبق آمارهای رسمی اداره ثبت شرکت ها، از میان انواع قالب شرکت ها، اکثریت شرکت هایی که در این اداره به ثبت رسیده اند، از دو نوع شرکت با مسئولیت محدود و شرکت های سهامی هستند. معمولاَ سوال کارآفرینان این است که چه نوع شرکتی ثبت کنیم ؟ شرکت سهامی یا شرکت با مسئولیت محدود ؟ ذیلاَ به طور مفصل به معرفی این شرکت ها می پردازیم.
شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل می شود و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود مسئول قرض ها و تعهدات شرکت هستند.
شرایط تشکیل شرکت با مسئولیت محدود :
1- پرداخت تمام سرمایه نقدی و تقویم و تسلیم سهم الشرکه غیرنقدی
2- تنظیم و امضای شرکت نامه میان شرکاء
3- بیان بهای تقویم شده سهم الشرکه های غیرنقدی
4- در شرکت با مسئولیت محدود اسم شرکت حتماَ باید ذکر شود چون در غیر اینصورت این شرکت برای اشخاص ثالث ناشناخته می باشد. در غیر اینصورت در مقابل اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی دارند و اسم شرکت نباید متضمن نام هیچکدام از شرکاء باشد و اگر اسم او در اسم شرکت ذکر شود آن شخص در مقابل اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی دارد.

خصوصیات سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود

1- سرمایه به سهام مساوی تقسیم نمی شود.
2- تمام سرمایه نقدی باید پرداخت شود.
3- سرمایه غیرنقدی باید تقویم و تسلیم شود.
ویژگی های سهم الشرکه در شرکت های با مسئولیت محدود :
1- در شرکت با مسئولیت محدود لازم نیست که سهم الشرکه به صورت مساوی بین تمام شرکاء تقسیم شود بلکه هر کدام از شرکاء می توانند سهم معینی را تقبل نمایند.
2- در شرکت با مسئولیت محدود سهم الشرکه به صورت اوراق قابل نقل و انتقال درنمی آید .
3- نقل و انتقال سهم الشرکه منوط به موافقت دارندگان حداقل سه چهارم سرمایه لازم است که اکثریت عددی هم داشته باشد.
4- نقل و انتقال سهم الشرکه باید به موجب سند رسمی باشد.
مدیران در شرکت با مسئولیت محدود

1- تعداد مدیران : در شرکت با مسئولیت محدود حد معینی برای انتخاب مدیر وجود ندارد و بر حسب تعداد شرکاء و نیاز آن ها مدیر انتخاب می شود.
2- مدت مدیریت : در مورد مدت مدیریت محدود به زمان معینی نیست و این مورد در اختیار شرکاء قرار داده شده است.
3- عدم لزوم عضویت در شرکت : در شرکت با مسئولیت محدود لازم نیست که مدیران از بین شرکاء باشند، بلکه شرکاء می توانند اشخاصی خارج از شرکت برای مدیریت انتخاب نمایند.
4- اختیارات مدیران : مدیران شرکت کلیه اختیارات لازم را برای نمایندگی و اداره شرکت دارا می باشند مگر اینکه در اساسنامه غیر این مورد تصریح شود. هر قراردادی که راجع به محدود کردن اختیارات مدیران که در اساسنامه به آن تصریح نشده باشد اعتبار ندارد.
نحوه تقسیم سود و زیان در شرکت با مسئولیت محدود :
در این شرکت سود و زیان طبق اصول کلی به نسبت آورده هر یک از شرکاء می باشد مگر اینکه شرط خلاف شده باشد.
موارد انحلال شرکت با مسئولیت محدود :
1- وقتی که شرکت مقصودی که برای آن تشکیل شده، انجام داده و یا انجام آن غیرممکن شود.
2- وقتی که شرکت برای مدت معینی تشکیل شده باشد و آن مدت منقضی گردد.
3- در صورتی که شرکت ورشکسته شود.
4- در صورت تصمیم عده ای از شرکاء که سرمایه آن ها بیش از نصف سرمایه شرکت است.
5- در موارد فوت یکی از شرکاء در صورتی که به موجب اساسنامه ذکر شده باشد.
شرکت سهامی

شرکت های سهامی به دلیل کثرت سرمایه ، تعدد شرکاء و تنوع و گستره فعالیت ، مهم ترین ، بزرگ ترین و فعال ترین نوع شرکت در میان شرکت های موجود به حساب می آیند.
ماده اول لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت در مورد شرکت سهامی چنین می گوید :
شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها است.
به موجب ماده (4) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت : شرکت سهامی به دو نوع تقسیم می شود:
نوع اول : شرکت هایی که موسسین آن ها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند این گونه شرکت ها،شرکت سهامی عام نامیده می شوند.
نوع دوم : شرکت هایی که تمام سرمایه آن ها در موقع تاسیس منحصراَ توسط موسسین تامین گردیده است.این گونه شرکت ها، شرکت سهامی خاص نامیده می شوند.
خصوصیات شرکت های سهامی

1- تجاری بودن عملیات شرکت های سهامی :
گرچه در قانون پیرامون این موضوع بحثی صورت نگرفته اما مشخص است که شرکت های سهامی برای عملیات تجاری تشکیل می شوند و در قانون تجارت هم ذکر شده که خرید یا تحصیل هر نوع مال منقول به قصد فروش تجاری است و همچنین در قانون تجارت ذکر شده که معاملات غیرمنقول به هیچ وجه تجاری نیست و شرکت ها نمی توانند موضوع فعالیت های خود را معاملات غیرمنقول قرار بدهند. اما در قانون ذکر شده است که شرکت سهامی شرکت بازرگانی محسوب می شود ولو اینکه موضوع آن عملیات بازرگانی نباشد. بنابراین شرکت های سهامی اگر موضوع فعالیت خود را عملیاتی قرار بدهند که تجاری نباشد مثلاَ معاملات غیرمنقول از قبیل خانه سازی، سد سازی و احداث اتوبان گرچه این عملیات مربوط به غیرمنقول است اما چون توسط شرکت های سهامی انجام می گیرد، بازرگانی محسوب می شود.
2- میزان سرمایه :
سرمایه در شرکت های سهامی رکن اصلی و اساسی شرکت است و هیچ شرکتی بدون سرمایه تشکیل نمی شود. البته قانون گذار به جز در مورد شرکت های سهامی که حداقل میزان سرمایه را معین کرده در مورد بقیه شرکت ها چیزی نگفته است. بنابراین در شرکت سهامی عام حداقل سرمایه در بدو تاسیس 000/000/5 ریال است و در مورد شرکت سهامی خاص 000/000/1 ریال است و در صورتی که سرمایه شرکت بعد از تاسیس به هر علتی کم شود باید ظرف مدت یک سال نسبت به افزایش سرمایه تا میزان حداقل مقرر اقدام شود یا شرکت به نوع دیگری تبدیل شود در غیر این صورت هر ذینفع می تواند انحلال شرکت را از دادگاه بخواهد .
3- عده شرکاء :
عده شرکاء اصولاَ بستگی به نظر موسسین دارد. قانون گذار در این زمینه دخالت ندارد اما در مورد شرکت سهامی قانون گذار اقدام به وضع قاعده نموده است و قاعده این است که تعداد شرکاء در شرکت سهامی عام در بدو تاسیس نباید کمتر از 5 نفر باشد و در شرکت سهامی خاص نباید کمتر از 3 نفر باشد.
شرایط مدیران شرکت سهامی :

منظور شرایطی است که با وجود آن شرایط مدیر انتخاب و انجام وظیفه می نماید که عبارتند از :
1- اعضای هیئت مدیره باید از بین سهامداران انتخاب شوند.
2- اعضای هیئت مدیره در شرکت های سهامی عام نباید کم تر از 5 نفر و در شرکت های سهامی خاص کمتر از 3 نفر باشند.
3- مدت مدیریت مدیران طبق اساسنامه تعیین می شوند اما این مدت بیشتر از 2 سال نخواهد بود و انتخاب مجدد بلامانع است.
4- مدیران باید برای جبران خسارت احتمالی که از عملکرد آن ها به شرکت وارد می گردد دارای تعدادی سهم معین باشند و این سهام باید تا خاتمه مدیریت آن ها باقی بماند.
اگر کسی این شرایط را داشته باشد نمی تواند به عنوان مدیر انتخاب شوند.

 1- محجورین ( دیوانه ، سفیه ، نابالغ ، صغیر غیرممیز )
2- کسانی که به علت ارتکاب جرم به عنوان کلاهبردار، خیانت به امانت ، ورشکستگی ، اختلاس یا تصرف غیرقانونی در اموال دولتی محکوم شده باشند.
بازرس و چگونگی انتخاب آن در شرکت های سهامی :
انتخاب بازرس در شرکت های سهامی برای اولین بار به عهده مجمع عمومی موسس است و در مراحل بعدی توسط مجمع عمومی عادی انتخاب می شود. در صورتی که مجمع عمومی عادی بازرس تعیین نکند در این صورت هر ذینفعی می تواند به دادگاه صلاحیت دار مراجعه نماید و دادگاه به تعداد مقرر در اساسنامه بازرس تعیین می کند. عزل بازرس هم در صلاحیت مجمع عمومی عادی است و مجمع عمومی عادی می تواند همه ساله یک یا چند بازرس انتخاب کند.
موارد انحلال شرکت سهامی :
شرکت سهامی به دو صورت منحل می گردد :
1- انحلال بدون حکم دادگاه که شامل موارد ذیل می باشد :
الف) وقتی که شرکت موضوعی را که برای آن تشکیل شده است انجام نماید یا انجام آن غیرممکن شود.
ب) در صورتی که شرکت برای مدت معینی تشکیل شده باشد و آن مدت منقضی گردد، مگر اینکه آن مدت تمدید شود.
ج) در مورد ورشکستگی
د) در هر موقع مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام به هر علتی رای به انحلال بدهد.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت کردن شرکت
1- مدارک شناسایی ( شامل کارت ملی و شناسنامه ) اعضای شرکت
2- گواهی عدم سوء پیشینه برای اعضای هیئت مدیره ، مدیرعامل و بازرس ها
3- اخذ مجوز از سازمان مربوطه برای فعالیت در موضوعاتی که نیاز به مجوز دارند.
4- مدارک تحصیلی مورد نیاز برای موضوعاتی که نیاز به مدرک تحصیلی دارند.
5- ارائه آدرس صحیح به همراه کدپستی برای محل فعالیت شرکت و محل سکونت متقاضیان
6- تنظیم و تدوین اوراق اساسی شرکت نظیر اساسنامه ، شرکتنامه و ...
• مراحل ثبت شرکت
- فراهم نمودن مدارک مورد نیاز
- ثبت نام اولیه در سامانه اداره ثبت شرکت ها و تعیین نام شرکت
- ارسال اوراق به اداره مربوطه از طریق پست پس از پذیرش اینترنتی
- درج بارکد پستی در سامانه
- بررسی مدارک ارسال شده توسط کارشناس اداره فوق الذکر
بعد از انجام بررسی های لازم، مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری دریافت کننده تقاضا، مکلف است چنانچه تقاضای واصله با قوانین و مقررات منطبق بوده و مدارک و مستندات ارسالی کامل باشد، جهت احراز هویت و اخذ امضای متقاضی ثبت اقدام نماید.
در انتها، خلاصه مفاد شرکتنامه باید ظرف یک ماه در روزنامه رسمی کشور و یک روزنامه کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت درج و منتشر گردد.



:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 تير 1398 | نظرات ()